Gå til innhold

Neste generasjon Mirai i produksjon til høsten


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (14 minutter siden):

I Tromsø er det nok bra mange som ikke kan lade hjemme - inkludert meg som bor i blokk. Har heldigvis lademulighet på jobb så jeg tar bilen dit ca hver andre uke og får ladet den opp gratis. Men selv uten mulighet for å lade på jobb så kunne jeg bare plugga meg i grønn kontakt sin lader utenfor det lokale kjøpesenteret innimellom når man uansett er på ukeshandling.

Ja, dette var jo grunnen til to av mine kolleger også tok hoppet inn i BEV. De fikk godkjent fast ladeplass med lading på jobb for ei lita krone i måneden. 

Ukeshandling kan jo være løsningen for mange nå i en startperiode, men selv der vil det være mer konkurranse om plassen jo lengre frem i tid vi kommer med stadig flere på batteri-elektriske biler. Altså er det realistisk at alle parkeringsplasser du ser utenfor butikkene idag, har 10% av plassene satt av til lading, om 10% av forbrukerne i Norge ikke kan lade hjemme? Er det realistisk der hele 40% ikke har lademuligheter hjemme som i enkelte områder i London? 

Jeg trur ikke det, og dermed vil det være fint med ei anna nullutslipp alternativ for de som er i en slik situasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Kahuna said:

Du sitere mye? Særlig!

La oss ta for oss denne tråden her da. Dere diskuterer hydrogenbil, så glemmer motdebattanten din 'bil' og kommer i skade for å skrive 'hydrogen' og *da* benytter du selvfølgelig anledningen til å bytte tema selv om det ikke er noe annet i posten hans som skulle tilsi at han mente noe annet enn hydrogen*bil*.

Berre vent.  Snart kallar han deg "lystløgnar", som han pleier når nokon skriv noko som er sant, som han har fått all verdas dokumentasjon på mange gonger før.  Gjerne supplert med eit eller anna som ikkje relaterer seg til det du skreiv i det heile, eller usanne påstandar om ting du skal ha skrive før.  Fyren er heilt håplaus, men av ein eller annan grunn tek ikkje moderatorane tak i han.  Mitt beste tips er å ignorere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 minutter siden):

La oss ta for oss denne tråden her da. Dere diskuterer hydrogenbil, så glemmer motdebattanten din 'bil' og kommer i skade for å skrive 'hydrogen' og *da* benytter du selvfølgelig anledningen til å bytte tema selv om det ikke er noe annet i posten hans som skulle tilsi at han mente noe annet enn hydrogen*bil*.

"Kommer til skade for å si hydrogen".... ?

Les gjerne postene hans på generell basis på tvers av trådene her inne. Det er ingen grunn til å tru at han forglemte seg. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

"Kommer til skade for å si hydrogen".... ?

Les gjerne postene hans på generell basis på tvers av trådene her inne. Det er ingen grunn til å tru at han forglemte seg. ;)

Eh jo. Her er hva du svarte på. Legg merke til hvordan han sier 'hydrogen' og så snakker om 'Model 3' og 'ladetid'. Her er det kun din trang til å bytte tema som virker inn. Er det *noen* annen grunn til å anta at han snakker om salg av brenselceller?

"Nei, hydrogen slår ikke an noen steder. Salget er ikke økende. Det er mange som tror de ikke like lading, men tidsforskjellen nå mellom å fylle hydrogen og å lade en model 3 er liten, spesielt når en må ta en gigantisk omvei for å finne en hydrogenstasjon. Mange tror bil dreier seg om å stadig svinge innom en energistasjon for å tanke overpriset energi, når en heller kan få dekket minst 95% av behovet hjemme i garasjen til en brøkdel av prisen.  "

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Berre vent.  Snart kallar han deg "lystløgnar", som han pleier når nokon skriv noko som er sant, som han har fått all verdas dokumentasjon på mange gonger før.  Gjerne supplert med eit eller anna som ikkje relaterer seg til det du skreiv i det heile, eller usanne påstandar om ting du skal ha skrive før.  Fyren er heilt håplaus, men av ein eller annan grunn tek ikkje moderatorane tak i han.  Mitt beste tips er å ignorere.

Hvordan gikk det med prototypen til Nikola igjen, som var CG? Eventuelt så argumenterte du for at de videoene av den på veien måtte være falske, og kanskje dro den med wire/tau som var redigert bort. ?

Samt løgnene om at hydrogenstasjonene minker? Eller bilsalget samlet sett? Lystløgner og uredelig har du fått av ei god grunn, og det er ei grunn til at du aldri siterer poster som bemerker og kildehenviser til løgnene dine, eller som viser uredeligheten. De rapporterer du i håp om at en moderator ikke gjør jobben sin med å lese det som skal slettes. En av dem er til stadighet å uttale som at grønn hydrogen i alle former blir laget 100% fra kull. Merkelig påstand, når dagens produksjon fra kull er 18%. 

Opprinnelsesgarantier er også noe herk i denne bransjen, men for bilbransjen så er det greit. Da kan man lage ICE så mye man vil, så lenge man kjøper dette fra Tesla. ? For der teller jo hver batteri-elektrisk bil det samme som 2 biler, så vi kan jo fint lage 1 BEV og slenge på 1 ICE uten kostnader. Veldig god løsning for problematikken vi ønsker å løse... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Eh jo. Her er hva du svarte på. Legg merke til hvordan han sier 'hydrogen' og så snakker om 'Model 3' og 'ladetid'. Her er det kun din trang til å bytte tema som virker inn. Er det *noen* annen grunn til å anta at han snakker om salg av brenselceller?

"Nei, hydrogen slår ikke an noen steder. Salget er ikke økende. Det er mange som tror de ikke like lading, men tidsforskjellen nå mellom å fylle hydrogen og å lade en model 3 er liten, spesielt når en må ta en gigantisk omvei for å finne en hydrogenstasjon. Mange tror bil dreier seg om å stadig svinge innom en energistasjon for å tanke overpriset energi, når en heller kan få dekket minst 95% av behovet hjemme i garasjen til en brøkdel av prisen.  "

Herre min flosshatt. Her er mitt svar til den posten:

Sitat

 

Hva prater du om? Brenselceller hadde ei 40% vekst YoY. Gå inn og sjekk hydrogen-relaterte aksjer, og still inn på en 2 års periode, og fortell meg igjen at de ikke opplever vekst. 

Omveien for å finne en hydrogenstasjon er litt "lattis" å bruke for et argument. Sikker det samme folk på hest og kjærre sa til pionerene som kjøpte seg bensinbil også. 

FCE personbiler's marked, er ikke for de som kan installere hjemmeladere. Vi bor i et land som er stort og utstrakt med få folk. Her er markedet lite for personbiler i forhold til andre land siden vi både har et kraftnett med balansering fra vannkraft og at de fleste av oss har fast parkeringsplass. Men prøv å finn deg en parkeringsplass i London som du får fast hver kveld, om du ikke eier en. 

 

Jeg tar altså for meg de segmentene jeg mente var aktuell å korrigere. 

Så kommer du inn med sprøyt og tull, fordi du ikke har lest lengre enn de første par ordene. Skal du fortsette denne avsporingen nå, så send en PM. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

eg tar altså for meg de segmentene jeg mente var aktuell å korrigere. 

Korrigere for manglende fokus på salg av brenselceller? Sannheten er nok heller at det passet deg å endre tema.

For øvrig ser jeg at du fortsatt liker å late som om gatelading ikke er en løsning. Hmm?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (18 minutter siden):

QED.  Ingen sitat, ingen kontekst, ingenting er sant.

Gi meg et forum med ei ordentlig søkefunksjon, så hadde det jo vært enkelt å bevise. For du vet jo selv hva du selv har sagt, og når du nekter på det nå - så er det vitterlig greit morsomt. 

Har du aldri sagt at Nikola aldri fantes, ikke engang som protoype når vi diskuterte videoen som viste den på veien? Klarer du være ærlig nok, eller unngår du å svare på denne som alt annet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Då får du ein veldig dyr hydrogenbil som du berre ynskjer skulle hatt større batteri.  Mercedes har lagd ein slik, men dei torer ikkje å selje han.  Bilen er lagd i nokre få eksemplar for leasing til utvalde kundar.  Den totale rekkjevidda med fullt batteri og full hydrogentank er 478 km (NEDC, ein god del mindre etter WLTP).  Det er lite samanlikna med dagens elbilar.  Fyller du tanken får du heller ikkje 478 ekstra km.  Du må lade batteriet i tillegg for å få full rekkjevidde.  Då lurer du etter kvart på om det ikkje hadde vore like greitt å kaste ut all den dyre hydrogendillemikken og heller investert litt av dei sparte pengane i eit større batteri slik at du fekk ein rein elbil med betre rekkjevidde til lågare pris, mykje billigare drivstoff, mykje billigare vedlikehald og ingen utløpsdato på alt som er dyrt.

Skjønner ikke at 17kWh extra batteri skal gjøre den så veldig dyr akuratt, den blir jo heller ikke dyrere på langtur, da Hydrogen ikke koster noe mer enn det koster å hurtiglade. Du får en bil du kan kjøre på ren strøm i hverdagen, og en bil du kan dra på langtur med uten problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, magb said:

Skjønner ikke at 17kWh extra batteri skal gjøre den så veldig dyr akuratt, den blir jo heller ikke dyrere på langtur, da Hydrogen ikke koster noe mer enn det koster å hurtiglade. Du får en bil du kan kjøre på ren strøm i hverdagen, og en bil du kan dra på langtur med uten problemer.

Nei, det er hydrogendillemikket som gjer bilen dyr.  Batteri kjem i tillegg, og batteripakkar er billigare pr kWh dess større dei er.  Jau, hydrogen kostar veldig mykje meir enn det kostar å hurtiglade.  Hydrogen kostar ca 9 kr/km.  (1 kg hydrogen kostar 90 kroner og får ein typisk hydrogenbil 100 km.)  Det tilsvarer ein kWh-pris på ca 5,60 kroner for ein normal moderne elbil.  Det er vel berre Ionity som opererer med pris på det nivået, og då berre for kundar utan avtale.

 

Små batteri har ulemper i tillegg, som at du får avgrensa effekt inn og ut av dei, og at det dermed vert veldig dyrt å hurtiglade dei på ladarar med minuttpris.  Du må òg køyre meir utanfor det optimale området på 30-70% ladenivå.  Det kortar levetida til batteriet.  Ein kan til ein viss grad kompensere for effekt-problemet med spesielle batteri, men dei er dyrare.  Hybrid-batteria til Toyota veg 5 gonger meir pr kWh enn vanlege elbil-batteri, fordi dei skal tole høg effekt.  Når batteriet er fem gonger tyngre, krev det òg fem gonger meir ressursar og er tilsvarande dyrare å produsere pr kWh.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

Det å sette opp små ladestolper for saktelading vil kreve mer arealplass, og redusere antall biler som kan parkere på samme areal som tidligere. Det er vell ikke noe å diskutere på? 

Elbilladere kan settes opp på mange måter. Det er ingen som sier man må plassere de der bilen skal stå. Det normale er å sette de på den siden det er best plass, eventuelt nærmeste vegg om det ikke er fortau i veien. Alternativt som et godt gammeldags parkometer. Finner de plass til moderne lyktestolper, bilettautomater, postkasser, søppelbokser, vanndispensere og minibanker så klarer de nok å finne plass til elbilladere også. Man trenger sjeldent å være veldig kreativ for å finne plass til en lader. Det virker som du overdriver problematiseringen både ved valg av sted og spesielle omstendigheter. Hva blir det neste? Hvor skal man plassere elbilladere på fredede bygg når det ikke er lov å montere noe på veggen og veien utenfor skal brøytes helt inn til husveggen og det ikke finnes andre plasser i nabolaget? Man kan konstruere eksempler til man blir grønn, mens verden går videre og finner løsninger stort sett over alt.

oophus3do skrev (4 timer siden):

Forstår ikke helt hvorfor jeg må forklare problematikken? Elbilens største fordel er saktelading. Fjern muligheten til saktelading, så forsvinner en majoritet av grunnen til at mange kjøper dem. 

Nå skifter du tema. Du skrev at folk hadde parkeringsproblermer og forsøkte å vinkle det som batterienes skyld. Jeg forklarte bare at batterier ikke har noe med parkeringsproblemer å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Stemmer, også hadde det vært interessant å sett antall Tesla eiere i Tromsø som kan lade hjemme. Jeg trur andelen er ekstremt høy, og at det er her majoriteten av elbilsalget finner sted. Vekst innenfor det segmentet som kan lade hjemme vil altså fortsette, men da står vi igjen med et spørsmål. Når kommer de som ikke har tilgangen til å lade hjemme ta skiftet i større grad? 

I følge teslastats.no er det 301 som er nyregistrert i Tromsø. Så må man trekke fra litt for de som er solgt videre eller brukes andre steder, samt legge til litt for de som er kjøpt brukt fra andre steder i landet. Jeg vil tippe det blir netto rundt 350. Gamle Troms fylke lå ganske lavt på elbilstatistikken sist jeg sjekket med bare 2,17% elbiler av en bilbestand på ca 88 000 for et års tid siden. Hvis vi antar at det har steget til 2,5% av 88 000 så vil det si 2200 elbiler. Altså er rundt 16% Tesla-andel blant elbilene. Landsgjennomsnittet på 18% henter jeg fra elbilstatistikk.no og teslastats.no. Merk at det er usikkerhet i estimatene her, samt at det er snakk om Troms fylke og ikke Tromsø kommune.

Angående hjemmelading så tror jeg svært mange i Tromsø har mulighet for å sette opp lader dersom de kjøper seg elbil. Jeg som er litt spesielt interessert og har fulgt med litt i markedet vet at det er solgt godt over 1000 ladere i lastdelte ladesystemer + godt over 1000 enkeltvise ladere i Tromsø. Det skulle matche ganske bra en elbilbestand på 2200 + et ukjent antall plugin-hybrider.

Spørsmålet ditt svarer egentlig på seg selv: Når de får mulighet for å lade hjemme. Presset er ganske stort for å få til ladeløsninger så dette er noe som stort sett kommer i samme takt som folk skaffer seg elbiler. I verste fall vil manglende lademulighet være medvirkende årsak til at folk flytter. Det har kanskje ikke noen stor betydning for gårdeiere nå, men vil bli det i økende grad fremover. Prisen på leiligheter uten lademuligheter vil skille seg fra de med lademulighet, både på leiemarkedet og eiemarkedet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Det virker som du overdriver problematiseringen både ved valg av sted og spesielle omstendigheter. Hva blir det neste? Hvor skal man plassere elbilladere på fredede bygg når det ikke er lov å montere noe på veggen og veien utenfor skal brøytes helt inn til husveggen og det ikke finnes andre plasser i nabolaget? Man kan konstruere eksempler til man blir grønn, mens verden går videre og finner løsninger stort sett over alt.

Kan ikke se hvordan jeg overdriver problematikken når det er allmenkjent at endel byer ikke passer seg godt for å grave opp til rette for saktelading på gatene? 

Jeg har som sagt bodd i England, og jeg hadde bil uten fast parkeringsplass. Tok du en kikk på google-streetview og så hvordan ei vanlig gate i England ser ut? Du har maks plass til 1 bil per hus. I hus med 4-5 beboere, og mer om den er delt opp i første og andre etasje. 

https://www.zap-map.com/live/

Der ser du dagens ladenettverk i UK. Zoom inn på en hvilken som helst boligområde, og du ser det mangler ladere. Så nei, det er ikke ei problematikk som ikke eksisterer, eller som ikke vil eskalere. Du må huske at det private ikke får lov til å installere ladere selv på offentlig plass, som jo da vil være gatene du snakker om. 

Simen1 skrev (32 minutter siden):

Nå skifter du tema. Du skrev at folk hadde parkeringsproblermer og forsøkte å vinkle det som batterienes skyld. Jeg forklarte bare at batterier ikke har noe med parkeringsproblemer å gjøre.

Det er jo ikke batteriets skyld at folk har parkeringsproblemer? Klarer ikke helt se at jeg har argumentert for dette? Jeg poengterer at parkeringsplasser egner seg dårlig for et skifte fra ICE til BEV for dem som står i den situasjonen. I UK så er det ikke rett få som gjør det som et eksempel. Dermed argumenterer jeg for grunnen til å ha et alternativ til BEV. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (16 timer siden):

Hva prater du om? Brenselceller hadde ei 40% vekst YoY. Gå inn og sjekk hydrogen-relaterte aksjer, og still inn på en 2 års periode, og fortell meg igjen at de ikke opplever vekst. 

Omveien for å finne en hydrogenstasjon er litt "lattis" å bruke for et argument. Sikker det samme folk på hest og kjærre sa til pionerene som kjøpte seg bensinbil også. 

FCE personbiler's marked, er ikke for de som kan installere hjemmeladere. Vi bor i et land som er stort og utstrakt med få folk. Her er markedet lite for personbiler i forhold til andre land siden vi både har et kraftnett med balansering fra vannkraft og at de fleste av oss har fast parkeringsplass. Men prøv å finn deg en parkeringsplass i London som du får fast hver kveld, om du ikke eier en. 

 

Hydrogen selger ikke, så produsentene finner stadig på krumspring for å presse på noe salg. En kan kanskje si at salget prøver å etablere seg, men ingen ønsker produktet. At en lurer noen politikere til å sette i gang et PR-prosjekt som fører til at noen få hundre enheter blir kjøpt har ingenting med salg å gjøre. Salg av brenselceller har jo heller ingenting med salg av hydrogenbiler. Det tyder på en bransje som kaver voldsomt for å komme litt i gang.

Omveien for å finne en hydrogenstasjon er så absolutt reell. Den er for eksempel helt ødeleggende for de som har latt seg lure til å kjøpe slike biler i Norge. Det ser ikke ut til å bli mye bedre i nær fremtid. Konkursene er jo også mange. Skal en gjøre noe med situasjonen krever det absurde investeringer som vil vise at kostnadene med hydrogenbiler er alt for høye.

I London bor det for det første knapt folk nå, det er et problem at alt av leiligheter er rene investeringsobjekter og står tomme. Og de få som faktisk bor i London har enten enorme midler og kjøpt seg bolig med parkering, eller de ser ingen behov for bil. Noen få leier garasjeplass langt utenfor bykjernen, for det er galskap å kjøre rundt i byen. Problemet du skisserer er altså ikke-eksisterende.

Hvis du er redd for kraftnettet bør en jo helt klart glemme hydrogen hvor kraftbehovet er flerfoldig ganger større. Skal en slippe å kjøre en time eller to for å finne stasjonen må det jo også være distribuerte kraft til disse på samme måte som til elbiler, bare at det må være enda kraftigere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet ditt svarer egentlig på seg selv: Når de får mulighet for å lade hjemme. Presset er ganske stort for å få til ladeløsninger så dette er noe som stort sett kommer i samme takt som folk skaffer seg elbiler. I verste fall vil manglende lademulighet være medvirkende årsak til at folk flytter. Det har kanskje ikke noen stor betydning for gårdeiere nå, men vil bli det i økende grad fremover. Prisen på leiligheter uten lademuligheter vil skille seg fra de med lademulighet, både på leiemarkedet og eiemarkedet.

Nettopp. Når de får mulighet til å lade hjemme. Det er kun her i Norge hvor sannsynligheten for at ei stor andel har muligheten til å installere hjemmeladere. Som jo er hele poenget. 

Ta en ny kikk på google-streetview i London og kom med din kommentar. Hvordan skal man løse den situasjonen, når husene omtrent er like breie som bredden på en bil, og ei hustand ofte har flere med lappen og egen bil? Parkering i UK er et problem fra før, og det vil være et eskalerende problem om alle skal over på BEV - noe de ikke kommer til å gjøre i større grad før den problematikken er fikset. Noe den ikke ser ut til å være med det første. 

Det at folk som bor i boligblokker og leiligheter uten fast parkeringsplass bare pakker sekken og flytter kun grunnet mangelen på saktelading for BEV er jeg så absolutt ikke enig i. Isåfall kanskje i >2050 om kostnadene knyttet til ICE er blitt for store. Men inntil den tid vil ICE være deres bil. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (47 minutter siden):

Hydrogen selger ikke, så produsentene finner stadig på krumspring for å presse på noe salg. En kan kanskje si at salget prøver å etablere seg, men ingen ønsker produktet. At en lurer noen politikere til å sette i gang et PR-prosjekt som fører til at noen få hundre enheter blir kjøpt har ingenting med salg å gjøre.

Kan du definere hva du snakker om? At hydrogen ikke selger i Norge er enkelt å forklare. Det er få som får fylt energi her. I andre land, så er salget voksende. 

Bengt Who skrev (47 minutter siden):

Salg av brenselceller har jo heller ingenting med salg av hydrogenbiler. Det tyder på en bransje som kaver voldsomt for å komme litt i gang.

Majoriteten av brenselceller solgt i 2019 ble brukt til FCEV's. Så selvfølgelig har det en sammenheng.

Bengt Who skrev (47 minutter siden):

Omveien for å finne en hydrogenstasjon er så absolutt reell. Den er for eksempel helt ødeleggende for de som har latt seg lure til å kjøpe slike biler i Norge. Det ser ikke ut til å bli mye bedre i nær fremtid. Konkursene er jo også mange. Skal en gjøre noe med situasjonen krever det absurde investeringer som vil vise at kostnadene med hydrogenbiler er alt for høye.

1. I Norge så er det et problem ja. Men ikke enig at det ikke vil forandre seg. Hydrogenveien AS, og NEL JV med Hyundai vil lage stasjoner som vil driftes av et behov grunnet tungtransport - og det er veien å gå. 

2. Hvor mye mener du det krever av investeringer? 

https://www.gppq.fct.pt/h2020/_docs/brochuras/fch-ju/power_trains_for_europe.pdf

Altså ikke så dyrt som du skulle tru.

"Costs for a hydrogen infrastructure are around 5% of the overall cost of FCEVs (€1,000-2,000 per vehicle)"

Det er vell mindre enn subsidiene BEV's har fått. 

Bengt Who skrev (47 minutter siden):

I London bor det for det første knapt folk nå, det er et problem at alt av leiligheter er rene investeringsobjekter og står tomme. Og de få som faktisk bor i London har enten enorme midler og kjøpt seg bolig med parkering, eller de ser ingen behov for bil. Noen få leier garasjeplass langt utenfor bykjernen, for det er galskap å kjøre rundt i byen. Problemet du skisserer er altså ikke-eksisterende.

Dette må du faktisk dokumentere. London er rimelig stort, og det er ikke kun bykjernen du skal elektrifisere. Det er alle boligområder som ikke har offentlige ladeløsninger nå idag. For veldig mange av dem har ikke egne parkeringsplasser, og parkerer på offentlige områder på gatene når de får plass. Der kan de ikke installere lading for seg selv. 

Bengt Who skrev (47 minutter siden):

Hvis du er redd for kraftnettet bør en jo helt klart glemme hydrogen hvor kraftbehovet er flerfoldig ganger større. Skal en slippe å kjøre en time eller to for å finne stasjonen må det jo også være distribuerte kraft til disse på samme måte som til elbiler, bare at det må være enda kraftigere.

Kan du vise til ei undersøkelse som er enig med deg? Kilden du nettopp fikk, kommer til at det er dyrere å elektrifisere med kun BEV enn kun FCEV. 

Det optimale er selvfølgelig en kombinasjon. BEV's trekker strøm samtidig før og etter jobb, mens FCEV trekker strøm ellers og fyller med lagret energi samtidig som BEV's. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
magb skrev (4 timer siden):

Flere som tenker at en hybrid løsning kan være optimalt for mange? la oss si minst 20kWh batteri, og kanskje 40 mil rekkevidde på hydrogen. 

Jeg vet ikke med deg, men når jeg kjører langtur så er det helt essensielt å kunne fylle på ekstra rekkevidde. Jeg kjørte Tromsø-Frankrike-Tromsø med Teslaen i sommer (ca 8 000 km totalt) og har noen andre langturer bak meg. Hydrogen var ikke et savn, heller tvert i mot, for da hadde ferien strandet lenge før Fauske.

Skulle jeg hatt plugin-hybrid måtte det også blitt en med godt fyllenettverk, altså bensin eller diesel, men jeg har ikke funnet noen rimelige og fristende plugin-hybrider med nok elektrisk rekkevidde til mine daglige gjøremål (ofte 10 mil). Enten blir det for dyrt eller så blir det for dårlig på et eller annet vis. Jeg har ikke noe i mot pluginhybrider som konsept, bare fyllenettverket er godt utbygd og de ellers ikke har noen store ulemper.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Skulle jeg hatt plugin-hybrid måtte det også blitt en med godt fyllenettverk, altså bensin eller diesel, men jeg har ikke funnet noen rimelige og fristende plugin-hybrider med nok elektrisk rekkevidde til mine daglige gjøremål (ofte 10 mil).

Tror du ikke en slik bil ville hatt veldig mange kompromiss? Selv i en tenkt situasjon med samme avgiftsnivå som full elbil ser jeg så mye ulemper.

Lenke til kommentar

Tja, noen kompromisser er det med alt. Konseptuelt har jeg ikke noe i mot plugin-hybrider selv om jeg ikke har funnet noen som i praksis er veldig aktuelle for meg. Går man fra en allrounder elbil til plugin-hybrid så bytter man i hovedsak batterikapasitet mot forbrenningsmotor og alt som hører med.

Jeg synes hovedfeilen med dagens pluginhybrider er at de fleste er bygget som eksosbiler, der det elektriske systemet er en tilleggsfunksjon. Det burde vært omvendt. Omtrent som en elbil med passe lite batteri + integrert aggregat som er optimalisert for å lade batteriene med 10~20 kW. Gjerne avtagbart aggregat sånn at det kan selges separat og bilen avgiftsberegnes som ren elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...