Gå til innhold

Hvilken kabel trenger jeg?


alex100

Anbefalte innlegg

God morgen.

 

Jeg begynner å bli lei av at å bare kunne se på tv i en etasje, og ikke i nærheten av en data slik at jeg kan kombinere disse.

Kabelen kommer inn i huset oppe, og jeg har tatt ett par bilder av den:

http://home.no.net/owlsonly/hardwareavatar/tvkabel1.JPG

http://home.no.net/owlsonly/hardwareavatar/tvkabel2.JPG

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg ett slikt tv-kort, hvis ingen fåreslår noe bedre:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=6&s=pl

 

Så til spørsmålet:

Hva slags kabel er det jeg trenger for å forlenge kabelen som kommer fra kabelnettet (se bildene over)? Kabelen må vær ca 20 meter.

 

Tusen Takk på forhånd.

Endret av alex100
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det der er da en helt vanlig antenennekabel. Skal bare være å kjøpe en antennekabel på 20meter det.... Kanskje oxo en signalforsterker av noe slag siden kabelen blir så lang. antennekabler er jo ikke kjent for å være gode på lange strekninger.

Har ikke peiling på hvordan det er satt opp her, men vi bruker ikke antennen lenger, men det er i vert fall den kabelen der som gir tv signalene til tv'en.

 

Men får jeg slike antenne kabler og signalforsterker på hvilken som helst elektro butikk? Sånn ca hvor mye koster de?

Lenke til kommentar

På Claes Olson koster nok en 20meter slik kabel ikke mere enn 150kr. Men det kan som sagt bli dårlig bilde med en så lang kabel. Da må du nesten finne ut om du skal kjøpe en dyrere kabel eller en signalforsterker i tillegg :)

 

Edit: Alle elektro-butikker har det ja.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
Fant her på clasern:

 

http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=Eq0q11...20&ic=N&sw=8511

Skal den kobles på enden (rett før den går inn i pc'en) eller i starten (før kabelen går til den forlengede kabelen) ?

Funker sikkert greit. Skal kobles i starten på kabelen.

 

 

Ja. I tillegg trenger du en hun og en han antenneplugg:

24-057_l.jpg

 

 

Hvis det sto en TV tilkoblet den kabelen du skal ta signal fra og den fortsatt skal brukes, trenger du også en kort antennekabel og en forgrener:

24-022_l.jpg

Lenke til kommentar

De ferdige kablene med plugger er alltid max. 10 meter (hvertfall fra de leverandørene jeg kjenner) og av dårligste kvalitet. Ville anbefalt å kjøpe i metervis og hvis du får valget, gå opp en kvalitet.

Alt dette bør du få kjøpt i hvilken som helst TV-butikk og der bør du få hjelp til å få akkurat det du trenger. Bor du i nærheten av Biltema, så har de nesten samme kvalitet til merkbart lavere pris men der er det dårlig med fagkunnskap.

Lenke til kommentar
De ferdige kablene med plugger er alltid max. 10 meter (hvertfall fra de leverandørene jeg kjenner) og av dårligste kvalitet. Ville anbefalt å kjøpe i metervis og hvis du får valget, gå opp en kvalitet.

Alt dette bør du få kjøpt i hvilken som helst TV-butikk og der bør du få hjelp til å få akkurat det du trenger. Bor du i nærheten av Biltema, så har de nesten samme kvalitet til merkbart lavere pris men der er det dårlig med fagkunnskap.

Bor desverre ikke i nærheten av Biltema nei.

 

Men hva er det egentlig nøyaktig jeg trenger? Er litt forvirret akkurat nå.

Lenke til kommentar

Hei, jeg bruker 10 meter vanlig (hvit) antenne-kabel fra UPC's digtiale dekoder og til TV-kortet. Ikke noe behov for signal-forsterker. Vet ikke om dette er nødvendig ved 20 meter.

 

P.s Hvis du ikke allerde har handlet Tv-KORT: Hauppage PVR 250 eller 350.

Meget fornøyd med kvalitetet je får på bildene.

 

 

mvh roger

 

Edit: kvalitetet = kvaliteten, je = jeg...

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

Går du i en seriøs TV-butikk får du hjelp.

 

 

Hvis ikke - her er handlelista:

 

Du må ha:

ca 20 m antennekabel (også kalt koax)

1 stk han antenneplugg

1 stk hun antenneplugg

 

Du bør ha:

Antenneforsterker (liknenede den du fant hos clasern)

 

Hvis du skal bruke TV samtidig der du i dag har antennekabelen trenger du også:

Antenneforgrener (T-ledd)

En kort antennekabel, f.eks 1,5 m ferdiglaget

 

I tillegg trenger du kanskje clips til å feste kabelen med for at det skal se pent ut etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...