Gå til innhold

sender play.com varer over 200,- som gaver

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, de blir ikke sendt som gaver, men sjansen for at det slipper igjennom tollen er likevel relativt stor. Sannsynligvis kommer alle play pakkene til Norge samlet i en STOR kontainer, og siden over 95% av dem har verdi under 200,- gidder ikke tollerne bestandig å sjekke alle pakkene. Men verdien står på pakken, så den kan bli stoppet.

Lenke til kommentar

Play.com sender ikke som gaver...

Har kjøpt spill for 17.99 £ (* cirka 12,25 = 220 kroner).

Slike pakker vil Posten automatisk tollklarere, men du kan sende en klage og forklare at porto er inkludert i prisen (porto skal ikke avgiftsbelegges) og at verdein av varen dermed faller under 200 kroners grensen. (porto fra england er nok litt mer enn 20 kr. Se f.eks royal mail).

Etter noen timer får du svar om at pakken ikke skal tollklareres... :w00t:

Lenke til kommentar
Play.com sender ikke som gaver...

Har kjøpt spill for 17.99 £ (* cirka 12,25 = 220 kroner).

Slike pakker vil Posten automatisk tollklarere, men du kan sende en klage og forklare at porto er inkludert i prisen (porto skal ikke avgiftsbelegges) og at verdein av varen dermed faller under 200 kroners grensen. (porto fra england er nok litt mer enn 20 kr. Se f.eks royal mail).

Etter noen timer får du svar om at pakken ikke skal tollklareres... :w00t:

Tror PlayCom sender pakken sine porto fritt.

Lenke til kommentar

Selv om du skulle bestille som "gift" vil vanlige tollregler gjelde så lenge pakken er bestilt fra en butikk/bedrift i utlandet. Det gjelder også hvis den er adressert til en annen person enn deg. Hvis du derimot får en privat gave fra en annen person i utlandet....

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Selv om du skulle bestille som "gift" vil vanlige tollregler gjelde så lenge pakken er bestilt fra en butikk/bedrift i utlandet. Det gjelder også hvis den er adressert til en annen person enn deg. Hvis du derimot får en privat gave fra en annen person i utlandet....

Feil... gaver sendt fra utlandet kan ha en verdi på opp til 1000 kroner før den blir stoppet i tollen og avgiftsbelagt... uavhengig av om den er sendt fra en privat person eller en bedrift. Jeg har bestilt for over 200 kroner fra DVDSoon i Canada mange ganger (de sender alltid som gave, og med lavere vareverdi angitt på pakken enn hva som faktisk er tilfelle), og har aldri hatt problemer med toll.

Sjekke faktaopplysninger før man påstår en ting er alltid lurt :-)

Lenke til kommentar

Feil... gaver sendt fra utlandet kan ha en verdi på opp til 1000 kroner før den blir stoppet i tollen og avgiftsbelagt... uavhengig av om den er sendt fra en privat person eller en bedrift. Jeg har bestilt for over 200 kroner fra DVDSoon i Canada mange ganger (de sender alltid som gave, og med lavere vareverdi angitt på pakken enn hva som faktisk er tilfelle), og har aldri hatt problemer med toll.

Tja, sjekk dine egne faktaopplysninger. Jeg sendte for en stund tilbake en epost til Akershus tolldistrikt om akkurat dette, og de svarte at 1000-kronersgrensen for gaver kun gjelder dersom avsenderen er en privtperson.

Edit: se denne linken på Dagbladet

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Tja, sjekk dine egne faktaopplysninger. Jeg sendte for en stund tilbake en epost til Akershus tolldistrikt om akkurat dette, og de svarte at 1000-kronersgrensen for gaver kun gjelder dersom avsenderen er en privtperson.

Edit: se denne linken på Dagbladet

Forklar da at tollen alltid sender gjennom pakker som er merket "gift" fra bedrifter/nettbutikker osv... selv om vareverdien angitt på pakken er over 200? Dette gjelder både meg og de vennene jeg har som har bestilt fra samme sted. Når gavegrensen var 500, var det en som var litt uheldig. Da kom vareverdien på litt over 500 en gang og DA ble pakken stoppet i tollen og fortollet.

Virker som Akershus tolldistrikt ikke helt vet hva som faktisk praktiseres i dette landet, for jeg og alle jeg vet om har erfart det totalt motsatte av det de sier... gang på gang på gang på gang.

Og ja... det står klart på pakken hvem avsender er, og at det ikke er en privatperson.

EDIT : Leste linken du henviste til (Dagbladet). Det som menes her er at du ikke kan bestille en vare, med verdi over 200 kroner, fra en nettbutikk og be de sende den som gave fra deg til en venn... den er jo ikke sendt som gave fra nettbutikken. Det er jo klart at da må du allikevel betale moms og tollgebyr. Den web-shopen jeg snakker om, sender som gave fra seg selv, til den som har betalt. Sikkert det samme tolldirektoratet snakket om når du spurte de. Forstår nå? :-)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Nope, du som må sjekke litt bedre. Grunnen til at disse pakkene ikke er stoppet er enkelt og greit fordi de blir oversett, det skjer faktisk ganske ofte :)

Kommer den fra en butikk/bedrift vil vanlige tollgrenser gjelde. Hvis du skulle mene noe annet så får du ta bevisbyrden og finne noe som tilsier dette. Inntil videre er det faktisk praksis og min egen erfaring jeg stoler på.

Lenke til kommentar

Det de fleste andre sier her stemmer. Jeg kjøpte mitt Xabre 200 kort over Ebay for 29.50$ (en pris som er litt over 200 kr om en ganger det med 7). Problemet var at den som auksjonerte var en bedrift, og sendte den gift-merket til meg, men priset til det jeg kjøpte det for.

Da den kom til Norgefikk jeg først et vemmelig brev fra Posten om at enten kunne de fortolle denne for meg (noe som ville gi meg en ekstrautgift på 150 kr, minst) eller jeg kunne registrere meg på nettet og fortolle den selv (noe som bare ville kost meg 70 kr).

Jeg valgte å registrere meg. Etter noen dager fikk jeg papirene med passordet mitt og lignende i posten, gikk inn på internett og fortollet den med den prisen jeg hadde fått oppgitt. Det gikk klart frem fra nettsiden toll.no at verdien jeg oppgav skulle være INKLUDERT porto. Jeg reagerte litt på dette, men gjorde som de sa, fortollet den via nettet. Da fikk jeg beskjed fra toll.no at jeg skulle sette pengene som jeg måtte betale i toll inn på kontoen deres. Postens avgifter kom i tillegg.

Et par dager senere fikk jeg kortet i posten. Jeg hadde ennå ikke betalt noe til tollvesenet. Jeg sjekket så hva som sto på pakken, den sto merket som gift med verdien 29.50 US dollar, fra det firmaet jeg bestilte fra. Jeg brukte dernest et par dager å komme i kontakt med tollvesenet for å få klarhet i dette. De mente at jeg måtte ringe hun som hadde hatt med min pakke å gjøre, en Salvesen eller noe. Når jeg til sist kom i kontakt med henne var hun ikke videre blid og gjorde det PINLIG klart ovenfor meg at siden det kom fra en bedrift så skulle jeg bare klappe igjen og betale toll på det. Det hjalp ikke om jeg hadde fått det fra en kamerat som arbeidet i den bedriften eller ikke, jeg SKULLE betale toll.

Så jeg ble sur og sa, ja, ok, greit, og la på. Fikk regning fra posten et par dager senere (70 kr for at de hadde sendt meg dette brevet).

I ettertid har jeg ikke betalt noe som helst, hverken det jeg skulle betale i ren toll, eller gebyret fra posten. Har heller ikke hørt noe fra dem, så inntil jeg faktisk HØRER fra disse så foretar jeg meg ikke en dritt.

Lenke til kommentar
Nope, du som må sjekke litt bedre. Grunnen til at disse pakkene ikke er stoppet er enkelt og greit fordi de blir oversett, det skjer faktisk ganske ofte :)

Kommer den fra en butikk/bedrift vil vanlige tollgrenser gjelde. Hvis du skulle mene noe annet så får du ta bevisbyrden og finne noe som tilsier dette. Inntil videre er det faktisk praksis og min egen erfaring jeg stoler på.

Oversett?

Ja, det har skjedd ca. 20 ganger med meg, 5 ganger for min nabo, 10 ganger for en venninne, 5 ganger for en annen venn (dvs. alle gangene vi har bestilt fra denne nettbutikken... www.dvdsoon.com), og vet også om flere (fra diverse forum og lignende) som aldri har hatt problemer med å importere fra denne nettbutikken som "gift". De få gangene jeg har bestilt fra f.eks Amazon.com, og prisen har vært over 200, så har de blitt stoppet. En jeg kjenner, bestilte fra nevnte nettbutikk, men verdien trykket på pakken ble over 500 på grunn av stor ordre (for litt siden da grensen for gaver gikk ved 500), og den ble stoppet og tollbelagt.

Tilfeldigheter? Don't think so. Jeg har til og med fått stempel på noen av pakkene der det klart og tydelig står "Tollfritt" eller hva det nå var. Inntil du også gir meg ett sitat, og en link til hvor du har funnet det, hvor det står det du påstår, velger jeg inntil videre å tro at jeg har rett på grunnlag av egen erfaring. Har lest litt på diverse regelverk nå nettopp, og alle steder hvor denne gaveverdigrensen er nevnt, står det ingenting om at det kun gjelder om en privatperson har sendt pakken.

På den annen side... du har ikke misforstått meg da? Les mitt forrige innlegg... det som står under "edit" angående linken fra Dagbladet.

Lenke til kommentar
EDIT : Leste linken du henviste til (Dagbladet). Det som menes her er at du ikke kan bestille en vare, med verdi over 200 kroner, fra en nettbutikk og be de sende den som gave fra deg til en venn... den er jo ikke sendt som gave fra nettbutikken. Det er jo klart at da må du allikevel betale moms og tollgebyr. Den web-shopen jeg snakker om, sender som gave fra seg selv, til den som har betalt. Sikkert det samme tolldirektoratet snakket om når du spurte de. Forstår nå? :-)

Nope.

Jeg spurte spesifikt om jeg kunne få et firma til å sende en pakke til meg selv merket som "gift"/"gave".

Uansett, det er jo ikke noe forskjell på de to tilfellene du skisserer:

1) A får et firma til å sende en pakke til B

2) A får et firma til å sende en pakke til seg selv

I begge tilfellene er avsender et firma, og i følge Akershus tolldistrikt vil da pakken ikke fortolles som gave.

For min del spiller det ingen rolle hva folk gjør eller får firma til å gjøre. Personlig ville jeg ikke handlet hos firma som merker varene med lavere verdi enn det som er tilfelle. Men i dette tilfellet stoler jeg på de som er ansatt for å forvalte regelverket (Akershus tolldistrikt).

Lenke til kommentar
Inntil du også gir meg ett sitat, og en link til hvor du har funnet det, hvor det står det du påstår, velger jeg inntil videre å tro at jeg har rett på grunnlag av egen erfaring. Har lest litt på diverse regelverk nå nettopp, og alle steder hvor denne gaveverdigrensen er nevnt, står det ingenting om at det kun gjelder om en privatperson har sendt pakken.

Link?

Avgiftsfritak med hjemmel i F. 12 § 5:

"Med gavesending forstås varer som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge. "

swanky

Lenke til kommentar

Filmer må tolles hvis de går over 200, men spill kan gå opp til 400.

Mulig grensen økes etter nyttår, har ikke giddi å lest alt for mye om dette..

Men markeres en pakke som gave må det vel stå hva den har av verdi, hvis denne settes lavt og pakken forsvinner eller blir stjålet i posten (noe som skjer ofte) kan du ikke kreve mer en det sto den hadde av verdi..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...