Arctic Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Dropp tvilsomme syltestrikk, og gjør som jeg. Jeg brukte 2mm tykk gummiduk som jeg kjøpte hos Biltema. Jeg klippet fire stykk 1 cm brede remser, og laget skruehull, og skrudde de fast i HD, og i brønnen over. Det ser veldig bra ut, og jeg fikk plukket bort den originale HD brønnen, slik at det ble bedre plass og mye luftigere. Opphenget virker også veldig sterkt og stødig. Jeg vil tippe det må minst 20 kilo vekt oppå hardisken før de ryker. Og så mye data har ikke jeg :razz: Jeg har også flyttet PC, for og se om HD dunket borti noe, og det gjorde den ikke :smile: HD henger vel ca 2 cm under brønnen over. Og bruke lengere strikk skulle være unødvendig. Lenke til kommentar
thorwb Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Quote: On 2002-03-09 19:48, Hondaen skrev:For all del...ikke bruk gummioppheng på diskene Frekvensresonans oppstår når disken spinner opp og under lesing/skriving. Dette medfører stor slitasje på platene. Disken bør stå bom fast, stødig og godt med forsert kjøling ( vifte som blåser luft over ), da får du optimal levetid. Er ikke uten grunn det er 12 skruehull tilgjengelig på harddisker..En disk som står stødig med god kjøling uten støvete omgivelser er det optimale.. Skal du støydempe en harddisk så sett den inn i en isolert kasse, godt forankret. Jeg har laget gummipakninger ved skruehullene, kan dette gi frekvensresonans? Hva er frekvensresonans forresten? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-13 20:54, thorwb skrev: Quote: On 2002-03-09 19:48, Hondaen skrev: For all del...ikke bruk gummioppheng på diskene Frekvensresonans oppstår når disken spinner opp og under lesing/skriving. Dette medfører stor slitasje på platene. Disken bør stå bom fast, stødig og godt med forsert kjøling ( vifte som blåser luft over ), da får du optimal levetid. Er ikke uten grunn det er 12 skruehull tilgjengelig på harddisker.. En disk som står stødig med god kjøling uten støvete omgivelser er det optimale.. Skal du støydempe en harddisk så sett den inn i en isolert kasse, godt forankret. Jeg har laget gummipakninger ved skruehullene, kan dette gi frekvensresonans? Hva er frekvensresonans forresten? Man kan si... ved et gitt turtall eller bevegelsehastighet på en pendel så vil bevegeles kreftene bygge seg opp og bli ganske stor. f.eks du har sikkert tatt en bilferge engang, når fergen legger ut fra kai så går motoren opp i turtall, da merker du plutselig at hele fergen å rister noe j**** men så gir det seg når motoren kommer høyere opp i turtall. Motoren i fergen får altså hele fergen til å riste enormt ved et bestemt turtall, det er dette turtallet som gir resonans og kan være skadelig og svært ubehagelig å høre på over lang tid. Alle gummikoplinger har spesielle frekvenser der de vil bygge opp krefter. Kan regnes ut ved fourieranalyse men hvem gidd det.. :smile: Lenke til kommentar
Akke Skrevet 15. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2002 Hondaen: Ser på diskene under oppstart og bruk, dem står dønn stille(!) Kan ikke helt se at det er skadelig da. I hvertfall ikke sammenlignet med NOEN LANnere som denger maskinene rundt på LAN. Selvom det blir urelevant i denne sammenhengen. Riktig at det er mange skruefester på en disk men det er vel mest pga forskjellige kabinetter og festemåter. Ellers veldig bra eksempel med båten :smile: Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Jeg har hengt diskene i to stykker jeans-tøy, mer solid enn gummi og mer støydempende enn metall. Skal lage en bedre opphenging til de nye diskene (2xMaxtor 80GB) slik at det blir mere luft(=mindre varme) imellom. Utrolig forskjell fra fastskruing mht bråk. Lenke til kommentar
john ivar Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Hondaen: det du snakker om fergen kalles kavitasjon og kommer fra propellene som suger luft. tror ikke det er aktuelt i en harddisk eller i en pc generelt. det er ikke noe galt med å bruke strikk, novibes består jo f.eks bare av en metallramme og gummistrikk. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-15 14:33, john ivar skrev:Hondaen: det du snakker om fergen kalles kavitasjon og kommer fra propellene som suger luft. tror ikke det er aktuelt i en harddisk eller i en pc generelt.det er ikke noe galt med å bruke strikk, novibes består jo f.eks bare av en metallramme og gummistrikk. Hva det kommer av er knekkene likegyldig. Cluet er at ved et bestemt turtall så bygger kreftene seg opp. Vet hva kavitasjon ( dynamisk trykk faller ved strømningshastigheten og vannet koker )er ja, men det har ikke noe med frek. res. å gjøre i dette tilfellet. At du ikke kan se at disken beveger seg betyr ikke at dette ikke oppstår, du kan måle med en "riste" sensor tilkoplet et oscilloscop så ser du hva jeg snakker om. Mange LAN`ere behandler jo diskene sine forferdelig, de vet jo ikke bedre. Så har vi dem som drar frem maskinen mens harddisken snurrer.. håpløst.. Det jeg forteller om er hva det beste dere kan gjøre for harddisken. Hva dere gjør med saken er meg knekkene likegyldig forøvrig.. Lenke til kommentar
Rockj Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Quote: On 2002-03-09 19:48, Hondaen skrev:For all del...ikke bruk gummioppheng på diskene Frekvensresonans oppstår når disken spinner opp og under lesing/skriving. Dette medfører stor slitasje på platene. Disken bør stå bom fast, stødig og godt med forsert kjøling ( vifte som blåser luft over ), da får du optimal levetid. Er ikke uten grunn det er 12 skruehull tilgjengelig på harddisker..En disk som står stødig med god kjøling uten støvete omgivelser er det optimale.. Skal du støydempe en harddisk så sett den inn i en isolert kasse, godt forankret. isolert kasse...kva tenker du på då? kva med varme? Har fonnet ut at stillhet er viktig, siden eg køyrer 4HD'er og maskinen står på 24/7 på soverommet mitt Og, såg på eit bilete..han hadde MAXI TOWER...monterte HD'ene sine oppe der CD-rom pleier å vere, er dette fordi varmen stiger oppover og då kan du ha reint VIFTE UT på toppen og VIFTE INN på botnen?? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Hei! kjedelig med en bråkete pc når man skal sove ja.. Kan lage en isolert kasse der hdene står inni, gjerne av noe treverk. Så har man to hull ut for kjøling. Et hull øverst der varm luft blåses ut, og et nede der kald luft blåses inn. Itilegg til dette så kan man montere lydfelle slik at man ikke hører viftesus, er et rør med 90 graders vinkler inni på hver side av røret. Da får lyden lenger vei å gå.. henter du inn den kalde luften direkte fra utsiden av dataen så blir det enda mer effektivt, henter du luft fra den oppvarmede temp. inni datamaskinen så kan du forvente en høyere drifstemp på hdene. Eller hva med å sette hele dataen inn i en isolert kasse ? Skal bygge min inn i pulten snart, med en sotet glassdør foran som er tettet med gummilister på sidene :=) Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Hei hei Hondaen, Har du noen linker el.l. som kan underbygge påstanden din? Dersom du har rett, vil novibes være et tvilsomt produkt. mvh Are-Harald Lenke til kommentar
daho Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 du kan jo også bruke sånn tøy med strikk inni, sånn som dritt unger bruker til og hoppe strikk, koster jo nesten ingen ting, og rotner ikke over lengre tid. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Quote: daho skrev (2002-03-20 11:34):du kan jo også bruke sånn tøy med strikk inni, sånn som dritt unger bruker til og hoppe strikk, koster jo nesten ingen ting, og rotner ikke over lengre tid. de rotner fort! kommer jo selvsagt ann på hvor tykk (brei) man bruker, men ved belstning blir de relativt fort morkne. Lenke til kommentar
Akke Skrevet 20. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2002 Hmm... Kan henge diskene i reimer. Fra gamle bagger ol. Eller bilbelter, dem ryker ikke med det første :wink: Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Quote: On 2002-03-20 13:47, Akke skrev:Hmm... Kan henge diskene i reimer. Fra gamle bagger ol. Eller bilbelter, dem ryker ikke med det første :wink: De oppfører seg ikke akkurat som strikk heller da. Litt lite fjæring i dem. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Selv har jeg brukt patentbånd til dette, men jeg har klipt båndet like over diskene og montert sammen med gummistrikk.Da blir bevegelsen i dette mye mindre, og patentbåndet stabiliserer ganske godt. Og mine to 10000 rpm Cheetas høres nesten ikke... [ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-03-20 17:30 ] Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Quote: On 2002-03-20 14:30, Andlier skrev: Quote: On 2002-03-20 13:47, Akke skrev: Hmm... Kan henge diskene i reimer. Fra gamle bagger ol. Eller bilbelter, dem ryker ikke med det første :wink: De oppfører seg ikke akkurat som strikk heller da. Litt lite fjæring i dem. Det stemmer, men de demper støy bra, er solide, billige og enkle å lage, og råtner ikke. Har selv lagd oppheng av fire striper jeans-tøy, diskene holder kjeft pluss at de får mye bedre luftsirk og dermed lavere temp (ligger på 25-35 grader ca). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå