Gå til innhold

Nå blir det slutt på gratis parkering for elbiler i Oslo


Svein-Erik Hole

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så latterlig forvirrende. Kan vi ikke bare innføre regler som gjelder landet over? Gjerne full pris for min del.

I går var jeg i Stavanger, siddis hallen. Kvittering sier 0kroner men stavanger parkering sine sider opplyste om halv pris... Blir jo totalt forvirret og usikker på om det er bugs eller om en gjør opp for seg. Forøvrig funket ikke ladingen der heller, kanskje derfor det var gratis? Who F'in knows i dette rotet.

 

Ja til samme pris og gjerne full takst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (5 minutter siden):

Spørsmålet er jo når er mange nok over til at man kan fjerne fordelene?

Spørsmålet er vel ikke hvilken elbilandel vi skal si oss fornøyd med, men om det videre elbilsalget går av seg selv uten slike virkemidler.. Målet må jo være 100% elbiler en eller annen gang i framtida, ikke at det skal stabilisere seg på X%. Personlig tror jeg elbilsalget går av bra nok av seg selv til at vi kan begynne å innføre noen prosent mva.

 

Angående bompenger så er jeg helt i mot bompenger som prinsipp, uansett kjøretøy. Men siden vi først sitter i klistret og har en differensiering på el vs fossil så mener jeg vi kan bruke utfasingen av fossil til å samtidig fase ut bompenger som prinsipp. Veier bør finansieres over skatteseddelen, ikke bommer. Behold bompenger på fossil og behold bompengefri passering for elbiler. Inntektstapet tar man inn både via skatten og ved forsiktig innføring av mva på elbiler. Noen vil argumentere om at det er ett fett om man betaler X kr via skatteseddelen eller via bommer, men det er jeg uenig i, for det fordeler seg ikke likt med X:X. Å ta det over skatten gir det en sosial profil og treffer mye bedre enn bompenger som rammer enkelte mye hardere enn andre bare fordi de tilfeldigvis bor eller jobber et sted der man må passere en bom. Det er altså en mye mer rettferdig fordeling å ta inn X kr via skatt enn X kr via bom.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Elbil eier selv og det er helt greit. Fint at de setter opp for fossilbil og elbil bør jo også trappes opp gradvis. Parkeringsplasser koster jo penger som kunne gått til kollektivt og alt annet man trenger av tjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Det er så latterlig forvirrende. Kan vi ikke bare innføre regler som gjelder landet over? Gjerne full pris for min del.

I går var jeg i Stavanger, siddis hallen. Kvittering sier 0kroner men stavanger parkering sine sider opplyste om halv pris... Blir jo totalt forvirret og usikker på om det er bugs eller om en gjør opp for seg. Forøvrig funket ikke ladingen der heller, kanskje derfor det var gratis? Who F'in knows i dette rotet.

 

Ja til samme pris og gjerne full takst.

Ja til samme pris for alle, gjerne redusert til 25% av dagens takster. Sånn ting er nå har jeg sluttet å kjøre inn til sentrum og handler alt unntatt matvarer på nettet. Bompenger og parkering overstiger jo fraktkostnader. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Emil skrev (1 time siden):

Elbil eier selv og det er helt greit. Fint at de setter opp for fossilbil og elbil bør jo også trappes opp gradvis. Parkeringsplasser koster jo penger som kunne gått til kollektivt og alt annet man trenger av tjenester.

Nei takk til kollektiv. Reduser heller prisene sånn at det blir billigere enn frakten som en betaler når behandler på internett. Skal en beholde liv i sentrumsbutikkene så må en legge til rette for at folk faktisk vil besøke butikkene i sentrum.

Lenke til kommentar

Når argumentet er "Svært mange i Oslo betaler langt mer enn 3.000 kroner for å kunne parkere bilen sin i garasjer. Hvorfor er det da greit at naboene nærmest helt gratis skal få parkere på gaten? ", så lar man misunnelse drive politikken. Det er ikke bra. Da burde man heller bygge tak over alle kommunale parkeringsplasser på gata for det er sykelig urettferdig at naboen skal få ha bilen sin under tak. Eventuelt kan man jo forby private garasjeanlegg med tak. Det er ikke solidarisk.. Håper alle forstod ironien her.

Men for all del. Fjern disse frynsegodene. Fremhold heller momsfradrag ennu en tid og la det bli med det. de andre kostnadene, foruten drivstoff, er vel mer solidariskt å dele på alle brukere.

Men å gjøre det til ett misunnelsesproblem at noen parkerer under tak? Nei vettu hva...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@enig med ermitt på tur her. Nå oppfører politikerne som om de de de som eier byen og gatene. Det er helt feil! Det er innbyggerne for f@#n! De er kun forvalterne våre. Ta fra oss Det ene og det andre. Gatene rundt der jeg bor var alle private veier som vellet overlot til kommunen. Nå skal de krave 3600 for å parkere i våres egne gater. Det neste er vel at de overlater parkeringsetaten til europark...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og der har vi problemet med sentralisering. Interessant at problematikken gir seg utslag midt i Oslo også! Argumentet er at det er mer effektivt, enklere eller mer komfortabelt å la kommunen ta seg av vedlikeholdet, så velforeningen gir fra seg området. Samtidig mister man medbestemmelse. Dette er helt parallellt med å slå sammen kommuner og fylker, lokaldemokratiet lider!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
17 hours ago, JØI said:

Nei takk til kollektiv. Reduser heller prisene sånn at det blir billigere enn frakten som en betaler når behandler på internett. Skal en beholde liv i sentrumsbutikkene så må en legge til rette for at folk faktisk vil besøke butikkene i sentrum.

Hvorfor er det viktig å holde liv i fysiske butikker? 

Lenke til kommentar

Hvis målet er å få flest mulig over på el-bil på kortest mulig tid, er det bedre å beholde avgiftsfritak for kjøp av el-bil, og heller la de som allerede har el-bil betale en beskjeden andel bompenger, som gradvis kan økes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/12/2020 at 11:05 AM, Simen1 said:

Målet må jo være 100% elbiler en eller annen gang i framtida

Nei.

Målet må være å ha en bilpark som ikke slipper ut gasser eller partikler som er skadelig for lokalt eller globalt miljø og klima.

Hvorvidt det betyr at de går på elektrisk energi, komprimert luft eller strikk er irrelevant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

"Analoge" arbeidsplasser er sikkert gammeldags, men noen liker (og er avhengige av) det enda... Raringene...

Ja det blir hardt for de fremover, iallefall nå som micro-fulfilment er på moten. Vill nok se massive endringer i "butikker" i bykjernen de kommende årene og mange må nok gå. Synd det ikke virker som de "høyere" makter har dette på planen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 timer siden):

Ja det blir hardt for de fremover, iallefall nå som micro-fulfilment er på moten. Vill nok se massive endringer i "butikker" i bykjernen de kommende årene og mange må nok gå. Synd det ikke virker som de "høyere" makter har dette på planen. 

Ja det virker ikke som om dette er noe myndighetene har på agendaen, dessverre. Men det er viktig å støtte det lokale næringslivet. Man ønsker gjerne at ungdommen skal få seg sommerjobb, og at noen skal sponse det lokale idrettslaget o.s.v.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
On 1/14/2020 at 7:54 AM, Hanhijnn said:

"Analoge" arbeidsplasser er sikkert gammeldags, men noen liker (og er avhengige av) det enda... Raringene...

Men det virker ikke som om biltilgang har noe å si fra eller til. Butikker dør over hele den vestlige verden. Først døde sentrumsbutikker til fordel for kjøpesentere, så  tok internetthandel over.

Hvorfor kan man ikke erstatte disse med servicetilbud som frisører, restauranter, kultur, etc? Verden har gått videre, og man trenger ikke lenger gå til en fysisk butikk for å kjøpe et produkt*.

* Nå gjenstår litt for å få dette miljøvennlig da.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ja det virker ikke som om dette er noe myndighetene har på agendaen, dessverre. Men det er viktig å støtte det lokale næringslivet. Man ønsker gjerne at ungdommen skal få seg sommerjobb, og at noen skal sponse det lokale idrettslaget o.s.v.

Tja jeg ser ikke helt problemet med det egentlig, bare at sommerjobbene flyttes over på andre bransjer. Men det kreves omstilling, noe som ikke ser ut til å komme. Noe småplukk ser en jo, som at programmering skal inn i grunnskolen osv. Men det må gjøres mer om en ikke skal ende opp på tvungen borgerlønn pga ingen kan jobbe lengre.

Tar gjerne i mot noen sommervikarer jeg(som ikke kommer fra NTNU), masser av ting de kunne funnet på hos oss med minimalt med kunnskap:)

 

Lenke til kommentar
On 1/13/2020 at 4:48 AM, N8591NB4 said:

@enig med ermitt på tur her. Nå oppfører politikerne som om de de de som eier byen og gatene. Det er helt feil! Det er innbyggerne for f@#n! De er kun forvalterne våre. Ta fra oss Det ene og det andre. Gatene rundt der jeg bor var alle private veier som vellet overlot til kommunen. Nå skal de krave 3600 for å parkere i våres egne gater. Det neste er vel at de overlater parkeringsetaten til europark...

Jeg bor et sted hvor borettslaget heldigvis så skriften på veggen for noen år siden og klarte å ta over internveiene fra kommunen. Nå har vi gravd ut parkeringsplasser til alle. Hadde det ikke vært for det, måtte jeg flyttet.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 timer siden):

Ja det virker ikke som om dette er noe myndighetene har på agendaen, dessverre. Men det er viktig å støtte det lokale næringslivet. Man ønsker gjerne at ungdommen skal få seg sommerjobb, og at noen skal sponse det lokale idrettslaget o.s.v.

Fysiske butikker er vel en større garanti for at inntekter tilfaller kommunen butikkene befinner seg i, fremfor at alt går til en aktør som befinner seg juridisk sett i et skatteparadis, og kun mva, toll og tilsvarende går til Staten. Altså blir det lite og intet igjen til kommunene og fylkene.

Det sørger og for liv og røre i byene, og økt handel enten det gjelder service-tilbud som frisører, kaffebarer, restauranter og annet som sysselsetter egne innbyggere, og derfor gir mere skattekroner lokalt. Og det tiltrekker seg reisende som legger igjen mere friske kroner.

Kleskjøp gjør jeg gjerne i en fysisk butikk, der jeg kan prøve varene, og snakke med en betjening om det er noe. Tips, reklamasjon etc. Men endel varer kjøper jeg helst på nett, dessverre fordiutvalget er langt større, og prisforskjellene ofte blir alt for store til at man heller støtter de lokale kjedene.

Har selv jobbet med salg i butikk, der folk fnyste av at minnekort kostet 20 kroner mer, selv om det da kostet dem 50 kroner i frakt på den tiden, og derved ble dyrere enn å kjøpe hos oss, om det kun var minnekortet man trengte. Samtidig var mange i butikken for å få info om varene, for så å gå hjem og handle på web hos konkurrenter på web.

Selvsagt en mulighet, men sleipt synes jeg, og en klart medvirkende årsak til at butikken etterhvert gikk konkurs. Riktignok var en fusjon/oppkjøp som gikk galt pga nye eieres arroganse og massive feilberegning et vel så stort bidrag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...