Gjest Slettet-JEm7FT Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 Hei! Har bodd i leiligheten nå (bofelleskap) i ett år. Problemet startet i begynnelsen da ovnen var ødelagt, vi sendte mail på dette og huseier brukte ca 2-3 måneder på å fikse den. Så vi fikk "ny" som viste seg å være ny brukt. Synes ikke dette er noe problem men denne ovnen begynte å få sikringen til å gå flere ganger før den tilslutt kollapset og slo ut sikringen hver gang den ble skrudd på. På ett tidspunkt sluttet også tørketrommelen å virke og det tok litt tid, men ikke like lang som med ovnen før vi fikk ny. Nå er utleier igjen i gang med anskaffelse av ny ovn og har sagt vi skulle få ny i dag. Det har ikke skjedd. I tillegg har det vært lekk i toalettet i flere måneder. Vi begynner å bli rimelig lei av at ting ikke ordnes og siden problemene bare har kommet og kommet så og si gjennom hele leieperioden og det tar uhorvelig lang tid for huseier å utbedre så planlegger vi nå å sende mail om at vi ønsker avslag i husleie. Spørsmålet er om vi har krav på redusert leie og eventuelt hvilke lover vi kan refere til og prosentmessig hvor stort avslag kan vi kreve på leien. Dette er rimelig sentralt i en av våre store byer så leien er ganske høy i utgangspunktet og det er helt usannsynlig at utleier ville fått leid ut en leilgihet hvor ovn og tørketrommel kollapser annenhver måned og toalettet lekker til samme pris. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 Tror grensa går der at ting er så ødelagt at ikke kan brukes, eller at det koster leieboer tid og penger. Men, jeg vil anbefale å spørre advokatvakt. Google det. 15 minutters gratis konsultasjon i nærmeste kommune. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 Etter husleieloven kap. 2 har du fleire alternativ. Det vanlegaste og ryddigaste er å fyrst gi tydeleg beskjed om at du har påropt deg ein mangel som utleiger skal rette innan rimeleg tid, gjerne skriftleg. På den måten er du heilt sikker på at det ikkje er missforståingar på om den påpeikte feilen er ein mangel eller berre ein ting som burde fiksast. I dei fleste tilfeller vil det å holde tilbake husleige være mest aktuelt. Då varsler du berre frå om at du kjem til å betale berre delar av husleiga ved forfall og at utleiger får resten av leigesummen så snart mangelen er retta. Dette setter då tidspress på utleiger men utan særleg store økonomiske konsekvensar. Kor mykje av husleiga du skal holde igjen vil være ei vurderingssak. Grunnregelen for å kreve avslag i husleiga er at ein berre betalar det som boligen er verdt med mangelen. Så dersom du betalar 8000 kr for ei leiligheit der alt er i orden, og ei tilsvarande leiligheit utan tørketrommel er verdt 7500 kr, så er det 500 kr du kreve avslag på. Kor stor verdiforskjellen er vil være avhengig av mange faktorar, som f.eks. om du har tilgang på tørketrommel i felles vaskekjeller, eller om du har andre tørkemuligheiter i bygget. Ein anna framgangsmåte dersom det tek for lang tid er at du sjølv rettar mangelen for eiga rekning og trekker frå dette på husleiga. Kravet då er at utgiftene du krever dekt er forsvarlege altså at reparasjonen ikkje er urimeleg dyr. Medfører dette arbeid for deg kan du også kreve ei rimeleg godtgjering for dette arbeidet. Kva som er urimeleg lang tid å vente på at utleiger ordner opp er avhengig av kva det er som er i ustand. Er bustadens einaste toalett ubrukeleg så krever det raskare handling enn dersom ei av fire kokeplater er i ustand. I ytterste konsekvens kan du også kreve erstatning for tap eller utgifter som du har blitt påført, dette kan f.eks. være nødvendige utgifter til bruk av vaskeri/renseri i den perioda du ikkje har kunne vaske klær heime. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå