Hanhijnn Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 (endret) Elakim skrev (6 minutter siden): Selv om det var mange elbiler som brant i går er det ikke sikkert det var så mange batterier som tok fyr. Akkurat det blir svært spennende å høre om - hvilke elbiler hvis batteri brant og hvilke ikke. Det skal en del til å antenne et batteri som er intakt. Det er flere eksempler på det. Her er ett eksempel med en bilfrakter med som brant i 2018 med elbiler. Flere av dem tok fyr men ingen av batteriene brant. https://www.nrk.no/osloogviken/biltransport-med-elbiler-i-full-fyr-pa-e6-1.14113890 Er ikke så lett å sette fyr på elbil-batterier som elbilhaterne vil ha det til. https://www.nrk.no/osloogviken/klarte-ikke-a-tenne-pa-elbil-batteriene-1.13437858 https://greentransportation.info/ev-ownership/safer/nissan-leaf-car-fires.html Endret 8. januar 2020 av Hanhijnn 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 (endret) DSB - Hvor brannfarlig er en elbil? Sitat "Det er derfor rimelig å anta at elbiler parkert i garasjeanlegg ikke representerer en høyere risiko for brann sammenliknet med konvensjonelle biler." De klarte å få en Tata Indica GLX til å brenne etter en kollisjonstest (dropptest fra 20m), men det tok lang tid før den tok fyr og var lett å slukke. Sitat Forsøkte å tenne på I det andre forsøket ble det forsøkt å tenne på elbilbatteriet med en ekstern varmekilde, for deretter å måle hvor mye vann og tid som gikk med på slokkearbeidet. − Det begynte etter hvert å brenne i plasten i bilen, men ikke i batteriet. Det var rimelig enkelt å slå ned flammene med samme innsatsmetoder og tidsforbruk som en brann i en konvensjonell bensin- eller dieselbil, sier Grav. Rapporten er fra 2017. Jeg skulle gjerne sett statistikk på antall branner i elbiler vs eksosbiler i Norge i 2019, vektet mot elbilandelen. Samme for tidligere år for å se om det er noen endret utvikling over tid. Så vidt jeg vet har det vært uhyre få elbilbranner i Norge. Jeg kan i hvert fall huske fra media en Tesla som brant under superlading i 2016, en Leaf i Østfold som tok fyr flere timer etter at det ble påkjørt av toget og tre? elbiler som brant da brannvesenet satt de i brann i forbindelse med slukkeøvelser. Brannen på Sola er sannsynligvis det sjette tilfellet jeg har hørt om (antar jo sterkt at det var elbiler der). Riktignok etter at en dieselbil satt det hele i gang. Edit: Side3 - Elbiler i voldsom krasjtest: Ønsket å se om batteriene begynte å brenne Endret 9. januar 2020 av Simen1 5 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Det virker nå litt unødvendig å brenne ned enda ett parkeringshus for å få bekreftet at det er behov for sprinkleranlegg: https://www.pbctoday.co.uk/news/health-safety-news/fire-suppression-in-car-parks/39393/ Høy elbilandel endrer trolig ikke vesentlig på dette. Om noe så vil sprinkling ha en enda mer positiv effekt for disse. Batteribranner er forholdsvis moderate hvis de kjøles godt ned. Da vil de neppe spre seg fra bil til bil. Det eneste er at en ikke kan utelukke risiko for flussyre, så røykdykkere må utstyres med kjemikaliedrakter. 1 Lenke til kommentar
353HCKVA Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 1 hour ago, jr_605 said: ..., så var batteriet intakt etterpå. Artikkelen fant jeg her: https://greentransportation.info/ev-ownership/safer/nissan-leaf-car-fires.html fake news. Billedet er af en Nissan Leaf bil med en benzin/diesel motor i. Lenke til kommentar
OleBen Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 jr_605 skrev (1 time siden): Blir interessant å se om det kommer en rapport etter dette på hvor mange elbil-batterier som faktisk tok fyr i denne brannen. Det er vel ikke slik at batteriet er det første som tar fyr i en brann, leste nettopp om en Leaf som ble rammet av en skogbrann i USA, og selv om hele bilen var utbrent, så var batteriet intakt etterpå. Artikkelen fant jeg her: https://greentransportation.info/ev-ownership/safer/nissan-leaf-car-fires.html Det skumle med Litium batterier er at de ikke nødvendigvis tar fyr direkte. "Thermal runaway" er grunnen til at enkelte elbiler tar fyr på innsamlingsplassen etter en kollisjon, og derfor bør disse plasseres på ett område som sikrer at andre ting ikke kan ta fyr. Lenke til kommentar
olemars Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Blir festlig for forsikringsselskapene å skaffe leiebiler til alle som trenger det nå tatt i betraktning at en stor andel av leiebilene i regionen står i akkurat dette parkeringshuset. 3 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Ble sagt til Aftenbladet. "Det går ikke an å sende inn mannskaper inn, fordi stålkonstruksjonene som er brukt i parkeringshuset tåler branneksponering i maks en halv time, sier Nils-Erik Haagenrud, brannsjef i Rogaland brann og redning til Aftenbladet." https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/opm2ma/se-de-dramatiske-bildene-fra-lufta-mellom-200-og-300-biler-har-gatt 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Jeg ser at Seabrokers la inn sprinkleranlegg da de bygget parkeringshuset vi bruker her på Forus. Har de større fokus på brannsikkerhet enn Avinor har? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Frobe skrev (10 minutter siden): Jeg ser at Seabrokers la inn sprinkleranlegg da de bygget parkeringshuset vi bruker her på Forus. Har de større fokus på brannsikkerhet enn Avinor har? Parkeringshuset på Forus har vel ikke så åpne vegger som det på Sola har? Sprinkleranlegg er ikke påkrevd dersom parkeringsanlegget har åpne vegger (og noen kriterier til, husker ikke i farta). 1 Lenke til kommentar
353HCKVA Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 brannbil på max. 2,10 meter, da ville jeg købe sådan en som Tivoli har i København https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tivoli_Fire_Engine.JPG Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 De skal ikke "ofre" brannbilen og kjøre denne inn i selve brannen. De har jo alt av innsatsutstyr i bilen, og er ikke noe poeng å ha denne inne i selve brannen. "Alle" p-hus har lav takhøyde, og er ikke dimensjonert for at en brannbil skal kjøre inn. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Link til kilde på det? Det finnes da ingen Leaf med annet enn elmotor? 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Brann i garasjeanlegg i Oslo slukket. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 353HCKVA skrev (1 time siden): fake news. Billedet er af en Nissan Leaf bil med en benzin/diesel motor i. TULL! Det der er elmotoren. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Penny skrev (2 minutter siden): Link til kilde på det? Det finnes da ingen Leaf med annet enn elmotor? Stemmer. Hen tuller (troller?) bare. 2 Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 I sommer tok jeg ned en brannvarsler, og la den spisebordet og gikk en tur ut. Da jeg kom tilbake en halv time senere så hadde 9 v litium batteriet eksplodert og lå som en utbrent, nedsmeltet hundelort 60 cm fra brannvarsleren. Bordplata hadde nesten tatt fyr. Brannvesenet hadde ingen forklaring. Kan "Thermal Runaway" være årsaken ?? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Sprinkler på parkeringshus må jo være no brainer. Bilene tåler til og med vann uten å ta den minste skade av det så det er ganske gjerrig å ikke planlegge sprinkleranlegg. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Lynxman skrev (6 minutter siden): ganske gjerrig Jeg vil ikke skylde på gjerrighet. Minimumsløsninger skal være godt nok, men det er det tydeligvis ikke her. Minimumskravet bør heves (via lover og forskrifter, ikke via "folkekrav" om mer spandable byggherrer). 2 Lenke til kommentar
Surge Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Bygget var spesifisert til R10 - 10 minutters brannmotstand. SWECO sto for beregningene... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå