Redaksjonen. Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Ionity går for stiv ladepris Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 (endret) @TU.no Grønn Kontakt har samme prismodell som BKK, og har hatt det lengre en BKK.. Legger ved oppdatert graf som viser pris per kWh som funksjon av effekt... Effektsplitting er den eneste måten vi kan få rask lading med mange båser til fornuftig pris.. Det skalerer veldig dårlig å ha infrastruktur med mange plasser og garantert høy effekt. Effekt-splitting/deling med dynamisk prising er også den beste måten å håntere behovforskjellene på en stor SUV, micro-biler og motorsykkeler. Endret 17. januar 2020 av MEMENK76 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Skal en abonnere hver eneste måned på drivstoff også nå? Dette er FOR dumt! Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Tipper det var litt overtidsmøter hos Ionity-gjengen i går, for dette var ikke et populært valg av Ionity. Utrolig kjip modell de har valg 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 17. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 17. januar 2020 (endret) Vil minne på at de andre bilprodusentene ble tilbudt lademulighet hos Tesla, noe dem takket nei til da de var overbevist om at det skulle komme "bedre" løsninger. Nå ser vi altså disse bedre løsningene.. Si hva man vil om Teslas sjef, ventetid på verksted eller lakk-kvalitet, de er det minste ikke helt ubrukelige i hva angår innovasjon og praktikaliteter. Endret 17. januar 2020 av The Very End 29 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Hadde bilprodusentene som står bak Ionity bakt inn abonnementsprisen i bilprisen, ville ikke dette vært noen stor sak. Da ville de også hatt en sikker inntekt for å bygge ut ladenettverket. Nå er det pussig nok en amerikansk produsent som har valgt den sosialistiske tilnærmingen om at alle må bidra like mye uavhengig om man skal lade mye eller lite. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg 5V115MSQ Skrevet 17. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 17. januar 2020 For en gavepakke til Tesla da 12 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 5V115MSQ skrev (3 minutter siden): For en gavepakke til Tesla da Ja det gjør meg (og sikkert mange andre) bare mer sikker på neste bilvalg. Et godt ladenettverke er helt avgjørende hvis/når man skal på langturer. 9 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 59 minutes ago, The Very End said: Vil minne på at de andre bilprodusentene ble tilbudt lademulighet hos Tesla, noe dem takket nei til da de var overbevist om at det skulle komme "bedre" løsninger. Nå ser vi altså disse bedre løsningene.. Si hva man vil om Teslas sjef, ventetid på verksted eller lakk-kvalitet, de er det minste ikke helt ubrukelige i hva angår innovasjon og praktikaliteter. Vet du mer om hvilke krav som ble stilt av Tesla? Siden det ikke er kommet så mange detaljer om det, og ikke en eneste produsent var villige til å gå med på noen av de? Det kan jo være det bare er du som så disse fordelene og ingen andre. Sånn bortsett fra de helt åpenbare som å ikke gå for en felles standard (CCS). Heldigvis har Tesla innsett at det var feil strategi. 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Artig hvordan det bare er en fersk oppstart fra California som har funnet et opplegg som funker bra. ? Tesla 'jukser' på minst to områder. Det mest åpenbare er at utbygging og drift av ladenettverket finansieres av alle som kjøper seg ny Tesla. Det kan tenkes at Superladernettverket på et tidspunkt får store nok løpende inntekter til å finansiere både drift og videre utbygging men frem til da er det bundling som gjelder. Det andre er at Tesla har åpenbare stordriftsfordeler. Det er mange kostnader som påløper før spaden kan settes i jorda og jo flere uttak disse kan deles på jo bedre. Det samme gjelder for likerettere, kabinett og den slags, det blir også billigere når du kjøper stort. Sånn litt på siden, om Tesla skulle åpnet opp superladernettverket for andre. Hva burde 'inngangsbiletten' kostet? En Audi etron 55 er sammenliknbar med Tesla sine biler i ladeeffekt, er NOK 5000 for tilgang i bilens levetid greit? Energipris kommer selvfølgelig i tillegg. 6 Lenke til kommentar
Mkrogh Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 De gjør det jo ikke akkurat vanskeligere for Tesla. Dette er jo ikke Teslakillers men suicide.....at det skal være så vanskelig! 7 Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Prisen høres jo helt hinsides ut. Lurer på hvordan de har kommet frem til slike tall. Hvis en f.eks. har en Jaguar I-Pace og skal lade fra 20% til 80% så betyr det ca 50 kWh som tilsvarer ca 22-25 mil avhengig av vei og kjørestil. Dersom en benytter Ionity vil det koste 420 kroner for opptil 25 mil eller kr. 16,80 per mil. Tilsvarer vel omkring 1 liter bensin per mil (faktisk litt mer). Prisen er nok satt av "blårussen". Det koster mye å bygge ut slike stasjoner samtidig som volumet nok ikke er på topp i dag. Men siden ladeinfrastruktur er veldig kritisk (mildt sagt) for om folk kjøper elbiler så er ikke akkurat dette rett vei å gå. Helt ok at det koster mer å lade med 150 kW med dette er jo "helt på bærtur" for å bruke et typisk norsk uttrykk. Når en i tillegg får forretningsmodeller som er forskjellig fra biltype til biltype, og hvor f.eks. Audi skal ha kr. 180/måned bare for å være medlem, så tror og håper jeg at andre konkurrenter vil komme med bedre modeller. I Norge, som har flere gode alternativer, ser jeg rett og slett ikke noen fremtid for Ionity inntil de endrer modellen sin. De kommer bare til å fungere som "den man bruker når man ikke har andre valg". 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg thawi Skrevet 17. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 17. januar 2020 Marzo skrev (1 time siden): Sånn bortsett fra de helt åpenbare som å ikke gå for en felles standard (CCS). Heldigvis har Tesla innsett at det var feil strategi. Tesla måtte begynne etableringen av sitt ladenettverk før standarden for CCS var etablert. Standarden for CCS hurtiglading støttet opp til 50kW i midten av 2013, noe som ikke var nok for superladernettverket til Tesla. CCS ladere med mulighet for 150kW (og fremtidig opp til 350kW) ble lagt frem i slutten av 2015, og Tesla ble med på samarbeidet i begynnelsen av 2016. Altså når effekten ble tilstrekkelig for superladerene til Tesla. Tesla har, i motsetning til de tradisjonelle bilprodusentene, sitt fokus på kun elektriske biler. Noe som gjorde at et godt utbygget ladenettverk var et veldig viktig salgsargument innledningsvis. Derfor har de investert tungt i ladeinfrastruktur, og gjort det til en del av forretningsmodellen sin. Dette strider imot modellen til andre bilprodusenter, som er vant til at andre selskaper tar seg av utbyggingen av denne infrastrukturen (bensinstasjoner). For at de andre skulle fått tilgang til denne infrastrukturen Telsa hadde investert i er det naturlig at de måtte gått inn med samme investering, både for eksisterende og fremtidig infrastruktur. Dette sitter langt inne for noen som ikke er vant til å se verdien av dette. Resultatet ser vi jo nå, hvor de har investert inn i et selskap som skal kommersialisere dette som et selvstendig firma og skal man kunne få dette til å gå rundt er det dette som er prisen. Personlig synes jeg ikke prisen er overraskende gitt disse forutsetningene, å kunne hente ut denne effekten må nødvendigvis koste, det er ikke gratis å etablere og vedlikeholde disse stasjonene. Dette er et tilbud man kan benytte seg av når man skal reise langt på så kort tid som mulig. Det aller meste av ladingen er ment å foregå på lavere effekt, hjemme eller på destinasjonene. Personlig er det viktigaste at muligheten er der de ytterst få gangene jeg trenger det. Selvfølgelig er det forskjellige behov når det kommer til dette, men da må man også belage seg på å betale for det behovet man har. 12 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Får Ionity støtte til bygging av ladarane sine? Det gjer ikkje Tesla, men likevel ligg Tesla langt under i pris. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 (endret) Moralen er: Skal du ha elbil som eneste bil (inkl langkjøring) så er Tesla soleklart mest praktisk med tanke på lading. Det blir bare mer og mer tydelig at ladeinfrastrukturen er og forblir et ankepunkt mot andre elbilemerker. Dessverre. Tesla trenger konkurranse! Endret 17. januar 2020 av Simen1 7 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Månadsbetalinga er jo òg heilt vill. 2000 kroner i året er dyrt for eit tilbod dei fleste brukar veldig sjeldan. (Eg har rettnok betalt nesten 2000 kroner i året om vi tek med 10.000 kroner i innkjøpsprisen for min Model S i 2014 for gratis superlading, men då har eg ikkje betalt noko pr kWh. Med Ionity kjem kWh-prisen i tillegg.) 6 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 34 minutes ago, thawi said: Tesla måtte begynne etableringen av sitt ladenettverk før standarden for CCS var etablert. Standarden for CCS hurtiglading støttet opp til 50kW i midten av 2013, noe som ikke var nok for superladernettverket til Tesla. CCS ladere med mulighet for 150kW (og fremtidig opp til 350kW) ble lagt frem i slutten av 2015, og Tesla ble med på samarbeidet i begynnelsen av 2016. Altså når effekten ble tilstrekkelig for superladerene til Tesla. Dette er nok hovedgrunnen til at ingen har valgt å samarbeide med Tesla og de senere har måttet gå tilbake på CCS format. Nå som neste generasjon elbiler og ladenettverk bygges ut vil nok Tesla også måtte endre på prismodellen for sine "ionity" ladere etterhvert som de kommer. Men inntil videre vil bildet se noe skjevt ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 (endret) Simen1 skrev (39 minutter siden): Moralen er: Skal du ha elbil som eneste bil (inkl langkjøring) så er Tesla soleklart mest praktisk med tanke på lading. Det blir bare mer og mer tydelig at ladeinfrastrukturen er og forblir et ankepunkt mot andre elbilemerker. Dessverre. Tesla trenger konkurranse! Det blir bare mer og mer tydelig at ladeinfrastrukturen må reguleres! Tesla har gjort det fantastisk ved å være en pioneer og all ære til dem. Men denne modellen om at alle produsentene skal ha sitt eget ladenettverk er dødfødt. Det fungerer når det er bare en produsent som gjør det, men nå må myndighetene inn og få på plass spilleregler så lading blir enkelt for alle forbrukere. Man kan ikke ha ørten RFID-brikker, apper og ditt og datt for å kjøpe noen elektroner. Dette vil gavne alle. Endret 17. januar 2020 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Sturle S skrev (37 minutter siden): Månadsbetalinga er jo òg heilt vill. 2000 kroner i året er dyrt for eit tilbod dei fleste brukar veldig sjeldan. (Eg har rettnok betalt nesten 2000 kroner i året om vi tek med 10.000 kroner i innkjøpsprisen for min Model S i 2014 for gratis superlading, men då har eg ikkje betalt noko pr kWh. Med Ionity kjem kWh-prisen i tillegg.) Alt er relativt. Jeg betaler for eksempel 140 kroner i måneden for å lese Tu ekstra. Men når pengene trekkes fra konto en gang i året blir det fort glemt. Tilsvarende kunne man fint ha gjemt bort tilsvarende kostnad ved å legge kostanden ved utbygging av ladenettverk til prisen på bilen. Tross alt er det fint mulig å svi av 250k i ekstrautstyr på en audi etron, og sammenlignet med det blir 2000 kroner i året et piss i havet. Problemet her er at Ionity har gjort det valgfritt om man skal bli med eller ikke. Derfor blir de ekstra kostnadene veldig synlige. Og for de som lader 90% hjemme blir derfor totalprisen uspiselig når man heller kan velge andre operatører som er uavhengig av bilmerker. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 1 hour ago, Øystein H said: Prisen høres jo helt hinsides ut. Lurer på hvordan de har kommet frem til slike tall. Hvis du sammenligner med hva bensin og diesel koster blir det ikke så galt, og vi godtar beviselig de kostnadene. Ikke tenk på det som å kjøpe strøm, det du kjøper er mobilitet. La oss anta at du har et 80kWh batteri og du trenger å hurtiglade 50kWh underveis for en langtur. Jeg antar videre at du planlegger å ankomme med ca 15% gjenværende kapasitet for å ikke tøye strikken. M.a.o. denne tenkte turen bruker 114kWh, som med 0.2kWh/km blir 570km. En lang men ikke totalt urealistisk reise. Energikostnad for denne turen blir da med 1kr/kWh i hjemmelading, og 8.4kr/kWh i hurtiglading: 64*1+50*8.4 = 484kr. En rimelig effektiv dieselbil bruker kanskje 0.4l/mil og bruker dermed 22.8l, som med en literpris på 15kr blir 342kr. Litt mindre, men til gjengjeld kjører den elektriske mye billigere på det store flertallet av turene. Hvis vi antar at slike turer ikke utgjør mer enn 30% av kjørte kilometer og at resten går med hjemmelading ender vi med 39 øre pr. km for den elektriske bilen, mens dieselen som blir mindre effektiv på korte turer (Si 0.6l/mil) ender på 81 øre pr. km. Alt i alt er det fortsatt billigere enn bensin og diesel (Og jeg tror jeg var relativt generøs på dieselbilens vegne her, det finnes også elbiler som klarer bedre enn 0.2kWh/km) Hurtigladere kommer til å brukes ganske sporadisk i en æra hvor elbilene går 300km+. Vi må regne med at det vil måtte betales et premium for å ha tilbudet om hurtiglading. Jeg forventer at dette eller mer må bli normalen på hurtiglading om ladeinfrastrukturen ikke skal ha ekstreme køproblemer (I.e. at det skal bli drivverdig å ha hurtigladere nok til at man ikke blir sittende i timesvis på en søndag ettermiddag i kø foran laderen). 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå