Gå til innhold

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (3 timer siden):

Har noen tenkt over hva som ville skjedd om Tesla nå åpnet for dropin-lading for alle? La oss si at de tok trippel pris per kWh.. 

De ville blitt saksøkt fra *alle* himmelretninger for misbruk av markedsmakt for å sabotere andres forsøk på å etablere egne lønnsomme ladekjeder. Jeg tror kanskje det også er grunnen til at ingen andre produsenter har kjøpt seg inn, det kan bli veldig ugreit fra et juridisk synspunkt. Tesla er sannsynligvis effektivt tvunget til å fortsette med et lukket ladenettverk helt til det dukker opp noen gode konkurrenter , eller de tvinges til det av noen ubetenksomme myndigheter.

Konkurranselovgivningen går på "utilbørlig misbruk av sin markedsstilling" eller noe i den duren. Tesla har visstnok sluttet å kryssubsidiere (fra bilkjøp til SC-bruk) for flere år siden og kan neppe tas på det punktet. De vil neppe kreve noen lock-in funksjon a la inkompatible plugger, kundeloyalitets-prismodeller eller noe annet som ekskluderer at bilister kan bruke både deres og andre ladestasjoner. Derfor ser jeg ikke helt hvorfor det skulle bli vanskelig for andre ladeoperatører dersom Tesla åpner for andre merker. Det virker altså noe tynnt grunnlag for å hevde misbruk av markedsmakt.

Det sagt så tviler jeg på at Tesla er så ivrig på å slippe til 20 kW-biler til deres ladere. Det vil ta opp unødvendig mye tid. Hvis de slipper til andre så vil det nok sorteres på bilmerke og modell, i hvert fall i starten for å unngå at superladerne blir oversvømmet av 20 kW-biler, til stor ulempe for Teslas egne bilkunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 timer siden):

Det sagt så tviler jeg på at Tesla er så ivrig på å slippe til 20 kW-biler til deres ladere. Det vil ta opp unødvendig mye tid.

Med prisingen til Ionity, så tipper jeg få 20kW-biler hadde ladet der. De som eventuelt gjorde det, redder du dagen til siden de åpenbart er tvunget til å finne nærmeste ladestasjon for å få nok til å komme seg til en normal stasjon med normal pris. Eventuelt har stasjonen de regnet med fungerte ute av stand til å få ladet bilen deres, og en Tesla stasjon var eneste mulighet. Da betaler man gladelig litt ekstra per kWh, enn alternativene.

Altså bedrer du argumentet for BEV's i sin helhet, og gjør konkurransefortrinnet vs ICE mye bedre.

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Drunkenvalley said:

Einaste grunnen eg ikkje eie ein Tesla var fordi forsikringen på ein var 3 ganger dyrere enn for ein ioniq... ??

Har du spurt bare vanlige banker eller?

Betaler 7500kr i året for 16tusen km full kasko på min Model 3 LR via Tesla Owners Club Norway sin forskning (uten bonusordning) Det er omtrent samme som jeg betalte på min gamle dieselbil med delkasko og bare 8000km.

Uansett til 3 ganger prisen så har du jo en 3 ganger så morsom bil.. Og minst 3 ganger så mye hestekrefter.

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Complexity said:

Har du spurt bare vanlige banker eller?

Betaler 7500kr i året for 16tusen km full kasko på min Model 3 LR via Tesla Owners Club Norway sin forskning (uten bonusordning) Det er omtrent samme som jeg betalte på min gamle dieselbil med delkasko og bare 8000km.

Uansett til 3 ganger prisen så har du jo en 3 ganger så morsom bil.. Og minst 3 ganger så mye hestekrefter.

Eg betale ~9200 kr for 24k km. Hadde ikkje faktiskt høyrd om Tesla Owners Club Norway sin forsikring før no, er det berre å innrømma.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Drunkenvalley said:

Eg betale ~9200 kr for 24k km. Hadde ikkje faktiskt høyrd om Tesla Owners Club Norway sin forsikring før no, er det berre å innrømma.

Må være medlem i klubben da som koster 300kr året tror jeg som man må plusse på. Men det er litt kjekt å ha dem i ryggen om Tesla skulle slå seg vrang på en garantisak eller noe.

Vil annbefale deg å sjekke ut Tesla neste gang iallefall. Ioniq er vel en god bil med lavt forbruk og faktisk Teslabjørn sin favoritt utenom Tesla (den gamle Ioniq vel å merke. Den nye likte han ikke. Vet ikke hvilken du har). Men den kan ikke sammenlignes helt med Tesla om man liker ytelse og teknologi.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Anbefaler å se "Maddy goes electric" på fullychargedshow. Beskriver litt veien inn til en elbil for stakkars folk som har null interesse i ytelse og teknologi. For det er de det i majoritet er flest av, som man må få inn til nullutslipp produkter. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Konkurranselovgivningen går på "utilbørlig misbruk av sin markedsstilling" eller noe i den duren. Tesla har visstnok sluttet å kryssubsidiere (fra bilkjøp til SC-bruk) for flere år siden og kan neppe tas på det punktet. De vil neppe kreve noen lock-in funksjon a la inkompatible plugger, kundeloyalitets-prismodeller eller noe annet som ekskluderer at bilister kan bruke både deres og andre ladestasjoner. Derfor ser jeg ikke helt hvorfor det skulle bli vanskelig for andre ladeoperatører dersom Tesla åpner for andre merker. Det virker altså noe tynnt grunnlag for å hevde misbruk av markedsmakt.

Min google-fu strekker ikke til for å finne ut når/om tesla sluttet å finansiere supercharger utbygging via salg av nye biler. Har du noen kilder?

Jeg tror de kan tas på det med markedsmakt uansett. Dropin-lading for utvalgte biler med 'høy' energipris men uten abonnement hadde effektivt tatt knekken på det tilbudet ionity har nå. 

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Complexity said:

Må være medlem i klubben da som koster 300kr året tror jeg som man må plusse på. Men det er litt kjekt å ha dem i ryggen om Tesla skulle slå seg vrang på en garantisak eller noe.

Vil annbefale deg å sjekke ut Tesla neste gang iallefall. Ioniq er vel en god bil med lavt forbruk og faktisk Teslabjørn sin favoritt utenom Tesla (den gamle Ioniq vel å merke. Den nye likte han ikke. Vet ikke hvilken du har). Men den kan ikke sammenlignes helt med Tesla om man liker ytelse og teknologi.

ioniq 2019 som eg plukka opp 16. Mai. Så rett før nye dashbordet, men etter dem begynte med piano svart front på sølvfarga bil.

Dvs.:

60356993_10155845375531626_8677447801946243072_o.thumb.jpg.1c51bb4de57c4e97dc0df910877f0c8d.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Min google-fu strekker ikke til for å finne ut når/om tesla sluttet å finansiere supercharger utbygging via salg av nye biler. Har du noen kilder?

Jeg tror de kan tas på det med markedsmakt uansett. Dropin-lading for utvalgte biler med 'høy' energipris men uten abonnement hadde effektivt tatt knekken på det tilbudet ionity har nå. 

Jeg tenkte på at de sluttet å tilby gratis lading med i prisen på bilen 1.1.2017 om jeg husker rett.

Ikke tatt knekken på, men supplerer. Jeg tror SC og Ionity kan utfylle og styrke hverandre omtrent som de gjør for model 3 i dag, også for andre bilmerker. Hvis en av de priser seg ut så kan det jo hende de bør justere prisene. Hvis det medfører lite eller negativt overskudd så bør de jo se på kostnadssiden. Det kan jo ikke være sånn at økonomisk inneffektive selskaper skal holdes i kunstig live bare av prinsipp om at det skaper "konkurranse" som om det var en vernet bedrift. Hvis det er situasjonen mener jeg ikke Tesla kan lastes hvis f.eks Ionity bukker under. Men det forutsetter jo at Tesla kan dokumentere at SC-nettverket ikke er kryssubsidiert.

Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (8 timer siden):

 

Sa ikke du selv at de var pionerer? Du beveger deg farlig nær å gjøre nettopp det, synes jeg.

Det eneste Tesla har gjort for elbilen, er å vidreutvikle den. Men det er jo det alle andre produsenter også gjør, kontinuerlig...

Så da er Tesla akkurat like mye/lite pioner om hvem som helst andre.

Les over en gang til, og slutt å missforstå med vilje. Jeg har ikke gått tilbake på å mene de er pionerer, men ikke at de oppfant elbilen. Pionerer i å tilrettelegge de for massene, så fortsatt pionerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snowleopard said:

Les over en gang til, og slutt å missforstå med vilje. Jeg har ikke gått tilbake på å mene de er pionerer, men ikke at de oppfant elbilen. Pionerer i å tilrettelegge de for massene, så fortsatt pionerer.

Jeg misforstår ikke med vilje, jeg kan ikke med min beste velvilje forstå hvorfor Tesla skal være døråpneren for massene, noe mer enn hva Nissan er det. Nissaen Leaf kom først, og til en pris som er mye mer "for massene".

Misforstå meg rett, jeg respekterer din subjektive mening, akkurat like mye som jeg respekterer troen på Jesus, Mohammed og Steve Jobs. Jeg kan bare ikke med min beste velvilje forstå at oppegående mennesker kan mene slikt.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 3
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (3 minutter siden):

... akkurat like mye som jeg respekterer troen på Jesus, Mohammed og Steve Jobs. 

For en barnslig diskusjonsteknikk du bruker. Du gjør jo ditt ytterste for å pisse på de du argumenterer i mot, det er motbydelig å se på. Skjerp deg a. Please

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, bshagen said:

For en barnslig diskusjonsteknikk du bruker. Du gjør jo ditt ytterste for å pisse på de du argumenterer i mot, det er motbydelig å se på. Skjerp deg a. Please

Nå var det han som begynte med å si at jeg misforstår med vilje, og det gjør jeg så absolutt ikke. Jeg legger til alt jeg har av godvilje, og likevel kommer jeg ingen vei med å forstå hvorfor Tesla nevnes som pioner, og ikke Nissan.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (Akkurat nå):

Nå var det han som begynte med å si at jeg misforstår med vilje, og det gjør jeg så absolutt ikke. Jeg legger til alt jeg har av godvilje, og likevel kommer jeg ingen vei med å forstå hvorfor Tesla nevnes som pioner, og ikke Nissan.

Hva har det med religion å gjøre? Og Steve Jobs? Hva er assosiasjonen du ønsker å få frem med dette? Flåsete 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
13 minutes ago, BippeStankelbein said:

Jeg misforstår ikke med vilje, jeg kan ikke med min beste velvilje forstå hvorfor Tesla skal være døråpneren for massene, noe mer enn hva Nissan er det. Nissaen Leaf kom først, og til en pris som er mye mer "for massene".

Eg kan sjå kor du kjem i frå, men pioneering er ikkje ein  ekslusiv klubb. I tillegg bygde vel ikkje Nissan noko ladenettverk?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Drunkenvalley said:

Eg kan sjå kor du kjem i frå, men pioneering er ikkje ein  ekslusiv klubb. I tillegg bygde vel ikkje Nissan noko ladenettverk?

Det blir som om jeg utpeker meg selv som pioner i elektrisitetslæren da, fordi pioner ikke er en såååå eksklusiv klubb. Georg Simon Ohm, han unnlater vi bare å nevne.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, BippeStankelbein said:

Det blir som om jeg utpeker meg selv som pioner i elektrisitetslæren da, fordi pioner ikke er en såååå eksklusiv klubb. Georg Simon Ohm, han unnlater vi bare å nevne.....

Når i verdenshistorien har pioneer vore eit ekslusivt begrep? Det er ikkje akkurat som "Death camps" kor det er ein tydeleg ting det kan bety. Pioneer er jo berre eit uttrykk om at ein leder veien for andre.

Uttrykket er jo originalt ein beskrivelse av fotsoldater som leder veien med å etablere logistikk og infrastruktur. Høyres det ut som ein einmannsjobb?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...