Gå til innhold

IS-kvinne tilbake til Norge sammen med sine barn.

Anbefalte innlegg

geirfugl skrev (3 minutter siden):

Shit, det hadde jeg virkelig ikke forventet. Kan vel regne med at FrP vokser godt til neste valg da.

Tror du virkelig det? Jeg tror FrP tror og håper at FrP blir langt mindre enn det de er i dag ved neste valg. Ikke bare står de for en utrolig uetisk politikk, men de har også vist at de ikke klarer å få gjennomslag for denne politikken. De borgerlige klarer ikke å samarbeide, FrP kan ikke sitte i regjering uten å gi slipp på en del av sine høyrepopulistiske standpunkter og derfor er det ikke noe vits i å stemme på de. Jeg tror heller mer ekstreme partier kommer til å tjene på dette, men med litt flaks så går venstre siden frem mer enn disse nesten høyreekstreme partiene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper du har rett @Flin, men Frp kommer nok til å bli et enda mer "ekstremt" parti ute av regjering. Uttalelsene vil bli enda litt mer koko fra politikere som Tybring-Gjedde, Jon Helgheim og Sylvi Listhaug og det har dessverre sitt publikum. Nå kan de kritisere i alle retninger igjen, slik de gjorde før. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Flin said:

Tror du virkelig det? Jeg tror FrP tror og håper at FrP blir langt mindre enn det de er i dag ved neste valg. Ikke bare står de for en utrolig uetisk politikk, men de har også vist at de ikke klarer å få gjennomslag for denne politikken. De borgerlige klarer ikke å samarbeide, FrP kan ikke sitte i regjering uten å gi slipp på en del av sine høyrepopulistiske standpunkter og derfor er det ikke noe vits i å stemme på de. Jeg tror heller mer ekstreme partier kommer til å tjene på dette, men med litt flaks så går venstre siden frem mer enn disse nesten høyreekstreme partiene.

Er da ingen høyreekstreme partier i norsk politikk noen vanlige folk noengang kommer til å stemme på. Nei, det er er super-mat for FrP. Hvis du ser på pulsen på sosiale medier og kaffistova så ser du fort hvor eksepsjonelt upopulært hele denne IS-retur greia er. Den jevne stemmegiver har nok ikke oppmerksomhetsspenn til å være så taktisk som du beskriver.

• Liker 4
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (2 minutter siden):

Er da ingen høyreekstreme partier i norsk politikk noen vanlige folk noengang kommer til å stemme på. Nei, det er er super-mat for FrP. Hvis du ser på pulsen på sosiale medier og kaffistova så ser du fort hvor eksepsjonelt upopulært hele denne IS-retur greia er. Den jevne stemmegiver har nok ikke oppmerksomhetsspenn til å være så taktisk som du beskriver.

Demokratene? 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Atib Azzad said:

Tja, det blir vel et definisjonspørsmål.
Koranen selv anbefaler ikke å 'cherry-picke' noen vers for å få perverse tolkninger, slik IS og Al-Qaeda gjør.
Retten til forsvar som nevnes i Koranen gjelder egentlig kun forsvar mot undertrykkelse og terror, så når IS legitimerer sine handlinger med denne retten, er de nærmere den definerte trusselen, koranen egentlig åpner for å forsvare seg mot.

Og det har du selvfølgelig kilder på? Såvidt jeg vet driver ikke IS go Al-Qaeda og cherrypicker, de leser hele Koranen og forsøker å pugge den utenat. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Flin said:

Demokratene? 

Haha, nei. Folk flest vet nok ikke hva de er engang. Tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Mer sannsynlig er vel at FrP blir store nok til at de kan tvinge Høyre til å spille lillebror denne gangen i en ny blå-blå. Alternativt blir det vel Svenske tilstander her og noen slags grumsete mindretallsplatform og fullt kaos.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, debattklovn said:

Og det har du selvfølgelig kilder på? Såvidt jeg vet driver ikke IS go Al-Qaeda og cherrypicker, de leser hele Koranen og forsøker å pugge den utenat. 

Å ha emne til å sitere tilbake noko til deg betyr ikkje at personen skjønner skiten av kva som står. Eg kan i teorien pugge ein tekst som er på mandarin til eg kan sitere den ordrett uten å blunke, men betyr det at eg kan mandarin?

Lenke til kommentar
geirfugl skrev (1 minutt siden):

Haha, nei. Folk flest vet nok ikke hva de er engang. Tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Mer sannsynlig er vel at FrP blir store nok til at de kan tvinge Høyre til å spille lillebror denne gangen i en ny blå-blå. Alternativt blir det vel Svenske tilstander her og noen slags grumsete mindretallsplatform og fullt kaos.

Bekymre meg? Nei. Mitt håp er at de som stemmer FrP og virkelig er rasister/nasjonal-sosialister vil søke til mer ekstreme partier, at de religiøse går til KrF og at de litt mer "fornuftige" går til Høyre/et sentrums parti. På den måten vil FrP miste stemmer på flere fronter og forhåpentligvis bli mye mindre. Demokratene er ikke store nok til å gjøre mye skade enda, men FrP er det. De har også gjort mye skade. Derfor er det bra hvis de fragmenteres og forsvinner ut av maktbildet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Flin skrev (10 minutter siden):

Bekymre meg? Nei. Mitt håp er at de som stemmer FrP og virkelig er rasister/nasjonal-sosialister vil søke til mer ekstreme partier, at de religiøse går til KrF og at de litt mer "fornuftige" går til Høyre/et sentrums parti. På den måten vil FrP miste stemmer på flere fronter og forhåpentligvis bli mye mindre. Demokratene er ikke store nok til å gjøre mye skade enda, men FrP er det. De har også gjort mye skade. Derfor er det bra hvis de fragmenteres og forsvinner ut av maktbildet.

Nå ble jeg litt nyskjerrig. Hva slags skade har FrP gjort? Kan du linke til noen eksempler?

Hva slags innvandringspolitikk ønsker f.eks DU deg? Er det for strengt slik det er nå idag?

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, debattklovn said:

Disse folkene kan arabisk og pugger Koranen, som er på arabisk. Det er helt naturlig å anta at de vet hva det de pugger betyr. Hvis ikke får du bevise det motsatte. 

Eg trur ikkje du skjønte poenget. Du har vel hatt norsk, ikkje sant? Då er det ikkje språket ditt eg mobbe, men du hadde då dikt-analyse, osv. Det er kva ein sikte til når ein seie at dei ikkje nødvendigvis skjønne materialet, sjølv om dei kan sitera det ordrett frå hjertet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simkin said:

Nå ble litt nyskjerrig. Hva slags skade har FrP gjort? Kan du linke til noen eksempler?

Hva slags innvandringspolitikk ønsker f.eks DU deg? Er det for strengt slik det er nå idag?

Er ikke mye grunn for de som liker høyrepolitikk å være bekymret. Folk vet jo godt at venstresiden står og hungrer etter å få svenske tilstander i gang her, så noen snuoperasjon mot venstre i norsk politikk fremstår som nokså usannsynlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Drunkenvalley said:

Eg trur ikkje du skjønte poenget. Du har vel hatt norsk, ikkje sant? Då er det ikkje språket ditt eg mobbe, men du hadde då dikt-analyse, osv. Det er kva ein sikte til når ein seie at dei ikkje nødvendigvis skjønne materialet, sjølv om dei kan sitera det ordrett frå hjertet.

Koranen er ikke et dikt. Du kan mene at Koranen kan tolkes på mange forskjellige måter og at ISIS og Al-Qaeda feiltolker den, men en objektiv person vil da si at det likevel er Koranens og religionens feil siden den er skrevet så dårlig at den kan tolkes på måter som gjør at de som følger den blir terrorister. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, debattklovn said:

Takk for lenkene, men det står ikke noe der om at

Såvidt jeg kan se, jeg så gjennom alle. 

Åja, jeg gjorde det litt baklengs, ved å vise til vers som nødvendigvis er disharmoniske med terror.

Her er verset jeg originalt refererte til:

3:8. "Our Lord, make not our hearts swerve after having guided us, and bestow upon us a mercy from Thy Presence. Truly Thou art the Bestower."

Lenke til kommentar
6 minutes ago, debattklovn said:

Koranen er ikke et dikt. Du kan mene at Koranen kan tolkes på mange forskjellige måter og at ISIS og Al-Qaeda feiltolker den, men en objektiv person vil da si at det likevel er Koranens og religionens feil siden den er skrevet så dårlig at den kan tolkes på måter som gjør at de som følger den blir terrorister. 

Slik er alle hellige tekster skrevet, det er vanskelig å skrive fullstendig konkret og entydig når tematikken er såpass stor og svevende.
Jeg har tidligere foreslått årsaksammenhengen mellom globalpolitikk, ekstern og intern destabilisering, og ekstremisme, men du har kontant avvist dette, så jeg vet ikke hva jeg skal si..
Synes du ikke tesen om at koranen er skrevet så vagt at folk blir terrorister, er ennå mer søkt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Atib Azzad said:

Åja, jeg gjorde det litt baklengs, ved å vise til vers som nødvendigvis er disharmoniske med terror.
Her er verset jeg originalt refererte til:

3:8. "Our Lord, make not our hearts swerve after having guided us, and bestow upon us a mercy from Thy Presence. Truly Thou art the Bestower."

Jeg er fullt klar over at det finnes vers som taler i mot terror. Men samtidig finnes da vers som taler for terror. Som IS velger å følge. 

Slik er alle hellige tekster skrevet, det er vanskelig å skrive fullstendig konkret og entydig når tematikken er såpass stor og svevende.

Jeg tror de er skrevert vagt med vilje. Da kan maktpersoner som imamer osv. "tolke" disse versene og få sine følgere til å gjøre nøyaktig det de vil. Hvis jeg får sitere Creed Bratton fra humorserien The Office:

I’ve been involved in a number of cults both as a leader and a follower. You have more fun as a follower but you make more money as a leader.

Synes du ikke tesen om at koranen er skrevet så vagt at folk blir terrorister, er ennå mer søkt?

Nei, ikke når disse terroristene beviselig studerer Koranen i timevis hver dag og pugger den bedre enn noen andre for deretter å begå terror. Jeg har sett disse folkene drepe andre muslimer fordi disse muslimene ikke visste om det var 3 eller 5 ganger man skulle be til Mekka hver dag. Disse folkene er terrorister utelukkende på grunn av sin religion og de hellige skriftene de følger, som jo er islam. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...