Venin Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 (endret) Jeg har en Seagate Cloud 2 Bay fra 2016 med 2 disker på 4TB hver i RAID 1, og oppdaget plutselig et varsel fra november i grensesnittet som sa: "The drive 1 is faulty." og "The volume Volume 1 (disks: 1, 2) is degraded." Jeg restartet NAS-et og på SMART status står det nå OK på begge diskene. Men hvis jeg kjører "Autotest" i grensesnittet på disk 1, står det etter 60 sekunder "Status: Problems detected". Velger jeg så SMART status får jeg opp tallene nederst i denne posten, men alle er markert med grønne lys. Den andre disken sier "Status: OK" når jeg kjører autotest. Alle ting i grensesnittet sier nå at alt er greit, bortsett fra hvis jeg kjører det som heter "Autotest". What to do? Må jeg skru ut disken, koble den til via USB-SATA-adapter for å kjøre flere tester? Eller kan jeg like godt reklamere på den med en gang? Eller er den kanskje ikke gåen selv om autotesten sier det? ID ATTRIBUTE VALUE WORST THRESHOLD RAW VALUE 1 Raw read error rate 112 88 6 42,789,944 3 Spin up time 95 93 0 0 4 Start stop count 68 68 20 33,208 5 Reallocated sector count 98 98 10 2,888 7 Seek error rate 84 60 30 321,921,937 9 Power on hours 71 71 0 1087 days , 22 hours 10 Spin retry count 100 100 97 0 12 Power cycle count 100 100 20 16 184 End to end error 100 100 99 0 187 Reported uncorrect 1 1 0 305 188 Command timeout 100 97 0 146,031,444,021 189 High fly writes 100 100 0 0 190 Airflow temperature celsius 48 31 45 52 °C 191 G sense error rate 100 100 0 0 192 Power off retract count 100 100 0 9 193 Load cycle count 84 84 0 33,208 194 Temperature celsius 2 52 69 0 52 °C 197 Current pending sector 100 99 0 0 198 Offline uncorrectable 100 99 0 0 199 Udma crc error count 200 200 0 0 Endret 11. januar 2020 av Venin Lenke til kommentar
Venin Skrevet 11. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2020 Her er resultatet fra disk 2. ID ATTRIBUTE VALUE WORST THRESHOLD RAW VALUE 1 Raw read error rate 113 99 6 54,520,376 3 Spin up time 94 92 0 0 4 Start stop count 68 68 20 33,225 5 Reallocated sector count 100 100 10 0 7 Seek error rate 81 60 30 8,904,116,933 9 Power on hours 71 71 0 1087 days , 23 hours 10 Spin retry count 100 100 97 0 12 Power cycle count 100 100 20 31 184 End to end error 100 100 99 0 187 Reported uncorrect 100 100 0 0 188 Command timeout 100 100 0 0 189 High fly writes 100 100 0 0 190 Airflow temperature celsius 52 36 45 48 °C 191 G sense error rate 100 100 0 0 192 Power off retract count 100 100 0 24 193 Load cycle count 84 84 0 33,225 194 Temperature celsius 2 48 64 0 48 °C 197 Current pending sector 100 100 0 0 198 Offline uncorrectable 100 100 0 0 199 Udma crc error count 200 200 0 0 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 Jeg hadde reklamert med det samme, ikke noe å vente på. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 11. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2020 På begge diskene? Skyhøy Command timeout på disk 1, mens disk 2 har 0. Disk 2 har likevel veldig høy Seek error rate. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 På den du får varsel på. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 11. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2020 Slik ser det forresten ut når jeg kjører autotesten. Veldig lite detaljer. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 17. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2020 Kan man stole på at Elkjøp/Seagate holder seg unna innholdet på disken eller bør jeg formatere den først? Ser ikke mulighet for å formatere kun den ene disken i grensesnittet, så må i så fall koble den til en PC direkte. Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 17. januar 2020 Del Skrevet 17. januar 2020 Reallocated sector count på den første disken er høyt, den holder nok på å dø. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 (endret) Kom du noen vei med dette? Har samme NAS og i dag døde den ene disken min. Filene var plutselig ikke lesbar fra, så jeg kjørte en reboot (164 dager uptime så tenkte det var på tide) Men da var Disk 1 helt død. Kjenner den prøver å spinne opp før den sier klikk og slår seg av igjen. Var sikker på at slikt ikke var dekket av reklamasjon? Så satt klar til å bestille ny disk når jeg så denne tråden. Endret 29. januar 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Venin Skrevet 29. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2020 Har ikke orket enda. Elkjøp påstår jeg må oppsøke en butikk for å reklamere, og den er et stykke unna. Har tenkt å skru ut disken, koble til en PC og formatere før jeg leverer den. Men ja, harddisker kan reklameres på til de er 5 år gamle. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 Just now, Venin said: Har ikke orket enda. Elkjøp påstår jeg må oppsøke en butikk for å reklamere, og den er et stykke unna. Har tenkt å skru ut disken, koble til en PC og formatere før jeg leverer den. Men ja, harddisker kan reklameres på til de er 5 år gamle. Hørtes da fryktelig tungvindt ut. Men om disken fortsatt fungerer så kan du vel formatere den mens den står i? Om ikke så er det meget enkelt å ta den ut. Er knapp for å ta av dekselet også er det tommelskruer for å ta ut disken. Skal prøve meg på reklamasjon da. Her kjørte jeg Raid0 for å få all tilgjengelig plass så mye data borte gitt. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 Complexity skrev (1 minutt siden): Skal prøve meg på reklamasjon da. Her kjørte jeg Raid0 for å få all tilgjengelig plass så mye data borte gitt. Kjør JBOD i stedet om du skal ha maks plass. Da mister du ikke alt om én disk ryker. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 (endret) 7 minutes ago, Fleskefjeset said: Kjør JBOD i stedet om du skal ha maks plass. Da mister du ikke alt om én disk ryker. Litt usikker på om man kunne velge noe annet en raid0 og 1. Er ganske enkle plug-and-play bokser dette med enkelt oppsett. Vært dønn stabil og fungert utmerket i alle år så vil prøve å berge den uansett. Ikke så mye viktig data som ble borte heldigvis så prøver å ta det positivt at jeg fikk rydda opp litt. Endret 29. januar 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Venin Skrevet 29. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2020 Kan kanskje formatere disk 1 når den står i, ja, men er litt usikker på hva som da skjer med data på disk 2. Og om den plutselig vil begynne å flytte over data fra disk 2 til 1 når formateringen er ferdig. Derfor jeg tenkte det var tryggest å ta den ut. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 SMART har jeg aldri stolt på. Oppdaget mange feil gjennom årene som ikke er nevnt i smart-rapportene. Men om smart melder om problemer er disken som regel grøftekjørt allerede og det haster hardt med å redd ut innhold. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 Grunnideen med SMART var god, men problemet er som du sier at produsentene forsøker å se best mulig ut med å sannsynligvis underrapportere når det hadde vært i kundens interesse å vite om problemer tidlig. Det er også så mange ulike dialekter av SMART at det er vanskelig å tolke data med mindre man er lommekjent i standarden og hva hver enkelt produsent mener med forskjellige tall på ulike modeller. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 29. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2020 (endret) Tok ut disk 1 nå siden dere maste så. ? Har koblet den til via adapter for SATA-USB og bruker HDDScan sin SMART-rapport. Der er det gult faretegn på Reallocation Sector Count som det ble påpekt lenger oppe i denne tråden at var et problem. Men før jeg formaterer den tenkte jeg å dra over data fra disken (for å slippe å overføre fra NAS-et når jeg allerede har disken koblet til) for å ha en ekstra backup. Problemet er at jeg ikke får til å gi disken en stasjonsbokstav. Se skjermdump. Forslag? EDIT: Trodde vel kanskje at den var formatert til NTFS, men når jeg sjekker i MiniTool Partition Wizard ser jeg at den har både Ext2, Ext3 og Other. Da skjønner jeg hvorfor Windows 10 ikke har lyst til å gi den en bokstav. Endret 29. januar 2020 av Venin Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 (endret) Sector Reallocation betyr som regel at disken kommer til å tryne. Hvor lang tid det tar kommer an på hvorfor den reallokerer sektorer og hvor mye den er i bruk. Hadde nok ikke brukt en slik disk i et NAS og hadde nok sjekket de andre diskene også. Hvis du vil bruke USB-trikset ditt på de andre diskene så trenger du vel en rebuild av arrayet ditt med en frisk disk først. Det er en sak som kan formattere slike disker og utelukke problemområder på disken slik at du kan bruke den til halvviktig offline backup f.eks. Noe annet ville hadde jeg ikke brukt disken til. Repartition Bad Drivehttp://www.dposoft.net/rbd.html Jeg pleier å bruke WD Data Lifeguard tools og ERASE-opsjonen på disken så den rydder mest mulig opp selv i egen firmware før jeg kjører programmet nevnt. Endret 29. januar 2020 av vidor Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 Kom over denne saken fra samme mannen du kan vurdere. Ikke testet selv så har ikke noe tips eller erfaringer å dele. http://www.dposoft.net/hdd.html Lenke til kommentar
Venin Skrevet 29. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2020 Trenger egentlig ikke recovery på den. Kopierer heller dataene over fra disken som fortsatt står i NAS-et. Når det er gjort tar jeg en form for erase før jeg reklamerer på den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå