Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (22 minutter siden):

Hva var feil med min påstand da?

Zoe kan lade med 22kW AC, og alle nye Tesla kan lade med minst 11kW AC...

Skal vi nevne at Zoe ikke kan lade på IT nett som vi har i norge? uten en 10-20kg transformator? eller lar vi den ligge død?

Eller at omtrent ingen andre elbiler støtter mer enn 6kW på AC?

Gamle Tesla klarer 22kW fordi den har 3 ladere. De har spart litt penger på Model 3 så den har bare 1 og den klarer bare 11Kw desverre. Så må du gå fra tomt til fult  batteri hjemme på under 4 timer så kan du ha problemer.

Var ikke værre enn at du skrev "11kW lading er slappe saker på en Model S...", som jeg mener ikke kan kalles slappe greier sammenlignet med TM3 TMS siden den standard leveres med det samme, og du maks kan få 5,5 kW mere om du tar oppgradering på TMS.

Ingen grunn til å hoppe så til de grader i skyttergraven...

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (8 timer siden):

Uvesentlig? for årlige drivstoffkostnader til elbiler? Hvordan kan du si noe sånt?

Til sammenligning, hva koster det å produsere 1 kg hydrogen hjemme over natta? Hva koster en passe PEM elektrolysør for hjemmebruk, med en kapasitet på minst 1 kg/8 timer sammenlignet med en AC elbillader med 7 kW?

Det er registrert 49 678 teslaer i Norge. Til sammenligning, hvor mange hydrogenbiler er det registrert her?

Fordi vi diskuterer hurtiglading og prisen på det. Hjemmelading har ingenting med debatten å gjøre her. Skal man sammenligne hydrogen mot noe, så er det åpenbart hurtiglading man må sammenligne med. Det er til langkjøring hydrogenbilen virkelig kommer til sin rett.

Og hva er poenget med å dra frem at det ikke er solgt noe særlig med hydrogenbiler i dag? Aller forstår jo det at man ikke kan selge bra antall når det verken finnes produserte biler/utvalg, lav nok pris og infrastruktur. Det er barnslig og useriøst å holde på slik.

Endret av gamlefar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette gjør vel det å kjøpe brukte elbiler ennå mindre attraktivt også... 

Håper det fortsatt vil bli satt opp mange 50kw ladere rundtom, er mange som ikke trenger(eller kan) lade med feks 150kw.

Tipper endel som også kunne utnytte 150kw ville "klattladet" litt her å der på en 50kw lader - Hvis prisene på dette var lave nok. Men det er vel kanskje sånn noen steder alt? 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (1 time siden):

Fordi vi diskuterer hurtiglading og prisen på det. Hjemmelading har ingenting med debatten å gjøre her. Skal man sammenligne hydrogen mot noe, så er det åpenbart hurtiglading man må sammenligne med. Det er til langkjøring hydrogenbilen virkelig kommer til sin rett.

Selvfølgelig har hjemmelading alt med debatten å gjøre, rett og slett fordi så og si all lading man faktisk gjør skjer hjemme. Hurtiglading trenger man bare å benytte seg av når man absolutt må.  Det er jo en vesentlig del av debatten at man ikke har den muligheten med hydrogen, kun «hurtiglading». 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 hours ago, thawi said:

Tesla skulle altså ikke fått bygge et ladenettverk til bilene sine, så lenge ikke Ford og Audi (etc) fikk bruke dem uten kostnad. For noe sprøyt. Burde Ford og Audi blitt tvunget til å betale for ladestasjonene, som de foreløpig ikke hadde noe bruk for? Dele kostnadene likt mellom alle bilprodusenter uansett behov? Det er ikke så lenge siden det ikke fantes en eneste bensinstasjon for Tesla, men argumentet går ikke andre veien? Skulle alle bensinstasjoner vært pålagt å bygge ladere til Tesla med en gang? Og ved å regulere det fra start hadde man fint og flott bare endret behovet så man slapp å bygge flere ladestasjoner også. 

Du trenger ikkje fortelle eventyr bare fordi du ikkje vil ta til deg det eg skriver. Tesla er og ein ladeoperatør og fekk bygge ut sitt ladenettverk som di ville. Di har dog ikkje vist seg voksne nok til å gjere dette på ein god måte om miljøet og klimaet skulle være hoveddrivaren for å gå over til EL-bil. I så fall hadde tesla som ladeoperatør tilbydd hurtiglading for "drop-in" kunder.

Hovedpoenget mitt er at staten burde regulert det slik at alle ladeoperatører som ville sette opp hurtigladere i norge måtte legge til rette for at alle EL-biler/ladbare hybrider kunne lade på desse hurtigladerene. Tesla som ladeoperatør ville da sette ein pris for sine kunder(di som har kjøpt tesla) og litt høgare pris for "drop-in" kunder. Her kunne staten da satt ei øvre grense for kor mykje meir "drop-in" kunder måtte betalt, i mitt døme 50%.

Sia staten ikkje har brydd seg med å regulere hurtigladernettverka som popper opp vil vi få ei slik utvikling som vi ser nå, der Ionity flår både egne kunder og "drop-in" kunder samt at Tesla ikkje tilbyr "drop-in". Det er blitt ei direkte forkastelig utvikling og vitner ikkje om at miljøet og klimaet er viktig for nokon av aktørane.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/17/2020 at 12:05 PM, Complexity said:

Her burde jo de fleste kunne se på hvordan Tesla gjør det med betaling også.

Man plugger i bilen og thats it..

Bilen kommuniserer med laderen og de vet hvilken kort som skal belastes uten at man trenger å gjøre noe.

Tror ikke det teknisk sett skulle være noe problem å få til hos de andre aktørene.

Helt ærleg er dette det mest sjokkerande for meg. Har me ikkje dataoverføring med normal lader? Det er jo tullete at RFID, SMS, etc skal vera nødvendig.

Om ikkje anna skulle det vore ein enkel kort-tapping funksjon i staden for RFID, etc. Alt det andre virke overdrevent mykje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (3 minutter siden):

Sia staten ikkje har brydd seg med å regulere hurtigladernettverka som popper opp vil vi få ei slik utvikling som vi ser nå, der Ionity flår både egne kunder og "drop-in" kunder samt at Tesla ikkje tilbyr "drop-in". Det er blitt ei direkte forkastelig utvikling og vitner ikkje om at miljøet og klimaet er viktig for nokon av aktørane.

 

Dette vil etterhvert ikke være noe problem. I Europa er det et krav om standarder og at man skal slippe komplikasjoner ved betaling dvs. at man kan betale med vanlig kredittkort. Det vil med tid bli umulig å innføre propirietære og eksklusive ladenettverk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
thawi skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig har hjemmelading alt med debatten å gjøre, rett og slett fordi så og si all lading man faktisk gjør skjer hjemme. Hurtiglading trenger man bare å benytte seg av når man absolutt må.  Det er jo en vesentlig del av debatten at man ikke har den muligheten med hydrogen, kun «hurtiglading». 

Hvor stor andel av elbileiere kan lade hjemme vs de som ikke kan? 

Selvfølgelig er dagens elbil flåte i majoritet av folk som bruker elbilens største fordel. Altså muligheten til å lade hjemme. Det er jo her kjøpekraften i majoritet er og vil være. Spørsmålet da er villigheten til resten. Hvor mange uten mulighet til å lade hjemme kjøper idag elbil kontra alternativer? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (17 minutter siden):

Hvor stor andel av elbileiere kan lade hjemme vs de som ikke kan? 

Selvfølgelig er dagens elbil flåte i majoritet av folk som bruker elbilens største fordel. Altså muligheten til å lade hjemme. Det er jo her kjøpekraften i majoritet er og vil være. Spørsmålet da er villigheten til resten. Hvor mange uten mulighet til å lade hjemme kjøper idag elbil kontra alternativer? 

Du har nok rett i at det blir et voksende behov for saktelading ved gateparkering

Lenke til kommentar
27 minutes ago, oophus3do said:

Hvor stor andel av elbileiere kan lade hjemme vs de som ikke kan? 

Selvfølgelig er dagens elbil flåte i majoritet av folk som bruker elbilens største fordel. Altså muligheten til å lade hjemme. Det er jo her kjøpekraften i majoritet er og vil være. Spørsmålet da er villigheten til resten. Hvor mange uten mulighet til å lade hjemme kjøper idag elbil kontra alternativer? 

Det er jo å erkjenne at elbil ikkje er perfekt for alle enda. Lading for gateparkerte er ein av dei. Men har du ein parkeringsplass satt av for eigen bruk kan du sannsynleg anskaffe lader for plassen.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (45 minutter siden):

Du trenger ikkje fortelle eventyr bare fordi du ikkje vil ta til deg det eg skriver.

Det du skriver gir jo ikke mening. Du sier at Tesla burde være påkrevd å slippe andre til for egen regning. De andre produsentene ønsket ikke å være med å betale, og gikk sammen om å etablere Ionity. Av alternativene mener jeg Tesla sin modell er klart best
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (37 minutter siden):

Og hva med byer i verden hvor så mange som 40% eller mer ikke kan lade hjemme? 
Vanskelig å se for seg at mange av disse vil kjøpe en elbil med kostbar lading. Det er faktisk en nasjon som har sagt de ikke vil satse på elbiler i det hele tiden, men utelukkende på hydrogen.

Hydrogenistan? Drømmelandet til alle i hydrogenmeningheita? 

Endret av HF-
  • Liker 3
Lenke til kommentar
28 minutes ago, thawi said:

Det du skriver gir jo ikke mening. Du sier at Tesla burde være påkrevd å slippe andre til for egen regning. De andre produsentene ønsket ikke å være med å betale, og gikk sammen om å etablere Ionity. Av alternativene mener jeg Tesla sin modell er klart best
 

Mener du at du ønsker deg en situasjon hvor alle bilprodusentene har sine egne proprietære ladestasjoner? Det er etter mitt syn vanvittig sløsing. Bare tenk deg om det hadde vært slik med bensin og diesel. Istedet for en bensinstasjon i bygda er det en VAG-fuel, en BMW-ztoff, volvo-gas etc etc. Det er ikke rimeliog at vi tillater en slik utvikling og derfor har vi mekanismer som standardkrav og reguleringsplaner som brukes for å stille krav og begrense utbyggere. 

Det er ikke spesiellt kontroversiellt å legge til i standard reguleringsplaner at det er en forutsetning at de som vil bygge en ladestasjon må tilby lading (men ikke gratis) til alle som har et kjøretøy med en ladeløsning som støtter aksepterte standarder. 

Ionity tar seg godt betalt for dropin, men de de har i det minste dropin, som er milevis bedre enn teslas løsning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
43 minutes ago, gamlefar said:

Og hva med byer i verden hvor så mange som 40% eller mer ikke kan lade hjemme? 
Vanskelig å se for seg at mange av disse vil kjøpe en elbil med kostbar lading. Det er faktisk en nasjon som har sagt de ikke vil satse på elbiler i det hele tiden, men utelukkende på hydrogen.

Kva byer sikte du til nøyaktig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Kva byer sikte du til nøyaktig?

Det gjelder i grunnen alle storbyer i verden.
I England er det f.eks over 40% av befolkningen som ikke har lademulighet hjemme. Helt utenkelig at man da satser på elbiler alene. Strømnettet vil selvsagt heller ikke takle det i storbyer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, gamlefar said:

Det gjelder i grunnen alle storbyer i verden.
I England er det f.eks over 40% av befolkningen som ikke har lademulighet hjemme. Helt utenkelig at man da satser på elbiler alene. Strømnettet vil selvsagt heller ikke takle det i storbyer.

Man må nesten berre jobbe for forandring. Så for all del passer ikkje elbil for alle enda per i dag. ?‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg venter med elbil til det kommer en med nok rekkevidde til at man ALDRI trenger å lade andre steder enn hjemme.

For makan til utnyttelse og lurerier disse ladestasjonene driver med gjør at jeg ikke ønsker å legge igjen en krone hos noen av dem. De klarer faktisk å få strømmen til å bli dyrere enn bensin. Patetisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (18 minutter siden):

Mener du at du ønsker deg en situasjon hvor alle bilprodusentene har sine egne proprietære ladestasjoner? 

Nei. Det beste hadde vært om de samarbeidet. Men jeg liker forretningsmodellen hvor de finansierer utbyggingen av infrastruktur i prisene på bilene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...