Gå til innhold

Volkswagen frykter å bli det nye Nokia: kutter hydrogen til fordel for elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (1 time siden):

Ikkje "i begynnelsen".  For alltid.  Bilen kom to år seinare enn planlagt, og då han kom hadde han kortare rekkjevidde enn dei fleste nylanserte elbilar.  Mercedes har ingen planar om å produsere fleire av den bilen, og ingen planar om å produsere andre hydrogenbilar heller.  Mercedes har etter kvart eit stort sortiment lastebilar med batteri òg.  Ser ikkje ut til at dei har tru på hydrogen i den sektoren heller.

Godt å vite! En ny glimrende spådom fra mannen som har bommet på alt han har spådd tidligere om hydrogen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som er så fantastisk med hydrogen? Dagens biler er dyre i innkjøp, minst like dyre som diesel i drift og de har deler som ikke lever lenge. Det påstås at de kan fylles opp raskt, men det betinger jo at ikke fem andre har fylt tanken før deg den dagen en skal fylle. Bilen fyller seg ikke selv om natta, en må fremdeles oppsøke overprisede stasjoner.

Hydrogen er som en samling av all negative sider i ei pakke. Og jeg skal se bort fra at det kun finnes én fyllestasjon her i landet nå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (12 minutter siden):

Hva er det som er så fantastisk med hydrogen?

Prøv å kjør sammenligningen under samme forhold. "Economies of scale" gjorde og gjør hva for produkter? 

Søk opp hydrogen relative aksjer og rapporter hva du ser innenfor en 2 års periode. Sjekk også veksten i hydrogen komponentene fra produsentene. 

Forskjellen mellom gen7 og gen8 brenselceller fra Ballard/Powercell er også interessant i hensyn til mange svar som du stilte. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (15 minutter siden):

Hva er det som er så fantastisk med hydrogen? Dagens biler er dyre i innkjøp, minst like dyre som diesel i drift og de har deler som ikke lever lenge. Det påstås at de kan fylles opp raskt, men det betinger jo at ikke fem andre har fylt tanken før deg den dagen en skal fylle. Bilen fyller seg ikke selv om natta, en må fremdeles oppsøke overprisede stasjoner.

Hydrogen er som en samling av all negative sider i ei pakke. Og jeg skal se bort fra at det kun finnes én fyllestasjon her i landet nå.

Noen punkter for hydrogenbil:
- Nullutslipp
- Renser luften når de er i bruk
- Mer miljøvennlig enn dagens batterier og det er ikke noe problem i forhold til mineraler
- Man blir ikke avhengig av Kina som i dag i stor grad styrer batteriutviklingen fordi de har ressursene
- Bilene blir billigere å produsere enn både ICE og dagens BEV biler i massproduksjon
- Det er overflod av hydrogen og handler kun om å høste det på riktig måte, som igjen vil føre til billig drivstoff
- Energitettheten er mye høyere enn batterier
- Veier mye mindre enn dagens batterier
- Gir lang rekkevidde og har mindre tap om vinteren når det blir kaldt
- Kort fylletid og bilen kan brukes slik som fossilbilen kan brukes i dag

Det er ingen problem å tilby fylling til mange hydrogenbiler i løpet av en dag. Det handler bare om å skalere "pumpeteknikken". Mange steder som kan tilby fylling til et stort antall biler i dag.

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, BippeStankelbein said:

Aha, så induksjonsmotoren var ikke optimal likevel?

Veldig interessant, for jeg husker nemlig Tesladebatter for endel år siden, det gikk menigheten rundt å skrøt uhemmet av hvor overlegen Teslas induksjonsmotor var (den er 100 år gammel, uten patentbeskyttelse, og "alle" mestrer den).

Mens alle andre produsenter brukte den betydelig nyere, og bedre egnede permanentmagnetmotoren. Tesla har altså anerkjent at de tok feil, alle andre hade rett, og PMSM motoren var bedre likevel?

Tesla benytter ikke permanentmagnetmotorer som de de andre bilprodusentene benytter. De benytter et ganske nytt motordesign som de er alene om å benytte på kjøretøy. Tesla gjorde nok helt riktig i å ikke benytte samme motorer som de andre bilprodusentene. De har diverse ulemper.

Når det gjelder induksjonsmotorer har de fortsatt en del fordeler, selv i forhold til de nyere motorene. De inneholder blant annet ingen sjeldne jordarter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, gamlefar said:

Godt å vite! En ny glimrende spådom fra mannen som har bommet på alt han har spådd tidligere om hydrogen.

Dette er eit grovt personåtak.  Fortell ein einaste spådom eg har bomma på.  Kan du ikkje det, kan du gjerne krype litt og be om orsaking.

 

Eg kan gje deg ein spådom som du har bomma på: Tyskland skulle ha 100 hydrogenstasjonar innan 2019.

Eg har skrive mange gonger at dei ikkje kom til å klare det, og det fekk eg heilt rett i, som alle andre spådommar eg har komme med om hydrogen.

 

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 minutter siden):

Eg har skrive mange gonger at dei ikkje kom til å klare det, og det fekk eg heilt rett i, som alle andre spådommar eg har komme med om hydrogen.

 

Lol. 
Les din gamle innlegg selv og kryp til korset.

Forøvrig ingen problem å innrømme at det ikke ble 100 hydrogenstasjoner innen 2020. Det vil drøye noe lenger ja. Men ifølge deg gikk tallet bare stadig tilbake og det ville ikke bli noe mer vekst......

  • Liker 3
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (12 timer siden):

Hydrogenbiler er derfor noe som kommer senere. Det forstår egentlig alle, men elbilentuasiastene bruker dette og faktum at hydrogenteknologien har godt av og modnes ytterligere som påskudd for at hydrogenbiler ikke kommer og blir satset på. De forstår ikke enkel matematikk og logikk.

Hydrogenbiler anno 2030 klarer sikkert å konkurrere mot elbiler anno 2020. Men nå virker det som hydrogen-bransjen glemmer at batteribiler også vil være i rivende utvikling i årene fremover. I 2040 klarer vel nye hydrogenbiler å konkurrere mot elbiler anno 2030 osv. Egget og høna biter de i baken år etter år. Det vil fortsatt selges hundrevis eller tusenvis av elbiler for hver hydrogenbil i 2030. Glem hydrogen i personbiler - også i 2030.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Hydrogenbiler anno 2030 klarer sikkert å konkurrere mot elbiler anno 2020. Men nå virker det som hydrogen-bransjen glemmer at batteribiler også vil være i rivende utvikling i årene fremover. I 2040 klarer vel nye hydrogenbiler å konkurrere mot elbiler anno 2030 osv. Egget og høna biter de i baken år etter år. Det vil fortsatt selges hundrevis eller tusenvis av elbiler for hver hydrogenbil i 2030. Glem hydrogen i personbiler - også i 2030.

Dette fokuset på konkurranse fornybart vs fornybart er litt bak i natta. 

Uten FCEV så har vi ICE i 2040 som fremdeles selges rundt omkring. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, gamlefar said:

Det er i alle fall en ting som er sikkert. Det er ikke Tesla menigheten som kommer til å bestemme hva markedet velger.

Mange fleire har vald Tesla berre i Noreg enn det er hydrogenbilar i heile verda til saman, trass i at Tesla er ein nykommar og hydrogenbilar har vore promotert av fleire gigantiske konsern, so i den grad marknaden bestemmer.. :p

 

Dersom vi skal få til ein rask energieffektivisering og overgang til fornybar energi i transportsektoren er det berre batteri som gjeld.  Det har både Tesla og VW forstått.  Marknaden vil ikkje ha hydrogenbilar, og då er det veldig dumt å bruke tid og pengar på dei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Tesla benytter ikke permanentmagnetmotorer som de de andre bilprodusentene benytter. De benytter et ganske nytt motordesign som de er alene om å benytte på kjøretøy. Tesla gjorde nok helt riktig i å ikke benytte samme motorer som de andre bilprodusentene. De har diverse ulemper.

Når det gjelder induksjonsmotorer har de fortsatt en del fordeler, selv i forhold til de nyere motorene. De inneholder blant annet ingen sjeldne jordarter.

 

Uansett så gikk de bort fra induksjonsmotoren, som skulle være helt overlegen og den beste i verden. De tok altså feil?

Isåfal har vi slått fast at Tesla ikke er ufeilbarlig, og det er jo et kjempefremskritt for debatten!

Kan vi samtidig videreføre det til å si, at hvis Tesla har bommet i fortiden, så kan det tenkes at de bommer igjen!?

Da har vi nemlig et helt nytt premiss for alle fremtidige Tesladebatter: Tesla kan ta feil, noe som betyr at dere må stille kritiske spørsmål til det Tesla sier. Dette er en liten revolusjon for debattklimaet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 minutter siden):

1. Mange fleire har vald Tesla berre i Noreg enn det er hydrogenbilar i heile verda til saman, trass i at Tesla er ein nykommar og hydrogenbilar har vore promotert av fleire gigantiske konsern, so i den grad marknaden bestemmer.. :p

 

2. Dersom vi skal få til ein rask energieffektivisering og overgang til fornybar energi i transportsektoren er det berre batteri som gjeld.  Det har både Tesla og VW forstått.  Marknaden vil ikkje ha hydrogenbilar, og då er det veldig dumt å bruke tid og pengar på dei.

1. Det skulle man tro ja siden det produseres mer elbiler i løpet av en måned enn det er gjort hydrogenbiler alle årene.... Men det betyr vel ingenting i din verden? 

2. Tungstransporten har vel allerede i stor grad vist at de velger hydrogen. Hva flertallet velger av personbiler vet vi først flere år frem i tid. I alle fall for de som følger normal logikk.

Endret av gamlefar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sturle S said:

Dette er eit grovt personåtak.  Fortell ein einaste spådom eg har bomma på.  Kan du ikkje det, kan du gjerne krype litt og be om orsaking.

 

Eg kan gje deg ein spådom som du har bomma på: Tyskland skulle ha 100 hydrogenstasjonar innan 2019.

Eg har skrive mange gonger at dei ikkje kom til å klare det, og det fekk eg heilt rett i, som alle andre spådommar eg har komme med om hydrogen.

 

Nå må du pinadø gi deg! Har du tatt feil, så har du tatt feil. Du av alle er veldig snar til å anklage andre som du mener tar feil. Da må du tåle å bli arrestert på dine egne feil også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Sturle S said:

1. Mange fleire har vald Tesla berre i Noreg enn det er hydrogenbilar i heile verda til saman, trass i at Tesla er ein nykommar og hydrogenbilar har vore promotert av fleire gigantiske konsern, so i den grad marknaden bestemmer.. :p

 

2. Dersom vi skal få til ein rask energieffektivisering og overgang til fornybar energi i transportsektoren er det berre batteri som gjeld.  Det har både Tesla og VW forstått.  Marknaden vil ikkje ha hydrogenbilar, og då er det veldig dumt å bruke tid og pengar på dei.

 

 

Flertallet av oss velger med lommeboka, det er ikke elbilens ære det. Da dieselbiler var billigere rundt 2010, så valgte folk diesel. Nå er elbil billigere, da velger folk elbil.
Og staten kommer ikke til å subsidiere elbiler inn i evigheten. Når medvinden fra statskassa tar slutt, så velger forbrukerne det som da blir gunstigst.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, gamlefar said:

Lol. 
Les din gamle innlegg selv og kryp til korset.

Forøvrig ingen problem å innrømme at det ikke ble 100 hydrogenstasjoner innen 2020. Det vil drøye noe lenger ja. Men ifølge deg gikk tallet bare stadig tilbake og det ville ikke bli noe mer vekst......

"I reject the reality and substitute my own" -Adam Savage-

  • Liker 3
Lenke til kommentar
27 minutes ago, gamlefar said:

1. Det skulle man tro ja siden det produseres mer elbiler i løpet av en måned enn det er gjort hydrogenbiler alle årene.... Men det betyr vel ingenting i din verden? 

Dersom folk ville ha hydrogenbilar i staden for elbilar, hadde det vore omvendt.  Bilprodusentane produserer ikkje elbilar eller hydrogenbilar for å setje dei på lager, men for sal til kundar.  Når kundane set seg på lange ventelister for å kjøpe elbil, medan ingen vil kjøpe hydrogenbil, vert det slik.  Elbilen har vunne over hydrogenbilen med enorm margin.

Quote

2. Tungstransporten har vel allerede i stor grad vist at de velger hydrogen. Hva flertallet velger av personbiler vet vi først flere år frem i tid. I alle fall for de som følger normal logikk.

Nei, dei har ikkje det.  Dei har vald batteri.  Det er berre i ekkokammeret ditt dei har vald hydrogen.  Det er eit stort utval elektriske lastebilar på marknaden og dei fleste store lastebilprodusentane satsar på batteri.  Førebels er det ingen hydrogenlastebilar i vanleg produksjon.  ASKO har den fyrste hydrogenlastebilen i verda, i fylgje dei sjølv her:

https://dntv.dn.no/m/kIUH8bQy/na-skjer-det-verdens-forste-hydrogenlastebil-ruller-ut-pa-veien-og-selvsagt-skjer-det-i-norge

 

ASKO har hatt batterilastebilar på vegen sidan 2016, men var slett ikkje fyrst med det.  Både Volvo, Mercedes og andre store merke har fleire batteridrivne modellar i utvalet.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (31 minutter siden):

Han har ikkje arrestert meg på nokon feil!  Eg ba dette forumtrollet komme med eit døme på at eg har teke feil, men han klarde ikkje å finne eitt einaste døme.  Tvert imot kom eg med eit prov på at påstanden hans om meg er feil.  Grunnlause påstandar om andre kan neppe definerast som noko anna enn personåtak.

Du tok feil med Nikola og anklaget dem for å bruke CG og det å trekke en lastebil med wire eller tau angående prototypen. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...