Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dysleksi eller adhd eller andre ting?

Gjest a52e0...d23

Anbefalte innlegg

Gjest a52e0...d23

Hei barnet til kjæresten sliter veldig med skriving og også litt med lesingen. Det er masse ting jeg merker som går igjen. Blant annet noen bokstaver som støtt bytter plass, D og G er ute feil plassert. Samme med K og G. Spesielt ofte i slutten av ord. Og/A feil er gjennomgående. Det er mange ting som skurrer men jeg vet ikke hvordan jeg kan bidra. 

Moren er veldig sensitiv og sår på alt om barnet og tar fort slikt som personlig kritikk eller bare avfeier alt uten refleksjon. Men jeg ser at dette hemmer og begrenser barnet og ønsker å hjelpe men er i et relativt nytt samboerforhold og er ikke vant med barn og vet ikke helt hva som blir rett fremgangsmåte. 

Har tenkt på at det kan være det handler om latskap, dårlig hukommelse, konsentrasjonsvansker etc. Men når jeg ser på hva som er skrevet så er det så mange feil som går igjen og som virker å komme helt random at jeg tror det kan være noe mer bak. Feks dysleksi eller adhd. Men jeg er jo ny i familien og vil ikke såre eller snakke noen ned. Har forsøkt å få en prat rundt dette med moren når det kun var oss og stemningen var lugn men det var ikke mulig så nå må jeg tenke alternativer. 

Kan jeg kontakte skolen eller be om at barnet testes på noe vis? Er ikke noe adopsjon i bildet så jeg blir vel strengt tatt en random person så ikke sikkert skolen engang har lov å snakke med med om dette. Men jeg må gjøre noe for dette kan ikke fortsette for det kan sette føringer for lang lang tid for barnet. 

Er det andre ting jeg kan gjøre? Er jo bare en helt vanlig fyr så jeg kan jo ikke stille diagnose eller vurdere evner eller på noen måte si noe av substans rundt dette. Men jeg forsøker å hjelpe med lekser og støtte der jeg kan og jeg tror dette bør undersøkes. 

Anonymous poster hash: a52e0...d23

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 52439...75a

Hei!
Jeg har en bror som har slitt med akkurat det samme. Man skal ikke trå så forsiktig, men man skal trå riktig Hvor gammelt er barnet? Det har mye å si. 

Anonymous poster hash: 52439...75a

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gjest a52e0...d23 skrev (7 minutter siden):

Hei barnet til kjæresten sliter veldig med skriving og også litt med lesingen. Det er masse ting jeg merker som går igjen. Blant annet noen bokstaver som støtt bytter plass, D og G er ute feil plassert. Samme med K og G. Spesielt ofte i slutten av ord. Og/A feil er gjennomgående. Det er mange ting som skurrer men jeg vet ikke hvordan jeg kan bidra. 

Har må du prøve å overbevise moren om å skaffe hjelp.. Dersom dette ikke blir tak i tidlig så kan det ha fatale konsekvenser for barnets liv.. 

Men, og dette er viktig: gjør for all del ikke den feilen å la han gå i en spesialklasse i offentlig regi. Det har jeg gjort  hele grunnskolen og videregående og det er faktisk det mest ødeleggende jeg har opplevd i livet fordi jeg ikke fikk noe utbytte av det. 

Det finnes skoler som steinerskolen og montessori som jeg har forstått er flinke med individuell opplæring, og hvor hvert barn blir tatt godt hånd om, og jeg vil aldri anbefale at vanskeligstilte barn med lærevansker skal gå på skoler i det offentlige fordi de dessverre ikke er gode nok. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...