Mannen med ljåen Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Var det ikke enklere og billigere å følge gjeldende krav til betongtykkelse? Så vil ikke armeringsjernet bli til smør etter en liten bilbrann, og true den strukturelle styrken til hele byggverket. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Dubious skrev (9 timer siden): Skal mye til før diesel begynner å brenne, og dette er ikke en Hollywoodfilm så sjansen for eksplosjon er minimal Mye annet i en dieselbil som kan begynne å brenne Jeg er fullstendig klar over at Diesel er vanskelig å tenne på men det blei i allefall beskrevet at bilen tok fyr og tanken eksploderte. Var derfor jeg skrev "eksploderte" nettop fordi jeg misstenker at det er overdrevet litt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Da kan det hende at de har underdrevet at ingen batterier tok fyr Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Kanskje batteriene slukket brannen? 3 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Dubious skrev (21 minutter siden): Da kan det hende at de har underdrevet at ingen batterier tok fyr Eller ar dieseltanken faktisk eksploderte da temperaturen blei høy nok men dette er ikke annet en spekulasjoner. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 perpyro skrev (8 minutter siden): Eller ar dieseltanken faktisk eksploderte da temperaturen blei høy nok men dette er ikke annet en spekulasjoner. Eksplosjoner kunne en høre på live sendingene og brannvesenet bekreftet at det var tank eksplosjoner. Det var en del av utfordringene deres 4 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Eksplosjoner kunne en høre på live sendingene og brannvesenet bekreftet at det var tank eksplosjoner. Det var en del av utfordringene deres Se der ja, så da var det bekreftet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Mannen med ljåen skrev (2 timer siden): Var det ikke enklere og billigere å følge gjeldende krav til betongtykkelse? Så vil ikke armeringsjernet bli til smør etter en liten bilbrann, og true den strukturelle styrken til hele byggverket. Kravene er fulgt. Så kan en jo tenke sitt om kravene. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Finner ikke tilbake til den Aftenbladet-artikkelen jeg leste tidligere, men her er en link til TU bak betalingsmur. Sola-brannen: Avinor fikk prosjektert lavere brannmotstand enn anbefalt Skulle tåle brann i ti minutter. Liten sannsynlighet for spredning, mente Sweco-ingeniøren. https://www.tu.no/artikler/sola-brannen-avinor-fikk-prosjektert-lavere-brannmotstand-enn-anbefalt/482449 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 perpyro skrev (2 timer siden): Se der ja, så da var det bekreftet. Det er ikke bekreftet noe For alt vi vet så var det batteriene som eksploderte Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Dubious skrev (2 minutter siden): Det er ikke bekreftet noe For alt vi vet så var det batteriene som eksploderte Det er bekreftet av brannstyrken, jo. Det er bare til å gå i arkivet til NRK og se sendingene. 6 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 De "eksplosjonene" kom fra taket, så langt fra tanken man kan komme, så mest sansynlig glass som sprakk Lenke til kommentar
G Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 8 hours ago, Sturle S said: Dei byggjer parkeringshusa opne for å spare pengar på ventilasjon. Eksos er giftig, og du må ha veldig god ventilasjon for å kunne ha eksosbilar i eit lukka parkeringshus. I ei framtid med berre elbilar er det enklare å innføre krav om både lukking og sprinkleranlegg. Evt kan ein forby eksosbilar i lukka parkeringshus/parkeringsgarasjer. For forbyentusiasmen er verdt å støtte opp om? Det er ikke mye miljøvennlig å ha bygget en ny fossilbil før forbudet mot nysalg av slike ble/blir innført, for så å ikke kunne nytte noe av dens levetid som fungerende bil etterpå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 Mannen med ljåen skrev (7 timer siden): Finner ikke tilbake til den Aftenbladet-artikkelen jeg leste tidligere, men her er en link til TU bak betalingsmur. Sola-brannen: Avinor fikk prosjektert lavere brannmotstand enn anbefalt Skulle tåle brann i ti minutter. Liten sannsynlighet for spredning, mente Sweco-ingeniøren. https://www.tu.no/artikler/sola-brannen-avinor-fikk-prosjektert-lavere-brannmotstand-enn-anbefalt/482449 Selv om det ble prosjektert lavere enn anbefalt så ble forskriftene fulgt. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 (endret) Tenker det også er greit å se på følgende: - Hvor mange lignende branner har vi hatt i norge? - Hvor mange branner som startet i bil i parkeringshus ble slukket av sprinkleranlegg? - Av de branner som er registrert i parkeringshus, hvilke type biler startet de i og hadde disse kjente feil (tilbakekallelse, mangler etc.) - Hva er tallene på bilbranner som startet pga. feil på bilen kontra menneskelig feil eller ulykker? Brannen startet i en dieselbil type Opel Zahira som hadde kjente feil med brannrisiko og var tilbakekalt Hvorfor kjørte den på veien hvis den var kategorisert med brannrisiko?https://news.sky.com/story/vauxhall-recalls-zafira-models-for-third-time-over-new-fire-risk-11704018 Fungerer ikke tilbakekallelse mekanismene? Opel er ikke alene om dette, det har vært nyhetsartikler om andre biler siste par år hvor man ikke forstår hvorfor det begynner å brenne og senere viser seg å være for høy varme i motorrommet kombinert med feil materialvalg ol. Noen skylder på at "ja men det er jo mer elektronikk i biler nå enn før" men vi har hatt et rimelig høyt nivå av elektronikk i biler med forbrenningsmotor i lang tid. Så jeg synes det er på tide å rette et kritisk blikk mot bilindustrien og hva de holder på med. Elbiler har heldigvis ikke dette problemet da de ikke utvikler varme på samme nivå. Om ikke annet så er elbiler kanskje de med minst brannrisiko om man skulle laget en skala over dette. Endret 11. januar 2020 av Theo343 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 (endret) Tilbakekallelsesmekanismene? Det er ikke akkurat regulert av staten Endret 11. januar 2020 av bshagen Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 Theo343 skrev (5 timer siden): Tenker det også er greit å se på følgende: - Hvor mange lignende branner har vi hatt i norge? - Hvor mange branner som startet i bil i parkeringshus ble slukket av sprinkleranlegg? - Av de branner som er registrert i parkeringshus, hvilke type biler startet de i og hadde disse kjente feil (tilbakekallelse, mangler etc.) - Hva er tallene på bilbranner som startet pga. feil på bilen kontra menneskelig feil eller ulykker? Brannen startet i en dieselbil type Opel Zahira som hadde kjente feil med brannrisiko og var tilbakekalt Hvorfor kjørte den på veien hvis den var kategorisert med brannrisiko?https://news.sky.com/story/vauxhall-recalls-zafira-models-for-third-time-over-new-fire-risk-11704018 Fungerer ikke tilbakekallelse mekanismene? Opel er ikke alene om dette, det har vært nyhetsartikler om andre biler siste par år hvor man ikke forstår hvorfor det begynner å brenne og senere viser seg å være for høy varme i motorrommet kombinert med feil materialvalg ol. Noen skylder på at "ja men det er jo mer elektronikk i biler nå enn før" men vi har hatt et rimelig høyt nivå av elektronikk i biler med forbrenningsmotor i lang tid. Så jeg synes det er på tide å rette et kritisk blikk mot bilindustrien og hva de holder på med. Elbiler har heldigvis ikke dette problemet da de ikke utvikler varme på samme nivå. Om ikke annet så er elbiler kanskje de med minst brannrisiko om man skulle laget en skala over dette. Disse tilbakekallingene var kun for RHD-biler! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå