Henrik™ Skrevet 9. januar 2020 Del Skrevet 9. januar 2020 Da jeg skulle bruke bilen tidligere i kveld så fikk jeg ikke låst opp døra. Med et helt likt scenario friskt i minne, skjønte jeg at batteriet måtte være flatt. Det er her snakk om en VW Polo fra 2015, og det trengs faktisk bittelitt strøm for å låse opp døra - også når jeg låser den opp manuelt. Jeg har fått tak i veihjelp (som jeg har inkludert i bilen), og nå står den og går for å få lada batteriet. Som nevnt hadde jeg et likt scenario i minne. For det samme skjedde i romjula. Da målte vi 3.6V på batteriet - og kom frem til at batteriet måtte byttes. Det batteriet var da over 5 år gammelt, så det ga absolutt mening. Jeg fikk bytta batteriet samme kveld, og lada det helt opp dagen etterpå. Etter det har jeg kjørt over 700 kilometer uten problemer. I kveld konkluderte vi med at et eller annet må ha tappet batteriet for strøm, siden batteriet er helt nytt. Vi målte også 14V på det, og dynamoen virker. Så spørsmølet blir da - hva kan ha tappet batteriet? Lysene var slått av, også de inne i bilen (det skjekka jeg), og alle dører og vinduer var lukka. Da jeg brukte den sist brukte pasasjeren min setevarmeren. Hvis jeg ikke hadde eksplisitt skrudd av den (og det tror jeg ikke jeg gjorde, men jeg husker ikke om han gjorde det), kan den ha blitt stående på og trukket strøm etter at jeg parkerte og slo av tenninga? Hvis ikke skjønner jeg ikke hva som kan ha tappet batteriet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 9. januar 2020 Del Skrevet 9. januar 2020 Nei setevarmeren blir ikke stående på etter at tenningen er slått av. Lenke til kommentar
Henrik™ Skrevet 9. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2020 Det var det jeg og trodde. Met et eller annet må ha tappa batteriet. Eller, hvis han hadde på setevarmeren hele turen (som tok ca. en time), kan det faktisk ha tappa batteriet under kjøring? Jeg tviler veldig, jeg brukte feks. ikke varmetrådene i bakruta på den turen, og klimaanlegget sto på 20 grader, og vifta gikk nesten ikke. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 9. januar 2020 Del Skrevet 9. januar 2020 Jeg dreit meg ut en gang og lot kupelyset stå på, og det var tydeligvis tent selv med tenninga avslått. Jeg fikk ikke åpna jeg heller. Toyota Yaris var dette. Lenke til kommentar
Henrik™ Skrevet 9. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2020 Ja, jeg tenkte også den tanken. Men kupelyset var ikke slått på, jeg skjekka bryterne. Nå har jeg slått av tenninga, og gikk ikke fra bilen før jeg så at lysene var slukka. Og nå har jeg ikke lås bilen, i tilfelle det skulle skje en gang til. Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 9. januar 2020 Del Skrevet 9. januar 2020 (endret) Har batteriet fornuftig ladespenning fra dynamo når mottor går (ikke ødelagt laderegulator, tidligere et VW/Audi problem, men på 80-tallet)? For høy spenning tar knekken på batteriet. Er det nok vann på batteriet? Normalt lys fra batteri når det er oppladet og bilen ikke går (ikke ødelagt batteri)? Kan være krypstrømmer som e.g. vindusviske motor ikke er helt frakoblet. Sjekk om det er strømforbruk fra batteriet når bilen er avslått. Napp i så fall ut sikringer og se om du kan lokalisere enhet. Strøm kan sjekkes med egnet multimeter eller en pære for lav spenning, mellom + på batteri og kabel til +. Har selv fått skiftet dynamo og vindusviskermotor på et verksted, som jeg ikke vil anbefale, fikk samme feil tilbake etter mindre enn et år. Krypstrøm på 0.8A gjennom vindusvisker motor pga problem med rele. Satte selv inn en strømbryter, som for båter. Endret 9. januar 2020 av linux-fan ekstra info Lenke til kommentar
Henrik™ Skrevet 9. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2020 Hm, vi tenkte ikke på å skjekke om det var strømforbruk før vi fyrte opp bilen (han som var her hadde jo multimeter). Han nevnte at blinklyshendelen kunne være litt ute av stilling, og jeg følte det var noe som var litt rart med den. Men det er fryktelig vanskelig å si, jeg kan ikke se noen grunn til at den skulle være ute av stilling. Blinklyset var av da jeg parkerte. Det skal være nok vann på batteriet, det er jo helt nytt (12 dager siden jeg bytta det, lada det helt opp dagen etter at jeg fikk det). Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. januar 2020 Del Skrevet 9. januar 2020 (endret) 5 minutes ago, Henrik™ said: Hm, vi tenkte ikke på å skjekke om det var strømforbruk før vi fyrte opp bilen (han som var her hadde jo multimeter). Han nevnte at blinklyshendelen kunne være litt ute av stilling, og jeg følte det var noe som var litt rart med den. Men det er fryktelig vanskelig å si, jeg kan ikke se noen grunn til at den skulle være ute av stilling. Blinklyset var av da jeg parkerte. Det skal være nok vann på batteriet, det er jo helt nytt (12 dager siden jeg bytta det, lada det helt opp dagen etter at jeg fikk det). Har klart å tømme batteriet pga. blinklyshendelen. Ganske mye støy der jeg parkerte, så hørte ikke lydalarmen. VW - og vel andre tyske merker - lar blinkelyset stå på konstatnt (altså ikke blinking) når man slår av bilen med blinklyset på. Stammer vel fra noe krav som var i tyskland tidligere. Har man mye småkjøring, og da også med blant annet setevarmer (mulig bilen din også har en elektrisk tilleggsvarmer som den bruker i starten?), så kan det være at kapasiteten for batteriet ikke er all verden i utgangspunktet. Tenker en Polo ikke har et så veldig stort batteri heller. Endret 9. januar 2020 av NULL Lenke til kommentar
Henrik™ Skrevet 9. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2020 Mhm. Men jeg har aldri opplevt det tidligere, og synes det er veldig rart om det har skjedd. Som sagt, blinklyset sto ikke på, men han fra Viking mente at den kunne stå litt ut av nullstillinga, og det kan jeg ikke utelukke. Men jeg forventa jo å kjenne at den ikke var i nullstilling, og den forventninga kan ha påvirka meg da jeg skjekka det. Uansett, et eller annet er det som har tappa strømmen. Litt skremmende å ikke være sikker på hva det kan være. Akkurat nå får jeg ikke gjort så mye med det. Så jeg får håpe jeg får start på lørdag. Da skal jeg kjøre til Biltema og kjøpe en lader. Greit å ha uansett. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Batteri skal vare lengre enn 5 år, så det høres ut som at noe tapper strøm i bilen din, noe du burde ha fikset på garantin, som sikkert har gått ut nå Evnt' så får du montere hovedbryter på batteriet, om det ikke klusser til for noe elektronikk i bilen Sentrallås vil da ikke fungere og en må bruke nøkkel Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Sjekk sigarett tenneren, og nedi hullet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 (endret) Nå på vinteren så er det ikke uvanlig at gamle og slitte batteri bare ikke har kapasitet nok. Hvis dette ikke er tilfellet så må du begynne å lete etter parasittrekk, og det kan du gjøre med å nappe ut sikringer og måle over en kurs om gangen med et multimeter. Henrik™ skrev (22 timer siden): Vi målte også 14V på det, og dynamoen virker. Så spørsmølet blir da - hva kan ha tappet batteriet? 14V er ladespenning og det sier ingenting om batteriet sin tilstand. Endret 10. januar 2020 av Gavekort Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Du må få målt hvor mye strøm bilen trekker fra batteriet når den er parkert å låst. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Henrik™ skrev (På 9.1.2020 den 20.54): I kveld konkluderte vi med at et eller annet må ha tappet batteriet for strøm, siden batteriet er helt nytt. Vi målte også 14V på det, og dynamoen virker. Så spørsmålet blir da - hva kan ha tappet batteriet? Lysene var slått av, også de inne i bilen (det skjekka jeg), og alle dører og vinduer var lukka. Har du sjekket at lyset i bagasjerommet er slått av etter at bakluken er lukket? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå