Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (1 time siden):

Midt i byene finner man slike typisk "Street charging" muligheter. Men ute ved boligene på offentlig grunn? Har jeg aldri sett at noen bygger. Og jeg trur ikke det vil skje i stor eller liten grad heller. 

Så det spiller ingen rolle hva man teoretisk kan gjøre om få eller ingen gjør det. 

Popup stolper for saktelading? Når er de betalt ned, om det i det hele tatt er mulig? 

Grunnen til at du ikke ser så mange ladere i UK er at elbilandelen er uhyre lav. Per desember 2018 var det bare litt over 15 000 elbiler i UK. I Norge hadde vi passert 200 000 på samme tid. UK har ~67 millioner innbyggere, vi har litt over 5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Grunnen til at du ikke ser så mange ladere i UK er at elbilandelen er uhyre lav. Per desember 2018 var det bare litt over 15 000 elbiler i UK. I Norge hadde vi passert 200 000 på samme tid. UK har ~67 millioner innbyggere, vi har litt over 5.

Se linken. Utbyggelse og planer for å støtte gatelading er heller snevert. Og spørreundersøkelse i UK peker på det som et problem for de som vurderer å ta byttet. 

Personlig hadde jeg aldri orket å hatt elbil i UK uten fast plass. Det er et helvete fra før av å finne parkeringsplass med bensinbil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (12 minutter siden):

Lol. Her prøver man å løse et scenario som er dødsdømt fordi man absolutt skal gjennomføre sin drøm. Uavhengig av hvor idiotisk det er.

Kanskje man skulle innføre tvang også? Det hadde vel dere likt. Og helst forby hydrogen.

Har ikke plug-in hybrid hydrogenbiler "elbiler med hydrogen rekkeviddeforlenger" for å utnytte fordelene av hjemmelading, og likevel fylle på 5 minutter på langturer, vært en våt drøm for hydrogengjengen? Eller er ikke hjemmelading så viktig lengre likevel? Kanskje fordi Mercedes bare produserte eksemplarer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Har ikke plug-in hybrid hydrogenbiler "elbiler med hydrogen rekkeviddeforlenger" for å utnytte fordelene av hjemmelading, og likevel fylle på 5 minutter på langturer, vært en våt drøm for hydrogengjengen? Eller er ikke hjemmelading så viktig lengre likevel? Kanskje fordi Mercedes bare produserte eksemplarer?

Toyota sier at det ikke er noe i veien for å lage flere versjoner av Mirai 2.0. De som ikke kan lade hjemme ville hatt den bilen som er annonsert. Altså ikke plugin hybrid, mens de som kan lade hjemme med mye behov for hurtiglading kan kjøpe plugin hybrid med større batteri. 

Forskjellen er altså at man møter alles behov. Bev, fcev og pfcev. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du oppkonstruerer problemer som er fullt løsbare. Her fra det "umulige" scenariet ditt. Etter å ha sjekket litt opp og ned gata samt sidegater ser det også veldig løsbart ut der også.

I desember 2018 var det 1 elbil per 4500 brite. I Norge var det 1 elbil per 27 nordmann. Tilgang på hjemmeladere/gateladere vil løse seg i takt med behovet, akkurat som her i landet. Nye regler for sameier og borettslag osv. Men husk at UK ligger noen år bak oss i elektrifiseringa. Om få år er det like aktuelt der som det er hos oss nå.

London 1.jpg

London 2.jpg

Lenke til kommentar

Se på ditt eget forslag Simen, og mål antall lademuligheter med tettheten av folk i blokkene på området. 

Ser du ikke problemet? Selv etter å ha lest kilde fra tidligere i tråden? 

Arealplassen er ikke nok for dagens bensinbiler engang. 

Og 4 av 5 biler i London blir parkert på offentlig gateparkering. 

Sitat

In London, four out of five cars are parked on the street, which makes the use of an at-home charger difficult.

Det å forvente at dette løser seg er ikke realistisk. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (12 minutter siden):

Arealplassen er ikke nok for dagens bensinbiler engang. 

Det er ikke meningen at folk skal øke antall biler per husstand og det er sikkert ikke meningen at de etablerte byggene skal huse stadig flere mennesker.

Nei jeg ser ikke problemet. Kan man parkere - så kan man potensielt også lade der man har parkert. Så fremt man trenger lading, etterspør ladere, er villig til å betale for lading og leter etter løsninger i stedet for å lete etter problemer.

Jeg hadde nesten forventet at du skulle følge opp med et til sted som er vernet/fredet for å kunne si at man ikke kan montere ladere akkurat der og slå alt over samme kam og konkludere med at lading er generelt problematisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Kan man parkere - så kan man potensielt også lade der man har parkert. Så fremt man trenger lading, etterspør ladere, er villig til å betale for lading og leter etter løsninger i stedet for å lete etter problemer.

I teorien. Det at 100% av parkeringsplassene man idag benytter får lademulighet er tøys å forvente. Det kommer aldri til å skje. 

Det er tross alt kommunene som må ta regningen, og leser du kilden så finner du den triste sannheten. Ekstremt få satser på det. De fokuserer på hurtiglading - naturligvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde nesten forventet at du skulle følge opp med et til sted som er vernet/fredet for å kunne si at man ikke kan montere ladere akkurat der og slå alt over samme kam og konkludere med at lading er generelt problematisk

Lading er problematisk. Fra kjeften til de i toppen i UK. Jeg bare videreformidler fakta. 

Du er fri til å håpe at det løser seg. Men da snakker vi år 2100 i dette tempoet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (På 31.1.2020 den 10.39):

Det kommer an på rekkevidden. Man har jo visse menneskelige behov også så man må i så fall dele ladetida inn i to deler: Nyttig tid man uansett ville brukt og unyttig ventetid. Biler som støtter maks 50 kW har typisk mye av den unyttige ventetida. TM3 er i andre enden av skalaen og har ofte for kort ladetid til at man rekker å gjøre unna sine menneskelige behov (spise, drikke, strekke på beina og wc). Dvs. TM3-ladestoppene regner jeg ikke som tapt tid. Men står man og tvinner tomler for 2000 km hurtiglading per år, med et forbruk på 0,2 kWh/km og usle 40 kW gjennomsnittlig ladeeffekt så kaste rman bort 10 timer i året på dette. Hvor høyt verdsetter du fritid? 200 kr/t?

Hurtiglading er ikke et alternativ til hjemmelading. Det er et supplement når rekkevidda ikke strekker til. Det har ladeoperatørene fått med seg og er grunnen til at ladestasjoner plasseres ved naturlige stopp langs hovedveier. Det er helt naturlig å ikke hurtiglade mer enn nødvendig. Hurtiglading er ikke normallading. Akkurat som hurtigmat ikke er normalmat, men et dyrt alternativ når man er på farta og mangler bedre/billigere alternativer.

Og derfor, når en får batteripakker som gjør at en kan kjøre mellom stor destinasjoner uten å lade, så vil en velge disse bilene. Å slippe å stanse for å lade, å slippe å betale gjennom nesa for strøm, å kunne saktelade hjemme og ved bortedestinasjonen er jo det beste for oss som forbrukere. 

Når Nye Veier er ferdige med E39/E18 så kan en kjøre Stavanger Oslo på fem timer, muligens noe under det. Ha skal en stanse og alle for da? Ett stans for en pissepause er alt du trenger. Med semi-autonome biler på en slik motorvei så kan en småskoler/jobbe seg gjennom turen også. Tenk å da kunne slippe å stanse for å lade. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (12 timer siden):

I teorien. Det at 100% av parkeringsplassene man idag benytter får lademulighet er tøys å forvente. Det kommer aldri til å skje. 

Det er tross alt kommunene som må ta regningen, og leser du kilden så finner du den triste sannheten. Ekstremt få satser på det. De fokuserer på hurtiglading - naturligvis. 

Som sagt, årsaken til at gateladere ikke er mer utbredt enn det er i UK er etterspørselen. For et år siden var det 4500 briter per elbil. I Norge 27 nordmenn per elbil. Når etterspørselen øker øker også antall gateladere/hjemmeladere. Prisen for å sette opp 1 gatelader er omtrent i samme størrelseorden som å sette opp 1 skilt eller 1 lyktestolpe. Kommunene er kan i teorien sette det opp i takt med etterspørselen, men i motsetning til gatelys og skilt, er det veldig lett å viderefakturere dette til brukerene. Som engangssum, abonnement, betaling per kWh og time eller ved å tillate private å sette opp ladere på offentlig grunn under visse forutsetninger (f.eks offentlig tilgjengelighet). Det er også lett å dele inn parkeringa i soner etter behov. F.eks ved 10% elbilandel kan man montere ladere på 10% av plassene og reservere de for elbiler under lading. Ved 20% elbilandel øker man til 20% osv. Dette kan bli en framtidig kommunal inntektskilde. Vinn-vinn-vinn (kommune-beboere-miljø)

Dette løser seg om man vil! "Umuligheten" har kun rot i din motvilje til å finne løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (2 timer siden):

Og derfor, når en får batteripakker som gjør at en kan kjøre mellom stor destinasjoner uten å lade, så vil en velge disse bilene. Å slippe å stanse for å lade, å slippe å betale gjennom nesa for strøm, å kunne saktelade hjemme og ved bortedestinasjonen er jo det beste for oss som forbrukere. 

Når Nye Veier er ferdige med E39/E18 så kan en kjøre Stavanger Oslo på fem timer, muligens noe under det. Ha skal en stanse og alle for da? Ett stans for en pissepause er alt du trenger. Med semi-autonome biler på en slik motorvei så kan en småskoler/jobbe seg gjennom turen også. Tenk å da kunne slippe å stanse for å lade. 

Det er ét scenario. Som i alle andre scenario er det gunstig å ha en batterikapasitet som akkurat dekker en daglig økt med langkjøring, ved dårlig føre og trafikkforhold med komfortabel margin. Men det er jo også en avveining mot prisen på bilen og hvor bra eller dårlig man synes ladepauser er. Reiser man f.eks med spedbarn kan det være gunstig med minst to pauser på den turen du nevner. Reiser man alene så er sannsynligvis en pissepause nok.

Poenget er at det finnes ingen fasit på hva som er optimalt for alle. Alle har hver sine hensyn å ta og hver sine vurderinger. Behovet for hurtigladere over hele landet må selvsagt se på mangfoldet av reiser og ikke henge seg opp i enkelteksempler som Stavanger-Oslo. Behovet beskrives nok best rett og slett ved å måle folks behov ulike plasser. Ladestasjoner med stort press/køproblemer bør utvides eller suppleres med flere stasjoner på samme strekning. Omsetning av bensin og mat kan også brukes som indikasjon npå behov.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Som sagt, årsaken til at gateladere ikke er mer utbredt enn det er i UK er etterspørselen.

Har du lest kilden? Det er få av de offentlige som har særlig planer om å bygge dette ut i den skalaen man vil være avhengig av om alt skal elektrifiseres til BE. 

De satser på hurtiglading. 

Et annet problem er nettverkene. Abonnement løsninger som forandrer seg mellom og innad i byene gjør det å eie BEV vanskelig og tungvindt når man ikke har fast parkering. 

Rart man tillater situasjonen å bli slik, men sånn blir det jo med private løsninger. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utbygging av sakteladedre vil bli et folkekrav om det blir stor forskjell på faktisk utbygging og behov. Eventuelt et folkekrav å stoppe "sløseriet" dersom det bygges ut mye raskere enn behovet. Tilbud og etterspørsel vet du. Utbygging i riktig takt er ikke et problem, men vinn-vinn-vinn for kommuner, bilister og miljø.

Abonnementløsninger er ikke mer problem enn ulike parkeringssystemer. Det er fullt løsbart å samordne betalingsløsninger. Det trenger ikke bli vanskelig/tungvint når man ikke har fast parkering. Det er bare å sette opp skilt "kun for ladbare kjøretøy under lading" på en andel av plassene som står i stil til andelen elbiler i området. Fullt løsbart dette også om man vil, og evner å ikke bare lete etter fiktive problemer.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Utbygging av sakteladedre vil bli et folkekrav om det blir stor forskjell på faktisk utbygging og behov.

Det er allerede et krav for mange, uten at ting skjer av den grunn. I spørreundersøkelser så er gatelading høyt oppe i grunnen til at mange ikke kjøper BEV i UK idag. 

Simen1 skrev (32 minutter siden):

Abonnementløsninger er ikke mer problem enn ulike parkeringssystemer

Det å betale en månedspris for å sørge for nok muligheter i nærområdet for lading er ikke et problem? Plutselig risikerer man å måtte ha 2-3 abonnement for å ha tilgang til saktelading i ditt område. Har du ikke abonnement så blir prisen på saktelading omtrent like dyr som hurtiglading.

Da faller vi tilbake på pris for lading vs hydrogen igjen. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Da faller vi tilbake på pris for lading vs hydrogen igjen.

Og der vil hydrogen tape når markedet for gate- og hurtiglading modnes. Dette faller tilbake på fysikken, en hydrogenbil bruker 3 ganger mer energi per kilometer, da blir den automatisk dyrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Og der vil hydrogen tape når markedet for gate- og hurtiglading modnes. Dette faller tilbake på fysikken, en hydrogenbil bruker 3 ganger mer energi per kilometer, da blir den automatisk dyrere.

Jo større nettverket blir, jo dyrere er det med service og vedlikehold, samt maks-effekt inn i gatene. 

Det er ikke noe "modnes" på lading? 

Samt det spiller ingen rolle om hydrogen bruker mer energi per km, om prisen per km er rundt 3x dyrere den andre veien. Det er med andre ord enklere å tjene på hydrogen enn lading. Jo bedre bilene blir jo vanskeligere blir lading å tjene penger på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Jo større nettverket blir, jo dyrere er det med service og vedlikehold, samt maks-effekt inn i gatene. 

Det er ikke noe "modnes" på lading? 

Samt det spiller ingen rolle om hydrogen bruker mer energi per km, om prisen per km er rundt 3x dyrere den andre veien. Det er med andre ord enklere å tjene på hydrogen enn lading. Jo bedre bilene blir jo vanskeligere blir lading å tjene penger på. 

Da tenker du deg at det ikke skjer noen utvikling overhodet innen batteriteknologi og produksjon? Som for eksempel at hurtigladestasjoner kan sette opp bufferbatterier bare batteriprisen blir lav nok? Hydrogenbilen er død. Ferdig snakka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 minutter siden):

Da tenker du deg at det ikke skjer noen utvikling overhodet innen batteriteknologi og produksjon? Som for eksempel at hurtigladestasjoner kan sette opp bufferbatterier bare batteriprisen blir lav nok? Hydrogenbilen er død. Ferdig snakka.

Bedre batterier gjør ikke lading billigere. Det blir omvendt med prising per kWh på høy effekt. Buffer batterier er en kostnad vi må ta som betyr enda dyrere lading, selv om tilbydere får lavere kostnader knyttet effektprisingen. 

Vi ser jo tendensene nå. Ladetilbydere ser og forsker på hva vi er villig til å betale. De som trur dette vil være billigere enn bensin/diesel kommer til å gå på en overraskelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Bedre batterier gjør ikke lading billigere. Det blir omvendt med prising per kWh på høy effekt. Buffer batterier er en kostnad vi må ta som betyr enda dyrere lading, selv om tilbydere får lavere kostnader knyttet effektprisingen. 

Vi ser jo tendensene nå. Ladetilbydere ser og forsker på hva vi er villig til å betale. De som trur dette vil være billigere enn bensin/diesel kommer til å gå på en overraskelse. 

Det *er* allerede betydelig billigere enn bensin/diesel. Min TM3 har brukt 1,89kWh per mil siste 10mnd/15000km og hurtiglading på Supercharger koster 1,70/kWh. Altså NOK 3,23/mil i drivstoffutgifter. Oslo kommune har gateladere på 16A/230V til NOK5/time om natten, selv om jeg regner med 10% ladetap ender jeg bare på NOK2,82/mil i drivstoffutgifter. Hjemme lader jeg enda billigere. Siden meste av ladingen min skjer hjemme ender jeg personlig på under NOK2/mil i drivstoffutgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...