Gå til innhold

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Dette er jo fantastisk bra, så kan produsentene bak Ionity tilby gode ladeordninger til sine kunder. Og samtidig så vil de hjelpe konkurrentenes elbilister også, hvis de er i nød og desperat trenger strøm.

Mye bedre enn Tesla, som blankt stenger ute alle konkurrenter. Det skulle faktisk ikke vært lov, fordi hvis alle gjorde som Tesla så hadde hvert merke måtte bygge ut sitt eget ladenettverk, og det ville blitt mye dyrere og dårligere for den gjennomsnittlige forbruker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
42 minutes ago, thawi said:

Nei. Det beste hadde vært om de samarbeidet. Men jeg liker forretningsmodellen hvor de finansierer utbyggingen av infrastruktur i prisene på bilene. 

Det kunne de ha gjort uten å stenge adgangen for andre. De kunne fint solgt lading til andre om de hadde villet, slik som ionity nå gjør men du later til å være misfornøyd med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

Det kunne de ha gjort uten å stenge adgangen for andre. De kunne fint solgt lading til andre om de hadde villet, slik som ionity nå gjør men du later til å være misfornøyd med. 

Problemet er jo at "lille Tesla" ikke ønsker å måtte betale ekstra mye for enda større ladestasjoner og alternative plugger og betalingsordninger når de andre langt rikere produsentene ikke ønsket å være med på utbyggingen.

Blir veldig feil å klandre Tesla da for å prioritere egne kunder som faktisk er med å finansiere ladestasjonene. Tidligere var det frivillig å være med, men siden "alle" likevel haket av for den opsjonen, så bakte de det like greit i prisen. Tipper at det hadde vært få som hadde haket av for en ekstra 1000-lapp eller mer for å dekke ekstrakostnaden for å slippe andre til.

Uansett, når nettverket begynner å bli tilnærmet godt nok, så åpner nok Tesla opp for andre, dog med en godt høyere pris eller abonnementsordning eller et engangsbeløp for enkeltkunder. Men det krever nok og at Tesla kan kommunisere med bilen uten å måtte  til med en storstillt endring på ladestolpene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (6 timer siden):

Dette er jo fantastisk bra, så kan produsentene bak Ionity tilby gode ladeordninger til sine kunder. Og samtidig så vil de hjelpe konkurrentenes elbilister også, hvis de er i nød og desperat trenger strøm.

Mye bedre enn Tesla, som blankt stenger ute alle konkurrenter. Det skulle faktisk ikke vært lov, fordi hvis alle gjorde som Tesla så hadde hvert merke måtte bygge ut sitt eget ladenettverk, og det ville blitt mye dyrere og dårligere for den gjennomsnittlige forbruker.

Det er også veldig urettferdig at jeg ikke får ladet min Huawei telefon med naboens iPhonelader, de burde lagt til rette for at jeg skulle kunne benytte meg av deres infrastruktur selv om det ikke passer helt. 

 

Endret av grovetussen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, grovetussen said:

Det er også veldig urettferdig at jeg ikke får ladet min Huawei telefon med naboens iPhonelader, de burde lagt til rette for at jeg skulle kunne benytte meg av deres infrastruktur selv om det ikke passer helt. 

Dette er eit snodig eksempel. Telefonladere blei jo faktiskt regulert. Eg hugse ei tid før iPhone kor kvar einaste telefon eg hadde brukte ein anna lader frå den forrige... men så blei det klart og tydeleg at ein skulle bruka MicroUSB slikt eg hugse det. Kvifor Apple slapp unna med det likevel har eg alltid undra over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, grovetussen said:

Det er også veldig urettferdig at jeg ikke får ladet min Huawei telefon med naboens iPhonelader, de burde lagt til rette for at jeg skulle kunne benytte meg av deres infrastruktur selv om det ikke passer helt. 

 

På generellt grunnlag så har myndighetene lett for å legge føringer for markedet, slik at forbrukerens interesser ivaretas. Det har myndigheter gjort også i elektronikkmarkedet, og bilmarkedet, tidligere. Det er rart de ikke har vært mer fremoverlent når det gjelder ladestandarder. Utbygging ar ladestaasjoner belaster infrstrukturen kraftig, en kostnad som vi alle spleiser på. Da er det vel rett og rimelig at det legges føringer slik at det også er vi alle som skal nyte godt av utbyggingen, uavhengig av hvilken bil vi kjører?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Dette er eit snodig eksempel. Telefonladere blei jo faktiskt regulert. Eg hugse ei tid før iPhone kor kvar einaste telefon eg hadde brukte ein anna lader frå den forrige... men så blei det klart og tydeleg at ein skulle bruka MicroUSB slikt eg hugse det. Kvifor Apple slapp unna med det likevel har eg alltid undra over.

Apple mente de støttet den tids regler ved at porten på laderen var USB, slik at da var det bare siste biten inn til enhetene dems som hadde en annen plugg. Dette er det nå i gang med skjerpelser på, slik at man ønsker at USB-C (for nå) og frem til ny standard etableres og godkjennes, blir defcto standard. Da vil slike fortolkninger ikke bli godtatt.

BippeStankelbein skrev (44 minutter siden):

På generellt grunnlag så har myndighetene lett for å legge føringer for markedet, slik at forbrukerens interesser ivaretas. Det har myndigheter gjort også i elektronikkmarkedet, og bilmarkedet, tidligere. Det er rart de ikke har vært mer fremoverlent når det gjelder ladestandarder. Utbygging ar ladestaasjoner belaster infrstrukturen kraftig, en kostnad som vi alle spleiser på. Da er det vel rett og rimelig at det legges føringer slik at det også er vi alle som skal nyte godt av utbyggingen, uavhengig av hvilken bil vi kjører?

Myndighetene har sjeldent kastet seg inn i strid der en gjeldene felles standard ikke er utviklet, men fremdeles er en kamp om hvilken løsning som er best og foretrukket av kjøperne. Nå har vi bevegd oss mot at CCS er blitt den nye standarden, og det vil nok strammes inn slik at både Tesla og Nissan må støtte den standarden fremover.

Inntil videre er vi i en fase der Tesla fremdeles får lov å gi eksklusiv tilgang for egne kunder, men skal nok se fremover at de både må åpne for andre kunder, og etterhvert skille det ut som eget selskap. Det hindrer selvsagt ikke for at Tesla kan være eneaksjonær.

Siden det enda er tidlig i etableringsfasen for elbiler, så tror jeg Tesla nok vil ha minst 10 år på seg, men at de vil få de første signalene allerede innen 5 år, om de ikke selv åpner opp eller tilrettelegger for dette før den tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (17 timer siden):

Det kunne de ha gjort uten å stenge adgangen for andre. De kunne fint solgt lading til andre om de hadde villet, slik som ionity nå gjør men du later til å være misfornøyd med. 

Da måtte de finansiert betydelig fler ladestolper på deres kunders regning, samtidig ser vi jo på reaksjonene hva folk synes om Ionity sin prismodell ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (10 timer siden):

På generellt grunnlag så har myndighetene lett for å legge føringer for markedet, slik at forbrukerens interesser ivaretas. Det har myndigheter gjort også i elektronikkmarkedet, og bilmarkedet, tidligere. Det er rart de ikke har vært mer fremoverlent når det gjelder ladestandarder. Utbygging ar ladestaasjoner belaster infrstrukturen kraftig, en kostnad som vi alle spleiser på. Da er det vel rett og rimelig at det legges føringer slik at det også er vi alle som skal nyte godt av utbyggingen, uavhengig av hvilken bil vi kjører?

Så om du feks investerer i å få innlagt vann på hytta, men hyttenaboene ikke vil ta den kostnaden. Skal de da etterpå få koble seg på de ledningene du har lagt for egen kostnad helt kostnadsfritt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Myndighetene har sjeldent kastet seg inn i strid der en gjeldene felles standard ikke er utviklet, men fremdeles er en kamp om hvilken løsning som er best og foretrukket av kjøperne. Nå har vi bevegd oss mot at CCS er blitt den nye standarden, og det vil nok strammes inn slik at både Tesla og Nissan må støtte den standarden fremover.

Tesla bruker allerede CCS plugger overalt. Det er ikke standarden det står om, men kostnadsfordelingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

Gjer dei? Eg meine hugse dei bruke sin eigen standard, med adapter for CHAdeMO.

Ja, de har alltid hatt type 2 i Europa. Men i fjor oppgraderte de alle superladere til å ha både type2 og CCS plugger. Model 3 leveres med CCS, mens man får ombygging med adapter til de eldre bilene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Ola Knudesen said:

Er det rart at el-bilsalget er synkende? Ikke er de fullgode vinterbiler heller

Hva er det som gjør de til dårlige vinterbiler?

Teslan min er alltid varm når jeg skal bruke den og den har en helt fantastisk firehjulstrekk. Beste vinterbilen jeg har eid iallefall (og jeg bor i Nord-Norge)

Endret av Complexity
  • Liker 7
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Complexity said:

...

Antageleg sikte dei til dårleg rekkevidde i vinterstid, sjølv om eg ikkje ville ha merka noko problem med det i min nye ioniq om eg framleis budde i Søndre Land.  langt unna var ikkje verda at eg ikkje kunne bruke bilen liberalt... ?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...