Gå til innhold

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@TU.no
Grønn Kontakt har samme prismodell som BKK, og har hatt det lengre en BKK..

Legger ved oppdatert graf som viser pris per kWh som funksjon av  effekt...


Effektsplitting er den eneste måten vi kan få rask lading med mange båser til fornuftig pris.. Det skalerer veldig dårlig å ha infrastruktur med mange plasser og garantert høy effekt.

Effekt-splitting/deling med dynamisk prising er også den beste måten å håntere behovforskjellene på en stor SUV, micro-biler og  motorsykkeler.

Lade-2020-02-01-chart.png

Endret av MEMENK76
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde bilprodusentene som står bak Ionity bakt inn abonnementsprisen i bilprisen, ville ikke dette vært noen stor sak. Da ville de også hatt en sikker inntekt for å bygge ut ladenettverket. Nå er det pussig nok en amerikansk produsent som har valgt den sosialistiske tilnærmingen om at alle må bidra like mye uavhengig om man skal lade mye eller lite.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
59 minutes ago, The Very End said:

Vil minne på at de andre bilprodusentene ble tilbudt lademulighet hos Tesla, noe dem takket nei til da de var overbevist om at det skulle komme "bedre" løsninger. Nå ser vi altså disse bedre løsningene.. Si hva man vil om Teslas sjef, ventetid på verksted eller lakk-kvalitet, de er det minste ikke helt ubrukelige i hva angår innovasjon og praktikaliteter.

Vet du mer om hvilke krav som ble stilt av Tesla?
Siden det ikke er kommet så mange detaljer om det, og ikke en eneste produsent var villige til å gå med på noen av de? 
Det kan jo være det bare er du som så disse fordelene og ingen andre. 

Sånn bortsett fra de helt åpenbare som å ikke gå for en felles standard (CCS). Heldigvis har Tesla innsett at det var feil strategi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Artig hvordan det bare er en fersk oppstart fra California som har funnet et opplegg som funker bra. ?

 

Tesla 'jukser' på minst to områder. Det mest åpenbare er at utbygging og drift av ladenettverket finansieres av alle som kjøper seg ny Tesla. Det kan tenkes at Superladernettverket på et tidspunkt får store nok løpende inntekter til å finansiere både drift og videre utbygging men frem til da er det bundling som gjelder. :)

Det andre er at Tesla har åpenbare stordriftsfordeler. Det er mange kostnader som påløper før spaden kan settes i jorda og jo flere uttak disse kan deles på jo bedre. Det samme gjelder for likerettere, kabinett og den slags, det blir også billigere når du kjøper stort.

 

Sånn litt på siden, om Tesla skulle åpnet opp superladernettverket for andre. Hva burde 'inngangsbiletten' kostet? En Audi etron 55 er sammenliknbar med Tesla sine biler i ladeeffekt, er NOK 5000 for tilgang i bilens levetid greit? Energipris kommer selvfølgelig i tillegg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Prisen høres jo helt hinsides ut.  Lurer på hvordan de har kommet frem til slike tall.  Hvis en f.eks. har en Jaguar I-Pace og skal lade fra 20% til 80% så betyr det ca 50 kWh som tilsvarer ca 22-25 mil avhengig av vei og kjørestil.  Dersom en benytter Ionity vil det koste 420 kroner for opptil 25 mil eller kr. 16,80 per mil.  Tilsvarer vel omkring 1 liter bensin per mil (faktisk litt mer).

Prisen er nok satt av "blårussen".  Det koster mye å bygge ut slike stasjoner samtidig som volumet nok ikke er på topp i dag.  Men siden ladeinfrastruktur er veldig kritisk (mildt sagt) for om folk kjøper elbiler så er ikke akkurat dette rett vei å gå.  Helt ok at det koster mer å lade med 150 kW med dette er jo "helt på bærtur" for å bruke et typisk norsk uttrykk.

Når en i tillegg får forretningsmodeller som er forskjellig fra biltype til biltype, og hvor f.eks. Audi skal ha kr. 180/måned bare for å være medlem, så tror og håper jeg at andre konkurrenter vil komme med bedre modeller.  I Norge, som har flere gode alternativer, ser jeg rett og slett ikke noen fremtid for Ionity inntil de endrer modellen sin.  De kommer bare til å fungere som "den man bruker når man ikke har andre valg".

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Moralen er: Skal du ha elbil som eneste bil (inkl langkjøring) så er Tesla soleklart mest praktisk med tanke på lading.

Det blir bare mer og mer tydelig at ladeinfrastrukturen er og forblir et ankepunkt mot andre elbilemerker. Dessverre. Tesla trenger konkurranse!

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Månadsbetalinga er jo òg heilt vill. 2000 kroner i året er dyrt for eit tilbod dei fleste brukar veldig sjeldan. (Eg har rettnok betalt nesten 2000 kroner i året om vi tek med 10.000 kroner i innkjøpsprisen for min Model S i 2014 for gratis superlading, men då har eg ikkje betalt noko pr kWh. Med Ionity kjem kWh-prisen i tillegg.)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
34 minutes ago, thawi said:

Tesla måtte begynne etableringen av sitt ladenettverk før standarden for CCS var etablert. Standarden for CCS hurtiglading støttet opp til 50kW i midten av 2013, noe som ikke var nok for superladernettverket til Tesla. CCS ladere med mulighet for 150kW (og fremtidig opp til 350kW) ble lagt frem i slutten av 2015, og Tesla ble med på samarbeidet i begynnelsen av 2016. Altså når effekten ble tilstrekkelig for superladerene til Tesla. 

Dette er nok hovedgrunnen til at ingen har valgt å samarbeide med Tesla og de senere har måttet gå tilbake på CCS format. 

Nå som neste generasjon elbiler og ladenettverk bygges ut vil nok Tesla også måtte endre på prismodellen for sine "ionity" ladere etterhvert som de kommer. Men inntil videre vil bildet se noe skjevt ut.
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Moralen er: Skal du ha elbil som eneste bil (inkl langkjøring) så er Tesla soleklart mest praktisk med tanke på lading.

Det blir bare mer og mer tydelig at ladeinfrastrukturen er og forblir et ankepunkt mot andre elbilemerker. Dessverre. Tesla trenger konkurranse!

 

Det blir bare mer og mer tydelig at ladeinfrastrukturen må reguleres! Tesla har gjort det fantastisk ved å være en pioneer og all ære til dem. Men denne modellen om at alle produsentene skal ha sitt eget ladenettverk er dødfødt. Det fungerer når det er bare en produsent som gjør det, men nå må myndighetene inn og få på plass spilleregler så lading blir enkelt for alle forbrukere. Man kan ikke ha ørten RFID-brikker, apper og ditt og datt for å kjøpe noen elektroner. Dette vil gavne alle.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (37 minutter siden):

Månadsbetalinga er jo òg heilt vill. 2000 kroner i året er dyrt for eit tilbod dei fleste brukar veldig sjeldan. (Eg har rettnok betalt nesten 2000 kroner i året om vi tek med 10.000 kroner i innkjøpsprisen for min Model S i 2014 for gratis superlading, men då har eg ikkje betalt noko pr kWh. Med Ionity kjem kWh-prisen i tillegg.)

Alt er relativt. Jeg betaler for eksempel 140 kroner i måneden for å lese Tu ekstra. Men når pengene trekkes fra konto en gang i året blir det fort glemt. Tilsvarende kunne man fint ha gjemt bort tilsvarende kostnad ved å legge kostanden ved utbygging av ladenettverk til prisen på bilen. Tross alt er det fint mulig å svi av 250k i ekstrautstyr på en audi etron, og sammenlignet med det blir 2000 kroner i året et piss i havet.

Problemet her er at Ionity har gjort det valgfritt om man skal bli med eller ikke. Derfor blir de ekstra kostnadene veldig synlige. Og for de som lader  90% hjemme blir derfor totalprisen uspiselig når man heller kan velge andre operatører som er uavhengig av bilmerker.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Øystein H said:

Prisen høres jo helt hinsides ut.  Lurer på hvordan de har kommet frem til slike tall.  

Hvis du sammenligner med hva bensin og diesel koster blir det ikke så galt, og vi godtar beviselig de kostnadene. Ikke tenk på det som å kjøpe strøm, det du kjøper er mobilitet. 

La oss anta at du har et 80kWh batteri og du trenger å hurtiglade 50kWh underveis for en langtur. Jeg antar videre at du planlegger å ankomme med ca 15% gjenværende kapasitet for å ikke tøye strikken. M.a.o. denne tenkte turen bruker 114kWh, som med 0.2kWh/km blir 570km. En lang men ikke totalt urealistisk reise. 

Energikostnad for denne turen blir da med 1kr/kWh i hjemmelading, og 8.4kr/kWh i hurtiglading: 64*1+50*8.4 = 484kr. En rimelig effektiv dieselbil bruker kanskje 0.4l/mil og bruker dermed 22.8l, som med en literpris på 15kr blir 342kr. Litt mindre, men til gjengjeld kjører den elektriske mye billigere på det store flertallet av turene. Hvis vi antar at slike turer ikke utgjør mer enn 30% av kjørte kilometer og at resten går med hjemmelading ender vi med 39 øre pr. km for den elektriske bilen, mens dieselen som blir mindre effektiv på korte turer (Si 0.6l/mil) ender på 81 øre pr. km. 

Alt i alt er det fortsatt billigere enn bensin og diesel (Og jeg tror jeg var relativt generøs på dieselbilens vegne her, det finnes også elbiler som klarer bedre enn 0.2kWh/km)

Hurtigladere kommer til å brukes ganske sporadisk i en æra hvor elbilene går 300km+. Vi må regne med at det vil måtte betales et premium for å ha tilbudet om hurtiglading. Jeg forventer at dette eller mer må bli normalen på hurtiglading om ladeinfrastrukturen ikke skal ha ekstreme køproblemer (I.e. at det skal bli drivverdig å ha hurtigladere nok til at man ikke blir sittende i timesvis på en søndag ettermiddag i kø foran laderen).  

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...