oophus Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 (endret) Snakket vi ikke om UK? Hva er prisene på lading der? Hva med Italia? Endret 1. februar 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 Yes. Hugse eg sjølv regna på det med drivstoffkostnad, og det var ein god tredjedel av prisen på tilsvarende kjøring med diesel. Men prisen på lading har så langt vore betrakteleg billigare, fordi eg kunne lada på jobb. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 oophus3do skrev (24 minutter siden): Snakket vi ikke om UK? Hva er prisene på lading der? Hva med Italia? *Jeg* snakket om Norge fordi vi antagelig har verdens mest modne marked for elbiler og ladeløsninger! Om noen lurer på hvordan andre land skal løse sine elbilutfordringer bør da råd nr 1 være "se hvordan de løser det i Norge". At *du* insisterer på å konstruere problemer for stille hydrogenbilen i bedre lys er ditt problem.. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 Kahuna skrev (6 minutter siden): Jeg* snakket om Norge fordi vi antagelig har verdens mest modne marked for elbiler og ladeløsninger! Så du måtte bytte premiss? Kahuna skrev (6 minutter siden): Om noen lurer på hvordan andre land skal løse sine elbilutfordringer bør da råd nr 1 være "se hvordan de løser det i Norge". Ja, ha fjell og billig strøm. Kahuna skrev (6 minutter siden): At *du* insisterer på å konstruere problemer for stille hydrogenbilen i bedre lys er ditt problem.. De er ikke konstruert. Det er jo en grunn til at du bytter premiss. 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 Nå er det ikkje Kahuna som nokon gang vandra inn på problemene hos fremmedland, det var vel deg. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 Drunkenvalley skrev (3 minutter siden): Nå er det ikkje Kahuna som nokon gang vandra inn på problemene hos fremmedland, det var vel deg. Stemmer. Jeg snakker om utfordringer samlet sett. Her i Norge så er utfordringene mindre. Stort land med få innbyggere der majoriteten kan lade hjemme. I London så er hele 4 av 5 biler parkert på gaten. Da kommer utfordringene. Og den situasjonen er til stedet på mange plasser. Det å da peke til Norge og mene at resten av kloden kun kan herme oss er litt snevert. På tide å åpne øynene litt. 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 Eg veit ikkje om det er store vitsen å samanlikne med London, som har eit robust offentleg transportmiddel ala Oslo. Nøden for bil er etter mi forståelse ganske minimal i fleste distrikter der. Så da virke som litt intet-poeng. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 Drunkenvalley skrev (5 minutter siden): Eg veit ikkje om det er store vitsen å samanlikne med London, som har eit robust offentleg transportmiddel ala Oslo. Nøden for bil er etter mi forståelse ganske minimal i fleste distrikter der. Så da virke som litt intet-poeng. Åpne opp kartet og sjekk ut hva som tilhører London. Det omhandler ikke kun sentrum. 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 4 minutes ago, oophus3do said: Åpne opp kartet og sjekk ut hva som tilhører London. Det omhandler ikke kun sentrum. Har eg sagt det handle om sentrum? Eg kunne komfortabelt ta undergrunnen frå sone 4. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 oophus3do skrev (2 timer siden): Jo større nettverket blir, jo dyrere er det med service og vedlikehold, samt maks-effekt inn i gatene. I hard valuta ja, både pga inflasjon og at kostnadene i teorien skalerer proporsjonalt med antall ladere, men fullt så galt er det ikke pga stordriftsfordeler. Det er mye rimeligere å gjøre service og vedlikehold på 100 stk langs en gate enn 100 stk spredt ut over hele London. Med økt antall følger også anbudsprinsippet og spesialiserte service og vedlikeholdsfolk som konkurrerer seg i mellom på effektivitet og anbud. Er man ineffektiv/dyr så er man ute av spillet. Skaler dette til 10 000, eller 1 million for London. Ikke sant? oophus3do skrev (2 timer siden): Det er ikke noe "modnes" på lading? Tidligere var hjemmelading en skjøteledning ut vinduet, med schuco og kanskje ikke noe jordfeilvern i det hele tatt. Så kom de dedikerte uttakene kalt type 2, med jordfeilvern som tar både AC og DC jordfeil. Først 1-fase, så 3-fase. Så kom de med lastdeling, målere per bruker og apper for styring, statistikk og kostnadsfordeling. Så kom de med time-spotpris-basert lastbalansering. De simpleste er allerede ute av markedet, priskonkurransen hardner til - og du tror utviklinga er ved veis ende? Tror du utviklinga er ved veis ende hos hurtigladeoperatørene? At kunder ikke vil kreve flere hurtigladere, mer effekt, lavere priser, og bedre driftssikkerhet? oophus3do skrev (2 timer siden): Samt det spiller ingen rolle om hydrogen bruker mer energi per km, om prisen per km er rundt 3x dyrere den andre veien. Det er med andre ord enklere å tjene på hydrogen enn lading. Jo bedre bilene blir jo vanskeligere blir lading å tjene penger på. Det er ingen grunn til å tro at 3 kWh skulle bli billigere i framtida enn 1 kWh, selv om førstnevnte hentes ut jevnt over hele døgnet, og sistnevnte konsentrert på 1/3 av døgnet. "Lettere å tjene penger på"-påstanden minner meg forresten om det jeg hørte fra en 6-åring her om dagen: Hvorfor selge boller for 10 kr/stk når man kan selge de for 1000 kr/stk og bli rik.. (sagt med entusiasme og dollartegn i øynene). Ja, hydrogen kan gi høyere omsetning per km sett fra drivstoffselgerens vinkel, men fra forbrukernes vinkel, hvorfor i all verden skulle noen ønske at drivstoffkjedene tapper lommeboka for mer penger? Det er forståelig at logikken ikke rekker lengre hos en 6-åring, men 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 (endret) Simen1 skrev (43 minutter siden): I hard valuta ja, både pga inflasjon og at kostnadene i teorien skalerer proporsjonalt med antall ladere, men fullt så galt er det ikke pga stordriftsfordeler. Det er mye rimeligere å gjøre service og vedlikehold på 100 stk langs en gate enn 100 stk spredt ut over hele London. Med økt antall følger også anbudsprinsippet og spesialiserte service og vedlikeholdsfolk som konkurrerer seg i mellom på effektivitet og anbud. Er man ineffektiv/dyr så er man ute av spillet. Skaler dette til 10 000, eller 1 million for London. Ikke sant? Service tar mer tid, og vedlikehold koster mer. Selv om det er mindre meter mellom hver stolpe, så går dem ikke I stykker i tur og orden inntil hverandre. Du må ha flere service personell som tar mindre og mindre områder i areal grunnet tettheten av utstyret og antall feil på dem over tid. Se på kostnader på lading generelt sett. De går ikke ned pga storskala fordeler slik vi nå burde starte å se i Norge. De går opp. Simen1 skrev (43 minutter siden): Det er ingen grunn til å tro at 3 kWh skulle bli billigere i framtida enn 1 kWh, selv om førstnevnte hentes ut jevnt over hele døgnet, og sistnevnte konsentrert på 1/3 av døgnet. Mer fornybar kraft betyr større variasjon i pris. Sola skinner sterkest når folk flest er på jobb og skole, og vinden blåser hardest når folk sover. Du må også se på enkelheten i avanse på ren strøm vs gass. Simen1 skrev (43 minutter siden): Ja, hydrogen kan gi høyere omsetning per km sett fra drivstoffselgerens vinkel, men fra forbrukernes vinkel, hvorfor i all verden skulle noen ønske at drivstoffkjedene tapper lommeboka for mer penger? Det er forståelig at logikken ikke rekker lengre hos en 6-åring, men Slutt da. Se på virkeligheten istedenfor. Hvordan skal ei hurtigladestasjon ute på landet tjene penger når den kun blir brukt i 1% av dagene i året? De lokale bruker jo ikke den der man har uendelig med arealplass til å kunne lade hjemme? En hydrogen stasjon på samme plass vil kunne fordele kostnadene over hele året den for å gå i pluss den ene prosenten den brukes i året. 3x mer i strømpris vil ikke gjelde i en slik situasjon fordi behovet gjennom året er ekstremt lavt. Mens på utfartsdager så går behovet opp 100x. Da gir den den effekten på lagret energi fremfor et behov for 10MW inn til stasjonen på en 40 plass ladestasjon pluss 2-3 plasser for lastebiler. Endret 1. februar 2020 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 (endret) oophus3do skrev (1 time siden): Se på kostnader på lading generelt sett. De går ikke ned pga storskala fordeler slik vi nå burde starte å se i Norge. De går opp. Gjør de? Hvor har du det fra? Man har aldri fått så bra ladere for så lite som nå. Konkurransen er skarpere enn noen gang. Hvordan kan du ikke se stordriftsfordelene i at service og vedlikehold av 100 ladere på 1 km2 er billigere enn service og vedlikehold på 100 ladere på 10 km2? oophus3do skrev (1 time siden): Se på virkeligheten istedenfor. Hvordan skal ei hurtigladestasjon ute på landet tjene penger når den kun blir brukt i 1% av dagene i året? Se på virkeligheten i stedenfor. Ingen bygger hurtigladere på steder den bare blir brukt 1% av dagene i året. Nok en gang forsøker du å skape et problem av ting som hverken er eller vil bli et problem. Hurtigladere er ikke et alternativ til hjemmelading, det er et supplement når man ikke har mulighet til hjemmelading (eller på jobben, hotellet, hytta etc for den saks skyld) Endret 1. februar 2020 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 oophus3do skrev (3 timer siden): Stemmer. Jeg snakker om utfordringer samlet sett. Her i Norge så er utfordringene mindre. Stort land med få innbyggere der majoriteten kan lade hjemme. I London så er hele 4 av 5 biler parkert på gaten. Da kommer utfordringene. Og den situasjonen er til stedet på mange plasser. Det å da peke til Norge og mene at resten av kloden kun kan herme oss er litt snevert. På tide å åpne øynene litt. Utfordringene er 'mindre' her fordi vi har holdt på lenger og løst mange av dem allerede. Også i Oslo sentrum som er like tettbygd og vanskelig for bilhold som London.. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 Simen1 skrev (10 minutter siden): Gjør de? Hvor har du det fra? Man har aldri fått så bra ladere for så lite som nå. Konkurransen er skarpere enn noen gang. Hvordan kan du ikke se stordriftsfordelene i at service og vedlikehold av 100 ladere på 1 km2 er billigere enn service og vedlikehold på 100 ladere på 10 km2? 1. Gjør det ikke? Kan ikke huske å ha sett noe sted at lading blir billigere. 2. Forstår ikke logikken din her. Selvfølgelig har du rett om ladere tar inn lik sum penger. Men det er jo ikke slik det fungerer. Det virker som om du måler kostnader kun gjennom å måle avstand mellom hver stolpe? I realiteten så bygger man de mest antatt profitable stolpene innenfor de 10km2 først. De andre som dukker opp vil være mindre og mindre profitable. Jo større nettverket blir, jo flere stolper må subsidieres av de beste stolpene. Jo flere stolper, jo mer personell kreves for vidlikehold som igjen er kostnader som havner på prisen for å lade. Løsningen er abonnementsløsninger. Den er nå vanlig i UK, og den blir vanlig her også. Det ser vi med Ionity og Cirkle-K. Da subsidierer man for hele nettverket gjennom det, fremfor å gjøre som Grønn Kontakt, som har økt prisen på typiske "hytte ladere". Simen1 skrev (29 minutter siden): Se på virkeligheten i stedenfor. Ingen bygger hurtigladere på steder den bare blir brukt 1% av dagene i året. Hurtigladere er ikke et alternativ til hjemmelading, det er et supplement når man ikke har mulighet til hjemmelading (eller på jobben, hotellet, hytta etc for den saks skyld) 1% av timene i året. Blir du fornøyd da? De ladere ved hytta står tomme I hverdagene. Det er kun vi som kommer langveisfra som bruker dem. Og jo lengre elbilflåten kjører, jo mindre blir de brukt. Strøm på hyttene blir mer og mer vanlig. En haug av hurtigladere vil være kostnader vi har pga dårlig teknologi på batterier. Så kjapt ting blir bedre, så vil de gå med dundrende underskudd. Dog det å fjerne dem kan vi ikke, siden vi uansett trenger å "tilby muligheten". Den kostnaden havner på oss gjennom abonnementspriser som øker, eller en generell økning i lade pris på det nettverket det gjelder. Hurtiglading er en nødvendighet pga måten batterier fungerer på. Kunne batteriene ta til seg energi på 5 minutter så hadde løsningen sett annerledes ut. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 (endret) Kahuna skrev (36 minutter siden): Utfordringene er 'mindre' her fordi vi har holdt på lenger og løst mange av dem allerede. Også i Oslo sentrum som er like tettbygd og vanskelig for bilhold som London.. Nei. Den er mindre her grunnet billig fornybar kraft, og vi har knøttsmå byer. Oslo er på ingen måte sammenlignbart med London. Det er en grunn til at 4 av 5 biler i london blir parkert på offentlig plass. Trur du det er slik I Oslo så vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Endret 1. februar 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 oophus3do skrev (2 minutter siden): Nei. Den er mindre her grunnet billig fornybar kraft, og vi har knøttsmå byer. Oslo er på ingen måte sammenlignbart med London. På hvilken måte er London forskjellig fra Oslo som gjør det vanskelig med gatelading? Hvor skal londonerne ha hydrogenfyllestasjonene sine forresten? De har skremmende dårlig sikkerhetsstatistikk og bør helst plassere i grei avstand fra bebyggelse. Der er faktisk Oslo og London annerledes, det er kortere vei til åpent lende i Oslo.. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 Kahuna skrev (31 minutter siden): På hvilken måte er London forskjellig fra Oslo som gjør det vanskelig med gatelading? Gjett. Svaret burde du allerede ha lest her inne, og jeg gidder ikke gjenta meg 10 ganger for deg. Kahuna skrev (33 minutter siden): Hvor skal londonerne ha hydrogenfyllestasjonene sine forresten? Mellom boplassene og arbeidsplassene. Slik bensinstasjonene er plassert idag. 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 19 minutes ago, oophus3do said: Gjett. Svaret burde du allerede ha lest her inne, og jeg gidder ikke gjenta meg 10 ganger for deg. Eg gidde ikkje gjetta. Du påstår noko. Du skal då kunna svara kvifor med i det minste ei setning om du skal drive og skriva noko i det heila tatt. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 Drunkenvalley skrev (22 minutter siden): Eg gidde ikkje gjetta. Du påstår noko. Du skal då kunna svara kvifor med i det minste ei setning om du skal drive og skriva noko i det heila tatt. Gå en side eller to tilbake så har du svaret. Jeg gidder ikke gjenta meg til en fyr som ikke gidder lese det jeg skriver. Hvor mange I Oslo har ikke fast parkeringsplass? Sist gang jeg leste noe om det så var det 1 av 10. Hva betyr det? 2 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 2 minutes ago, oophus3do said: Gå en side eller to tilbake så har du svaret. Jeg gidder ikke gjenta meg til en fyr som ikke gidder lese det jeg skriver. Hvor mange I Oslo har ikke fast parkeringsplass? Sist gang jeg leste noe om det så var det 1 av 10. Hva betyr det? Eg ser du påstår areal er eit problem. Men du lenke til eit Google Map som er midt i sentrum av London, til tross for at du sjølv påsto at det ikkje berre er sentrum som er relevant. Skyte du ikkje deg sjølv litt i foten her då? 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå