Gå til innhold

Volkswagen frykter å bli det nye Nokia: kutter hydrogen til fordel for elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å putte alle eggene i en kurv er sjelden lønnsomt.

Batterier vil være det som de fleste vil foretrekke i personbil, og det er i dette segmentet VW er. Men de utelukker seg selv fra alle de segmenter hos private og i næringslivet som ikke har tid til lading. Lading passer ikke alle.

Men hydrogen kommer til sin fulle rett i større og tyngre applikasjoner. Her har batterier sin klare begrensning. Og det ser den som følger med også. Alle selskaper innen hydrogen og brenselsceller går så det griner for tiden. Det tikker inn ordrer fra stadig nye kunder og nye aktører.

Batterier eksluderer ikke hydrogen, og omvendt. De kler hverandre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nokias Maemo var digg, da.

Jeg tror de kunne hatt en fin strategi med overgang fra Symbian^3 til Maemo/MeeGo på toppmodellene samtidig som de faset inn en ny plattform - enten det var Android eller den derre Windows-tingen.
 

I stedet fikk de panikk da Maemo ikke ble klar for massemarkedet raskt nok. De sjokkerte brukere, utviklere og distribusjonsleddene/kjedene med å annonsere at deres produkter ikke hadde en framtid - samtidig som det var det eneste de hadde å selge. Det tok over et halvt år før de hadde så mye som en prototype på den neste plattformen klar. I mellomtiden hadde alle som skrev om mobiler advart kraftig mot å kjøpe Nokia fordi plattformen var død, og de som distribuerte Nokia brent inne med varelagrene og sagt opp avtalene.
 

Nokia hadde i utgangspunktet ikke alle eggene i samme kurv. Min påstand er at den største feilen Nokia gjorde var å sette avlive gullgåsa si for tidlig, og samtidig sette fyr på alle kurvene sine. Så bestilte de ny gås med levering neste sesong, og en eneste kurv til å putte eggene i. :-g
 

For å trekke analogien tilbake til bilmarkedet, skriver allerede mange at forbrenningsmotorer er en død plattform. Men det tar mye lengre tid enn én sesong, og de fleste som produserer forbrenningsmotorer ser ut til å ha begynt med alternative plattformer, enten det er batteri eller hydrogen. De som nøler nå, kan potensielt bli Nokiaer. Volkswagen er blant de som har nølt minst. Om noe, kan de bli som Microsoft i mobilmarkedet. En tidligere storaktør som går tidlig inn men ikke får til det nye markedet. Det er kanskje den største utfordringa her. Og kanskje er hydrogen og faststoffbatterier for Volkswagen det Iphone og Android var for Windows Mobile. Men de har da hatt en ganske bra andel av elbilmarkedet med e-Golfen.
 

Jeg er mye mer usikker på noen andre produsenter. Et par tyske, amerikanske og japanske.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvorfor Volkswagen "stresser" så mye ang omleggingen, det er kanskje for å subsidier av myndighetene at de "klager". VW er kanskje det europeiske merket som er lengst fremme når det gjelder elektrifisering etter min mening. De som burde vært stresset er heller merker som Europeisk-Ford, Opel, Peugeot, Seat osv. Det er vel kanskje også Europeiske fabrikker av Toyota, Mazda, Susuki og andre som også ligger etter innenfor elektrifisering.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
10 minutes ago, MrAHB said:

Forstår ikke helt hvorfor Volkswagen "stresser" så mye ang omleggingen, det er kanskje for å subsidier av myndighetene at de "klager". VW er kanskje det europeiske merket som er lengst fremme når det gjelder elektrifisering etter min mening. De som burde vært stresset er heller merker som Europeisk-Ford, Opel, Peugeot, Seat osv. Det er vel kanskje også Europeiske fabrikker av Toyota, Mazda, Susuki og andre som også ligger etter innenfor elektrifisering.

Volkswagen er stressa fordi de allerede har fått folk kastet i fengsel fordi de ikke taklet utslippskrav. Og utslippskravene øker bare. Dermed har de følt på kroppen et sterkere behov for å bygge en ny plattform og ikke minst en ny grønnere image enn de som fortsatt sloss for forbrenningsmotoren. Det kan fortsatt virke som merker som Daimler-Benz tror de skal takle de annonserte miljøkravene med lobbyister heller enn teknologi. De har bare ikke blitt stresset ennå. Eller kanskje de er en annen type stresset som gjør at de ser på lobbyisme som den eneste utveien, for alt jeg vet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Xaphoon skrev (31 minutter siden):

Hydrogen er foreløpig ikke kompatibelt med hverken klima eller miljø.

 

Mange lager og andre bygninger som har solceller på hele taket, og bruker overskuddet til å produsere hydrogen, og dette er veien å gå for "alle".

Så kan man lade elbilen og fylle hydrogen "gratis"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her tar han feil.

Bil kan ikke sammenlignes med telefon, fordi bil er ikke en iEgo akksessorie. Bil er en mekanisk og funksjonell gjenstand, hvor viktigste funksjon er å få deg trygt frem, og hjem igjen.

Hvor stor lcdskjerm den har i midtkonsollen, og hvor mange bluelotion og zero efficiency klistremeeker den har, er fullstendig irrelevant. Og tidens fokus på nettopp det er et blindspor som mange uopplyste bileiere har fått merke allerede. Nemlig at de kjøper seg 17 tommere med dårlige hjul på. Istedenfor å kjøpe seg en god bil med en dårlig skjerm i.

Den største feilen VW kan gjøre, er å hoppe på "egomotion" bølgen når den allerede er i ferd med å dø.

Folk dumper dårlige egomotion-biler og kjøper seg heller Ford Mondeo. De vil ha 1stk bil. Som virker. Punktum.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (32 minutter siden):

Her tar han feil.

Bil kan ikke sammenlignes med telefon, fordi bil er ikke en iEgo akksessorie. Bil er en mekanisk og funksjonell gjenstand, hvor viktigste funksjon er å få deg trygt frem, og hjem igjen.

Hvor stor lcdskjerm den har i midtkonsollen, og hvor mange bluelotion og zero efficiency klistremeeker den har, er fullstendig irrelevant. Og tidens fokus på nettopp det er et blindspor som mange uopplyste bileiere har fått merke allerede. Nemlig at de kjøper seg 17 tommere med dårlige hjul på. Istedenfor å kjøpe seg en god bil med en dårlig skjerm i.

Den største feilen VW kan gjøre, er å hoppe på "egomotion" bølgen når den allerede er i ferd med å dø.

Folk dumper dårlige egomotion-biler og kjøper seg heller Ford Mondeo. De vil ha 1stk bil. Som virker. Punktum.

Ford Mondeo? Bilen som har tapt 20% salg fra 2018 til 2019? Som har gått ned 88% siden toppåret (fra 333.000 biler pr. år til 40.000 biler pr. år)? 

Det er nesten ingen som kjøper Mondeo lengre. Eller stasjonsvogner for den saks skyld. Tesla solgte godt over dobbelt så mange Model 3 som Ford solgte Mondeo i Europa i 2019. Tallene hadde vært 3x så mange om de hadde klart å levere det som folk ventet på. 

http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/ford/ford-mondeo/

  • Liker 9
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ford Mondeo? Bilen som har tapt 20% salg fra 2018 til 2019? Som har gått ned 88% siden toppåret (fra 333.000 biler pr. år til 40.000 biler pr. år)? 

Det er nesten ingen som kjøper Mondeo lengre. Eller stasjonsvogner for den saks skyld. Tesla solgte godt over dobbelt så mange Model 3 som Ford solgte Mondeo i Europa i 2019. Tallene hadde vært 3x så mange om de hadde klart å levere det som folk ventet på. 

http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/ford/ford-mondeo/

Mondeo er så Passat, at Passat blir sjalu. Den er en genistrek. Hva så om salgatallene går ned, utviklingskostnaden er 0, og Ford har profitt fra bil nummer 1 på den.

I motsetning til visse andre, der urviklings og produksjonskost stiger fortere enn salg, år etter år.

Økende salg skryter de av, alt med dundrende underskudd og med heftige subsidier fra både stat og investorer, sier vi ikke så høyt. Det ville være å ødelegge en god sak med fakta.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (21 minutter siden):

Mondeo er så Passat, at Passat blir sjalu. Den er en genistrek. Hva så om salgatallene går ned, utviklingskostnaden er 0, og Ford har profitt fra bil nummer 1 på den.

I motsetning til visse andre, der urviklings og produksjonskost stiger fortere enn salg, år etter år.

Økende salg skryter de av, alt med dundrende underskudd og med heftige subsidier fra både stat og investorer, sier vi ikke så høyt. Det ville være å ødelegge en god sak med fakta.

Ford må utvikle nye utgaver av Mondeo de også om de vil selge den videre. Men med dagens salgtall spørs det ikke om den legges ned når dagens modell har nådd levetiden sin om 2-3 år. 

Morsomt at du nevner Passat, en annen bil som har tapt markedsandeler så det synger etter. 226k solgte i 2015 og deretter en noenlunde jevn nedgang på drøye 25k i året til 120-125k stk. i 2019. 5 år til med den trenden så er salget null ;)

Om du vil "bevise" at folk er lei elbiler og kjøper andre typer biler tror jeg du må finne noen bedre eksempler enn de to der gitt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Merkelig overskrift når man leser innholdet i uttalelsen. De skal selge unna rubbel og bit inklusive firma som MAN etc. Det at hydrogen-segmentet I et firma som brukte lite på det i utgangspunktet forsvinner gjør ingen ting. De har muligheter for en JV med folk innenfor gruppen inn igjen senere uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Volkswagen har nok helt rett. Vi ser det på Tesla,det er kjøpekraften som bestemmer,ikke bilprodusentene. Hvis folk liker Tesla best,ja så kjøper folk tesla og de andre går konkurs. Så enkelt er det. Tyskerne har bare seg selv å takke,de trodde Tesla bare var ett blaff,men nå skjønner Germany at Elon Musk er en riktig smarting. F.eks er en 2012 modell Tesla modell S fortsatt meir moderne og avansert,enn de aller fleste biler som produseres nå i 2020. Det sier det meste om hvor langt fremme Tesla er og hvor innovativ utviklingen har vært hos dem. Istedenfor å gå all in for overgangen til elbiler,har tyskerne brukt enorme summer på å utvikle bensinslukende muskelbiler fra både Mercedes,BMW,Audi og flere til de seneste årene i håp om at folk fortsatt skulle gå med skylapper for øynene når de skal gjøre en stor investering i bil, og ikke være orientert om kravene som kommer for utslipp i hele verden fremover. Det er inget mindre enn utrolig at en så stor industri som bilproduksjon er i Tyskland,ikke har klart å følge bedre med i timen for hva fremtiden vil kreve av dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...