Gå til innhold

Foreløpig havarirapport: Flyet var i brann og på vei tilbake til Teheran


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det flere varsellamper som lyser.

1. Iran gikk ut få minutter etter og hevdet tekniske problemer.

2. Pilotene meldte aldri fra om problemer.

3. Data fra Flightradar viste aldri at flyet forsøkte å snu. Siste mottatte ADS-B signal viste at flyet klatret i 7000 fot. 

4. Iran nekter å utlevere flightrecorder til Boeing.

Endret av skysurfer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pliscin said:

Gransking må til, og man må ikke bare se på symptomer i stedet for årsak. Jeg er ganske sikker på at det er noen mistenkte i saken som må stilles til rette.

Javel, basert på hvilke beviser?

 

1 hour ago, skysurfer said:

Her er det flere varsellamper som lyser.

1. Iran gikk ut få minutter etter og hevdet tekniske problemer.

2. Pilotene meldte aldri fra om problemer.

3. Data fra Flightradar viste aldri at flyet forsøkte å snu. Siste mottatte ADS-B signal viste at flyet klatret i 7000 fot. 

4. Iran nekter å utlevere flightrecorder til Boeing.

5. USA skylder på pilotfeil allerede før vrak og flightrecorders er undersøkt

At man melder om mulige tekniske problemer når det ettersigende er observert brann er ikke nytt. Det har blitt gjort i mange tidligere ulykker.

Iran har forøvrig ikke nektet å utlevere FDR/CVR. Det er kun spekulasjoner gjort av folk som ser "spøkels" på høylys dag pga. pågående konflikt mellom USA og Iran.

En bombe ville imidlertid, men dette er kun synsing, mest sannsynlig ikke resultert i bare en "enkel" synlig brann, på det andre side kan en bombe plassert på ett strategisk punkt kunne sette både radiokommunikasjon og annen funksjonalitet ut av spill selv om det er lite trolig, Da skal du ha mer enn bare stein-kontroll på hvor den evt. ble plassert. Bomben kan eventuellt heller ikke ha vert særlig stor  Det eneste som tyder på en bombe til nå er indikasjoner på at det er inntruffet noe så plutselig at pilotene ikke hadde tid til å sende ut mayday. Men bottomline.. hvorfor skulle Iranske myndigheter ønske å skade Iranske borgere???? Bombeteorien henger foreløpig ikke på greip.

Data fra flightradar viser imidlertid at flyet ikke gjorde noe uvanlig. Flightradar har lagret flere turer på samme distanse med samme fly og du kan se at den samme manøveren med en mer nordlig retning har blitt gjort flere ganger. Ikke noe uvanlig med det.. Groundspeed og høyde virker også til å stemme med tidligere avganger i forhold til tilbakelagt distanse. Det blir derfor også feil, TU, å påstå at flyet hadde en nordligere rute enn det som var vanlig.  

Det som er mest av interesse nå er å få vite hvor flyet var når og hvor brannen ble observert i forhold til hva som er synlig rute på flightradar vs når ADS gikk ut. det sier noe om hvor plutselig hendelsen har inntruffet.   

 

 

 

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Flyet var i brann i ganske lang tid før ekposjonen, merkelig at pilotene ikke meldte ifra. Kan hende det ikke er så enkelt for pilotene å se motorbrann? (de har vel ikke sidespeil). Noen tror motorbrann kan stamme fra krasj med drone. Noen tror motorbrann ble feiltolket og skutt ned av luftvernraketter (mao. dobbelt uflaks).

Time will show.

Edit:

Analyse av video:
0-25s: liten brann. jevn fart og retning
26s: liten eksposjon
26-30s: farten firedobles eller værre. fritt fall? mistet en vinge?
30s: veldig stor eksplosjon (antar krasj med bakken)

Endret av asshole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...