LarsenNis Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 Hei, jeg har en ny Nissan Leaf 2019 Tekna kjøpt i Østfold. En av grunnen til at jeg kjøpte bilen var å få muligheten til å benytte meg av Nissan Connect - en app som gjør at jeg kan se lading på bilen, forvarme den etc. D Denne appen har jeg aldri hatt tilgang til. Nissan Connect har ikke fungert. Jeg får feilmelding både når jeg prøver å legge til bilen/VIN-nummer og når eg prøver å logge på You+Nissan på nettsiden. Forhandler har heller ikke fått til å sette den opp, og heller ikke Nissan kundeservice eller teknisk avd. har klart å fikse feilen. Det har nå gått 5 mnd siden kjøp. Både forhandler og Nissan kundeservice sier dette har høyeste prioritet, men det hjelper ikke mye når det er null fremgang. Jeg har mistet fullstendig tillit til at de klarer å fikse det. Jeg aner ikke hvor mange epost jeg har sendt til de om denne saken... Kan jeg heve kjøpet av bilen på dette grunnlaget? Jeg mener å ha kjøpt et produkt med store mangler. "Nissan Connect" er det første som vises når jeg starter bilen.. og jeg har ikke tilgang til systemet som jeg ble lovet. Hvordan går jeg isåfall frem for å heve kjøpet? eller er det helt nyttesløst? Jeg ønsker også å selge bilen.. men hvem vil kjøpe den når Nissan connect ikke fungerer..? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 Du begynner med å fortelle til forhandler at du ønsker å heve kjøpet. Lenke til kommentar
LarsenNis Skrevet 14. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2020 Ok, takk for kjapt svar. Det skal jeg gjøre. Hvordan kan jeg forvente at prosessen er videre? (kanskje et vanskelig spm å svare på..) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 Kommer mye an på hvor velvillig forhandler er, du har vel antagelig fått et inntrykk av det allerede siden dere har hatt relativt mye kontakt. Å få tilbake nypris er nok vrient siden du tross alt har hatt noe utbytte av bilen så jeg tenker vel et slags tilbakekjøp er mest aktuelt. Hør med forhandleren og spør om han/hun har et forslag til løsning. Lenke til kommentar
LarsenNis Skrevet 14. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2020 Ok, takk for nyttig svar! Lenke til kommentar
LarsenNis Skrevet 14. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2020 (endret) Er det opp til forhandler å velge om de vil godta å la meg heve kjøp av bil... eller vil det som ofteste ende opp med advokat..? Endret 14. januar 2020 av LarsenNis Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 (endret) Det er lover som regulerer dette men tviler egentlig på at feilen/mangelen er så stor at du kan kreve å heve kjøpet. Forhandleren kan selvfølgelig vise velvilje og la deg heve kjøpet. Du kan kontakte forbrukerrådet og få noen tips derifra. Endret 14. januar 2020 av Slettet+234981 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 Flyttet til "forbrukerrett". Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 (endret) Fungerte denne funksjonen på demobilen og/eller fungerer den på andre norske biler? Er det feil med bilen og de ikke klarer å fikse så er det grunn til heving eller ny bil edit: Ser at appen har 1 stjerne på Google Play.. så du er nok ikke alene Endret 14. januar 2020 av Dubious Lenke til kommentar
LarsenNis Skrevet 14. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2020 (endret) Den fungerer stort sett på alle andre norske biler, det får jeg ihvertfall opplyst fra forhandler, og det samme gjelder når jeg forhører meg på div forum. Det er forsåvidt veldig mange som har store problemer med appen, men den fungerer "iblant" for de fleste har jeg fått inntrykk av. Men i mitt tilfelle startet det med at forhandler ikke fikk til å legge til appen da jeg skulle få utlevert bilen. Vi fikk feilmelding. Forhandler fortalte meg at dette ikke var unormalt, og ba meg prøve på nytt når jeg kom hjem. Jeg fikk samme feil. Etter å ha kontaktet Nissan kundeservice en rekke ganger ba de meg opprette ny bruker (faktisk har jeg til nå opprettet 4 brukere som jeg har brukt til å teste appen). Det har resultert i at tilslutt ikke engang får logget på appen, eller You+Connect. Jeg har jevnlig vert i kontakt med Nissan kundeservice og forhandler gjennom 5 måneder, men er ikke kommet nærmere noen løsning. Forhandler purrer på kundeservice og Nissan kundeservice sier at "teknikere" jobber på spreng. Det har de sagt i 5 måneder nå. Jeg er dritt lei både bil og at appen ikke virker. Endret 14. januar 2020 av LarsenNis Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 Du kan søke etter tidligere saker på hos forbrukerklageutvaget. Kanskje det finnes lignende saker der. Det sagt, både å sjekke batteri og forvarming er jo viktige funksjoner. For å heve kjøpet må det du mangler være "ikke uvesentlig". Jeg vil påstå at disse funksjonene er "ikke uvesentlig", og at du kan kreve heving. I motsatt fall har du uansett krav på erstatning. Uansett, du må reklamere på bilen først, om du ikke har gjort det. Så må forhandler ha rimelig tid å fikse problemet. Så kan du evt kreve heving. Ved heving kan du kreve renter siden kjøpsdato. Selger kan kreve bruksfradrag, som ofte tilsvarer rentene. Dvs, du får tilbake kjøpesum. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 Nissan Connect fungerer fint på min bil, en Leaf Nordic 2016. Det var en periode den ikke fungerte fordi gratis-lisensen var utgått. Det var ingen tydelige feilmeldinger på hvorfor det ikke fungerte, men etter en, og bare en telefon til support så ordnet det seg raskt. Jeg fikk da en ny gratis lisens. Jeg bruker dog appen My Leaf som er 3dje parts app laget av en danske. Mye mer praktisk hvis man bare skal starte fjernvarming for den er mye kjappere. 1 Lenke til kommentar
LarsenNis Skrevet 14. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2020 Thor. skrev (1 time siden): Nissan Connect fungerer fint på min bil, en Leaf Nordic 2016. Det var en periode den ikke fungerte fordi gratis-lisensen var utgått. Det var ingen tydelige feilmeldinger på hvorfor det ikke fungerte, men etter en, og bare en telefon til support så ordnet det seg raskt. Jeg fikk da en ny gratis lisens. Jeg bruker dog appen My Leaf som er 3dje parts app laget av en danske. Mye mer praktisk hvis man bare skal starte fjernvarming for den er mye kjappere. Jeg vet at mange opplever at appen ikke fungerer i perioder. Hos meg er det ikke det som er problemet. Jeg får feilmelding før jeg får etablerert/oppretter bilen med vin-nummer i appen. Ingen apper (heller ikke tredjeparts-apper) fungerer derfor. I tillegg har de bedt meg teste med flere ulike brukere (jeg har teste med så mange som 4 ulike brukere/eposter). Det har så langt resultert i at jeg nå ikke engang får logget på hverken app eller You+Nissan. Jeg har også gitt ifra meg brukernavn+passord og telefon til forhandler.. de har vert i kontakt med Nissan.. men prøvd og ikke kommet videre. Nå ser jeg ikke noe annet valg enn å hevet kjøpet. Jeg er ikke interessert i denne bilen når ikke alt virker. Jeg har "topputgaven" av Tekna. Lenke til kommentar
LarsenNis Skrevet 14. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2020 Axefjord skrev (2 timer siden): Du kan søke etter tidligere saker på hos forbrukerklageutvaget. Kanskje det finnes lignende saker der. Det sagt, både å sjekke batteri og forvarming er jo viktige funksjoner. For å heve kjøpet må det du mangler være "ikke uvesentlig". Jeg vil påstå at disse funksjonene er "ikke uvesentlig", og at du kan kreve heving. I motsatt fall har du uansett krav på erstatning. Uansett, du må reklamere på bilen først, om du ikke har gjort det. Så må forhandler ha rimelig tid å fikse problemet. Så kan du evt kreve heving. Ved heving kan du kreve renter siden kjøpsdato. Selger kan kreve bruksfradrag, som ofte tilsvarer rentene. Dvs, du får tilbake kjøpesum. Ok, så jeg burde ha reklamert med en gang? Takk for info... da skal jeg få gjort det snarest. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 11 minutes ago, LarsenNis said: Ok, så jeg burde ha reklamert med en gang? Takk for info... da skal jeg få gjort det snarest. Jupp. Jeg er usikker på om klaging og veldig lang ventetid gjør at du kan kreve framskynding av reklamasjonen, jeg tror forbrukerrådet kan svare bedre på det. Eller om evt klagen din kanskje kan regnes som en reklamasjon? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 App-funksjon kan ha vært en avgjørende grunn for kjøper for å kjøpe akkurat denne bilen, og akkurat dette merket. Man må forvente at slikt virker. Nissan har hatt tid nok til å utbedre feilen så her mener jeg heving av kjøp er veien å gå. Så vidt meg bekjent er det flere bilmerker som sliter. Man kan alltids høre med forbrukerrådet om det er flere klager på dette og om noen av dem er behandlet. Personlig ville jeg hatt svært liten tålmodighet i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 15. januar 2020 Del Skrevet 15. januar 2020 Btw, her skriver forbrukertvistutvalget at feil med forvarming/batteri-app'en (på en leaf) er en betydelig feil. Så dette burde gå seg til fint! https://www.forbrukerklageutvalget.no/innsyn.aspx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2016000200&scripturi=/innsyn.aspx&skin=ftu&Mid1=11& Lenke til kommentar
LarsenNis Skrevet 17. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2020 (endret) Da har jeg utformet et skriv, dokumentert all epost-, sms- og telefonkorrespondanse med forhandler og Nissan siste 5 mnd, samt lagt ved en detaljert beskrivelse av feilen. Totalt ble det 30 vedlegg med utskrift av eposter, feilmeldinger og div. Jeg skal holde dere oppdatert på fremgang i saken Endret 17. januar 2020 av LarsenNis 5 Lenke til kommentar
LarsenNis Skrevet 20. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2020 (endret) Jeg har ikke kommet stort lenger her.. forhandler prøver på nytt å rette opp i feilen. Jeg har altså vert hele 5 måneder uten tilgang til hverken Nissan Connect og You+Nissan. Altså hele vinteren. Hvilke rettigheter har jeg? Hva kan jeg gjøre? Takknemlig for all hjelp. Hvem kan jeg evt kontakt for videre hjelp? Naf? mitt forsikringsselskap? I løpet av disse 5 månedene har nybilprisen sunket med 46.000.. ganske fortvilende. Om jeg hadde solgt bilen nå (forutsatt at de får rettet opp i feilen med tilgang til app og you+nissa) så taper jeg trolig 70.000 Endret 20. februar 2020 av LarsenNis Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Selger har kun 2 avhjelpsforsøk. Dersom de har forsøkt å løse problemet for deg 2 eller flere ganger tidligere så har du nå hevingsgrunnlag. De kan bruke 3 forsøk på å undersøke om feilen fortsatt er der, men er den det så kan du altså heve kjøpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå