aklla Skrevet 10. juni 2021 Del Skrevet 10. juni 2021 (endret) Itholia skrev (På 10.1.2020 den 9.17): og over til ett nett der man kan ta ut en enkelt sender og legge hele nettet dødt i hele landet? Lurt.... Du kan kanskje forklare litt hvordan landets nødnett er avhengig av en enkelt sender? edit: ett år gammel tråd ja.. Endret 10. juni 2021 av aklla Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. juni 2021 Del Skrevet 10. juni 2021 OPV skrev (57 minutter siden): Jeg har hatt Flexilarm installert på min iPhone i flere år. I samme sekund som tyfonene i området ble utløst i går, kom det en klar og tydelig melding på telefonen. Min telefon var satt på stille og lå på bordet, men kraftig vibrasjon og blinkende rød melding gjorde sitt. Det einaste eg har å utsette på varslinga i Flexilarm er at appen ikkje støtter lydsignal. Kraftig vibrering i tre omgangar og notifications gjer at det er lett å oppfatte meldinga, men eg savner ei muligheit for å også velge å få lydsignal i enkelte situasjonar. Kan f.eks. være der ein ikkje har telefonen i lomma (eller på hardt underlag slik at ein ikkje høyrer vibreringa), andre fordelar med lydsignal er at ein kan også varsle andre i nærheita som ikkje nødvendigvis har appen installert. Det er greit nok at appen er utvikla for hørselshemma som ikkje har nytte av eit lydsignal, men det virker litt korttenkt å ikkje inkludere lydvarsling. Andre brukarinnstillingar som appen burde hatt er muligheita til å f.eks. ignorere alarmar frå bygg som ligg meir enn X meter frå din lokasjon, det er ikkje alltid det er særleg relevant å få brannalarmen frå Thon-hotellet når du er 3 km frå sentrum sjølv om det teknisk sett er nærmaste bygget med Flexilarm. Tilsvarande burde det openbart være mulig å "abonnere" på bestemte bygg som du vil ha brannalarmen for uansett kvar du er, det kan f.eks. være arbeidsplassen din eller skulen der barna dine går. Appen burde også ha litt meir informasjon enn berre sjølve alarmen. Går det ein brannalarm på bygget du er i nærheita av så kunne det med fordel stått at ein skal evakuere og kvar ein skal møte opp. Ved flyalarm burde appen hatt ei grovsortering slik at ein får kortfatta info i alarmen, f.eks. test, søk tilflukt, forlat sentrum eller liknende. Innbyggarane har ikkje opplæring i korleis dei skal forholde seg til ein flyalarm, og ein vil f.eks. ikkje at folk skal trekke ut i gatene for å sjå kva som skjer om det er eit bombeangrep på veg der folk må søke tilflukt inne i bygg. Dette er desverre litt typisk med appar som er utvikla av det offentlege; kostbar utvikling, brukarvennlegheita er dårleg, appen gjer berre akkurat det som er viktigast, og det mangler på den siste finpussen på funksjonalitet. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10. juni 2021 Del Skrevet 10. juni 2021 OPV skrev (1 time siden): Jeg har hatt Flexilarm installert på min iPhone i flere år. I samme sekund som tyfonene i området ble utløst i går, kom det en klar og tydelig melding på telefonen. Min telefon var satt på stille og lå på bordet, men kraftig vibrasjon og blinkende rød melding gjorde sitt. Rart at ikke Staten / Sivilforsvaret har promotert den appen som et alternativ til tyfon-varsling da, for tyfoner står bare i byer over en viss størrelse her i landet. Vi som bor på mindre steder hører ingenting av disse tyfonene. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå