sverreb Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 19 hours ago, Ketill Jacobsen said: Tenk at en leder for et fagforbund (IG Metall) er leder for en forskningsbasert utredning av overgang til elbiler i Tyskland! Det skulle tatt seg ut om det skulle ha skjedd i Norge! Her hadde det nok vært en jurist fra Oslo Vest! Hva er den prinsippelle forskjellen på om det er en økonom fra Oppelsbohm eller en jurist fra Oslo vest som leder en utredning?https://de.wikipedia.org/wiki/Jörg_Hofmann_(Gewerkschafter) 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 Det største skillet her er vell at de nå skal lage noe "nytt", ikke det samme gamle de alltid har laget. Dvs de må opp med nye linjer, lokaler osv. Dette blir såklart installert med automatisert utstyr og gjerne det mest avanserte en har i dag. Da forsvinner arbeidsmengden for folket. Har vært innom en av "fabrikkene" til ID produksjonen til VW. Der skal det ikke jobbe mye folk ser det ut som.. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 23 minutes ago, trikola said: - cellen 2170 blir bare laget hjemme hos Tesla og Panasonic har ikke hovedrollen alene. 21700 cellene som brukes i model 3 blir pr. i dag produsert av Panasonic i Sparks NV. Fabrikken er under samme tak som fabrikken som produserer batterier av cellene til model 3, men er fullt ut drevet av Panasonic Energy of North America (PENA) 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 sverreb skrev (1 time siden): Hva er den prinsippelle forskjellen på om det er en økonom fra Oppelsbohm eller en jurist fra Oslo vest som leder en utredning?https://de.wikipedia.org/wiki/Jörg_Hofmann_(Gewerkschafter) For å være mer presis så studerte han landbruksvitenskap (landwirtschaft) med fokus på økonomi og sosiologi. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 (endret) Quote Tysk bilindustri kan utrydde hver fjerde jobb i tysk bilindustri. Det er like lite elbilens skyld som det var CCD-chipens feil at Kodak forsvant. Eller juks med diesel utslipp? Endret 16. januar 2020 av Theo343 3 Lenke til kommentar
frodenerd Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 Vel, da har de sovet i timen i Tyskland. På samme måte som vi sover godt i timen her i Norge. Vi som tror på vitenskapen har skjønt dette hele tida. Lurer på om oljeindustrien rekker å omstille seg kraftige fall i etterspørsel, samtidig med at det gjøres enorme investeringer i enda mer produksjon av olje og gass istedet for å bygge opp alternative industrier. Selv om nordmenn har en tendens til å tro på Carl I Hagens vitenskap isteden for Cicero og utallige andre aktører, så er det ingen tvil om at verdens øvrige befolkning tror på forskningen, og ønsker å slutte å kjøpe olje og gass. 6 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 sverreb skrev (11 timer siden): 21700 cellene som brukes i model 3 blir pr. i dag produsert av Panasonic i Sparks NV. Fabrikken er under samme tak som fabrikken som produserer batterier av cellene til model 3, men er fullt ut drevet av Panasonic Energy of North America (PENA) Så musk kjøper disse cellene fra panasonic. Han er bare en Overbuljongterningpakkmesterassistent Der buljongen er byttet ut med battericeller? 1 Lenke til kommentar
baguett Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Sånn er det når lederne er inkompetente og har dårlig forståelse av framtiden. Det er flaut hvor langt Tesla er forran de andre bilprodusentene. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 baguett skrev (7 timer siden): Sånn er det når lederne er inkompetente og har dårlig forståelse av framtiden. Det er flaut hvor langt Tesla er forran de andre bilprodusentene. Fordi de klarer å stappe flere batterier inn i en bil? Jeg tror at andre bilfabrikanter har bedre teknologi men de tester bilene mye lenger og er vesentlig mere dempet over hva bilen kan. De har også vesentlig bedre kontroll på byggekvalitet og ergonomi. Tesla er ikke ledende på annet enn rekkevidde. Energiforbruk er det mange som er like gode på. Bmv laget el biler når musk gikk i barnehagen og har laget elbiler i snart 40år. Problemet har vert batteriteknologi. Det problemet var det ikke Tesla som løste,mange vil nok påstå at dette problemet ikke er løst ennå. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 18. januar 2020 Del Skrevet 18. januar 2020 21 hours ago, Trestein said: On 1/17/2020 at 1:44 PM, baguett said: Sånn er det når lederne er inkompetente og har dårlig forståelse av framtiden. Det er flaut hvor langt Tesla er forran de andre bilprodusentene. Fordi de klarer å stappe flere batterier inn i en bil? Ehm, nei. Prøv ein fem år gammal Tesla. Det er ein meir moderne bil enn nesten alt andre har å by på. Tesla har – og dette har dei hatt sidan 2012, eller det har komme på bilar frå 2012 med programvareoppdatering: OTA-oppdatering av all programvare i bilen, navigasjon m.m. Eit nettverk av superladarar som alle andre misunner dei og eit navigasjonssystem som sender deg den mest optimale ruta. Fjernstyring av ei rekkje funksjonar via app eller API. Til dømes oppvarming/avising før du skal ta bilen om vinteren. Fantastisk akselerasjon og køyreeigenskapar som berre elles berre superbilar kan skilte med (pga tyngdepunkt nær midten). DAB, Spotify og TuneIn er standard, og dette kan styrast frå rattet eller med stemmekontroll. Står du i ferjekø kan du alltids spele sjakk eller gamle Atari-spel på skjermen. Kvifor har ingen andre tenkt på dette? Nyare bilar har sjølvsagt mykje meir, men sjølv det eg har nemnt over er Tesla nesten åleine om etter åtte år! Min favoritt er definitivt superladarnettverket. Det er grunnen til at andre bilar er uaktuelle som feriebil for oss. Nummer to er å kunne slå på varmen under frukosten eller før eg går frå kontoret, slik at bilen er varm og isfri når eg set meg inn. 6 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 18. januar 2020 Del Skrevet 18. januar 2020 Sturle S skrev (2 timer siden): Ehm, nei. Prøv ein fem år gammal Tesla. Det er ein meir moderne bil enn nesten alt andre har å by på. Tesla har – og dette har dei hatt sidan 2012, eller det har komme på bilar frå 2012 med programvareoppdatering: OTA-oppdatering av all programvare i bilen, navigasjon m.m. Eit nettverk av superladarar som alle andre misunner dei og eit navigasjonssystem som sender deg den mest optimale ruta. Fjernstyring av ei rekkje funksjonar via app eller API. Til dømes oppvarming/avising før du skal ta bilen om vinteren. Fantastisk akselerasjon og køyreeigenskapar som berre elles berre superbilar kan skilte med (pga tyngdepunkt nær midten). DAB, Spotify og TuneIn er standard, og dette kan styrast frå rattet eller med stemmekontroll. Står du i ferjekø kan du alltids spele sjakk eller gamle Atari-spel på skjermen. Kvifor har ingen andre tenkt på dette? Nyare bilar har sjølvsagt mykje meir, men sjølv det eg har nemnt over er Tesla nesten åleine om etter åtte år! Min favoritt er definitivt superladarnettverket. Det er grunnen til at andre bilar er uaktuelle som feriebil for oss. Nummer to er å kunne slå på varmen under frukosten eller før eg går frå kontoret, slik at bilen er varm og isfri når eg set meg inn. Akkurat det siste tror jeg du har helt rett i og det er nok teslaen genistrek. Rask lading er nok en nøkkel for elbil suksess. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 31. januar 2020 Del Skrevet 31. januar 2020 On 1/17/2020 at 9:33 PM, Trestein said: Fordi de klarer å stappe flere batterier inn i en bil? Jeg tror at andre bilfabrikanter har bedre teknologi men de tester bilene mye lenger og er vesentlig mere dempet over hva bilen kan. De har også vesentlig bedre kontroll på byggekvalitet og ergonomi. Tesla er ikke ledende på annet enn rekkevidde. Energiforbruk er det mange som er like gode på. Bmv laget el biler når musk gikk i barnehagen og har laget elbiler i snart 40år. Problemet har vert batteriteknologi. Det problemet var det ikke Tesla som løste,mange vil nok påstå at dette problemet ikke er løst ennå. Tesla er ledende på Rekkevidde Effektuttak Energiforbruk (i hastigheter over 100 km/t) Selvkjøring Sikkerhet Datainfrastuktur (OTA oppdateringer / app / neural network av alle bilene) Infrastruktur (ladenettverk) Legg sammen alt dette, og de ligger ca. 5-7år foran alle de andre. Ta en kikk på denne videoen, de andre har kastet sammen deler, Tesla har bygget elbil fra grunnen av. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå