Gjest Slettet-404071 Skrevet 21. januar 2020 Del Skrevet 21. januar 2020 Minner om å holde diskusjonen saklig og ordentlig, uten å ty til unødvendige personangrep. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 (endret) Ett år siden Hyundai Nexo kom nå. Den har 60% av markedet. Interessant er det at Sør-Korea som bare har 34 hydrogenstasjoner bygget hele 20 stasjoner i løpet av ett år. Endret 22. januar 2020 av gamlefar 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 (endret) 7 minutes ago, gamlefar said: Ett år siden Hyundai Nexo kom nå. Den har 60% av markedet. Interessant er det at Sør-Korea som bare har 34 hydrogenstasjoner bygget hele 20 stasjoner i løpet av ett år. Nå er vel Hyundai Sør-Koreansk? Hjelper vel på litt. Hadde Norge bygget en fungerende hydrogenbil og solgt mye av den ville det kansje satt fart på utbyggingen i Norge og. Hyundai lager noen veldig gode elbiler og da, med helt fantastisk lavt forbruk. Endret 22. januar 2020 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 2 hours ago, Complexity said: Nå er vel Hyundai Sør-Koreansk? Hjelper vel på litt. Det er i alle fall til god hjelp at Korea betaler over halvparten av det bilen kostar i subsidiar til kjøparane. Her i Noreg har to Hyundai Nexo vorte avskilta til no i år, og vi har dermed færre hydrogenbilar på vegen enn ved inngangen til 2019. Ingen nye hydrogenbilar har vorte registert i år, berre lastebilen til Asko. I fylgje Asko den fyrste lastebilen i verda, sjølv om ein enkelt person på dette forumet meiner at ein lydlaus video av ein "Nikola One"-mockup som trillar på ein heilt aude veg utan vitner (og utan damp, som den mykje mindre lastebilen til Asko slepp ut mykje av) er uomtvisteleg prov på at Nikola Motors har hatt ein hydrogenlastebil på vegen i fleire år allereie.. Tippar forresten vi ser ei avskilting til snart, sidan ein av hydrogenbilane med skilt har frist for EU-kontroll den 31. januar. HY-bilar pleier å verte avregistrert før fyrste EU-kontroll, men det finst nokre få unnatak. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 gamlefar skrev (3 timer siden): Ett år siden Hyundai Nexo kom nå. Den har 60% av markedet. 60% av hva? Det spiller en stor rolle om totalen er 5 eller 5 millioner. 3 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 31. januar 2020 Del Skrevet 31. januar 2020 Tyskland ser på hydrogen som erstatter for oljen. Toyota gjør nok riktig. https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-31/germany-taps-hydrogen-subsidies-in-race-to-replace-fossil-fuel 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 31. januar 2020 Del Skrevet 31. januar 2020 gamlefar skrev (32 minutter siden): Tyskland ser på hydrogen som erstatter for oljen. Toyota gjør nok riktig. https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-31/germany-taps-hydrogen-subsidies-in-race-to-replace-fossil-fuel Først og fremst handler dette om at det er store subsidier tilgjengelig for den som holder på med hydrogen. Mulig noe har gått tapt i oversettelsen men dokumentet du linker til renner av feil og misforståelser. Denne oppsummerer det verste.. "Officials have tapped clean-burning hydrogen as the new oil to fuel transport, heating and industry". Olje er en energikilde, hydrogen er i beste fall en energibærer, å kalle hydrogen den nye olja er i beste fall misforstått. Dessuten kan vi stryke 'transport' og 'oppvarming' fra lista, da står vi igjen med at det finnes et industrielt behov for hydrogen som vi bør løse på en bedre måte enn i dag (DVs at hydrogen kommer fra naturgass og kull). Det *kan* innebære at vi skal lage hydrogen ved elektrolyse men det kan like gjerne innebære at vi endrer vår materialbruk. Kanskje stål kan erstattes av aluminium? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 31. januar 2020 Del Skrevet 31. januar 2020 https://app.handelsblatt.com/downloads/25491634/1/nationalewasserstoffstrategie.pdf?ticket=ST-533677-R53hIkGUpWtDTbX09nTb-ap1 Så slipper man bruke stråmenn om missforståelser. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 Toyota kommer med en minivan basert på hydrogen trolig i 2021: https://bestcarweb.jp/news/scoop/123988 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 Ingen tegn til ladbarhet hjemme og ingen tegn til at den blir designet fra grunnen kun for brenselceller. Det blir nok en bensinbil, der noen av eksemplarene tas ut av den ordinære produksjonslinja for å utstyres med brenselceller. Forøvrig reagerer jeg på at konseptbilen bare vises med 4 seter til tross for at den har et nokså stort minivan-format. Mulig det er det som skal til for å få plass til mange nok/store nok hydrogentanker til 1000 km rekkevidde etter JC08-syklusen, men det er jo lov å håpe de får plass til i hvert fall 5 ordinære seter. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå