Redaksjonen. Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Singapore gjør som Japan: Bestiller F-35 som kan lande vertikalt Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 (endret) Jeg blir stadig påminnet om dem som i sin tid mente at F-35 ikke ville bli noe av. https://www.dagbladet.no/nyheter/jsf-blir-aldri-produsert/65351293 Sitat - Sannsynligheten for et amerikansk flykjøp kan godt være stor, men det blir neppe produsert noen gang, sier Bingen til NRK. Han mener det er flere grunner til det: - Det er et fly som er konstruert for en situasjon som var i Europa på 1980-tallet, og flyet har egenskaper det amerikanske flyvåpenet ikke trenger i særlig grad. Det er heller ikke noe særlig europeisk marked for flyet, og det er veldig dyrt. Følgelig tror jeg ikke dette er et prosjekt som kommer til å gå gjennom i Kongressen. Aller minst etter det siste årets finansielle uro i amerikansk økonomi. Omtrent 500 F-35 er så langt produsert. Bare i Europa er det foreløpig Norge, Storbritannia, Italia, Danmark, Belgia, Nederland og Polen som har eller skal anskaffe F-35. Siste skudd på stammen, for noen dager siden, er Hellas. Sveits evaluerer i øyeblikket F-35 og både Spania og Portugal har uttrykket sin interesse. Tyrkia og Tyskland er wildcards, som heller ikke kan helt utelukkes. Endret 11. januar 2020 av bbolsoy 4 Lenke til kommentar
Mostly Harmless Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 En universell erfaring er at hvis du skal ha noe til å løse mange spesialiserte oppgaver blir den ikke optimal i noen av dem. Slik jeg forstår det er det en høyt prioritert oppgave å kunne forsvare luftrommet og at vi derfor tidligere har valgt typiske «air force» fly. Men når avgjørelsen først var tatt, forstår jeg ikke helt hvorfor vi ikke gikk for B utgaven vi også. Med enkle modifiseringer med vår topografi kunne vi brukt de tusenvis av tunnelene vi har overalt til shelter og skul i en krisesituasjon. For fi hadde det vært vanskelig å vite hvor de var og slå ut. Et par tankbiler, service trailer og et HV lag til nærforsvar. Men de forventet kanskje en ulykkesstatistikk på linje med AV-8 og fikk kalde føtter. 1 Lenke til kommentar
PJE70 Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 Ja dette er noe jeg også har lurt på. Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 12. januar 2020 Del Skrevet 12. januar 2020 Mostly Harmless skrev (På 11.1.2020 den 21.20): En universell erfaring er at hvis du skal ha noe til å løse mange spesialiserte oppgaver blir den ikke optimal i noen av dem. Slik jeg forstår det er det en høyt prioritert oppgave å kunne forsvare luftrommet og at vi derfor tidligere har valgt typiske «air force» fly. Men når avgjørelsen først var tatt, forstår jeg ikke helt hvorfor vi ikke gikk for B utgaven vi også. Med enkle modifiseringer med vår topografi kunne vi brukt de tusenvis av tunnelene vi har overalt til shelter og skul i en krisesituasjon. For fi hadde det vært vanskelig å vite hvor de var og slå ut. Et par tankbiler, service trailer og et HV lag til nærforsvar. Men de forventet kanskje en ulykkesstatistikk på linje med AV-8 og fikk kalde føtter. Det ville nok krevet litt mer enn det for å kunne operere B-varianten under norske forhold, men i prinsippet er det ikke umulig. Problemet er først og fremst kostnadene. B-varianten er mye dyrere å operere og vi måtte utvikle et helt nytt konsept for nyttiggjøre dette. Vi hadde en lignende debatt på 70-tallet da vi valgte F-16 og kom frem til at ulempene ved et distribuert konsept oppveiet fordelene. Du har rett i at kampfly spisset for jagerflyrollen normalt er bedre egnet til dette, men det som setter F-35 i en særposisjon er at den er en nyere generasjon enn alternativene som finnes på markedet. Fordi den er basert på mer avansert teknologi, er den også tilsvarende bedre egnet i luftkamprollen. Hadde f.eks. Gripen eller Eurofighter vært stealth-fly og med tilsvarende avansert innmat, så hadde disse nok hatt en fordel også i luftkamprollen. Men slik er det jo ikke. Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 13. januar 2020 Del Skrevet 13. januar 2020 bbolsoy skrev (På 11.1.2020 den 1.01): Sveits evaluerer i øyeblikket F-35 og både Spania og Portugal har uttrykket sin interesse. Så glemte jeg i forbifarten at Finland også evaluerer F-35. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå