Gå til innhold

Det var ikke en elbil som startet brannen på Sola. Hva er farligst - elbil eller fossil?


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strengt tatt var det garantert elektrisk feil som starta brannen i opel'n. Verken bensin eller diesel kan sjølvantenne under normale forhold. Turbo kan antenne bensin/diesel lekasje når turboen er varm(turbo er ikkje varm under oppstart av ein bil). Oljesøl/oljesvetting på motor vil aldri kunne antenne av seg sjølv. Stort sett er det elektrisk feil som starter bilbranner.

Når det kommer til denne storbrannen har alle biler hjulpe til med å spre brannen. At ingen hovedbatteri i EL-bilane har byrja å brenne lover dog godt. Det betyr at alle former for bilbranner der hovedbatteriet i EL-biler ikkje brenner kan enkelt slukkast av vann/skum annlegg samt kontrollere at brannen ikkje sprer seg.

Det Gjensidige er redd for når det kommer til EL-bil er at hovedbatteriet skal byrja å brenne. Det er ei frykt man ikkje bør sjå lett på etter kvart som det blir fleire EL-biler og EL-bilparken blir eldre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men når en representant fra Gjensidige uttaler seg offentlig, bare basert på synsing og bekymringer helt uten noen form for backing og klarer å svartmale en bestemt produktgruppe så til de grader som de gjorde der, bør de ha såpass til baller og gå ut offentlig på nytt igjen og si at de tok 100% feil og at uttalelsene var en persons personlige ytringer. Og samtidig understreke at den fatale uttalelsen ikke vil ha konsekvenser for kunder som har forsikret denne produktgruppen i selskapet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vi gjør selvfølgelig alt for å behage våre lesere, og kan opplyse om at Sola brannvesen jobber utfra en teori om at ingen elbil-batterier tok fyr i Drammen. Dermed mangler vi totalt empiri til å tilby terningkast i denne omgang. Det smerter, men vi holder motet oppe og satser på nye sjanser ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Jo, det gjør de. Det er noe så helt ekstremt heftig også. Det er enorme mengder energi som brått slippes løs når et batteri tar fyr. Bensin ligger der og bensingassen brenner rolig. Det eksploderer ikke som på film. Det slukkes også enkelt ved å ta ut flammen med skum. 

Batterier spyr derimot ut meterlange flammer og må, som brannsjefen sier, brenne ut. Det eneste de kan gjøre er å forhindre at brannen sprer seg ved å kjøle ned nærliggende batterier med store mengder vann.

Ja men se helheten da!

En stor batteripakke, si 100kWh ladet fullt opp. Vi dobler til og med energimengden for brann - 200 kWh. Bensin/dieseltank, ca 30 liter = nesten 400kWh i lagret energi. Så kommer bildekk, pakninger, maling, slanger, interiør, smøreolje i stemoelmotorer, plastdeler av bilen etc.

Summa summarum ved en brann der hele bilen brenner opp (slik som denne brannen) har en fossilbil MER potensiell kjemisk energi med seg som kan slippes ut men helhetlig sett er de nesten like.

Å si at elbil er noe ekstra farlig er sprøyt. Vanskeligere å slukke - ja. Men det er det hele.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Utfordringa her er at forskjellige bilar utgjer forskjellig risiko i forskjellige situasjonar.

Det er definitivt flest brannar i bilar med fossilt brensel. Brannane i slike bilar startar ofte som følge av at drivstoff eller oljen kjem i kontakt med varme flater, typisk på grunn av dårleg vedlikehald/alder eller rett etter at bilen har vært på verksted og ikkje satt saman igjen korrekt.

Det er langt sjeldnare brann i elbilar, men her veit vi ikkje om det er fordi elbilane er tryggare enn andre bilar, eller om det kjem av at det er langt færre elbilar i bilparken, og at dei elbilane som vi har i dag er av nyare dato. Her trengs det større datagrunnlag og meir kunnskap om gamle elbilar før vi kan konkludere.

For parkerte bilar (som har stått parkert ei stund) så er det større brannrisiko i elbilar. Dette fordi at ein bil med fossilt drivstoff som har blitt kald stort sett berre har 12V-batteriet som mogleg brannkjelde, medan ein elbil typisk står på lading og utgjer ein brannfare som alle andre elektriske gjenstandar som står tilkopla straumnettet.

Ein brann i ein elbil som startar på grunn av elektrisk feil vil i all hovudsak føre til at berre inventaret i bilen brenn ut utan at batteripakken blir påvirka. Ein slik inventarbrann vil ha relativ lav brannenergi og vil være forholdsvis enkel å handtere (så lenge det ikkje står mange bilar samla som brannen kan spre seg til).

Skrekkscenarioet for elbil er brann i batteripakken, dette skjer sjeldan ettersom bilane er konstruert for å unngå batteribrann. Brann i batteripakken er mest aktuelt i samband med kollisjonar og samanstøt der batteriet kan bli fysisk slått hol på eller bretta.
Det skal mykje til for at ein brann i nærleiken skal spre seg til batteripakken, men dersom det fyrst tek fyr i batteripakken så er brannen nærmast umogleg å sløkke. Ofte må ein då nøye seg med å hindre brannspredning ved å kjøle omgivelsane og la batteriet brenne ut.

Dersom ein batteribrann oppstår inne i eit parkeringshus eller tunnel så er det problematisk å berre la brannen brenne ut ettersom langvarig brannbelastning kan føre til konstruksjonssvikt.

 

 

Kort oppsumert:

Bensin og dieselbilar brenn oftare enn elbilar, men denne statistikken er farga av at under 10% av bilparken er elektrisk.

Brann i elbilen sitt batteri er uvanleg men har svært store konsekvensar ved at det blir ein kraftig brann som ein ikkje får sløkt på vanleg måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Dette er jo galskap. Selvsagt er det viktig å vite om det er en eksosbil med 1:10 000 /år sannsynlighet for brann eller en elbil med 1:100 000 /år sannsynlighet for brann. Der førstnevnte gir 10 ganger høyere sjanse for brann enn sistnevnte. Det utgjør forskjellen på 1 og 10 nedbrente P-hus per tidsenhet. NB. Jeg har ikke reelle tall, men det synes tydelig at faren for brann er høyere i eksosbiler enn i elbiler. Mer reelle tall kan sikkert oppdrives.

Batterier lekker ikke brennende væsker som renner under andre biler. Batterier brenner ikke heftigere enn bensin (eller en dieselbrann dersom temperaturen blir høy nok). Elbilbranner er nokså trege blant annet fordi batteriet neppe tar fyr før resten er så og si utbrent. Batterier er bygget opp av mange små celler. En bensintank er å regne som en gigantisk celle. Sprekker den så får man utløst all energien samtidig. Det skjer ikke med elbil. Derfor er elbilbranner mye enklere å dempe med sprinkler enn en bensinbrann.

1. Brannbilene skal ikke inn i infernoet. De skal stå utenfor og spyle inn.

2. Spredningsfaren er sterkt overdrevet. DSB har forsøkt å fyre på en elbil, men lykkedes ikke å få fyr på batteriet. Da forsterket de innsatsen med propanbrenner rett på batteriet og lykkedes fortsatt ikke. Kilde

En del gode poenger.
Men det som jeg savner data på er NÅR/i hvilke situasjoner de ulike brannene skjer.

Det er vel ytterst sjelden at brann i fossilbiler starter av seg selv når de står rolig parkert (med mindre de blir påtent), dette kan derimot skje med elbiler siden de ofte lades samtidig med at de står parkert. Dette vil nok gjøre at faren for brann i en parkert elbil er mye større enn for en fossilbil som står rolig.

En brann som skjer mens bilen er i fart, vil ofte ha mindre konsekvens, da det ofte skjer ute i friluft et stykke unna andre brennbare ting. Unntakene her er tunneler, parkeringshus etc. 
(Det var vel dette som mest sannsyligvis skjedde med den aktuelle Opelen? Den tok fyr når de startet bilen for å kjøre ut)

Gitt dette kan man ikke automatisk si at hvis elbiler har mindre fare for å ta fyr, vil det være mindre fare for at de tar fyr i et parkeringshus.

Punkt 1 om at brannbiler ikke skal inn vil være et problem i mer tradisjonelle parkeringshus. Her var det heldigvis et parkeringshus hvor de kunne stå utenfra og spyle inn massive mengder med vann og skum. 
Men samtidig var kanskje det at kravene til slike "åpne" anlegg er mindre strenge, grunnen til at de ikke hadde installert overrislingsanlegg, slik at dette ikke hadde skjedd i et "vanlig" garasjeanlegg?

Og så veier nok punkt 2 i elbilenes fordel. 
Plasten++ i nærstående elbiler kan kanskje ta fyr, men det er kanskje en mindre sjanse for at batteriet i nabobilen tar fyr, slik at spredningen som sådan blir mindre hvis brannen starter i en elbil og det primært er elbiler som står rundt denne bilen.

Selve brannen i en elbil er nok ganske heftig, og vanskelig å slukke og mer langvarige. Men de videoene jeg har sett, ser de likevel tross alt "roligere ut" enn tilsvarende fossilbiler. Dette KAN bety at det blir noe mindre røyk og som nevnt over mindre spredning, som gjør at brannvesenet letter kan komme nærmere brannen.

Summen er vanskelig å si, men jeg slenger ut en påstand:
1. Det er NOE større sjanse for at en brann starter i en elbil inne i et parkeringshus enn for en vanlig bil.
2. Konsekvensene av en elbilbrann i et parkeringshus vil mest sannsynligvis bli mye mindre, så lenge brannvesenet kommer til og får kjørt på med skum og/eller vann. 

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

https://tv.nrk.no/se?v=DKRO98010820&t=195s

Intervju med brannsjefen i går på NRK Rogaland distriktsnyheter kl 1945.

"Her er det brent flere elbiler, uten at det har vært noen store utfordringer for oss i brann- og redningstjenesten. Det tror jeg skyldes at batteripakkene ikke har tatt fyr. De ligger i bånn av bilen og ligger i trygge omgivelser, mens bilen eller det som er over av seter osv. det er brent opp".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

1. Det er NOE større sjanse for at en brann starter i en elbil inne i et parkeringshus enn for en vanlig bil.

DSB regner med lavere risiko for at en parkert elbil starter å brenne, så fremt det lades etter DSB sine retningslinjer (altså skikkelig lader og ikke schuko, skjøteledning/trommel eller noe sånt). Du finner nok ikke mange tilfeller av skjøteledninger eller schuko-lading i parkeringshus.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis noen lurer på hvorfor Gjensidige kom med det tullete utsagnet, så er jo det veldig enkelt å forstå:

Gjensidige ønsker Elbil-brann, fordi de da har en "gyldig" grunn til å øke forsikringspremiene på nesten halvparten av alle nye biler som selges.

Jeg kan banne på at de har hatt muligheten for å øke forsikringspremien på elbiler i bakhodet lenge, og i det ryktet om at en elbil forårsaket denne brannen spredde seg, var det full jubel hos Gjensidige, og de var sikkert allerede i gang med å forfatte varselet til kunder om økte forsikringspremier grunnet brannfare i elbiler.

Nå er det sorgens dag i ledelsen hos Gjensidige, siden det fortsatt ikke er et fnugg av bevis på at elbiler er mer brannfarlige enn andre biler, og de nok en gang må legge planer om prisøkninger på hyllen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (20 timer siden):

Det er enorme mengder energi som brått slippes løs når et batteri tar fyr. Bensin ligger der og bensingassen brenner rolig. Det eksploderer ikke som på film.

Batteribrann frigjør mengder energi, dog ikke enorme. Og energien frigjøres langsomt. I bilbranner gjerne over dager. Den frigjøres samtidig meget lokalt, noe som medfører at temperaturen i selve brennpunktet likevel stiger til høye verdier, slik som godt over 600°C.

 

Som igjen gjerne medfører at polymeren batteriet er pakket inn med, eventuelt elektrolytten osv, fordamper. Noe som igjen kan medføre at brennende fragmenter batterikjemi kastes alle veier. Selv Litium metallet kan fordampe, ala sveiseslagg. Denne spredningen er dog ikke i seg selv høyenergetisk, men kompliserer selvfølgelig slukkingen. Og så vet vi jo at Litium brenner i kontakt med vann. 

 

• 4 Experiments with Batteries [Youtube, setter fyr på Litiumbatteri]

• Lithium Batteries Dropped in Water [Youtube, Litium frigjort fra batteriet]

• Exploding Laptop - Lithium Ion Battery [Youtube, påtrykt massiv ekstern overspenning]

 

Helt klart ekle saker. Intenst? Ja. Eksplosivt? Neppe. 

 

La oss nå taste inn «petrol tank explosion» på Youtube og se hva vi finner… Noe i retning av disse, kanskje:

• Making Vehicles Explode [Youtube]

• Full tank vs Empty tank/ Which gas tank cause the biggest explosion? [Youtube]

 

Og mens jeg husker det, la oss nå ikke glemme den nedslående historien rundt «Ford Pinto» Hollywood laget til og med en film eller to om den saken:

 

• Class Action ~ Trailer [Youtube]

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
JØI skrev (10 timer siden):

Dette var en skremmende lite faktabsert uttalese fra Gjensidige.

Kanskje Gjensidige ikke er så glad i elbiler... Etter at jeg så hvor mye de skulle ha for å forsikre min Model 3, flytta jeg alle forsikringene mine over til SB1.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (2 timer siden):

Hvis noen lurer på hvorfor Gjensidige kom med det tullete utsagnet, så er jo det veldig enkelt å forstå:

Gjensidige ønsker Elbil-brann, fordi de da har en "gyldig" grunn til å øke forsikringspremiene på nesten halvparten av alle nye biler som selges.

Jeg kan banne på at de har hatt muligheten for å øke forsikringspremien på elbiler i bakhodet lenge, og i det ryktet om at en elbil forårsaket denne brannen spredde seg, var det full jubel hos Gjensidige, og de var sikkert allerede i gang med å forfatte varselet til kunder om økte forsikringspremier grunnet brannfare i elbiler.

Nå er det sorgens dag i ledelsen hos Gjensidige, siden det fortsatt ikke er et fnugg av bevis på at elbiler er mer brannfarlige enn andre biler, og de nok en gang må legge planer om prisøkninger på hyllen. 

er du sikker på at gjensidige gikk så hardt ut over elbiler, eller var det elbiler under lading de gikk ut til, dårlige ladeanlegg eller dårlige parkeringsanlegg generelt? Det som er bra med denne brannen er at ingen ble skadet, og man fikk verifisert at elbiler som står parkert uten å lade ikke er lette å sette fyr på. Det som er synd er at det ikke var et ladeanlegg der slik at man fikk data om at elbiler under lading heller ikke tar fyr uten videre. 

Lenke til kommentar
John-B skrev (3 timer siden):

Nå er det sorgens dag i ledelsen hos Gjensidige, siden det fortsatt ikke er et fnugg av bevis på at elbiler er mer brannfarlige enn andre biler, og de nok en gang må legge planer om prisøkninger på hyllen. 

De kan jo legge prisen akkurat der de vil, men om den blir for høy, så reagerer selvfølgelig kundene som dette: 

Simkin skrev (3 timer siden):

Etter at jeg så hvor mye de skulle ha for å forsikre min Model 3, flytta jeg alle forsikringene mine over til SB1.

 

Lenke til kommentar

De fleste branner i elbiler skjer nok ikke i batteriet selv, men pga varmgang i ledningsnett, da helst under lading. Disse gamle blybatteri "hobby" bilene (som f.eks reva o.l) scorer nok høyt på brannstatistikken,uten at jeg har sett så nøye på den.

Og så vidt jeg vet er det ikke bra å sprøyte vann på litiumbatterier pga av kjemisk eksoterm reaksjon.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 timer siden):

Det stemmer! Alle har jo lært at bensin- og dieselbiler eksploderer selv med den minste kollisjon. Spesielt hvis de havner utfor et stup.

Mens batterier overlever stort sett alt. Spesielt punktering, som vist i videoen nedefor.

 

Det alle faktisk vet er at det var:

-Dieselbil som startet brannen

- Fossilbiler har mer potensiell kjemisk energi per vekt i seg teoretisk sett enn elbil

- Om det brenner neste gang i en like lukket/avgrenset rom der refleksjon av varme er aktuell og en kjedereaksjon fra en bil til en annen er mulig, vil det brenne like godt og faktisk litt bedre i tilf fossilbiler enn elbiler men sånn generelt sett utfallet kommer til å bli det samme. Prove me wrong hvis du kan.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...