Black Star Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Men markeres en pakke som gave må det vel stå hva den har av verdi, hvis denne settes lavt og pakken forsvinner eller blir stjålet i posten (noe som skjer ofte) kan du ikke kreve mer en det sto den hadde av verdi.. Har bestilt masse fra utlandet, som er blitt sendt som gave, og ingenting er noengang blitt borte. Med tanke på hvor sjelden ting blir borte, sparer man såpass mye penger på tollfritaket ved gavesendinger, at man har tjent på det selv om en vare skulle forsvinne en gang. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Uansett, det er jo ikke noe forskjell på de to tilfellene du skisserer: 1) A får et firma til å sende en pakke til B 2) A får et firma til å sende en pakke til seg selv I begge tilfellene er avsender et firma, og i følge Akershus tolldistrikt vil da pakken ikke fortolles som gave. For min del spiller det ingen rolle hva folk gjør eller får firma til å gjøre. Personlig ville jeg ikke handlet hos firma som merker varene med lavere verdi enn det som er tilfelle. Men i dette tilfellet stoler jeg på de som er ansatt for å forvalte regelverket (Akershus tolldistrikt). Tenkt situasjon nr. 1 : I denne situasjonen, føres en vare med en viss verdi inn i Norge. Her betales varen av en person i Norge, mens selve mottakeren ikke betaler noe. Allikevel er varen betalt av en person i Norge. Altså... vare bestilt fra Norge og importert som VARE til Norge. Gaven er kjøpt og betalt av den personen som importerer til Norge. Tenkt situasjon nr. 2 : I denne situasjonen, føres også en vare med en viss verdi inn i Norge. Forskjellen her, er imidlertid at her er det ingen i Norge som skal betale for varen. Altså... vare som er sendt til mottaker i Norge som en GAVE fra avsender/firma, ikke betalt av noen i Norge. Nå betales jo dette, men det behøver ikke tolldirektoratet å vite noe om. Skjønner nå ? :-) Når det gjelder lavere vareverdi på pakken enn varens faktiske verdi... med tanke på den mengden jeg har bestilt fra utlandet, vil jeg uansett ha spart så masse penger på å slippe toll, at om en vare skulle bli borte en gang i blant, så har jeg allikevel spart masse penger på det. Har imidlertid aldri blitt borte noe for meg på vei fra Canada/USA/England til Norge. Hvis du imidlertid fortsatt står på ditt om at gaver fra firma skal fortolles, bør du nok ikke stole for mye på de som er ansatt for å forvalte regelverket, for jeg har aldri behøvd å fortolle en eneste liten pakke fra www.dvdsoon.com . Så jeg må nok skuffe deg, for har du rett i at regelverket er slik du påstår, så gjør tolldirektoratet en j*vlig dårlig jobb... til vår fordel Lenke til kommentar
steininho Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 har bestilt en fem-seks ganger fra play.com (alt fra £17,99-£34,99), men har enda til gode å betale toll. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Hvis du imidlertid fortsatt står på ditt om at gaver fra firma skal fortolles, bør du nok ikke stole for mye på de som er ansatt for å forvalte regelverket, for jeg har aldri behøvd å fortolle en eneste liten pakke fra www.dvdsoon.com . Så jeg må nok skuffe deg, for har du rett i at regelverket er slik du påstår, så gjør tolldirektoratet en j*vlig dårlig jobb... til vår fordel Joda, jeg forstår poenget ditt. Men det er altså ikke hjemlet noe sted at et firma kan sende produkt til meg som privatperson slik at jeg skal slippe å betale merverdiavgift. Det var din første post som gjorde at jeg fulgte opp: "Feil... gaver sendt fra utlandet kan ha en verdi på opp til 1000 kroner før den blir stoppet i tollen og avgiftsbelagt... uavhengig av om den er sendt fra en privat person eller en bedrift. Jeg har bestilt for over 200 kroner fra DVDSoon i Canada mange ganger (de sender alltid som gave, og med lavere vareverdi angitt på pakken enn hva som faktisk er tilfelle), og har aldri hatt problemer med toll. Sjekke faktaopplysninger før man påstår en ting er alltid lurt" Regner med at du er kjent med DVDArkivet.no, og her er det jo en kjent sak at pakker passerer fritt, selv om de har verdi over det som er tillatt. Når det gjelder DVDSoon og den praksisen du skisserer, så kjenner jeg ikke til den. Dersom det stemmer at de konsekvent merker pakker med lavere verdi enn det som er reell verdi, så er jo dette en form for organisert svindel. Men som sagt; jeg har kun forsøkt å svare på den opprinnelige posten utfra hva som faktisk står i forskriftene. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Når det gjelder DVDSoon og den praksisen du skisserer, så kjenner jeg ikke til den. Dersom det stemmer at de konsekvent merker pakker med lavere verdi enn det som er reell verdi, så er jo dette en form for organisert svindel. Nja, tror de klarer å ro seg unna det om de skulle bli anklaget for svindel. Nå vet jeg ikke hvordan Canadiske lover er på dette området heller, og de faller vel under Canadisk lov? Uansett... jeg gir DVDSoon en pengegave, og de sender meg en filmgave, etter mitt eget ønske, som takk for pengegaven. Hvilke filmer jeg har å velge mellom, avhenger av hvor stor pengegaven var. Ok, så er dette litt vel søkt, men... on the top of my head. Kanskje vareverdien er det de gjennomsnittlig betaler i innkjøpspris for en film? Da er jo vareverdien på GAVEN faktisk riktig. Uansett... enten så er tollvesenet utrolig sløve (alt annet jeg har fått, med vareverdi over 200, ikke merket som gave, har jeg måttet betale toll, moms og annet dritt for, så jeg tviler), eller så er reglene så uklare at de har bestemt seg for å la gaver passere, selv om de informerer "folket" om at gaver fra firma egentlig ikke går. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Oops? LOL Ja, jeg så det på DVDArkivet sitt forum også Lenke til kommentar
theBitz Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Har bestilt 10 - 15 ganger fra play.com og aldri betalt noe. Kan ikke være at de har oversett det hver gang. Noen av forsendelsene var på over £30 uten at det ser ut til å bry tollerne noe særlig Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 (endret) Jeg har bestillt fra Play.com to ganger, første gangen havnet totalsummen på 170kr og gikk rett igjennom, neste forsøk kom på ca 275,- totalt og ble stoppet i tollen. av en eller annen merkelig grunn så fikk jeg allikevel pakken min sendt hjem til meg i posten, da med ett stort neon klistermerke som konstaterte dette var ufortollet gods og måtte ikke åpnes før pakken har blitt fortollet samt ett brev fra posten som forklarer jeg ikke kan få pakken før jeg har enten latt posten handtere fortollingen, fortollet selv eller sendt rett og slett bare sendt pakken tilbake... etter mye om og men så fikk jeg registert meg hos tollens nettsider (brevet med brukernavn og passord forsvant i posten) og fortollet pakken. selv om det var ett spill så måtte jeg betale toll for den saken.. og så kom Postens avgift på 62,- for behandling av pakken under fortolling. så alt i alt så kom det hele på 275 + 70 + 62 = 407,- og butikkens utsalgspris på det spillet ligger rundt 450 - 499,-, så to ukers ventetid på pakken og to ukers mailing og venting på brukernavn og passord, deretter venting ett par dager før jeg får svar fra tollen om fortolling var egentelig ikke verd de få stakkars kronene jeg sparte ved å ikke ta meg en tur til butikken og legge ut kontant for spillet og spart meg mye hodebry.. Endret 31. desember 2003 av Prelude Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Nå er du tross alt en erfaring rikere da. Tingen med Play er at de regner frakten med i prisen av dvd'en, derfor imaget "fraktfritt". Burde ikke da tollvesenet trekke portoen fra prisen på produktet i tilfelle det skulle komme under 200,- og da slippe toll? Selv passer jeg meg alltid for å handle for over 200,- på play, og jeg handler der en del. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Filmer må tolles hvis de går over 200, men spill kan gå opp til 400.Mulig grensen økes etter nyttår, har ikke giddi å lest alt for mye om dette.. Dette er feil og atter feil. Grensen er på 200kr for at det skal være momsfritt. Om det er klær,spill,dvd,cd,dildoer,kondomer,barbara dukker etc etc så er det 200kr. Tidsskrifter,bøker og aviser er ikke momsbelagt og kan bestilles inntil 5000kr Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Oops? Hmm... Dette er ett sitat fra tråden det er linket til : Fekk en mail fra dei der dei skriv at dei har blitt kontaktet av norske toll myndigheter og at de fra nå av vil skrive den egentlige verdien på pakkene sine. Jeg har ikke fått noen mail fra de om dette, selv om jeg er registrert med mailadresse og får bestillingsbekreftelser, sendingsbekreftelser og all annen mulig info. Uansett kan man jo bare bestille varer for under 1000 kroner da, for de sender vel fortsatt som gave? Jeg har flere ganger fått pakker med oppgitt verdi over 200 kroner (men som gave), men sjelden faktisk verdi har vært over 1000 kroner. Får bare passe bedre på dette nå da. Det er jo noen varer før verdien passerer 1000 kroner da. Ellers er det bare å sende flere bestillinger... de har jo gratis frakt anyway, så... Men hvis dette nå virkelig er sant, så er det jo typisk at det er akkurat NORSKE tollmyndigheter som har klaget over dette. Sikkert en eller annen sur gammel inngrodd tollbetjent som mener at dette er ett personlig hån mot han. Har de noen rett til å kreve at ett firma i utlandet skal følge norske regler da? Han hadde mer rett enn vi aner, han svensken som for ett par år siden sa at "Norge er den siste Sovjetstat". Han hadde så rett... så alt for rett... Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Uansett... jeg gir DVDSoon en pengegave, og de sender meg en filmgave, etter mitt eget ønske, som takk for pengegaven. Hvilke filmer jeg har å velge mellom, avhenger av hvor stor pengegaven var. Ok, så er dette litt vel søkt, men... on the top of my head Kan vi ikke kalle en spade for en spade? Du kjøper en vare og må finne deg i tollreglene. Du har selvsagt lov til å ikke like dem, men reglene her er klare nok til at det ikke er vits i å prøve å leke med ord... Men hvis dette nå virkelig er sant, så er det jo typisk at det er akkurat NORSKE tollmyndigheter som har klaget over dette. Sikkert en eller annen sur gammel inngrodd tollbetjent som mener at dette er ett personlig hån mot han. Har de noen rett til å kreve at ett firma i utlandet skal følge norske regler da? Han hadde mer rett enn vi aner, han svensken som for ett par år siden sa at "Norge er den siste Sovjetstat". Han hadde så rett... så alt for rett... Så lenge reglene er som de er så har jeg null problemer med at myndighetene gjør en innsats for at de skal fungere best mulig. Nok en gang, du må skille din egen misnøye med reglene fra det faktum at ansatte i disse etatene faktisk gjør jobben sin. Litt off-topic, men jeg følte jeg burde påpeke det... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 (endret) Uansett... jeg gir DVDSoon en pengegave, og de sender meg en filmgave, etter mitt eget ønske, som takk for pengegaven. Hvilke filmer jeg har å velge mellom, avhenger av hvor stor pengegaven var. Ok, så er dette litt vel søkt, men... on the top of my head Kan vi ikke kalle en spade for en spade? Du kjøper en vare og må finne deg i tollreglene. Du har selvsagt lov til å ikke like dem, men reglene her er klare nok til at det ikke er vits i å prøve å leke med ord... Men hvis dette nå virkelig er sant, så er det jo typisk at det er akkurat NORSKE tollmyndigheter som har klaget over dette. Sikkert en eller annen sur gammel inngrodd tollbetjent som mener at dette er ett personlig hån mot han. Har de noen rett til å kreve at ett firma i utlandet skal følge norske regler da? Han hadde mer rett enn vi aner, han svensken som for ett par år siden sa at "Norge er den siste Sovjetstat". Han hadde så rett... så alt for rett... Så lenge reglene er som de er så har jeg null problemer med at myndighetene gjør en innsats for at de skal fungere best mulig. Nok en gang, du må skille din egen misnøye med reglene fra det faktum at ansatte i disse etatene faktisk gjør jobben sin. Litt off-topic, men jeg følte jeg burde påpeke det... For det første... å følge loven er ikke noe problem for meg. Det gjør jeg med glede. Men jeg har heller ingen problemer med å utnytte smutthull. For det andre... ja, jeg reagerer på at kun de norske tollmyndighetene reagerer på den måten DVDsoon sender varer på. Ingen andre tollmyndigheter har reagert på det. Om det er fordi det går mest ut over det norske tollsystemet (størst begrensninger) vet jeg ikke, men de har uansett ikke rett til å kreve at ett firma stasjonert i Canada skal følge norske lover. Har de lov til å skrive avvikende vareverdi på pakken i Canada, så bør ikke norske tollmyndigheter legge seg opp i det. I Canada kan det hende man bare må skrive en verdi pga. forsikringen (som jeg blåser i). Jada, jeg vet at de som jobber i tollmyndighetene bare gjør jobben sin, men det virker som det fleste går litt for mye etter boka, og at de henger seg litt for mye opp i smådetaljer fremfor å faktisk bruke litt mer energi og arbeidskraft på de store problemene, som f.eks å redusere narkotikaflyt. EDIT : Første utsagn i forrige innlegg fra meg, det med pengegave og DVD som takk, var bare en spøk. Ikke seriøst ment. Endret 31. desember 2003 av Afseth Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Det er riktig at de har ikke rett til å kreve noe som helst fra Canada, så lenge det ikke er avtaler som samkjører tollsamarbeid. Men at de kontakter et firma i Canada med en forespørsel er det da ikke noe galt i... Dette har Norge både rett og lov til... Om de normativt _bør_ gjøre det blir en vurderingssak der folk uansett vil være uenige. Men såvidt jeg ser det er det ikke gjort noe galt her, hverken legalt eller moralsk sett. Myndighetene har oppnådd at tollgrensene fungerer bedre, og jeg klarer ikke forarge meg over det fra noe som helst annet synspunkt enn det rent egoistiske, nemlig min egen privatøkonomi... Lenke til kommentar
Njål Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Når det gjelder dvdsoon: Det er ikke først og fremst norske, men (primært) britiske myndigheter som har kontaktet dvdsoon, enten direkte eller gjennom det kanadiske toll og avgifts-direktoratet. Alle land som har skrevet under på internasjonale toll-traktater er pliktige til å følge opp slike pålegg. Dette er heller ikke første gang dette skjer; Opprinnelig merket amazon.com alt som bøker (som var/er deres hovedprodukter, og som går avgifts-fritt til de fleste land), men fikk rundt '97/98(?) besøk av advokater fra amerikanske IRS (skattemyndigheter), som formidlet en klage fra sin britiske motpart. Etter det har amazon'ene merket pakker med reelt innhold og verdi. Fikk forøvrig en pakke fra dvdsson i dag, den var merket med reell verdi, og IKKE merket som "Gift". Når det gjelder import-reglene: Grensen for fritak av mva er NOK 200 for alt annet enn bøker/tidsskrifter. Grensen er NOK200 FØR frakt er lagt til, men er verdien av varen(e) over NOK200 er det totalkostnad inkl frakt, evt innpakning, andre kostnader det beregnes mva av. Er ikke frakt spesifisert, er den en del av prisen, og man kan ikke kreve fradrag for den (NOK205 inkl fri frakt er over mva-grensen). Sånn sett ville det vært en fordel om Play og andre hadde en mulighet for å oppgi frakt som en egen del av fakturaen, selv om den er innbakt i produkt-prisen (Men selvfølgelig, Free Shipping! høres flott ut uansett om det rent faktisk ender opp som billigste løsning eller ikke). Som skrevet av andre, gaver er i toll-sammenheng i utgangspunktet kun ting som gis vederlagsfritt fra en person til en annen, med personlig avsender. Kan du sannsynliggjøre at en ting du mottar fra et firma er en freebie/gave (Giveaway i forbindelse med et abonnement, ekstra-dings for å være god kunde e.l.), KAN du slippe unna med det. Forøvrig, når det gjelder pakker som kommer gjennom posten, det er postfortollere, dvs postansatte med (i teorien) noe ekstra opplæring, og ikke tollere, som foretar sorteringen av pakker under/over mva/mangelfult merket. Det er hovedgrunnen til at det varierer rundt i landet hvor påpasslig reglene følges. Til slutt, når det gjelder tråder av typen "Hvilke etailere sender med nedskrevet verdi?": Toll og avgift har folk ansatt som har som del-oppgave å følge med på nettet, bl.a for å lete etter web-shopper de skal være obs på. Lenke til kommentar
Bibendum Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Jeg har bestilt PS2 spill gjennom www.play.com og til den nette pris av 28 pund som tilsvarer 330 NOK. Med andre ord godt over grensen for å måtte betale mva og postens eget gebyr. Den glapp derimot rett igjennom og inn i min postkasse til min store glede! Jeg kan også si meg enig med en som nevnte at de antakeligvis får så mye pakker at de ikke orker å se gjennom hver bidige om de overstiger 200,- i verdi. Det er jo også forståelig og jeg begriper ikke hvorfor den dustete regjeringen ikke har regulert denne summen til i å gjelde inntil 1000,- siden denne tollverdien ikke har blitt regulert siden 1976! Jeg tror faktisk prisene har økt noe siden den gang.... Uansett så kan jeg også nevne at jeg har bestilt kontaktlinser gjennom nettet (fra Sverige) og disse kom på den nette sum av 860,-. Også dette helt uten mva og postens gebyr, rett i min postkasse. Egentlig litt underlig siden jeg har mottatt varer tidligere som akkurat har gått over 200,- kronersgrensen og som jeg har måttet fortolle...med alle de ekstra svinhøye avgiftene staten tar inn... Lenke til kommentar
KriB Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Filmer må tolles hvis de går over 200, men spill kan gå opp til 400.Mulig grensen økes etter nyttår, har ikke giddi å lest alt for mye om dette.. Men markeres en pakke som gave må det vel stå hva den har av verdi, hvis denne settes lavt og pakken forsvinner eller blir stjålet i posten (noe som skjer ofte) kan du ikke kreve mer en det sto den hadde av verdi.. Hva er spesielt med spill? Sitter og venter på et spill verdt 360 kr akkurat nå og håper på å slippe toll. Lenke til kommentar
vikingfk Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 fikk i dag (10.jan) spillet trackmania i posten, kjøpt på play.com. prisen var 24.99 GBP, ca 306 NOK pakken var merket med klistremerket UFORTOLLET GODS, i tillegg lå også brevet med de 3 alternativene der: 1. Posten kan fortolle 2. Du kan fortolle 3. Du kan returnere varen Hva bør jeg foreta meg....?? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 fikk i dag (10.jan) spillet trackmania i posten, kjøpt på play.com.prisen var 24.99 GBP, ca 306 NOK pakken var merket med klistremerket UFORTOLLET GODS, i tillegg lå også brevet med de 3 alternativene der: 1. Posten kan fortolle 2. Du kan fortolle 3. Du kan returnere varen Hva bør jeg foreta meg....?? Du bør fortolle selv. Dette gjør du, så vidt jeg vet, via internett. Det er mye billigere enn å få Posten til å fortolle det. Det tar de vel 150 kroner eller noe sånt for. Da blir spillet plutselig veldig dyrt. Fortoller du selv, slipper du unna med ett litt mindre gebyr. Ellers er det vel bare moms på 24% som må betales i tillegg. Evt. kan du returnere spillet hvis du synes det blir for dyrt med moms og avgift i tillegg... men det kommer jo ann på butikken om de godtar det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå