Arne Fenstad Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 Vil ha strengere krav til førere av raske båter - selv om bare fem prosent av dødsulykkene skyldes høy fart Lenke til kommentar
jkey67 Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 Hva er prosentandelen kvinnelige båtførere i dag, og hvordan vet man egntlig at kvinnelige båtførere er flinkere til å tenke sikkerhet? Ved å øke prosentandelen kvinner: vil det også senker antallet menn som kjører båt, eller vil økt båttrafikk totalt redusere ulykkesfrekvensen? Har noen sett på sammenhengen mellom vær/klima og variasjoner i ulykkesfrekvens? Er nye lover alltid svaret på alle samfunnsproblemer? 2 Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 Artikkelen virker litt sånn Jantelovaktig på meg. Virker som om myndighetene eller Sjøfartsdirektoratet ønsker å ta de med kraftig motor eller raske båter bare fordi de kan. Man leser jo i artikkelen her at de fleste ulykkene ikke skyldes fart men helt andre faktorer. Hvertfall slik artikkelen er skrevet er det slik den ser ut for meg. 1 Lenke til kommentar
PolPot Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 Hele verden skal snart reguleres ihjel.... like greit å bli med i EU i samma slengen. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 En spesielt farlig kombo er høy hastighet om natten, med promille. Alt som utføres med promille er utsatt. Da er spørsmålet, kan man sertifisere seg bort fra promille? Jeg tror det er en illusjon. På vei ser vi at dette ikke virker, det som virker er faren for å bli "tatt". For, alkohol er farlig for andre, ikke for "meg". 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 Det burde være ulovlig å kjøre i 60 knop i trange sund når det er mørkt ute og man er full. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 frohmage skrev (4 minutter siden): Det burde være ulovlig å kjøre i 60 knop i trange sund når det er mørkt ute og man er full. Det er allerede ulovlig og kjøre båt påvirket, samt det er fartsbegrensende foreskrifter. Sitat I tillegg gjelder det en regel om sikker fart etter sjøveisreglene. For det som kalles skjermede innaskjærsmiljøer for rekreasjon, opphold, naturopplevelse, fortøyning og ankring anbefaler Kystverket en lokal fartsbegrensning på 5 knop inntil en avstand fra land på fra 100 meter opp til 500 meter. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 Første de burde gjort for å redusere antall drepte/skadede er å gjøre sjømerker og staker langt mer synlig. Hver sommer er det ulykker i den sammenhengen, dvs. rustne eller svartmalte jernstaker som knapt er synlig i mørke/tussmørke, eks https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/mann-omkom-i-batulykke-i-ostfold/3423336454.htmlhttps://www.nettavisen.no/nyheter/her-gikk-det-galt/2679559.html Slike staker som det er mange av, burde vel ha selvlysende neon-farge, evt. solcelle lampe, etc. Promille og/eller høy fart kan selvsagt også være medvirkende, men det hjelper jo ikke på ulykkesstatistikken at det er en drøss "usynlige" sjømerker på toppen av det hele. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 Nautica skrev (1 minutt siden): Det er allerede ulovlig og kjøre båt påvirket, samt det er fartsbegrensende foreskrifter. Det var liksom poenget. Vi har allerede regler som, om de hadde blitt fulgt, ville reddet liv. Jeg tror ikke løsningen er enda flere restriksjoner. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 PolPot skrev (2 timer siden): Hele verden skal snart reguleres ihjel.... like greit å bli med i EU i samma slengen. Kanskje det er fornuftig, da kan det hende Norge ikke hadde implementert absolutt alle forordninger som EU har byråkratisert frem. Vi er faktisk det landet som har tatt til oss flest vedtekter produsert av EU. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 (endret) Mr.M skrev (8 minutter siden): Første de burde gjort for å redusere antall drepte/skadede er å gjøre sjømerker og staker langt mer synlig. Hver sommer er det ulykker i den sammenhengen, dvs. rustne eller svartmalte jernstaker som knapt er synlig i mørke/tussmørke, eks https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/mann-omkom-i-batulykke-i-ostfold/3423336454.htmlhttps://www.nettavisen.no/nyheter/her-gikk-det-galt/2679559.html Slike staker som det er mange av, burde vel ha selvlysende neon-farge, evt. solcelle lampe, etc. Promille og/eller høy fart kan selvsagt også være medvirkende, men det hjelper jo ikke på ulykkesstatistikken at det er en drøss "usynlige" sjømerker på toppen av det hele. Nja, fartslederer er allerede godt merket og kan man bruke/lese sjøkart er det ingen problem. Jeg tror ikke bedre merking vil hjelpe så veldig mye siden mesteparten av båtbrukere bruker GPS/kartplottere og ikke følger med på sjømerker og/eller ikke forstår bæret av disse. "hva er forskjellen på merket skjær som du kan seile på begge sider av eller kun på en side av " "er det grønn eller rød stake som er spiss på toppen ?"etc. Endret 12. januar 2020 av Nautica 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 frohmage skrev (11 minutter siden): Det var liksom poenget. Vi har allerede regler som, om de hadde blitt fulgt, ville reddet liv. Jeg tror ikke løsningen er enda flere restriksjoner. Sånn og forstå Reguleringer hjelper sjelden på de som ikke bryr seg. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 Nautica skrev (10 minutter siden): Reguleringer hjelper sjelden på de som ikke bryr seg. Akkurat ? Dermed går de bare utover alle andre. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 Lurer på hvor mange liv (det idiotiske) vestpåbudet har reddet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 Nautica skrev (14 minutter siden): Nja, fartslederer er allerede godt merket og kan man bruke/lese sjøkart er det ingen problem. Jeg tror ikke bedre merking vil hjelpe så veldig mye siden mesteparten av båtbrukere bruker GPS/kartplottere og ikke følger med på sjømerker og/eller ikke forstår bæret av disse Ungdom og andre som er ute å kjører nattetid, kanskje på vei hjem fra fest/hyggelig lag osv. sitter neppe med sjøkart og GPS foran seg, så det hjelper ikke med snusfornuft som du prediker her. Uansett er staker innblandet i mye ulykker og burde ikke koste allverden å gjøre de mer synlige https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/WdaVL/kritisk-til-laquousynligraquo-stakehttps://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/zqeB1/skal-ha-svoemt-i-land-etter-baatkrasjhttps://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/Krb75/alvorlig-skadet-etter-baatulykke 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 Mr.M skrev (2 minutter siden): Ungdom og andre som er ute å kjører nattetid, kanskje på vei hjem fra fest/hyggelig lag osv. sitter neppe med sjøkart og GPS foran seg Nei, så da burde de kanskje tilpasse farten, eller ikke føre båt i det hele tatt om de er dritings? Kan ikke tilpasse hele kysten til rike drittunger som kjører i fylla på natta. Lenge siden jeg hørte om noen som døde etter sammenstøt i fem knop. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 (endret) Mr.M skrev (16 minutter siden): Ungdom og andre som er ute å kjører nattetid, kanskje på vei hjem fra fest/hyggelig lag osv. sitter neppe med sjøkart og GPS foran seg, så det hjelper ikke med snusfornuft som du prediker her. Uansett er staker innblandet i mye ulykker og burde ikke koste allverden å gjøre de mer synlige Er fortsatt ikke enig med deg Det ville bli veldig dyrt og få lys på alle barder/staker i skjærgården bare for at man skal kunne kjøre fort om natten. Har kjørt båt i over 40 år og har vært på grunn titt og ofte både edru og full om natten "i gamledager når man kunne ha promille på sjøen", men har bestanding redusert farten når jeg er usikker på grunnforholdene der jeg ferdes og har hverken skadet båt eller personene ombord de gangene dette har skjedd. Etter at jeg lærte meg og ta ut bestikk, lese sjøkart og forstå merkingen samt bruke nødvendige hjelpemidler har det blitt dårlig med landkjenning både på nattestid i drittvær og i govær på dagtid. Kan også legge til at jeg har eid/brukt båter som gjør 70+ knop og det uten ulykker. Endret 12. januar 2020 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 frohmage skrev (25 minutter siden): Lurer på hvor mange liv (det idiotiske) vestpåbudet har reddet. Tja, sikkert ikke mange som har på seg vesten når de sitter på båtrekka og drikker ved svaberget/brygga eller pisser, er stort sett da de detter uti. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 Nautica skrev (3 minutter siden): Det ville bli veldig dyrt og få lys på alle barder/staker i skjærgården bare for at man skal kunne kjøre fort om natten hvem har påstått at absolutt alle staker bør merkes tydeligere? Først og fremst burde det gjøres noe med verstingene i spesielt traffikerte/populære områder, og gamle rustholker som knapt synes. Og jeg tror ikke det vil koste spesielt mye, i forhold til hva staten bruker penger på i andre sammenheng. "Strengere krav til førere" kan ikke løse alt av problematikk. Forøvrig utelukker det ene ikke det andre, hvis du foretrekker at "teoriopplæring" er mer effektivt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå