Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (51 minutter siden):

Jeg har aksjer og fond innenfor det fornybare skiftet.

Ja det har vi alle skjønt UTEN at du hadde sagt det... Det går mer enn tydelig fram av ALLE meldingene du pøser ut her 24/7.

oophus3do skrev (56 minutter siden):

Men i motsetning til mange her, så støtter jeg skiftet fra flere hold, og ikke kun gjennom Tesla. 

Samme her. Jeg støtter skiftet bl.a. gjennom Nissan Leaf og PHEV. Og i tillegg så finnes det mange andre elbil-typer også, og elbilparken vokser hele tiden. I motsetning til FCEV-"parken".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (21 minutter siden):

Ja det har vi alle skjønt UTEN at du hadde sagt det... Det går mer enn tydelig fram av ALLE meldingene du pøser ut her 24/7.

Jeg har sagt det flere ganger. Det må da være mye bedre at folk her inne er ærlige om sine intensjoner, enn de som ikke er det? Så jeg forstår ikke helt greia med å "angripe" meg fordi jeg har aksjer i noe hydrogen-relaterte prosjekter, når jeg også støtter batteri-elektrisk fremgang? 

Men la oss være ærlig. BE vil ikke være bra nok. En energitetthet på 0.16kWh/kg er en stopper på mange plan. De elektriske flyene og dronene klarer rundt 0.25kWh/kg siden de slipper å bygge inn cellene til å være bærende slik man ser i biler. Men selv der er man milevis unna hva man trenger for å kunne erstatte alt. 100% forbedring vil fremdeles være 0.5kWh/kg, og fremdeles langt unna. 

Til sammenligning klarer man 1.3kWh/kg idag på hydrogen-elektrisk mobilitet, og målene i fremtiden er 3kWh/kg. Altså vil det aldri være ei tid der batterier klarer tilsvarende. Hva er altså løsningen? Jo å kombinere. Vi må produsere batterier det vi klarer, og vi må tilby alternative løsninger som sammen gjør jobben enklere inn i et skifte. Batterier alene, vil aldri i livet klare det. 

Da slipper man flaskehalser som oppgraderinger av kraftnett i alle retninger for å få til et skifte. Man slipper også å bruke enorme areal-kostnader til å lage i teorien parkeringsplasser for et segment som kun trenger det i en tid pga dårlige batterier. 

 

Hanhijnn skrev (21 minutter siden):

Samme her. Jeg støtter skiftet bl.a. gjennom Nissan Leaf og PHEV. Og i tillegg så finnes det mange andre elbil-typer også, og elbilparken vokser hele tiden. I motsetning til FCEV-"parken".

Du er klar over hva FCEV står for? Jeg er redd du faller i samme fella som resten her inne, og forbinder FCEV til kun personbiler. Et marked som utnytter fordelene til hydrogen-mobilitet minst. 

Innenfor FCEV så er det vekst i massevis, selv i et tidspunkt hvor man er på barnestadiet. Vi er på et stadiet her idag som solkraft var på tidlig 2000 tall. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Jeg kan vise til 30,000 hydrogentrucker som i lang tid har fungert helt smertefritt med fylling og drift over flere skift daglig på store lagre? Vi har tross alt undersøkt dette med hydrogen til transport i lang tid. 

https://www.sustainable-bus.com/fuel-cell/ballard-powered-fuel-cell-commercial-vehicles-have-travelled-30-million-km/

30,000,000 km uten uhell starter å bygge et godt datagrunnlag for sikkerhet. 

Uansett, tilbake til topic og pris på hurtiglading. $2/kg er altså oppnåelig viste kilden du fikk nå nylig. Du har ingen kommentarer til det regner jeg med? Da starter man å være billigere for "hurtig-påfylling" av energi på hydrogen, enn saktelading i enkelte land. 

Statistikk på *fyllestasjoner*. 

Hvor mange km med rekkevidde klarer en hydrogenfyllestasjon å levere før den eksploderer?

$2/kg! Joda, jeg så den, snakker om dagdrømmeri! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Hvor mange km med rekkevidde klarer en hydrogenfyllestasjon å levere før den eksploderer?

Siden Ballard har kjørt sine produkter mer enn 30,000,000 km uten uhell, så mer enn det? 

Når skal du faktisk lage et ordentlig premiss med faktisk underlag til dine påstander? Du slenger fremdeles ut tomme påstander uten noe vekt bak dem. Skal du være så lettvekter at du tar opp uhell på en stasjon, så kan jeg med samme logikk peke på uhell i BE-bilflåten og branner, samt fly som styrter og ferjer som eksploderer. 

Du forstår vell forhåpentligvis at du må bruke en annen type logikk snart? 

Sitat

$2/kg! Joda, jeg så den, snakker om dagdrømmeri! :D

Hvorfor er det en dagdrøm? De har forklart hvorfor i kilden. En kilde jeg garanterer for at du ikke har sett på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Jo det vil det. Faktisk så bra at det ikke lenger gir mening i å bygge en helt ny og parallell infrastruktur for å støtte hydrogenbil. 

Hvorfor fokus på hydrogenbil? Stasjonene som bilene kan bruke, kan brukes av busser og lastebiler også. For heldigvis så lager man en standard løsning, slik at man slipper 100 abonnements-løsninger og brikker slik man må i et annet segment. 

Forskjellen er kun på hvilket trykk produktene tar hydrogenet i. Noen busser og lastebiler bruker 350 bar, andre 700. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Siden Ballard har kjørt sine produkter mer enn 30,000,000 km uten uhell, så mer enn det? 

Fyllestasjoner?

oophus3do skrev (1 minutt siden):

En kilde jeg garanterer for at du ikke har sett på.

En garanti fra deg er ikke verdt stort..det står uansett i overskriften, de satser på skikkelig billig energi.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Fyllestasjoner?

En garanti fra deg er ikke verdt stort..det står uansett i overskriften, de satser på skikkelig billig energi.

De bruker fyllestasjoner ja. Naturlig nok. Hvor mye hydrogen har de brukt og fylt på stasjoner om de har kjørt over 30,000,000 km? 

Du driter deg ut og kommenterer ting du får svar på i kilden. Så jeg trenger kun poengtere at det å henvise til kilder for deg, er bortkastet tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Hvorfor fokus på hydrogenbil? Stasjonene som bilene kan bruke, kan brukes av busser og lastebiler også. For heldigvis så lager man en standard løsning, slik at man slipper 100 abonnements-løsninger og brikker slik man må i et annet segment. 

Forskjellen er kun på hvilket trykk produktene tar hydrogenet i. Noen busser bruker 350 bar, andre 700. 

Hvorfor ikke holde fokus noenlunde i nærheten av trådens tema? Du maser hele tiden om hvor dyrt det er med hurtiglading(beviselig feil) og hvor vanskelig det er å lade en elbil langs gata(også feil) og insisterer derfor på at hydrogenbil er løsningen. Sannheten er at hydrogenbilen, i tillegg til sine øvrige utfordringer, er kommersielt frakjørt, ganske ettertrykkelig også. En 'vellykket' satsing på hydrogenbiler vil rett og slett ikke gi oss noe vi ikke kan få fra elbilen og da har vi ikke lenger noen grunn til å satse på hydrogenbil. 

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

De bruker fyllestasjoner ja. Naturlig nok. Hvor mye hydrogen har de brukt og fylt på stasjoner om de har kjørt over 30,000,000 km?

Det er ikke særlig langt. Det er tilsvarer omtrentlig total kjørelengde på halvparten av de TM3 som ble levert i løpet av mars-19.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke holde fokus noenlunde i nærheten av trådens tema? Du maser hele tiden om hvor dyrt det er med hurtiglading(beviselig feil) og hvor vanskelig det er å lade en elbil langs gata(også feil) og insisterer derfor på at hydrogenbil er løsningen. 

 

Jeg sier ikke at hydrogenbil er løsningen totalt sett. Jeg sier at det er en løsning sammen med batteri-elektrisk mobilitet. Når skal dette synke inn? 

Det å peke på utfordringer som batteri-elektrisk mobilitet har, er grunnen til at man må diversifisere og angripe problemet fra flere hold samtidig. 

Det å si at ting er "beviselig feil" uten å bevise det er like grunt som normalt. Jeg har gitt deg kilder på at det jeg snakker om faktisk har sin rot i virkeligheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Det er ikke særlig langt. Det er tilsvarer omtrentlig total kjørelengde på halvparten av de TM3 som ble levert i løpet av mars-19.

Ok, så hvor langt skal de kjøre før du innrømmer at sikkerheten er god nok? 

Ser at du slettet sitatet som poengterte at det å henvise til kilder er bortkastet tid når man diskuterer med deg, så da er du enig der også? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Jeg sier ikke at hydrogenbil er løsningen totalt sett. Jeg sier at det er en løsning sammen med batteri-elektrisk mobilitet. Når skal dette synke inn? 

Hydrogenbilen er *unødvendig* siden elbilen løser de samme problemene som hydrogenbilen skal løse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Hydrogenbilen er *unødvendig* siden elbilen løser de samme problemene som hydrogenbilen skal løse.

Ser du til stadighet presiserer å snakke om "hydrogenbilen". Betyr det at tung og langtransport er noe du ikke ønsker å nevne av åpenbare grunner? 

Samt så regner jeg med at du utelukker å sitere resten, fordi det ikke er like enkelt å føre en stråmann imot. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Ser du til stadighet presiserer å snakke om "hydrogenbilen". Betyr det at tung og langtransport er noe du ikke ønsker å nevne av åpenbare grunner? 

Samt så regner jeg med at du utelukker å sitere resten, fordi det ikke er like enkelt å føre en stråmann imot. 

Jeg snakker om hydrogenbil fordi denne tråden dreier seg om hurtiglading. Da er tungtransport utenfor tema. Men siden du lurer så er hydrogenbilens død dårlig nytt også for tungtransport fordi det fjerner den eventuelle drahjelpen hydrogentrailere kunne fått fra et ferdig utbygd hydrogenfyllenett. Du har kanskje fått med deg at Tesla Semi-prototypen kan bruke det eksisterende superladernettverket?

Er jeg forpliktet til å svare på *alt* du poster? Selvfølgelig ikke. Livet er ikke langt nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (17 minutter siden):

Ok, så hvor langt skal de kjøre før du innrømmer at sikkerheten er god nok? 

Skal vi se..vi har 2,5 mill personbiler i Norge som kjører i snitt 12500km i året, det skulle bli godt over 30 milliarder kilometer.  Og det uten at en eneste bensinstasjon eksploderte i fjor. 

Er ikke det en grei målestokk? At hydrogenfyllestasjonene er like sikre som bensinstasjoner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Jeg snakker om hydrogenbil fordi denne tråden dreier seg om hurtiglading. Da er tungtransport utenfor tema. Men siden du lurer så er hydrogenbilens død dårlig nytt også for tungtransport fordi det fjerner den eventuelle drahjelpen hydrogentrailere kunne fått fra et ferdig utbygd hydrogenfyllenett. Du har kanskje fått med deg at Tesla Semi-prototypen kan bruke det eksisterende superladernettverket?

Er jeg forpliktet til å svare på *alt* du poster? Selvfølgelig ikke. Livet er ikke langt nok. 

Det der gir absolutt null mening.  Kjører du lastebil for langtransport, så er du mye mer avhengig av stabil høy effekt enn det noen personbil er. 

Hydrogenbilen opplevde vekst i 2019 globalt sett. Hvilke kriterier har du egentlig for argumentene dine? 

Tungtransporten bryr seg ikke noe om personbiler. Det er flåte-salg, tung og langtransporten som vil sørge for et nettverk, og ikke omvendt slik det har vært med BE-mobilitet. Det er grunnen til at tidligere forsøk har feilet. 

Det at Tesla Semi skal stå og ta opp plassen til 4-5 hurtigladestasjoner fra personbilene har jeg fått med meg ja. Litt usikker på om det er en fordel? Da har man altså kastet planene om egne "megachargers"? 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Skal vi se..vi har 2,5 mill personbiler i Norge som kjører i snitt 12500km i året, det skulle bli godt over 30 milliarder kilometer.  Og det uten at en eneste bensinstasjon eksploderte i fjor. 

Er ikke det en grei målestokk? At hydrogenfyllestasjonene er like sikre som bensinstasjoner?

Svar på spørsmålet du. Hvor langt skal Ballard-flåten kjøre før det er å regne som sikkert? Hvis 30,000,000 km uten ulykker ikke er en god indikasjon på god sikkerhet på fylling av hydrogen, når og hvor langt må flåten kjøre? Så kan jeg oppdatere deg når dem er der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Hydrogenbilen opplevde vekst i 2019 globalt sett. Hvilke kriterier har du egentlig for argumentene dine? 

Vekst som gir mening? For noen år siden kunne elbilmotstanderne si at antallet elbiler var så lavt at imponerende vekstrater ikke betydde noe fordi utgangspunktet var så lavt. Hydrogenbilen befinner seg fortsatt der..

 

oophus3do skrev (4 minutter siden):

Det at Tesla Semi skal stå og ta opp plassen til 4-5 hurtigladestasjoner fra personbilene har jeg fått med meg ja. Litt usikker på om det er en fordel?

Det er en kjempefordel for den gjengen som utvikler den. Da har de et ferdig utbygd ladenettverk de kan bruke mens den fortsatt er på prototypstadiet. Antallet prototyper er dessuten så lavt at det spiller null rolle om den blokkerer noen plasser under lading.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Svar på spørsmålet du. Hvor langt skal Ballard-flåten kjøre før det er å regne som sikkert? Hvis 30,000,000 km uten ulykker ikke er en god indikasjon på god sikkerhet på fylling av hydrogen, når og hvor langt må flåten kjøre? Så kan jeg oppdatere deg når dem er der. 

Det fortalte jeg deg akkurat. 30 milliarder km uten en fyllestasjon som eksploderer så skal vi si det er greit. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...