Gå til innhold

Tvetydige varsler fra NAS om HDD

Venin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Venin skrev (17 timer siden):

Tok ut disk 1 nå siden dere maste så. ?

Har koblet den til via adapter for SATA-USB og bruker HDDScan sin SMART-rapport. Der er det gult faretegn på Reallocation Sector Count som det ble påpekt lenger oppe i denne tråden at var et problem.

Men før jeg formaterer den tenkte jeg å dra over data fra disken (for å slippe å overføre fra NAS-et når jeg allerede har disken koblet til) for å ha en ekstra backup. Problemet er at jeg ikke får til å gi disken en stasjonsbokstav. Se skjermdump. Forslag?

Diskbehandling.png.png.8a6ba38bc5aa086ce087771d921d8c2f.png

EDIT: Trodde vel kanskje at den var formatert til NTFS, men når jeg sjekker i MiniTool Partition Wizard ser jeg at den har både Ext2, Ext3 og Other. Da skjønner jeg hvorfor Windows 10 ikke har lyst til å gi den en bokstav.

Mulig du kan trykke på feltet hvor det står Disk 5 for å gi stasjonsbokstav. Funker i hverfall når den er kun 1 på linjen.

Hvis du skal formatere som du nevner så velg slett volum på alle på linjen der så blir alt borte, så kan du formatere som en vanlig disk. Hvis du vil være sikker på at ingen henter opp dataen din igjen, så er det kun 1 måte å gjøre det på uten å fysisk ødlegge den. Etter formatering, kopier inn 1 fil, og kopier opp denne filen igjen til disken er full. Det tar litt tid, men å kopiere opp flere av samme filen samtidig så går det kjappere. Enkleste er å lage en stor hvit bildefil i paint, i BMP format så får du en del MD med den gang. Skriv gjerne inn "Takk for at du tyvkikker på dataene mine" (På engelsk selvfølgelig).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Elkjøp viser seg å være vanskelige. De sier jeg må levere hele NAS-et for å reklamere siden det ble kjøpt som en bundle. Så da må jo et eventuelt tilsvarende produkt installeres og settes opp, hvis de i det hele tatt har tilsvarende produkt. Mye styr, så mulig det er like greit å bare ta tapet og kjøpe ny HDD og putte i.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Venin said:

Elkjøp viser seg å være vanskelige. De sier jeg må levere hele NAS-et for å reklamere siden det ble kjøpt som en bundle. Så da må jo et eventuelt tilsvarende produkt installeres og settes opp, hvis de i det hele tatt har tilsvarende produkt. Mye styr, så mulig det er like greit å bare ta tapet og kjøpe ny HDD og putte i.

Tja, får du en ny så har du jo fått to nye disker gratis. Skal ikke se bort fra at disk 2 også begynner å bli utslitt.

Men var litt enklere hos Dustin Home som jeg handla hos som bare sendte meg en disk og ferdig med det.

Var ikke noe problem å sette opp Seagaten på nytt forresten. Måtte legge inn nyeste firmware manuelt da den ikke kunne gjøre det automatisk av en eller annen grunn men det var veldig enkelt.

Logget bare på med Seagate kontoen og alt var som før. Den dukker opp som mediaspiller på tv'ene våre akkurat som før og siden den hadde samme navn og IP som tidligere ble den automatisk mountet i linux som før også.

Så tror ikke det er stort problem å sette opp en ny sak.

Lenke til kommentar

Ser jeg på nettsidene til Elkjøp er det veldig begrenset utvalg av NAS. Jeg tipper jeg da bare får refundert 2222,- og må kjøpe noe lignende til en dyrere penge. Det innebærer også at jeg må ta backup av det som er på NAS-et og leve uten NAS frem til jeg får inn noe nytt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...