Gå til innhold

Deler av p-huset ved Stavanger lufthavn har kollapset – mange biler ødelagt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Med kasko eller delkasko dekker forsikringselskapene brannskadene på de ødelagte bilene, deretter søker de regress mot forsikringselskapet til bilen som begynte å brenne. Eieren av bilen som begynte å brenne er skånet for noe ansvar så lenge ansvarsforsikringen er i orden. Om bilen er uforsikret derimot så vil eieren kunne forvente en regning på noen hundre millioner.

Hva med de som kun har ansvar, eller biler som ikke er forsikret? 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (Akkurat nå):

Du ber ham trekke sammenligninger som ikke er mulig ut fra statistikken han har tilgjengelig, fordi du ikke liker sammenligningen han faktisk har grunnlag til å gjøre.

Nøyaktig det samme som de som sier at skogbranner er skylda. Så må en jo se på den faktiske undersøkelsen og påpeke fakta. Den sammenligner en 2 år gammel bilpark mot en bilpark som er mye, mye eldre. 

 

tommyb skrev (2 minutter siden):

Det er naturligvis fritt fram for meg, deg eller ham å gjøre denne tilleggssammenlikningen ved å finne et bedre datagrunnlag, men vi kan ikke forvente at han gjør det.

Jeg har aldri bedt noen fremvise fakta som det er umulig å hente frem. Det er derfor jeg snakker om logikk. 

 

tommyb skrev (2 minutter siden):

Videre så ekstrapolerer du ut antakelser fra utsagn og eldre frittstående observasjoner som om dine forventninger er måletall like gode eller bedre enn statistikken ovenfor. Her kan det virke som ditt bias gir deg selv langt større handlingsrom enn de du diskuterer mot. Men det er helt naturlig, jeg har en mistanke om at det gjelder oss alle. Jeg observerer det samme hos alle, inklusive meg selv. 

Jeg påpeker tall som batteriprodusentene selv bruker. Det er ingen hemmelighet at batteriproduksjonen kommer med sin egen "fail-rate". Sist jeg leste om den, så var den på 1:10,000,000. Kanskje den er forbedret, kanskje ikke. Mattematisk sett så vil man uansett risikere å få celler i alle produkter som bruker dem, inklusive elbiler når vi snakker om ei batteri-teknologi som kan selvantenne, så vil det jo forekomme - noe det jo allerede har gjort. 

Logikken tilsier da at det vil eskalere, og det ville vært interessant å sett en ordentlig sammenligning når elbilparken er på 50% av den totale bilparken. Dette blir åpenbart spekulasjoner, men logikken ligger uansett fast. Det er også derfor jeg nevner Toyota og deres satsing på SSB, som jo ikke ville hatt de samme problemene, såvidt jeg vet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Boba_Fett said:

Det er derfor logisk å anta at risikoen hos en parkert elbil som står til lading er større enn hos en konvensjonell bil (som ikke står til lading). Jeg regner med at også elbil-eiere forstår dette. Man trenger ikke være tilhenger eller motstander for å se denne sammenhengen.

Dette er noe man som elbileier burde forstå ja, men er veldig mye sikkerhet rundt lading av elbiler (sikkert ikke alle dog) men min Tesla er veldig rask med å stoppe ladingen om den merker den minste raritet.

Når bilen står parkert og ikke lader (eller er ferdigladet) kobles batteripakken fysisk ut med en stor kontaktor og bilen holdes bare i live av ett lite 12V batteri som på en vanlig ICE bil.

Nå er det sikkert ikke alle elbiler som er så "avansert" dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rudde skrev (13 minutter siden):

Hva med de som kun har ansvar, eller biler som ikke er forsikret? 

De kommer til å ønske at de hadde kasko eller delkasko.

 

Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Dette må da gå på forsikringen til flyplassen eller parkeringsselskapet?

Det ser ikke sånn ut, i følge If i hvert fall.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

(1) Nøyaktig det samme som de som sier at skogbranner er skylda. (2) Så må en jo se på den faktiske undersøkelsen og påpeke fakta. Den sammenligner en 2 år gammel bilpark mot en bilpark som er mye, mye eldre. 

(3) Jeg har aldri bedt noen fremvise fakta som det er umulig å hente frem. Det er derfor jeg snakker om logikk. 

 

(1) Men oophu3do, det er ingen som har sagt at skogbranner har skylda. 
(2) Det hadde vært en bedre sammenlikning. 
(3) ...som du, slik jeg tolket det, ba om. 
(4) Logikk er fint, men her er det for mange variable til å trekke ut noe med høy verdi. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Rudde skrev (39 minutter siden):

Hva med de som kun har ansvar, eller biler som ikke er forsikret? 

Bileiere som kun har ansvarsforsikring må nok belage seg på at de har tapt den verdien som lå i bilen.

Håper virkelig at det var delkasko (minst) på den Zafira'en som startet brannen. Hvis ikke så kan den stakkars eieren bli skyldig utrolig mange millioner kroner...

Edit: Vet ikke om de bileierne som ikke har forsikring får dekket sine biler på ansvarsforsikringen til Zafira-eieren.

Håper virkelig at Zafira'en var forsikret...

Endret av Hanhijnn
Feil i teksten.
Lenke til kommentar
tommyb skrev (Akkurat nå):

(1) Men oophu3do, det er ingen som har sagt at skogbranner har skylda. 
(2) Det hadde vært en bedre sammenlikning. 
(3) ...som du, slik jeg tolket det, ba om. 
(4) Logikk er fint, men her er det for mange variable til å trekke ut noe med høy verdi. 

1. Espen sier at forklaringen kan være skogbranner. 

2. Enig.

3. Litt vanskelig å se hva du peker til, siden du har flere punkter enn jeg hadde? 

4. "Fail-rates" er vell ikke en variabel? Det er jo uttalelser fra batteriprodusenter som påpeker dette. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Hanhijnn said:

Bileiere som kun har ansvarsforsikring må nok belage seg på at de har tapt den verdien som lå i bilen.

Håper virkelig at det var delkasko (minst) på den Zafira'en som startet brannen. Hvis ikke så kan den stakkars eieren bli skyldig utrolig mange millioner kroner...

Kasko (hel eller del) dekker skade på egen bil. Det er ansvarsforsikringen som gjør at eieren av Zafiraen ikke er gjeldsslave i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du som bileigar kaskoforsikring så er skadar som følge av brann eksplisitt dekt gjennom eiga forsikring. Då skal bileigaren bruke eiga forsikring og kreve regress frå skadevoldar for eventuell eigenandel og/eller bonustap.

Den store fordelen med å ha kaskoforsikring er at du då får pengane frå eige forsikringsselskap med ein gong, og så er det forsikringsseslskapet ditt som går vidare med regresskrav mot det ansvarlege forsikringsselskapet.

Dersom du ikkje har eiga forsikring så kan du fort ende opp med å måtte kjempe ein lang kamp for å vinne fram med eit krav. For å få lagt erstatningsansvar over på skadevolder så må du vise til at du har lidd eit tap, at den andre parten har ansvar for skaden, og til sist at dette ansvaret har ført til at du har blitt påført eit tap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilken risiko- og sårbarhetsvurdering er lagt til grunn, eller utarbeidet for å oppføre et slikt massivt parkeringsanlegg uten noe integrert overrislings- eller vanntåkeanlegg?! Her var det sannsynligvis en ulykke, hva med en "villet" handling? Og vil parkeringsavgiften løpe for de innesperrede bilene inntil de kan bli brakt ut, det ville vært så typisk Avinor å være fullstendig firkanta i slike situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, The Avatar said:

Dersom du ikkje har eiga forsikring så kan du fort ende opp med å måtte kjempe ein lang kamp for å vinne fram med eit krav. For å få lagt erstatningsansvar over på skadevolder så må du vise til at du har lidd eit tap, at den andre parten har ansvar for skaden, og til sist at dette ansvaret har ført til at du har blitt påført eit tap.

Ja, og om man ikke har delkasko/kasko, og eieren av Zafiraen ikke har ansvarsforsikring, så er det bare å glemme å få noe. Man kan legge sitt krav i bunken med andre krav, men så fremt eieren av Zafiraen ikke er utrolig rik, så vil resultatet bli personlig konkurs.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Ja, og om man ikke har delkasko/kasko, og eieren av Zafiraen ikke har ansvarsforsikring, så er det bare å glemme å få noe. Man kan legge sitt krav i bunken med andre krav, men så fremt eieren av Zafiraen ikke er utrolig rik, så vil resultatet bli personlig konkurs.

Kan det være Olav Thon som kjører Zafira'en? Neppe... ?

Lenke til kommentar

Ser ut som flere Nissan Leaf har overlevd i brannruinene? Er ikke det litt rart om de er så lettantennelige?

Sannsynligvis vanskeligere for dem å ta fyr ved eksterne varmekilder, siden de ikke har store mengder brennbar flytende veske bak, under og fremme.

Bensin/dieseltankene på biler nyere enn 20år er jo gjerne av plast også. Vet ikke hva denne plasten skal tåle av varme men plast er jo plast..

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...