Redaksjonen. Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Mer enn 20 år i IT-bransjen har overbevist meg om den trenger flere kvinner Lenke til kommentar
Populært innlegg 0laf Skrevet 17. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 17. januar 2020 Mer enn 20 år i IT-bransjen har overbevist meg om at den trenger flere kompetente mennesker, uansett kjønn ! 27 Lenke til kommentar
Populært innlegg Tåkefyrste Skrevet 17. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 17. januar 2020 59 minutes ago, 0laf said: Mer enn 20 år i IT-bransjen har overbevist meg om at den trenger flere kompetente mennesker, uansett kjønn ! Jepp, litt sånn som alle andre bransjer egentlig. Dette voldsomme fokuset på kjønn, og ikke minst, etnisitet er helt høl i hodet. 17 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Tåkefyrste skrev (1 minutt siden): Jepp, litt sånn som alle andre bransjer egentlig. Dette voldsomme fokuset på kjønn, og ikke minst, etnisitet er helt høl i hodet. Jeg mener nå det er helt sykelig i IT bransjen hvor kommunale og offentlige etater skriver inn krav om at arbeidet de utlyser på anbud skal så og så mange % være gjort av kvinner. Og dette for 5 år siden. 9 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Tåkefyrste skrev (5 minutter siden): Jepp, litt sånn som alle andre bransjer egentlig. Dette voldsomme fokuset på kjønn, og ikke minst, etnisitet er helt høl i hodet. Enig med kjønn, men etnisitet kan det være gode grunner til. Som f.eks når en saksbehandler skal ha utstrakt kontakt med flyktninger. 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 1 minute ago, Psykake said: Enig med kjønn, men etnisitet kan det være gode grunner til. Som f.eks når en saksbehandler skal ha utstrakt kontakt med flyktninger. Da er det spesielle kunnskaper som skal til, altså de krever at du snakker et spesifikt språk, noe som er kompetanse, og ikke etnisitet. Kompetanse er alltid viktigst. 5 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Tåkefyrste skrev (1 minutt siden): Da er det spesielle kunnskaper som skal til, altså de krever at du snakker et spesifikt språk, noe som er kompetanse, og ikke etnisitet. Kompetanse er alltid viktigst. Ja, det er sant. Da er jeg meget enig. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 (endret) Etter over 20 år i IT bransjen er jeg overbevist om at en stor del mennesker går fra å være tekniker/utvikler/fyllinndetsompasser til å bli leder uten at det er et riktig valg eller at man vil fungere godt som en leder. Hvorvidt majoriteten av de som ikke fungerer godt i overgang til leder er menn eller kvinner skal jeg ikke spekulere i da jeg synes det blir på kanten til kjønnsdiskriminerende? Jeg holder en finger på at det går mer på det individet enn kjønnet. Endret 17. januar 2020 av Theo343 3 Lenke til kommentar
Capitalist Hippie Skrevet 18. januar 2020 Del Skrevet 18. januar 2020 Hadde håpet dette svineriet av en kultur hadde holdt seg vekke fra Norge. D.v.s. all fokus på kjønn, rase, seksualitet o.s.v. (d.v.s. ting som ikke har NOE SOM HELST med arbeidsoppgaven å gjøre). Jeg anser nemlig mennesker som har fokus på slike ting som rasister o.l., selv om de selv tror de er det omvendte. 2 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 18. januar 2020 Del Skrevet 18. januar 2020 Verdens første programmerer sies å ha vært en kvinne. Hvorfor det er skjevt fordelt har sikkert hatt forskjellige årsaker opp gjennom tidene, men akkurat i dag i Norge er det vel interesse det handler om 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 18. januar 2020 Del Skrevet 18. januar 2020 atlemag skrev (24 minutter siden): Verdens første programmerer sies å ha vært en kvinne ... Ada Lovelace ... om det stemmer er det vel ingen som helt vet, men hun krediteres ofte for nettopp dettehttps://no.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace 4 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. januar 2020 Del Skrevet 18. januar 2020 (endret) "Back in the days" var det mange dyktige kvinner som jobbet i skyggen av menn og lot menn få kreditt for sitt arbeid. Men la oss ikke snu den dårlige kulturen helt andre veien shall we. Vi er langt forbi dagene hvor kvinner ble undertrykt i skandinavia. Endret 18. januar 2020 av Theo343 3 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 18. januar 2020 Del Skrevet 18. januar 2020 Uten å lese mye ut over tittelen. -Svaret er ja, visst. Vi behøver flere kvinner... ...Men vi behøver også flere menn. Nå sitter man på en bande hvite middelaldrende giftige menn som stiller spørsmål ved å simplifisere produksjonen av et ‘produkt’. -Skal de her menn bare pensjoneres? Hva med menn(!) som åpnet ‘nerderiet’, fikk juling i skolen, som frendeles holder systemer i gang... ...Velkommen kvinner til å gjøre grunnjobben. Tro meg, vi ønsker flere. -Eller skal vu bare søke direkte på en administrativ stilling? (-Som er en helt annen utdannelse). 3 Lenke til kommentar
geirfugl Skrevet 19. januar 2020 Del Skrevet 19. januar 2020 Mer enn 20 år i IT-bransjen har overbevist meg om at det trengs først og fremst å bryte ned noen mer og mer groteske monopoler i bransjen, å fokusere mer på personvern og kontroll for endebrukere, bøte på alt tullet Web 2.0 brakte med seg, kultivere mer utdannelse rettet mot datavitenskap og innse at det er nok webdesignere i verden nå, slutte å la daffe utviklere spise ram som om det var sukkertøy, slutte med den enorme sosiale dumpingen som foregår i bransjen generelt, investere mer i nyskapende og risikable prosjekter, instille utvidet praksis om at utviklere må bruke internsystemer de lager på anbud til de forstår hvor lite de forstår av hva de driver med, innse at gpl ikke er fienden, innse at standardiseringsinstanser fungerer ikke som de gjorde på 70-tallet, bedre krypteringspraksis, "nei... det der trenger ikke være en mobil app." Kunne sikkert fortsatt i det uendelige her... Mer kvinner tror jeg nok ikke kommer inn på lista mi engang. 5 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 19. januar 2020 Del Skrevet 19. januar 2020 For en intetsigende kommentar. Beklager. Man kan da utmerket godt jobbe i helsevesenet uten å kunne anatomi? lmco 2 Lenke til kommentar
HK76 Skrevet 19. januar 2020 Del Skrevet 19. januar 2020 Og bare ved en rask kikk på kommentarfeltet, så ser man at hun i høyeste grad har rett i sin påstand. 4 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 19. januar 2020 Del Skrevet 19. januar 2020 HK76 skrev (1 time siden): Og bare ved en rask kikk på kommentarfeltet, så ser man at hun i høyeste grad har rett i sin påstand. Fordi vi advokerer for kompetente mennesker i bransjen uavhengig av kjønn? 5 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. januar 2020 Del Skrevet 19. januar 2020 0laf skrev (På 17.1.2020 den 22.27): Mer enn 20 år i IT-bransjen har overbevist meg om at den trenger flere kompetente mennesker, uansett kjønn ! Ja, men det er en avsporing av emnet. Vi trenger flere flinke folk, men flere kunne også vært kvinner. Det er ingen kvotering i å ønske at kvinner var flinkere til å søke seg til enkelte stillinger. Jeg jobber i en mannsdominert bedrift, og har inntrykk av at det er en traus og ensidig kultur som skapes når det bare er mannlige ingeniører med høy utdannelse og veldig lik livserfaring. Jeg vet at det er folk her inne som blir dypt provosert av ordet mangfold, men mangfold er et absolutt krav for meg, både for å kunne dekke mine egne sosiale krav, men også for å kunne få flere perspektiv på saker og ting. Kvinner med andre kvinnedominerte interesser og en annen livserfaring er verdifullt for både meg personlig og for bedriften. 7 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 19. januar 2020 Del Skrevet 19. januar 2020 Gavekort skrev (Akkurat nå): Ja, men det er en avsporing av emnet. Vi trenger flere flinke folk, men flere kunne også vært kvinner. Det er ingen kvotering i å ønske at kvinner var flinkere til å søke seg til enkelte stillinger. Ja, absolutt. Og jeg har ikke fått inntrykk av noen her at det er hva som er problemet. Problemet er at de ALLEREDE kvoteres inn, og at det utelukkende er en fordel å være kvinne i bransjen. Når offentlige middler nektes bedrifter som gir best anbud på bakgrunn av hvor mange kvinnelige ingeniører de har så er det allerede en stor svulst i bransjen. 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. januar 2020 Del Skrevet 19. januar 2020 Rudde skrev (Akkurat nå): Ja, absolutt. Og jeg har ikke fått inntrykk av noen her at det er hva som er problemet. Problemet er at de ALLEREDE kvoteres inn, og at det utelukkende er en fordel å være kvinne i bransjen. Når offentlige middler nektes bedrifter som gir best anbud på bakgrunn av hvor mange kvinnelige ingeniører de har så er det allerede en stor svulst i bransjen. Igjen så avsporer du emnet. Hvordan kan vi komme oss noen vei om du skal henge deg opp i kvotering når det aldri har vært kvinner å kvotere inn? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå