Mathias Klingenberg Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 P-huset på Sola ble prosjektert med lavere brannmotstand enn anbefalt. Ekspert: - Sikker på at dette får konsekvenser Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Det kan vel være forskjell også i intensiteten på elbilbranner i 2020 i forhold til bensinbilbranner i 2010. Lenke til kommentar
Populært innlegg Lynxman Skrevet 8. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 8. januar 2020 Ikke måte på hvilken innsats det legges i å forsøke å dytte skylden over på elbiler fra kommentarfelt rundt omkring. 21 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Sjekk Avinor sin elbilgarasje på Gardermoen og mengelen på brannhemmende tiltak Lurer på når Avinor får opp sprinkleranlegg der... Det er vel etter hvert opplagt at sprinkleranlegg må bli påbudt i alle nye p-hus og at det må ettermonteres i alle andre i løpet av få år? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 (endret) Mutant_100 skrev (17 minutter siden): Det kan vel være forskjell også i intensiteten på elbilbranner i 2020 i forhold til bensinbilbranner i 2010. Ja, brannen blir mer konsentrert og en slipper brennende væske som sprer seg over alt og øker farten som en brann sprer seg i. Mye tyder og på at hyppigheten i antall branner går kraftig ned. Byttet til elbil kan neppe skje fort nok sånn sett. Endret 8. januar 2020 av Slettet+9817234 Lenke til kommentar
Carl Anton Stenling Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Elbiler inneholder mindre brannenergi og har et saktere brannforløp så en andel elbiler burde i så fall redusere intensiteten i brannen. En annen sak er at så lenge det fortsatt er over 90 % fossilbiler på veiene så må parkeringshusene tåle fossilbiler. 9 Lenke til kommentar
Biff1 Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Jeg var ikke klar over den irrasjonelle motstanded mot elbiler folk har. La nå eksperter få utale seg først. Dette handler jo om at bygningen trolig kunne vært bygget mer robust. 9 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 (endret) 14 minutes ago, probedroid said: Dette handler jo om at bygningen trolig kunne vært bygget mer robust. Man kan alltid bygge mer robust. Nå, i etterpåklokskapens grelle lys, er det lett å si at det burde vært overrislingsanlegg og andre forebyggende tiltak her. Når man bygger (både slike anlegg og alt annet) er de kravene som er satt av våre myndigheter basis for konstruksjon og utførelse. Løsninger som overstiger disse kravene gir naturlig nok en høyere grad av sikkerhet (og andre elementer), men vil alltid være kostnadsdrivende. Dette var en brann med katastrofale følger, men hvor ofte skjer dette? Dersom risikoen for gjentagelse av dette vurderes høy nok, bør myndighetskravene skjerpes, slik at forebyggende (og kostnadsdrivende) tiltak pålegges utbygger (og ev. eier for eksisterende anlegg). Disse kostnadene vil overføres til oss som er brukere av slike anlegg. Endret 8. januar 2020 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Biff1 Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Slettet-fsaSP0zV skrev (3 minutter siden): Man kan alltid bygge mer robust. Nå, i etterpåklokskapens grelle lys, er det lett å si at det burde vært overrislingsanlegg og andre forebyggende tiltak her. Når man bygger (både slike anlegg og alt annet) er de kravene som er satt av våre myndigheter basis for konstruksjon og utførelse. Løsninger som overstiger disse kravene gir naturlig nok en høyere grad av sikkerhet (og andre elementer), men vil alltid være kostnadsdrivende. Dette var en brann med katastrofale følger, men hvor ofte skjer dette? Dersom risikoen for gjentagelse av dette vurderes høy nok, bør myndighetskravene skjerpes, slik at forebyggende (og kostnadsdrivende) tiltak pålegges utbygger (og ev. eier for eksisterende anlegg). Disse kostnadene vil overføres til oss som er brukere av slike anlegg. Ja. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 45 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said: Dette var en brann med katastrofale følger, men hvor ofte skjer dette? Vel, de klarte å brenne opp 1400 biler i Liverpool for et par år siden, nesten uten hjelp fra elbiler:https://www.pbctoday.co.uk/news/health-safety-news/fire-suppression-in-car-parks/39393/ 7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Og nå sa brannvesenet på NRK Nyheter at elbilene ikke har vært en utfordring og at flere elbiler har gått med i brannen uten at batteripakkene har tatt fyr. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 45 minutes ago, JØI said: Og nå sa brannvesenet på NRK Nyheter at elbilene ikke har vært en utfordring og at flere elbiler har gått med i brannen uten at batteripakkene har tatt fyr. Har du mulighet for å linke til det utsagnet? 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Vil tro det er skumlere å drive slukking rundt biler som plutselig kan eksplodere, som bensinbiler kan. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 J-Å skrev (24 minutter siden): Har du mulighet for å linke til det utsagnet? Nei, men i dagens nyhetssendingen var klokken 19 var dette intervjuet. Du må nok dessverre lete selv i NRK sine arkiver. Eller var det på NRK Lokalen? Enten i den første eller andre, intervju med brannsjefen i en direktesending. Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Ja, det er nok stor forskjell på brann i elbiler og bensinbiler, spesielt når bensintanken er full. Når det gjelder den Opel dieselbilen som den eksplosive brannen oppsto i, mener jeg å huske noe fra forbrenningkjemien, som også ble poengtert under branndelen av et sikkerhetskurs en gang at når en dieselbrann først får opp temperaturen, så er den langt vanskeligere å hanskes med enn brann i bensin! Når det er sagt, burde en enkel og rask løsning i tilsvarende (billigproduserte) parkeringshus være å installere vanntåkeanlegg som kan seksjonere denne typen eksplosive (diesel)branner... 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 (endret) Det burde bli en avkortning i forsikringsutbetalingen på bygget, samt dersom noen bileiere ikke får full dekning, så bør de kunne rette restkravet i mot eier av bygget. Endret 8. januar 2020 av G 3 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 16 minutes ago, JØI said: Nei, men i dagens nyhetssendingen var klokken 19 var dette intervjuet. Du må nok dessverre lete selv i NRK sine arkiver. Eller var det på NRK Lokalen? Enten i den første eller andre, intervju med brannsjefen i en direktesending. Takk. ja, 4:30 minutter inne i lokalsendingen for Rogaland 19:45. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 (endret) J-Å skrev (39 minutter siden): Takk. ja, 4:30 minutter inne i lokalsendingen for Rogaland 19:45. Selv takk for å finne. er her for de som er interessert https://tv.nrk.no/se?v=DKRO98010820 Endret 8. januar 2020 av Slettet+9817234 La til lenke Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 JØI skrev (4 timer siden): Det er vel etter hvert opplagt at sprinkleranlegg må bli påbudt i alle nye p-hus og at det må ettermonteres i alle andre i løpet av få år? En forskriftsendring for nye p-hus er åpenbart. Sånne endringer gjelder typisk for anlegg som ikke er påbegynt bygget ennå, så det kan ta et års tid fra forskriftsendringen trer i kraft til de første sånne anleggene åpner. Regner med forskriftsendringen får ekspressbehandling og trer i kraft om 6-12 måneder. Men det med tilbakevirkende kraft / ettermontering kan bli juridisk vanskeligere å kreve og må kanskje vurderes i hvert tilfelle. Det kan være bygningsmessige hindringer for å få gjennomført tiltakene sånn man ville gjort det i et nytt p-anlegg. Det åpner for skjønn og muligheter for andre typer kompenserende tiltak. Lenke til kommentar
J. Ingebrigtsen Skrevet 9. januar 2020 Del Skrevet 9. januar 2020 Store, kraftige og effektive brannbiler som på en flyplass, kommer ikke til i et slikt garasjeanlegg. Takhøyden er for liten, akseltrykket for stort og svingene for krappe. Et av tiltakene etter denne brannen må være å lage brannbiler som kan komme til et alle steder der bilene parkerer. Det blir en helt annen type brannbil. Den kan være mer effektiv og allsidig enn et sprinkleranlegg. Vann fra sprinkleranlegg kommer ikke inn i motorrom eller interiør. Blir det brann i et elbil-batteri er det ikke sikkert vann er det lureste å spøyte på bilen. Det er høye spenninger, opp til 800 V, på kommende elbiler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå