Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Gjennombrudd for billig litium-svovel-batteri som lar elbilen kjøre over 100 mil uten å lade


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

99% effektivitet betyr i dette tilfellet at 1% av materialet sin kapasitet forsvinn per ladesyklus. Etter 200 syklar er ca 15% av orginalkapasiteten borte og dette ved ein ladehastighet som er slik at det tar 100 timar å lada opp batteriet (0,1C). Klart det er interessant at det blir utvikla, men det er framleis ein laaaaaang veg igjen før dette kjem i ein bil nær deg....

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Anders Teigland skrev (6 minutter siden):

99% effektivitet betyr i dette tilfellet at 1% av materialet sin kapasitet forsvinn per ladesyklus. Etter 200 syklar er ca 15% av orginalkapasiteten borte og dette ved ein ladehastighet som er slik at det tar 100 timar å lada opp batteriet (0,1C). Klart det er interessant at det blir utvikla, men det er framleis ein laaaaaang veg igjen før dette kjem i ein bil nær deg....

 

Hvordan tolker du artikkelen slik? De skriver jo at etter 200 ladesykluser er det fortsatt 99% effektivitet. Det må jo bety at 99% av originalkapasiteten fortsatt er til stede etter 200 sykluser?

 

Det med ladehastighet skriver de jo ingen ting om, så det har du vel hentet fra en annen kilde?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

De har jo en link til original artikkel.

Der kan man se at 99% referer til "coulombic efficiency", dvs. "the ratio of the total charge extracted from the battery to the total charge put into the battery over a full cycle" (https://batteryuniversity.com/learn/article/bu_808c_coulombic_and_energy_efficiency_with_the_battery)

Når det gjelder kapasitets-tap, så har jeg funnet 3 relevante figurer:

- Fig 4.D viser kapasitets-fall (omtrent) fra 1200 til 1050 (dvs. 12.5%) etter 100 sykler på 0.1 C

- Fig 4.E viser kapasitets-fall (omtrent) fra 1200 til 900 (dvs. 25%) etter 200 sykler på 0.2 C

Men beskrivelsen til Fig 4 sier at man skal se på Fig S10 for "long-term cycling"

- Fig S10.D (i "Supplementary material") viser kapasitets-fall fra 1000 til 800 (dvs. 20%) etter 250 sykler på 0.5 C - fortsatt ikke hurtiglading, men raskere enn hjemmelading.

Vet ikke hvorfor den tredje figuren viser mindre tap enn de første to...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, sedsberg said:

Hvorfor det? Du er fornøyd med rekkevidden i Teslaen din så da trenger ingen andre heller bedre batterier?

Tror han siktet til at du er en ganske typisk kommentarfelt skeptiker som ikke bidrar med stort annet enn nettopp det, og at svaret derfor var ett litt oppgitt humorinnslag med en god dose ironi?  :p
Men hva vet jeg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Anders Teigland skrev (2 timer siden):

99% effektivitet betyr i dette tilfellet at 1% av materialet sin kapasitet forsvinn per ladesyklus. Etter 200 syklar er ca 15% av orginalkapasiteten borte og dette ved ein ladehastighet som er slik at det tar 100 timar å lada opp batteriet (0,1C). Klart det er interessant at det blir utvikla, men det er framleis ein laaaaaang veg igjen før dette kjem i ein bil nær deg....

 

Hvis en ser på artikkelen fra universitet (der forskerne kommer fra) så snakkes det om "long cycle life", mobiltelefonerbatterier vil holde fem i stedet for en dag, biler vil få rekkevidde på 1.000 km, osv. Din tolkning ved 1% degradering av batteriet for hver lading stemmer over hodet ikke med din påstand! 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Hva er ladefarten? Hvor brennbare er disse batteriene? Kan de brukes til andre ting enn elbil, slik som batteri til solcelletaket du har hjemme? Eller som buffer i ladestasjoner for å kunne ha ekstremt høy lade-effekt på elbiler?

Lenke til kommentar

Dårlig gjort av TU å basere artikkelen på press release, isteden for selve artikkelen: hadde de giddet å lese den, kunne vi slippe alt det tullet med 1000 km elbiler - artikkelen nevner ikke biler i det hele tatt.

Et annet ting artikkelen ikke nevner er "volumetric density" (kapasitet per liter), som er visst et kjent problem/utfordring med LiS-batterier. Mao, et LiS batteri kan være lettere enn LiOn med samme kapasitet, men det er også vesentlig større, noe som er definitivt problem for bruk i elbiler...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...