Sturle S Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 3 minutes ago, sveibuen said: Håpe de fjerner all støtte til elbil etc. Jeg vil ha stor bil med stor motor, helst diesel (R6) Skal kunne dra tung henger! 4 hjulstrekker Og helst uten dpf, egr og cat. Kva har det å gjere med støtte til elbil? Det der kan du jo kjøpe heilt utan støtte til elbil, om du verkeleg vil deg sjølv so vondt. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 (endret) 42 minutes ago, leifeinar said: Blir jo ganske stygge tall for elbiler rundt i Europa, også må man regne hvert land for seg selv. https://www.electricitymap.org/?page=map&solar=false&remote=true&wind=false Javel? I det verste landet, som er Polen, vil ein typisk elbil sleppe ut 106g/km om han ladar nett no. Bilane som ladar om natta, som er det vanlegaste, har lågare utslepp. Til samanlikning var gjennomsnittleg utslepp frå dieselbilar som vart registrert i Noreg i 2019 134 g/km. (Inkludert ladbare hybridar.) Tala er ikkje heilt samanliknbare, for utsleppa til elbilar kjem i kvotepliktig sektor medan utsleppa til eksosbilar fell utanfor. Dermed vert auka utslepp frå straum produsert til elbilar nulla ut med utsleppskutt andre stader, medan utsleppa til eksosbilar kjem i tillegg. Endret 16. januar 2020 av Sturle S 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 25 minutes ago, sveibuen said: Håpe de fjerner all støtte til elbil etc. Jeg vil ha stor bil med stor motor, helst diesel (R6) Skal kunne dra tung henger! 4 hjulstrekker Og helst uten dpf, egr og cat. Så fordi du skal ha en stor dieselbil så vil du ha bort støtten til elbil? Det hjelper deg jo ingenting?!? 3 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 Om det nå viser seg at Tesla går saman med FCA og eventuellt PSA, kan man jo undrast på kor Tesla's filosofi om å redusere forureing tok veien når man ved å kjøpe ein Tesla faktisk er med på å tillate forsatt høg forureing for biler levert av FCA og PSA. Mulig penger er viktigare for musken enn miljøet. Tviler og på at desse bøtene faktisk går til å redusere forureining. Blir nok bare ei ekstra beskattning for oss forbrukere. Tross alt vil di fleste bilkonserna bake forventa bøter inn i prisane på bilane vi kjøper og såleis blir det vi forbrukerene som betaler denne beskattninga. Å drømme opp senarier der bilane blir solgt ekstra billig for å unngå bøter synast tvilsomt. Større sjans for at mange biler blir litt dyrare alt etter forventa botsøvelse innad i konsernet. Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 Hvis vi baserer et regnestykke på denne undersøkelsen til The International Council on Clean Transportation (theicct), ser vi at Euro6 biler i snitt slipper ut 40% mer CO2 enn hva som er tillat. https://theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release Basert på gamle Euro6 vil 40% overskridelse av 130 gr/km bli 182 gr/km. (52 gr overskridelse) Målt mot nye Euro6, som blir gyldig 1. Januar 2021, vil dette bli 87 gr. overskridelse i snitt. 87 x 1095 = kr. 95 265 i bøter i snitt for hver eneste produserte bil. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 Complexity skrev (2 timer siden): Så fordi du skal ha en stor dieselbil så vil du ha bort støtten til elbil? Det hjelper deg jo ingenting?!? Det blir negativt for ham. Det er politisk vedtatt at vi skal dreie bilkjøp over i retning av nullutslippsbiler. Da har man valget mellom å bruke gulrot eller pisk. For tiden brukes gulrot-metoden der de som kjøper elbil drar nytte av en del incentiver. Om disse skal vekk må vi over på å bruke pisk, da blir det i så fall snakk om svært store avgiftsøkninger på dieselbiler samt masse restriksjoner på hvor og når de kan brukes osv. Jeg tviler på at det er det dieseltilhengerne higer etter for å si det slik... 6 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 Jeg har lyst på stor elektrisk bil, med lang rekkevidde, og derfor så er jeg gira på Cybertruck, selv om den ikke er så fin.. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 Viggo Stenbekk skrev (4 timer siden): Hvis vi baserer et regnestykke på denne undersøkelsen til The International Council on Clean Transportation (theicct), ser vi at Euro6 biler i snitt slipper ut 40% mer CO2 enn hva som er tillat. Hvorfor kan vi ikke basere oss på standarden WLTP? 1 Lenke til kommentar
P. Tuvnes Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 CO2-hysteriet er selvmord for europeisk industri, og kineserne ler hele veien til banken. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 17 hours ago, P. Tuvnes said: CO2-hysteriet er selvmord for europeisk industri, og kineserne ler hele veien til banken. Fordi kinesiske produsentar har vore mykje raskare til å omstille seg og gå over til elektrisk drift enn europeiske? Klimakrisa er global, og dei europeiske bilprodusentane konkurrerer på ein global marknad. Europeisk bilindustri må omstille seg uansett, for elles vert bilane dei produserer forbodne over stadig større delar av verda. Det er lurt av EU å tvinge gjennom ei raskare omstilling, og det gjer dei på like vilkår for både europeiske og internasjonale produsentar. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå