Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

thawi skrev (8 timer siden):

Tesla bruker allerede CCS plugger overalt. Det er ikke standarden det står om, men kostnadsfordelingen.

Fullstendig klar over det, men llot være å kommentere det, fordi jeg trodde det var noe de fleste her inne var klar over, slik at man så at tilpasningen allerede er startet. Lå vel og implisitt i det jeg skrev.

BippeStankelbein skrev (5 timer siden):

Jeg er rimelig sikker på at kraftnettet sto der før ladestasjonen...

Jeg er rimelig sikker på at elva lå der før kraftstasjonen kom, så hvorfor må vi betle for strøm? Noen måtte selvsagt bygge demningen, og alt tilhørende frem til sluttbruker. Her har Tesla bygd ladestasjonene, og vil selvsagt ha betalt for disse, på samme måte som hytteeieren som la inn vann, vil ha betalt for at andre skal få nyte godt av den investeringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Snowleopard said:

Fullstendig klar over det, men llot være å kommentere det, fordi jeg trodde det var noe de fleste her inne var klar over, slik at man så at tilpasningen allerede er startet. Lå vel og implisitt i det jeg skrev.

Jeg er rimelig sikker på at elva lå der før kraftstasjonen kom, så hvorfor må vi betle for strøm? Noen måtte selvsagt bygge demningen, og alt tilhørende frem til sluttbruker. Her har Tesla bygd ladestasjonene, og vil selvsagt ha betalt for disse, på samme måte som hytteeieren som la inn vann, vil ha betalt for at andre skal få nyte godt av den investeringen.

 

Det er nettopp derfor kraftmarkedet er et sterkt regulert marked, og jeg ser ingen grunn til at ladestasjoner skal være unntak fra monopolreglene som ellers sterkt preger dette markedet. Nettopp for at DU fritt skal kunne velge hvem DU kjøper elektrisk energi fra. Helt uavhengig av om det er fra nærmeste kraftverk, eller et kraftverk på motsatt side av landet :)

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 3
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (2 minutter siden):

 

Det er nettopp derfor kraftmarkedet er et sterkt regulert marked, og jeg ser ingen grunn til at ladestasjoner skal være unntak fra monopolreglene som ellers sterkt preger dette markedet. Nettopp for at DU fritt skal kunne velge hvem DU kjøper elektrisk energi fra. Helt uavhengig av om det er fra nærmeste kraftverk, eller et kraftverk på motsatt side av landet :)

Noen fordeler som pioneer i et tilnærmet ikke-eksisterende marked må man ha lov å innrømme, for å få etablert seg. For alt vi vet har Tesla en klausul på seg for at de må åpne opp for andre etter en viss stund, akkurat som kraftkonsesjonene ble brukt for å la utlendinger få etablere vannkraftverk i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Snowleopard said:

Noen fordeler som pioneer i et tilnærmet ikke-eksisterende marked må man ha lov å innrømme, for å få etablert seg. For alt vi vet har Tesla en klausul på seg for at de må åpne opp for andre etter en viss stund, akkurat som kraftkonsesjonene ble brukt for å la utlendinger få etablere vannkraftverk i Norge.

Heilt ærleg skal eg gjerna sjå at me går over til ein smidigare felles løysning i hvertfall. Det er kejdelig å grave frem brikke for å lade bilen, spesielt no som tapping av bank-kort er blitt såpass populært. 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Heilt ærleg skal eg gjerna sjå at me går over til ein smidigare felles løysning i hvertfall. Det er kejdelig å grave frem brikke for å lade bilen, spesielt no som tapping av bank-kort er blitt såpass populært. 

Ikke bare populært, men reklamert for... ? ("Nå kan du tæppe i butikken...") 

https://www.dinside.no/okonomi/na-kan-du-taeppe-for-det-dobbelte-uten-a-taste-pinkode/70938312

Ja, at ikke de andre løsningene har utviklet tilsvarende handshake mellom bil og ladestasjoner, kan jeg ikke skjønne. Dette kunne vært så lettvint, men gjøres så tungvint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snowleopard said:

Ikke bare populært, men reklamert for... ? ("Nå kan du tæppe i butikken...") 

https://www.dinside.no/okonomi/na-kan-du-taeppe-for-det-dobbelte-uten-a-taste-pinkode/70938312

Ja, at ikke de andre løsningene har utviklet tilsvarende handshake mellom bil og ladestasjoner, kan jeg ikke skjønne. Dette kunne vært så lettvint, men gjøres så tungvint.

Variert mengde støtte i traktene her endo, men eg trur dei fleste stader har det no ja.

Lenke til kommentar
9 hours ago, thawi said:

Da måtte de finansiert betydelig fler ladestolper på deres kunders regning, samtidig ser vi jo på reaksjonene hva folk synes om Ionity sin prismodell ...

Eller de kunne tatt nok betalt slik at de hadde tjent penger på det. Høy pris belastet ikke-tesla biler ville redusert antall ladende slik at den ekstra belastningen blir liten, og samtidig økt inntjeningen pr. ikke-tesla ladende så det hadde dekket inne den ekstra kostnaden (og kanskje mer til).

Det er gjerne noe av kalkylen ionity har gjort. For å unngå at ladestolpene blir fyllt av tesla 3 må de ta nok betalt fra dropin til at de faktisk betaler det det koster å drifte laderne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (6 minutter siden):

Tipper Tesla-eierne har vært Ionitys beste kunder i Norge. Så egentlig skyter de sin egen fot ?

Nå er jeg ikke skrekkelig ivrig med hurtiglading, men lader en eller 2 ganger i måneden på Ionity, og har aldri sett en Tesla der jeg har vært. Det har sikkert mye å gjøre med at det er store SC-ladeplasser relativt nært, slik at de foretrekker å dra dit. Først og fremst ser jeg E-tron, i klar overvekt. Men også på min danmarkstur eller mine turer til Göteborg, så finner jeg ikke Teslaer hos Ionity.

Ser og en sjelden gang en I-Pace, E-Niro og Kona. En gang har jeg sett en Ioniq.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Snow, mente selvsagt på plasser der det ikke er SC, som f.eks på Circle K. Glemte å skrive det :)

Regner med det er klar forskjell mellom lokasjoner, og Teslaer som kan lade på CCS vil nok ha en god fordel av hastigheten som Ionity støtter. Fortalte bare om min erfaring som en motvekt til din.

Med prisen som har vært, så fyller man vel nesten billigere enn på SC om man har tomt nok batteri, og lader lenge nok. Er jo nede på 2 kr kWh ved 40 kWh ladet, så skal vel ikke lade så veldig mye mere før man når krysningspunktet. Kjapt regnet så er man på samme pris ved ca 47 kWh.

Blir selvsagt noe helt annet fremover, om man med Tesla ikke får avtale gjennom en partner (f.eks. med en E-Golf eller Ioniq som elbil nr. 2?), men må betale drop-in priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snowleopard said:

Noen fordeler som pioneer i et tilnærmet ikke-eksisterende marked må man ha lov å innrømme, for å få etablert seg. For alt vi vet har Tesla en klausul på seg for at de må åpne opp for andre etter en viss stund, akkurat som kraftkonsesjonene ble brukt for å la utlendinger få etablere vannkraftverk i Norge.

Det er bare det at Tesla er ikke pionerer. Tesla er for bil, hva Apple er for smarttelefon.

De tok en ide fra andre, lagde sitt eget produkt, hypet det opp til helt usaklige høyder, og fikk solgt inn en illusjon om at de var først, og tar seg friheter deretter. Smakløst og historieløst.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 3
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (29 minutter siden):

Det er bare det at Tesla er ikke pionerer. Tesla er for bil, hva Apple er for smarttelefon.

De tok en ide fra andre, lagde sitt eget produkt, hypet det opp til helt usaklige høyder, og fikk solgt inn en illusjon om at de var først, og tar seg friheter deretter. Smakløst og historieløst.

Har ikke påstått at de er pionerer ved å finne opp elbiler, men mener definitivt de er pionerer i å gjøre elbiler tilgjengelig for folk flest.

Med ganske så attraktive biler med markedsledende rekkevidde, og et godt fungere ladenettverk, beviste de for alle at elbiler kan fungere veldig godt også for langtransport, og ikke bare for daily commute slik som de opprinnelige trillingene og Leaf, og spesielt disse sære små sakene som eksisterte før det igjen, og som bare var for de mest innbitte elbilentusiastene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (4 timer siden):

De tok en ide fra andre, lagde sitt eget produkt, hypet det opp til helt usaklige høyder, og fikk solgt inn en illusjon om at de var først, og tar seg friheter deretter. Smakløst og historieløst.

Kan du vise oss noen steder der Tesla "selger inn" at de er først på elbil? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har noen tenkt over hva som ville skjedd om Tesla nå åpnet for dropin-lading for alle? La oss si at de tok trippel pris per kWh.. 

De ville blitt saksøkt fra *alle* himmelretninger for misbruk av markedsmakt for å sabotere andres forsøk på å etablere egne lønnsomme ladekjeder. Jeg tror kanskje det også er grunnen til at ingen andre produsenter har kjøpt seg inn, det kan bli veldig ugreit fra et juridisk synspunkt. Tesla er sannsynligvis effektivt tvunget til å fortsette med et lukket ladenettverk helt til det dukker opp noen gode konkurrenter , eller de tvinges til det av noen ubetenksomme myndigheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 1/17/2020 at 12:27 PM, thawi said:

Når du sier Tesla sine egne "Ionity" ladere, tenker du på den høyere effekten de kan levere, eller selve CCS pluggen? Pluggen har blitt installert på så og si alle ladestolpene, men med en effekt på opp til 150kW. Tesla har også begynt å installere sine v3 superladere, som skal klare opp til 250kW. Forretningsmodellen forblir nok den samme, og selv om kontakten fysisk passer i andre biler må nok de andre bilprodusentene bla opp for at deres kunder eventuelt skal kunne benytte seg av disse. 

Litt sent svar her men, ja jeg mener Tesla sine neste generasjons ladere som vil være sammenlignbare med det Ionity tilbyr i dag. 
Tesla kan gi opptil 150kW pr ladepar, dvs 75kW pr lader hvis det er fullt. 
Ionity sine ladere støtter opp til 350kW (foreløpig software begrenset til 200kW).  

Tesla har installert 1 V3 i Europa så langt. Kun med CCS kontakt. 
Når Tesla skal begynne å rulle ut disse i stor skala, vil kostnaden ikke kunne legges på bilprisen. 
Prismodellen vil etter alt å dømme derfor bli tilsvarende det Ionity nå gjør. Enten kun for Tesla eller ved salg på det åpne markedet. 

En fordel ved at Tesla måtte gå tilbake på Type2 satsingen sin, er at de ved utbygging av neste generasjon ladestasjoner vil få bort de som lader unødvendig mye pga gratis lading. Selv ved ombygging til CCS adapter har disse kun en teoretisk maks hastighet på 120kW. 

V3 stasjonene som derfor dukker opp vil kun være aktuelle for Model 3 brukere, som betaler for strømmen. 
Ville de tatt samme pris som i dag, ville effektavgift og infrastrukturen være betalt av alle som har kjøpt Model S/X... 
Alternativt kan de tilby CCS adapter til alle uten kostnad.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Snowleopard said:

 

Noen fordeler som pioneer i et tilnærmet ikke-eksisterende marked må man ha lov å innrømme....

--------------------

Har ikke påstått at de er pionerer ved å finne opp elbiler, men mener definitivt de er pionerer i å gjøre elbiler tilgjengelig for folk flest.

Med ganske så attraktive biler med markedsledende rekkevidde, og et godt fungere ladenettverk, beviste de for alle at elbiler kan fungere veldig godt også for langtransport, og ikke bare for daily commute slik som de opprinnelige trillingene og Leaf, og spesielt disse sære små sakene som eksisterte før det igjen, og som bare var for de mest innbitte elbilentusiastene.
 

 

Sa ikke du selv at de var pionerer? Du beveger deg farlig nær å gjøre nettopp det, synes jeg.

Det eneste Tesla har gjort for elbilen, er å vidreutvikle den. Men det er jo det alle andre produsenter også gjør, kontinuerlig...

Så da er Tesla akkurat like mye/lite pioner om hvem som helst andre.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 3
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (1 time siden):

Det eneste Tesla har gjort for elbilen, er å vidreutvikle den. Men det er jo det alle andre produsenter også gjør, kontinuerlig...

Jeg er enig. Å bruke ordet pionerer er nok å trekke det litt langt. Det føles ikke riktig. Men de har i hvert fall produkter som selger god og dermed frister mange. Vi kan også kalle det tvilsomt å gi Tesla æren for det. Jeg vil heller si det er hovedsaklig andre elbilprodusenters generelt ræva/uinteressante elbiler som skal ha æren for at Tesla skiller seg ut. Det er jo beviselig mulig å produsere Teslaer og et godt superladernettverk så det skal ikke være tekniske hindringer i veien for at andre kan følge i samme fotspor, eller kjøre forbi Tesla på fristende produkter. Jeg er bare skuffet over satsingen fra andre merker.

Ellers ser jeg andre her i tråden rider merke-argumentet og sammenligner med Apple. Det er slett ikke sånn at en som eier en Tesla, eller Volvo for den del, kommer til å gjøre det resten av livet, eller ved neste bilkjøp. Hva som er attraktivt endrer seg kontinuerlig. Merkeloyalitet av merkenavn-grunner eller klan/menighets-tilhørighet er direkte idiotisk og kontraproduktivt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...