Redaksjonen. Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 Ny rapport: Elbilen kan utrydde hver fjerde jobb i tysk bilindustri Lenke til kommentar
Populært innlegg Dovreekspressen Skrevet 15. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 15. januar 2020 Overgang til elbil sikrer 75% av de tyske arbeidsplassene, hurra! Er glasset halvfullt eller halvtomt? 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg Ketill Jacobsen Skrevet 15. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 15. januar 2020 Tenk at en leder for et fagforbund (IG Metall) er leder for en forskningsbasert utredning av overgang til elbiler i Tyskland! Det skulle tatt seg ut om det skulle ha skjedd i Norge! Her hadde det nok vært en jurist fra Oslo Vest! 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg Roger Hansen Skrevet 15. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 15. januar 2020 Dette er vel ikke anderledes enn det vi har sett med musikk industrien etter Napster, nedlasting og strømming av musikk på nett økte med årene. Dette er vel ikke anderledes enn det vi har sett og fortsatt ser når det gjelder bokhandel, avis trykkerier og bokforlag som har stadig nedgang da det digitale tar over mer og mer i form av nettbrett og smart telefoner. Og enda mer vil det ta over da kommende generasjoner bokstavlig talt vokser opp med nettbrett i hendene fra de er smårollinger. Dersom bilindustrien ikke klarer å være fremsynt nok til å omstille seg men tviholder på det gode gamle så ender de opp som forlagene og går ned med skuta. Så kan man fortvile over det om man ønsker men sånn er nå engang verden og slik har det alltid vært... når ny teknologi begynner å ta over så vil det gamle forsvinne og bli faset ut. Man finner ikke mye hestekjerrer, smeder, vevere, skomakere, is-skjærere, gatelys tennere, melkemenn, tømmerfløtere, telefonsentral damer og så videre den dag i dag. Hvor har det blitt av disse tusenvis av jobber? Hva gjør de i dag? Nye tider og ny teknologi krever at bedrifter og industri også fornyer seg eller omstiller seg. Ellers bukker de under og sånn er det bare. 14 Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 Bil industrien burde egentlig jobbe med å prøve å skape nye implementeringer av systemer og teknologi fra bilene til nye industrier/produkter Da hadde de hatt flere føtter å stått på enn kun biler. 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 (endret) Hovslagere i europa opplevde noe lignende tidlig på 1900-tallet. Hva er nyheten? Endret 15. januar 2020 av Theo343 9 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 410.00 industriarbeidsplasser? Lenke til kommentar
Populært innlegg nessuno Skrevet 15. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 15. januar 2020 Hadde de enormt store tyske bilselskapene ikke hvilt på sine laurbærblad, vært aggressive i sine fremtidsvisjoner, ikke solgt mye av det samme med en ny vri og satset nytt - hadde folk kjøpt kanskje Mercedes Model 3 i dag, så å si. Det som skjedde med bilindustrien er det AKKURAT SAMME som skjedde med mobilindustrien da slike kjemper som Nokia, Motorola, Blackberry og alle de andre gamle store var i dyp søvn da Apple sprengde døren av hengslene med iPhone. 12 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 Så de har vært for trege og kommet bakpå... Kina tar over? Kanskje de rekker å redde stumpene... 6 Lenke til kommentar
Jotne71 Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 Dette om battericeller stemmer ikke. Tesla har produsert ,også cellene, sine selv siden 2017 . Tesla skal også lage fabrikk i Tyskland ,det gjelder vel også batterier . 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 Jotne71 skrev (39 minutter siden): Dette om battericeller stemmer ikke. Tesla har produsert ,også cellene, sine selv siden 2017 . Tesla skal også lage fabrikk i Tyskland ,det gjelder vel også batterier . Tesla har eneavtale med Panasonic, der Panasonic produserer battericellene, og Tesla monterer dem sammen i batterier. 6 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 Godt at Tesla bygger gigafactory i Berlin da! 3 Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 Og de har ikke sett på selvkjørende biler. Elbiler er bare en bedre bil, men markedet er like stort. Får man til selvkjøring nivå 4, vil mange dele på å bruke samme bil og bilsalget stuper. 2 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 Hvorfor skal det gå så sakte? Det har vært en dobling hvert år de siste tre år. De beregnet altså at fra nå skal det være en lineær utvikling 5 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 Frobe skrev (1 time siden): Tesla har eneavtale med Panasonic, der Panasonic produserer battericellene, og Tesla monterer dem sammen i batterier. Det er ingen eneavtale nei, i Kina bruker de batterier fra LG Chem. https://cleantechnica.com/2019/11/03/tesla-gigafactory-3-has-5000-9000-battery-packs-in-stock-for-2019-model-3-production-will-use-lg-chem-cells-in-2020/ 4 Lenke til kommentar
hoj Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 "Dette fordi elbiler er langt enklere konstruksjoner enn biler med kompliserte forbrenningsmotorer og drivlinjer. Dermed kreves det mindre arbeidskraft for å sette sammen en elbil." Store omstillinger vil komme uansett, Ikke riktig å skylde utelukkende på elbiler. 3 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 Xaphoon skrev (3 timer siden): Så de har vært for trege og kommet bakpå... Kina tar over? Kina sniker seg inn bakveien. I morgen tidlig åpner salget av Volvo XC40 Recharge. Svensk konservativt merke som folk flest har stor tillit til. Disse blir nå altså produsert i Kina. Samme drivlinje som Polestar 2. Polestar skal jo egentlig være kult. Premium Volvo. Lignende hva AMG er for Mercedes. Men jeg har inntrykk av at Polestar ikke er godt nok kjent i Norge, så det vil oppfattes som "bare" en kinabil. Jeg tror Volvo er en sterkere merkevare her. Tesla skal produsere i Kina. Det er kun et spørsmål om tid før de sender biler til Europa. MG er blitt kinabil. BMW iX3 er kinabil. Tipper det kommer mye bra fra Kina etterhvert. Både japanerne og koreanerne har klart å lage bra biler. Det er ingenting som hindrer kineserne i å gjøre det samme. 4 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 "For å sette det i perspektiv, er omsetningen til den tyske bilindustrien nær åtte ganger større enn omsetningen fra utvinning av olje og gass i Norge." For å sette det i perspektiv, så satte du det ikke i perspektiv i det hele tatt. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 (endret) 11 hours ago, rosetta stoned said: "For å sette det i perspektiv, er omsetningen til den tyske bilindustrien nær åtte ganger større enn omsetningen fra utvinning av olje og gass i Norge." For å sette det i perspektiv, så satte du det ikke i perspektiv i det hele tatt. ? Tysklands befolkning er omtrent 16 gangern av den norske 16 hours ago, Jotne71 said: Dette om battericeller stemmer ikke. Tesla har produsert ,også cellene, sine selv siden 2017 . Tesla skal også lage fabrikk i Tyskland ,det gjelder vel også batterier . 15 hours ago, Frobe said: Tesla har eneavtale med Panasonic, der Panasonic produserer battericellene, og Tesla monterer dem sammen i batterier. Artikkelen skiller mellom celleproduksjon og batteriproduksjon men nevner ikke modulene. Quote En av de sentrale komponentene, batteriet, produseres i dag i liten grad av bilprodusentene selv. De leveres for det meste av asiatiske leverandører. Det gjelder ikke bare tysk bilindustri, men også Nissan (Japan), Renault (Frankrike) og Tesla (USA). Og selv om noen bilprodusenter produserer batterier, leveres cellene til batteriene særlig av asiatiske underleverandører. Slik jeg har forstått: - Tesla har alltid laget batteriene selv, bortsett fra heeeelt i starten for Roadster 1 - vet ikke hvem som laget modulene (som sammenfatter en bunke med celler) som brukes i batteriene, - cellene 18650 lages vel av Panasonic, men i det minste delvis 'hjemme' hos Tesla GF1, - cellen 2170 blir bare laget hjemme hos Tesla og Panasonic har ikke hovedrollen alene. GF3 i Kina er ikke med i betraktningen over Endret 16. januar 2020 av trikola et feil tall og ørten småplukk Lenke til kommentar
olemars Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 Tysk bilindustri kan utrydde hver fjerde jobb i tysk bilindustri. Det er like lite elbilens skyld som det var CCD-chipens feil at Kodak forsvant. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå