Gå til innhold

Singapore gjør som Japan: Bestiller F-35 som kan lande vertikalt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg blir stadig påminnet om dem som i sin tid mente at F-35 ikke ville bli noe av.

https://www.dagbladet.no/nyheter/jsf-blir-aldri-produsert/65351293

Sitat

 

- Sannsynligheten for et amerikansk flykjøp kan godt være stor, men det blir neppe produsert noen gang, sier Bingen til NRK.

Han mener det er flere grunner til det:

- Det er et fly som er konstruert for en situasjon som var i Europa på 1980-tallet, og flyet har egenskaper det amerikanske flyvåpenet ikke trenger i særlig grad. Det er heller ikke noe særlig europeisk marked for flyet, og det er veldig dyrt. Følgelig tror jeg ikke dette er et prosjekt som kommer til å gå gjennom i Kongressen. Aller minst etter det siste årets finansielle uro i amerikansk økonomi.

Omtrent 500 F-35 er så langt produsert. Bare i Europa er det foreløpig Norge, Storbritannia, Italia, Danmark, Belgia, Nederland og Polen som har eller skal anskaffe F-35. Siste skudd på stammen, for noen dager siden, er Hellas. Sveits evaluerer i øyeblikket F-35 og både Spania og Portugal har uttrykket sin interesse. Tyrkia og Tyskland er wildcards, som heller ikke kan helt utelukkes.

Endret av bbolsoy
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En universell erfaring er at hvis du skal ha noe til å løse mange spesialiserte oppgaver blir den ikke optimal i noen av dem. Slik jeg forstår det er det en høyt prioritert oppgave å kunne forsvare luftrommet og at vi derfor tidligere har valgt typiske «air force» fly.

Men når avgjørelsen først var tatt, forstår jeg ikke helt hvorfor vi ikke gikk for B utgaven vi også. Med enkle modifiseringer med vår topografi kunne vi brukt de tusenvis av tunnelene vi har overalt til shelter og skul i en krisesituasjon. For fi hadde det vært vanskelig å vite hvor de var og slå ut. Et par tankbiler, service trailer og et HV lag til nærforsvar. Men de forventet kanskje en ulykkesstatistikk på linje med AV-8 og fikk kalde føtter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mostly Harmless skrev (På 11.1.2020 den 21.20):

En universell erfaring er at hvis du skal ha noe til å løse mange spesialiserte oppgaver blir den ikke optimal i noen av dem. Slik jeg forstår det er det en høyt prioritert oppgave å kunne forsvare luftrommet og at vi derfor tidligere har valgt typiske «air force» fly.

Men når avgjørelsen først var tatt, forstår jeg ikke helt hvorfor vi ikke gikk for B utgaven vi også. Med enkle modifiseringer med vår topografi kunne vi brukt de tusenvis av tunnelene vi har overalt til shelter og skul i en krisesituasjon. For fi hadde det vært vanskelig å vite hvor de var og slå ut. Et par tankbiler, service trailer og et HV lag til nærforsvar. Men de forventet kanskje en ulykkesstatistikk på linje med AV-8 og fikk kalde føtter.

 


Det ville nok krevet litt mer enn det for å kunne operere B-varianten under norske forhold, men i prinsippet er det ikke umulig. Problemet er først og fremst kostnadene. B-varianten er mye dyrere å operere og vi måtte utvikle et helt nytt konsept for nyttiggjøre dette. Vi hadde en lignende debatt på 70-tallet da vi valgte F-16 og kom frem til at ulempene ved et distribuert konsept oppveiet fordelene.

Du har rett i at kampfly spisset for jagerflyrollen normalt er bedre egnet til dette, men det som setter F-35 i en særposisjon er at den er en nyere generasjon enn alternativene som finnes på markedet. Fordi den er basert på mer avansert teknologi, er den også tilsvarende bedre egnet i luftkamprollen. Hadde f.eks. Gripen eller Eurofighter vært stealth-fly og med tilsvarende avansert innmat, så hadde disse nok hatt en fordel også i luftkamprollen. Men slik er det jo ikke.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...