Spectryx Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 (endret) Hei. Vi har akkurat kjøpt ny bolig hvor vi flyttet inn i helgen og har oppdaget et par mindre mangler, er det noen som vet om dette bør dekkes av selger? Det er ikke store greiene eller vesentlige mangler Stekeovn: La merke til i helgen av det ikke var mulig å stille klokke på innebygd stekeovn fordi det er en defekt knapp, dette er forsåvidt ikke noe problem. Men i natt hadde vi strømbrudd pga. været og nå lyser det "Stop" i display på ovnen, i følge manulen må man trykke på samme knapp som man stiller klokken med for å resette ovnen, dermed får vi ikke brukt stekeovn i det hele tatt. Selger har pusset opp kjøkken og satt inn brukte hvitevarer, jeg mistenker at selger har pusset opp etter han flyttet ut og dermed ikke har fått testet ovnen selv. Er dette noe selger står ansvarlig for? Fiber/internett: Her måtte vi bestille tekniker da det var brudd i fiberkabel inne, i følge selger fungerte internett når de bodde der. Men før de solgte, flyttet de ut, sa opp internett og pusset opp, når de pusset opp skrudde de både Altibox FMG router og innvendig fiberboks av veggen for å male. I følge tekniker som var hos oss i går var det brudd i kabel i denne boksen, samt var den full av maling/støv. Selger har ikke testet internett etter de skrudde det opp på veggen igjen. Har dette bekreftet på sms. Jeg mener det er rimelig at selger som har demontert utstyr dekker dette? Endret 14. januar 2020 av Spectryx Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 Jeg ville tatt kontakt med selger først, og spurt vennlig og snilt om de ville bistått i denne saken. Om de kunne kommet og sett og vurdert hva dere skulle gjøre med det. Gi dem en sjans til å fikse det. Du skal ikke betale noe. Jeg kan ikke jussen godt nok, så du bør spørre advokatvakt i nærmeste kommune (google det). Men jeg er 95% sikker på at kjøpsloven gjelder ved salg av bolig. Så det er 5 års reklamasjonsrett. Det med steikeovnen mener jeg er en klar feil, som fører til at produktet ikke virker, som de skal betale for hvis de ikke klarer å reparere det. Det med fiberkabelen må vel antageligvis kunne bevises, altså må du kanskje betale elektriker/tekniker for å få en rapport som sier at det er en feil der. Men du har allerede fått det? I så fall gjelder vel det samme som ovnen der; Gi selger en sjans til å reparere det og stå ansvarlig for reparasjonen for all fremtid, eller si at du dessverre må få noen til å reparere det og de må betale regninga, da det er bevist at den var brutt før du flytta inn. Men du må være sikker på jussen først, spør advokatvakt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 Har du boligkjøperforsikring? I utgangspunktet så burde du ha en sterk sak når du har kjøpt hus med integrerte kvitevarer. At omnen ikkje steikeovnen ikkje fungerer vil kunne være ein vesentleg mangel. Den største utfordringa er at spesielt enkelte forsikringsselskap har vært raske med å konkludere med at manglar som kostar mindre enn 5-15% av kjøpesummen å utbetre ikkje er ein vesentleg mangel. Kjøpslova nemner ikkje slike summar, den stiller berre vilkår om at mangelen må være vesentleg. Denne verdigrensa baserer seg på rettspraksis der bare noen spesielle tilfeller har blitt tatt opp til vurdering. Defekte kvitevarer er opplysningar som du måtte kunne forvente å få opplyst om. Tilsvarande er det for ruter og fiberboks, opplysningar om at denne er øydelagt i samband med oppussing er opplysningar som du hadde grunn til å rekne med å få før avtale om kjøp. Dersom du har boligkjøparforsikring så er det enklaste å ta dette direkte med forsikringsselskapet. Dersom du skal ta dette opp med selgaren så anbefalar eg å fyrst gå litt forsiktig fram før du slår i bordet med kjøpslov og trussel om rettssak. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. januar 2020 Del Skrevet 14. januar 2020 (endret) Kommer vel ann på prisen også, er prisen lav eller solgt som brukt har man mindre rettigheter, spessielt hvis det selgers som det er. Men vil anbefale å ta kontakt med selger\bilkjøperforsikring hvis mulig. Sitat Det med fiberkabelen må vel antageligvis kunne bevises, altså må du kanskje betale elektriker/tekniker for å få en rapport som sier at det er en feil der. Men du har allerede fått det? I så fall gjelder vel det samme som ovnen der; Gi selger en sjans til å reparere det og stå ansvarlig for reparasjonen for all fremtid, eller si at du dessverre må få noen til å reparere det og de må betale regninga, da det er bevist at den var brutt før du flytta inn. Ville først spurt selger hva de vil gjøre for dette, å få en rapport vil gjøre det dyrere, er ikke sikkert selger vil ta den utgiften. Men ja blir problem hvis selger vil være vanskelig. Endret 14. januar 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå