NTB - digi Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Deler av p-huset ved Stavanger lufthavn har kollapset – mange biler ødelagt Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Elbil som tok fyr? 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 BMWcoupeftw skrev (2 minutter siden): Elbil som tok fyr? Det vet en ikke. Det er en ubekreftet påstand. utfordringen er uansett alle bilene med forbrenningsmotor som ikke lat seg slukke. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 JØI skrev (14 minutter siden): utfordringen er uansett alle bilene med forbrenningsmotor som ikke lat seg slukke. Moroklumpen. 9 Lenke til kommentar
Biff1 Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Elbiler brenner ikke mer enn andre, men er vel vanskeligere å slukke? 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Enig i at det blir feil i å spekulere i hvorvidt det er en elbil som er årsaken. Men brennede elbiler jo notorisk vanskelig å slukke sammenlignet med biler med forbrenningsmotor. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 4 minutes ago, Valotunk said: Moroklumpen. Vet du noe vi andre ikke vet? 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Vart nevnt av vitnet som meldte inn brannen at det var ein EL-bil som sto i brann. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 probedroid skrev (5 minutter siden): Elbiler brenner ikke mer enn andre, men er vel vanskeligere å slukke? Problemet der er cellene. De tar ikke fyr på samme tid alle sammen, men kan ta fyr i tur og orden, og flere brannfolk har rapportert at bilen tar fyr igjen timer etter at man trur man har slukket brannen. 8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 oophus3do skrev (Akkurat nå): Problemet der er cellene. De tar ikke fyr på samme tid alle sammen, men kan ta fyr i tur og orden, og flere brannfolk har rapportert at bilen tar fyr igjen timer etter at man trur man har slukket brannen. https://www.vgtv.no/live/190601/siste-nytt-brann-i-parkeringshus-ved-stavanger-lufthavn Ca. 50 min inn sier en brannmann noe sånn som at en elbil på flatt mark er vanskelig nok å slukke. Med det været som er nå, så blir det vel til at hele greia brenner ned. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Thor. skrev (16 minutter siden): Vet du noe vi andre ikke vet? Ikke noe annet en at en brann i en fossilbil i utgangspunktet tar brannmannskapene få sekunder å slokke. 5 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Brannvesenet på NRK TV poengterte man ikke hadde sprinkelanlegg i dette parkeringshuset. Hvor vanlig er det med sprinkelanlegg i parkeringshus? 3 Lenke til kommentar
Boba_Fett Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Trist at man lot brannen utvikle seg såpass før flyplassens eget brannvern involverte seg. Nå står hele 1. etasje i brann. På VG sier de at 300 biler har gått med. Det virker det som at brannvesenet har trukket seg tilbake, og lar bygget rett og slett brenne ned. Dette er ingen konvensjonell brann, og omtrent helt umulig å slukke nå. Kraftig vind gjør ikke situasjonen bedre. Politiet har fått tips om at brannen begynte i en elbil, uten at de kan bekrefte dette. Da kan man gjøre sine tanker om elbiler som står til lading. Klart risikoen er større for at en elbil skal begynne å brenne enn en konvensjonell bil når bilen står i ro. Dette er den nye hverdagen i Norge. Dette er helt sikkert ikke den siste brannen av denne typen. Bare tenk på alle boligblokker der det står elbiler på lading i kjelleren. 8 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Boba_Fett skrev (3 minutter siden): Politiet har fått tips om at brannen begynte i en elbil, uten at de kan bekrefte dette. Da kan man gjøre sine tanker om elbiler som står til lading. Klart risikoen er større for at en elbil skal begynne å brenne enn en konvensjonell bil når bilen står i ro. Dette er den nye hverdagen i Norge. Dette er helt sikkert ikke den siste brannen av denne typen. Bare tenk på alle boligblokker der det står elbiler på lading i kjelleren. Trur nok Toyota har gjort det godt i å unngå denne generasjonen med elbiler. Lithium-ion batterier kommer jo med en "failure-rate" som gjør det statistisk sett naturlig å forvente slike tilfeller jo mer celler man har der ute. 4 Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Såvidt jeg kan se er brannen under kontroll nå? Lenke til kommentar
Sverre K. Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 En forklaring på hvorfor Li-ion-batterier er vanskelig å slukke finner du her: https://www.tu.no/artikler/lading-av-elbiler-kan-fore-til-alvorlige-boligbranner/276505 Litt tilleggsinfo som dukket opp etter at dette var skrevet er at den kjemiske sammensetningen av katodene, ved høy nok temperatur, selv produserer oksygen som holder brannen i gang, og da hjelper det ikke med vann eller skum for å fortrenge oksygenet slik man slukker andre branner. Jeg så nettopp to intervjuer på TV2; En kar fra et forsikringsselskap som forklarte akkurat dette med at en slik batteribrann ikke lar seg slukke; og en brannsjef som sa at de forsøker å fjerne oksygenet rundt brannen for å få den til å slukke... 6 Lenke til kommentar
Biff1 Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Ja, hvis ikke elbilene begynner å brenne igjen, er nok sykt varmt der inne. Blir nok diskusjon om å separere elbiler og fossilbiler i anlegg. Skum der elbiler står og krav om sprinklerannlegg. Jeg kan jo tenke meg brann i en boligblokk, men ser for meg at parkeringsanlegg er såpass lukket og kraftig bettong i u etg at det kun vil bli materielle skader? Lenke til kommentar
Populært innlegg Bengt Who Skrevet 7. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 7. januar 2020 Det var i det minste ikke på grunn av lading. Det startet i Kiss&Fly, der kan en stå i 20 minutter og det finnes ingen ladere. Fossilbiler begynner å brenne rundt 80 ganger oftere enn elbiler. Et parkeringshus uten gode slukkemuligheter er å be om problemer. 11 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 34 minutes ago, Boba_Fett said: Trist at man lot brannen utvikle seg såpass før flyplassens eget brannvern involverte seg. Nå står hele 1. etasje i brann. På VG sier de at 300 biler har gått med. Det virker det som at brannvesenet har trukket seg tilbake, og lar bygget rett og slett brenne ned. Dette er ingen konvensjonell brann, og omtrent helt umulig å slukke nå. Kraftig vind gjør ikke situasjonen bedre. Politiet har fått tips om at brannen begynte i en elbil, uten at de kan bekrefte dette. Da kan man gjøre sine tanker om elbiler som står til lading. Klart risikoen er større for at en elbil skal begynne å brenne enn en konvensjonell bil når bilen står i ro. Dette er den nye hverdagen i Norge. Dette er helt sikkert ikke den siste brannen av denne typen. Bare tenk på alle boligblokker der det står elbiler på lading i kjelleren. Har du en tidslinje? Å ta flyplassens brannvern ut av beredskap mens ett eller flere fly er på vei inn ville vært uaktsomt, så før luftrommet er under kontroll kan ikke brannberedskapen brukes. 6 Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 (endret) 1 hour ago, oophus3do said: Problemet der er cellene. De tar ikke fyr på samme tid alle sammen, men kan ta fyr i tur og orden, og flere brannfolk har rapportert at bilen tar fyr igjen timer etter at man trur man har slukket brannen. Ser ut som ikke de har helt forståelse av batteribrann.. Det er ikke noe vanskelig, enn må kjøle ned batteriene til under "thermal runaway "-grensa, det samme gjeller elbil, bare større batteri.. Når brannen er "slukket", så er batteriene fremdeles for varme, og brannen vil starte igjen senere. Resultatet er at " bilen tar fyr igjen timer etter at man trur man har slukket brannen" I tilfelle man ikke har kjølt batteriet tilstrekkelig ned, anbefaler Tesla å la bilen stå på et brannsikkert område langt unna brennbart materialer, og Mitsubishi anbefaler å senke bilen ned i et basseng med vann. Ergo: Masse vann for å kjøle ned batteriet. Ikke skum, det trenger ikke ned i batteriet. Kursvideo for batteribrann på fly: Kursvideo for elbiler: Endret 7. januar 2020 av MEMENK76 fix av språfeil 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå