Gå til innhold

Formaterings problem :(

tslide

Anbefalte innlegg

hei, jeg har problemer med å formatere en hardisk.

Når jeg formaterer får jeg bare "Formatering mislyktes" og hardisken er på 60 gb så er innholdet blankt på den men viser at 31 gb er ledig og 29 er brukt i windows utforsker. Har prøvdå skifte til ntfs formatering og prøvd formatering i ms-dos i windows datamaskinbehandling i Administrative verktøy. Bruker win 2000..

Kan noen fortelle meg hvordan jeg får formatert denne hardisken og få bort all gammel data på den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at disken er koblet opp som slave, dvs at du har Windows installert på en annen disk?

I diskbehandling skal du kunne fjerne partisjoner, da skal alt det gamle være borte. Så kan du lage nye partisjoner og formatere de.

Hvis dette ikke fungerer så bør man sjekke disken med diagnostics verktøy. Hvilket fabrikat er den disken?

Lenke til kommentar

Denne disken var tidligere c: med operativ systemet. Det er en seagate disk.

Nå har jeg prøvd partisjon og formatert. Den viser nå at disken har en kapasitet på 31 gb da den er 60 gb. Nå viser den ikke lenger de 29 gb som er brukt.

Går det ikke an å få fjernet alt dette så disken blir blank igjen? virker som om jeg ikke får tilgang til å formatere de siste 29 gb på disken.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve med å legge inn cd-rom til 2000 eller et annet operativsystem. Starte opp med innstalasjon. Når du har kommet inn der han finner harddiskene sletter du alt som er på DEN disken. Så formaterer du den. Akkurat når den er ferdig formatert og han skal starte med å innstalere rebooter du maskinen. Tar ut 2000 fra cd-rom og starter opp maskinen. :xmas:

Dette har jeg gjor når det har vært noen problemer og det har funket. Det eneste jeg har opplevd er at når jeg lager en ny parisjon inne i innstalasjonsprogrammet så utnytter han ikke hele harddisken men levner ca. 8 mb, så jeg går inn i systemverktøy etterpå for å formatere på nytt :roll:

Lenke til kommentar
Denne disken var tidligere c: med operativ systemet. Det er en seagate disk.

Nå har jeg prøvd partisjon og formatert. Den viser nå at disken har en kapasitet på 31 gb da den er 60 gb. Nå viser den ikke lenger de 29 gb som er brukt.

Går det ikke an å få fjernet alt dette så disken blir blank igjen? virker som om jeg ikke får tilgang til å formatere de siste 29 gb på disken.

Du kan jo lastet ned discwizard fra seagate.. Den skulle ordne problemet ditt. Lag eventuelt en boot disk fmed diskmanager (ligger i discwizard.) og boot med diskett.

http://www.seagate.com/support/software/

Lenke til kommentar

Nå testet jeg seagate.com repartisjonen på disken. Da endte 60 gb disken som jeg har problemer med på 2 partisjoner, 1 på 31.49 gb og nr 2 29 gb, men denne har et stopp skilt på seg og det står manglende ikke godkjent etc i Datamaskinbehandling under admin verktøy i kontrollpanel.

Får ikke formater opp når jeg høyre klikker på den med stopp skilt på seg.(rød sirkel med et hvit kryss)

Lenke til kommentar

Hei.

Koble fra den disken som du nå bruker som master, koble opp den andre som master, lag/bruk en oppstart disk for å starte maskinen i msdos( clean boot) eller bruk msdos 6.22 til å starte maskinen, bruk deretter fdisk for å se alle partisjoner på disken.

Hvis disken er formatert fra før med ntfs må du velge alternativ 4 som er vis partisjons enheter. Da må du slette ''non dos partisjon'' lag deretter en ny partisjon. Dette kan være litt arbeid hvis du ikke er godt kjent med fdisk, men det skulle være ganske grei 'skuring' bare les godt hva som blir forklart underveis.

SR1Data.

Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg å fjerne nåværende master og satte bare den hardisken som jeg har problemer med i pc'en alene satte i boot/oppstart diskett. Men han bootet ikke på a: i det hele tatt. Kom opp en melding: error finding os, så det hjalp heller ikke noe. :( :(

Lenke til kommentar

får jeg kjørt fdisk med win2000 da? tenkte jeg ville prøve med norton utilities og disk doctor men den leser/ser bare de 31 gb og ikke resten 29gb som utforsker viser er med data. Er det ikke mulig å få formatert heile dritn som Geir sier?

Lenke til kommentar

Prøvde også nå noe som heter killdisk i håp om at hele disken ble slttet totalt for så å få frem hele disken på 60gb eller 57 gb som vil være det reelle. Men når jeg startet killdisk, så fant den også bare 31,4 gb og ikke resten som jeg ikke for tilgang til i win2000. Skal prøve nå partition magic og se om det vil funke. Noen smartere ideer?

Lenke til kommentar

Hei!

Er du sikker på at du har satt opp disken i rett modus?

Jeg tenker da på om du valgte basic eller dynamic når du satte opp disken første gang...? Høyre klikk på partisjonen som funker og sjekk hva den står som. Hvis den står som dynamic kan du endre den til basic og da tror jeg du kan sette opp partisjon nr 2 som du ønsker. Høyreklikk også på selve disken (helt til venstre for partisjonene) og se hva som står på den.

Det jeg ville gjort er å boote fra en 2000/XP plate og bruke diskediterings-toolen som ligger der. Ellers kan du jo prøve å boot fra en RedHat plate og bruke disk-druid eller det automatiske editeringstoolen for deretter å redigere det foreslåtte setup'et.

<spøkefull>

Ellers har jeg hørt at diesel og kunstgjødsel fikser ødelagte disker i en fei! Husk å ikke prøve dette inne :)

</spøkefull>

Lenke til kommentar
"Hvis den står som dynamic kan du endre den til basic"

Kan kun konvertere fra Basic til Dynamic, ikke omvendt, i diskmanagement i windows. Skal du konvertere fra dynamisk til basic, prøv et 3djepartsprogram feks partition magic.

Mitt forslag til han med problemet: Boot opp på windows 2000 plata di (eventuellt en xp plate), velg installèr, og etterhvert vil du komme til partisjoneringsdelen (før installasjonen). Her vil du se alle diskene dine (uten Sata/scsi/raid, så sant du ikke har lagt inn drivere for de i begynnelsen), og ha muligheten til å lage partisjoner. Siden du ikke skal installere denne gangen, så vil du ikke ha muligheten til å formatere. Men du kan fjerne partisjonene dine, og opprette de/den nye, og formatere når du kommer inn i windows igjen.

Lenke til kommentar

Den står som standard i Diskbehandling. Jeg prøvde å koble fra alle diskene bortsett fra den jeg har problemer med og boot med installasjons diskettene 4 stk. og da fant han bare en partisjon i 31 gb og så ikke resten på 29 gb.

Skal jeg sette den fra standard til dynamisk nå? jeg fjernet den delen av disken når den viste tidligere at det var manglende kontakt med kryss tegnet til venstre i diskbehandlingen.

Lenke til kommentar

Da takker jeg alle som har prøvd å hjelpe til, det var en jumper pin som var inntil en annen. Nå virker disken som den skal. Alt i skjønneste orden. En stor takk til de som har skrevet inn for å hjelpe Og et Riktig Godt nytt år til dere alle....

Nå skal jeg inn å" Toppa heil' Dritn'".....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...