JuZt3r Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Nå har jeg hørt mye rart om nedlastning og opplastning av filmer\mp3 osv. Etter det jeg har forstått er det lov å laste ned, men ikke lasteopp. Med andre ord ikke lov til å dele. Har jeg rett her, eller tar jeg feil. Hadde vært deilig med en oppklaring i denne saken. Lenke til kommentar
Buggah Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Som du sier. Vi har samme regel som Canada. Vi har lov til å laste ned, men ikke dele ut..... Men det er andre regler som bryter inn oxo da. Som F.eks ting du har brent til deg selv som Filmer o.s.v har du ikke lov å vise frem til andre utenfor ditt hjem eller.no slikt. Helt sykt med regler. Men hvem bryr seg? Hva kan offentligheten gjøre? Er dem store nok til å ta oss alle???? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Du har lov å laste ned, ja, det er riktig. Du har også lov til å dele musikk og filmer med nære venner og familie (til privat bruk, står det i loven). Det vil si at hvis du legger ut filer på en FTP og setter passord på den, gir passordet kun til "venner og familie", har du en god sak hvis noen skulle saksøke deg, noe som ikke skjer. Ellers kan jeg vise deg til åndsverkloven, §12: § 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk, b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram, c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar. Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, skulptur, billedvev eller kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk. Gjelder det musikkverk eller filmverk, kan fremstillingen av eksemplar ikke utføres ved fremmed hjelp som medvirker i ervervsøyemed. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå