Gå til innhold

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

On 1/21/2020 at 7:30 AM, Complexity said:

 Begynte å bli mye vas på deg nå.

Sjansen for å overleve en ulykke i bil er myye større enn å overleve på motorsykkel, uansett hastighet. Spesielt med en Tesla som topper NCAP listene på sikkerhet.

Tullprat. Kjører du litt fortere enn det Tesla kan, så passerer du ulykkestedet før ulykken inntreffer

Fra alvor til gravalvor:

Passiv og aktiv sikkerhet er to forskjellige ting. Passiv sikkerhet er det som beskytter deg mot deg selv, og det er det NCAP tester.

Aktiv sikkerhet, er det som bemidler deg slik at du kan unngå at ulykken inntreffer i det heletatt. Det testes ikke i NCAP, men der er motorsykkelen mye bedre.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smak og behag skal man ha respekt for. Det skal jeg ikke legge meg borti. MC med piggdekk på isbane er sikkert voldsomt gøy, men ikke spesielt relevant alternativ til bil for de mange, selv om man kan kjøpe både en sånn + 4 biler med ulike egenskaper for prisen av 1 godt spekket Tesla. Det er i hvert fall min mening om relevansen. Personlig har jeg plass til 2 biler og 1 MC, men synes det blir for mye å holde styr på, skifte dekk på og vedlikeholde. Jeg føler heller ikke noe stort behov for å dekke behovet for gøy kjøring på den måten. Derfor tar jeg kompromisser i alle retninger og gikk for en bil som du sikkert vil kalle jack of all trades, master of none. Men jeg er fornøyd. Ikke ekstatisk, men fornøyd.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har gjort en liten utregning av priser basert på 50kW/t lading av en e-tron 50 (max 120kW mottak)

Har lagt inn et snittforbruk på 2.4 for å vise pris pr. mil og da vil regnestykket bli slik:

Fortum:

22kw: 136 min: (1 kr/min) : 136 kroner (6.8 kr / mil)

50kw: 60 min: (3.1 kr/min) : 186 kroner (9.3 kr / mil)

120kw: 25 min: (25*2 + 50*2,5) : 175 kroner (8.75 kr / mil)

Grønn kontakt:

50kw: 60 min: (60*1.25 + 50*2,9):195 kroner (9.75 kr / mil)

Circle K:

50kw: 60 min: 50*4,49 : 224 kroner (11.2 kr / mil)

120kw: 25 min: 50*4,99 : 250 kroner (12.5 kr / mil)

Ionity:

120kw: 25 min: 50*8.5 : 425 kroner (21,25 kr/ mil)

Ser at Ionity har priset seg helt ut, mens Circle K ligger nest dårligst an. Blir definitivt Fortum der disse finnes.

Håper det blir mye hardere konkurranse i dette markedet fremover. Vi trenger definitivt flere tilbydere for det er nesten tragikomisk at det skal koste mer å kjøre en el-bil en mil enn en fossilbil på langtur. Glad jeg gjør 99.9% av ladingen hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Severin Suveren skrev (3 minutter siden):

Ser at Ionity har priset seg helt ut, mens Circle K ligger nest dårligst an. Blir definitivt Fortum der disse finnes.

Eller Teslas Supercharger

Etter snart et års kjøring 15kkm ligger min TM3 på et snittforbruk på 0,189Wh/km. På superladeren betaler jeg NOK 1,70/kWh. (0,189*10*1,7) = NOK 3,21/mil.

Om du har en Tesla da. Uansett er det som du nevner billigst å lade hjemme og de fleste gjør jo akkurat det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Severin Suveren skrev (18 minutter siden):

Ser at Ionity har priset seg helt ut

Blir det ikke enklere å se om dette stemmer når noen andre tilbyr den samme varen? Effekt burde igrunnen sammenlignes likt med internetthastighet, for da gir det mer mening. Ionity er den eneste som tilbyr garantert høy effekt, uten lastdeling. Det er det ingen andre som gjør ennå. 

Så kan man spørre seg hvilke kunder som helst ønsker å bruke høy effekt over det å spare litt kroner? Taxi-næringen f.eks trur jeg fint foretrekker Ionity over de andre, selv om de er billigere. De pengene henter man jo fint igjen på tid spart på veiene, fremfor tiden brukt ved lading. 

Blir det normalt at man må ha abonnementsløsninger på tvers av ladenettverk, så skal jeg banne på at Ionity knuser de andre i flåte-ordre på godstransport, og generelt folk som trenger lading i farta. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Severin Suveren skrev (2 timer siden):

Håper det blir mye hardere konkurranse i dette markedet fremover. Vi trenger definitivt flere tilbydere for det er nesten tragikomisk at det skal koste mer å kjøre en el-bil en mil enn en fossilbil på langtur. Glad jeg gjør 99.9% av ladingen hjemme.

Personlig skal jeg ikke klage selv om hurtiglading koster mere en å kjøre en moderne dieselbil pr. kilometer når man kjører på strøm fra hurtigladere.
Årsaken er så enkel at for det meste kjører jeg med strøm hjemmefra som koster 1-1,50 kroner pr. KWh som gjør prisen pr. mil til cirka 2,50 med min bil.
Og regner med mange av elbilkjørerne gjør nettop det samme og sparer totalt på å kjøre elbil.

Jeg skal til Åre i Sverige neste helg og der koster 50KW hustiglading 13,75SEK pr. KWh så det kunne vært værre også her til lands.

Lenke til kommentar

Hjemmelading er en stor fordel i drivstofføkonomien. Kjører man f.eks 90% på hjemmeladet strøm i løpet av året så sprenger det ikke akkurat budsjettet om man må betale "bensinpris" for de siste 10%-ene.

Det sagt så burde Suveren tatt med minst fire priser til:

- Hjemmelading (~1 kr/kWh)

- Ionity med Audi E-tron charging service (3,27 kr/kWh + et fastledd på 280 189 kr/mnd)

- Ionity med Mercedes Me charge (2,87 kr/kWh)

- Tesla superlading (1,7 kr/kWh)

Endret av Simen1
Ny pris
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Her må en få på plass biler med 120-140kWt batteripakker. Da kan en nesten alltid unngå hurtiglading også på langtur. Kan du kjøre mellom de store byene i de respektive landsdeler uten å lade så er en i mål.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, JØI said:

Her må en få på plass biler med 120-140kWt batteripakker. Da kan en nesten alltid unngå hurtiglading også på langtur. Kan du kjøre mellom de store byene i de respektive landsdeler uten å lade så er en i mål.

Ser jo desverre ut som bilprodusentene tenker anneledes. Nye Honda E og Mini Cooper Electric har elendig rekkevidde..
Mazda har vel og valgt det minste batteriet de fant.

Men nye Tesla Roadster og Cybertruck får vel 200kWt batteri, så blir vel Tesla som vinner det markedet også.

Ryktes at Model 3 og kommer med 100kWt batteripakke - og med tanke på hvor effektiv den er så vil man ikke trenge å lade spesielt ofte.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Li-ion celler nærmer seg vist 100 $/kWh. Øker man batterikapasiteten fra 100 til 200 kWh så koster det 100*100$ = minst 100 000 kr (med et veldig optimistisk prisanslag).

Lader man for 10 kr/kWh så får man 10 000 kWh for den prisen. Med et forbruk på 0,2 kWh/km så rekker det til 50 000 km hurtigladet. Kjører man f.eks 2000 km* på langtur årlig så er det nok til 25 års hurtiglading.

Kjører man mer langtur enn det bør man vurdere å bytte bil til en med lengre rekkevidde når de blir tilgjengelige. Noe det garantert blir før det har gått 25 år. Kjører man mindre langtur enn det så kan man vurdere en bil med kortere rekkevidde.

* NB. Kun kilometere etter at man er ferdig med hjemmeladet strøm, teller med i regnestykket for langkjøring.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

NB. Kun kilometere etter at man er ferdig med hjemmeladet strøm, teller med i regnestykket for langkjøring.

Min erfaring er at de fleste langturer starter på fredags ettermiddagen etter jobb. Altså starter jeg skjelden med maks SoC. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg formulerte meg sånn for at det skulle treffe deg også. Om du må hurtiglade fredag ettermiddag straks etter jobb for å komme deg på langtur så er det da km-telleren starter i dette drivstofføkonomiske regnestykket.

Og for ordens skyld: Folk som ikke har muligheter for saktelading, bør ikke kjøpe elbil før de har fikset den grunnleggende saken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (7 timer siden):

Li-ion celler nærmer seg vist 100 $/kWh. Øker man batterikapasiteten fra 100 til 200 kWh så koster det 100*100$ = minst 100 000 kr (med et veldig optimistisk prisanslag).

Lader man for 10 kr/kWh så får man 10 000 kWh for den prisen. Med et forbruk på 0,2 kWh/km så rekker det til 50 000 km hurtigladet. Kjører man f.eks 2000 km* på langtur årlig så er det nok til 25 års hurtiglading.

Kjører man mer langtur enn det bør man vurdere å bytte bil til en med lengre rekkevidde når de blir tilgjengelige. Noe det garantert blir før det har gått 25 år. Kjører man mindre langtur enn det så kan man vurdere en bil med kortere rekkevidde.

* NB. Kun kilometere etter at man er ferdig med hjemmeladet strøm, teller med i regnestykket for langkjøring.

Du må ta med tapt fritid og arbeidstid i disse beregningene. Verdien av å ikke stoppe er høy.

Lenke til kommentar
JØI skrev (8 timer siden):

Her må en få på plass biler med 120-140kWt batteripakker. Da kan en nesten alltid unngå hurtiglading også på langtur. Kan du kjøre mellom de store byene i de respektive landsdeler uten å lade så er en i mål.

Så store batteripakker kommer nok men jeg synes uansett det gir mer mening med et hurtigladetilbud som er bra nok til at kundene ikke aktivt unngår det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Kahuna skrev (29 minutter siden):

Så store batteripakker kommer nok men jeg synes uansett det gir mer mening med et hurtigladetilbud som er bra nok til at kundene ikke aktivt unngår det. :)

Tja, nå har markedet talt og det ser ut som om store batteripakker og ingen lading langs veien er løsningen. Tror ladeoperatørene ikke har fått med seg at alle har «bensinpumpe» hjemme når de har elbil. Da lader enheter mye over flere timer hjemme og borte enn å stanse langs veien.

Lenke til kommentar
JØI skrev (3 minutter siden):

Tja, nå har markedet talt og det ser ut som om store batteripakker og ingen lading langs veien er løsningen. Tror ladeoperatørene ikke har fått med seg at alle har «bensinpumpe» hjemme når de har elbil. Da lader enheter mye over flere timer hjemme og borte enn å stanse langs veien.

Velger du å se bort fra Teslas Superladernettverk nå? Tilgjengelig statistikk viser at Tesla-eiere hurtiglader mer enn andre. Grunnen er nok så enkel som at Superladernettverket har senket barrierene for bruk til et punkt hvor det ikke lenger er noe du aktivt unngår.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Simen1 said:

Hjemmelading er en stor fordel i drivstofføkonomien. Kjører man f.eks 90% på hjemmeladet strøm i løpet av året så sprenger det ikke akkurat budsjettet om man må betale "bensinpris" for de siste 10%-ene.

Det sagt så burde Suveren tatt med minst fire priser til:

- Hjemmelading (~1 kr/kWh)

- Ionity med Audi E-tron charging service (3,27 kr/kWh + et fastledd på 280 kr/mnd)

- Ionity med Mercedes Me charge (2,87 kr/kWh)

- Tesla superlading (1,7 kr/kWh)

Fastledd hos Audi er 189,- pr måned. 

Ser mange her forkuserer på pris. Hvis man tar med tiden det tar å lade 50kWh så gir bildet litt mer mening. 

For meg, og sikkert mange med meg, så er det ikke nødvendigvis så viktig å spare 100,- på en kjøretur man gjør noen få ganger i året. 
Men å slippe og komme i kø for å lade, å måtte vente unødvendig lenge på å få kjørt videre, er viktig. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JØI skrev (3 timer siden):

Du må ta med tapt fritid og arbeidstid i disse beregningene. Verdien av å ikke stoppe er høy.

Det kommer an på rekkevidden. Man har jo visse menneskelige behov også så man må i så fall dele ladetida inn i to deler: Nyttig tid man uansett ville brukt og unyttig ventetid. Biler som støtter maks 50 kW har typisk mye av den unyttige ventetida. TM3 er i andre enden av skalaen og har ofte for kort ladetid til at man rekker å gjøre unna sine menneskelige behov (spise, drikke, strekke på beina og wc). Dvs. TM3-ladestoppene regner jeg ikke som tapt tid. Men står man og tvinner tomler for 2000 km hurtiglading per år, med et forbruk på 0,2 kWh/km og usle 40 kW gjennomsnittlig ladeeffekt så kaste rman bort 10 timer i året på dette. Hvor høyt verdsetter du fritid? 200 kr/t?

JØI skrev (2 timer siden):

Tja, nå har markedet talt og det ser ut som om store batteripakker og ingen lading langs veien er løsningen. Tror ladeoperatørene ikke har fått med seg at alle har «bensinpumpe» hjemme når de har elbil. Da lader enheter mye over flere timer hjemme og borte enn å stanse langs veien.

Hurtiglading er ikke et alternativ til hjemmelading. Det er et supplement når rekkevidda ikke strekker til. Det har ladeoperatørene fått med seg og er grunnen til at ladestasjoner plasseres ved naturlige stopp langs hovedveier. Det er helt naturlig å ikke hurtiglade mer enn nødvendig. Hurtiglading er ikke normallading. Akkurat som hurtigmat ikke er normalmat, men et dyrt alternativ når man er på farta og mangler bedre/billigere alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...