Redaksjonen. Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Folk vet ikke at de kan endre fabrikkinnstillingen: Adaptiv cruisekontroll kan gi mer kø [Ekstra] Lenke til kommentar
olemars Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 (endret) Det er 6800 i bot for å kjøre med 1 sekunds avstand eller lavere. Under 2 sekund skal du egentlig stoppes for å få tilsnakk av politiet. Endret 7. januar 2020 av olemars Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 olemars skrev (5 minutter siden): Det er 6800 i bot for å kjøre med 1 sekunds avstand eller lavere. Under 2 sekund skal du egentlig stoppes for å få tilsnakk av politiet. Er nok på tide å gjøre om på slike regler som ble laget for endel år siden, for biler med dårlige bremser og null sikkerhet. Det er null grunn til å holde 3 sekunder til bilen foran seg med ACC på i kø under 20 km/t. 2 Lenke til kommentar
Dag Sverre Seljebotn Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 "På den ene siden ser det ut til at mennesker er villige til å ta sjanser under kjøringen. Det gjør de kanskje fordi de er i stand til å observere mange biler foran seg, og dermed at vi mennesker lærer å tilpasse kjøringen avhengig av trafikkflyten og de umiddelbare omgivelsene." Denne hypotesen er da nødt til å være feil. De færreste sjåfører har vært med i en kjedekollisjon eller sett biler foran seg kollidere for å få data å lære av. Individer flest har lite datagrunnlag for å vurdere hva riktig avstand er. Det handler jo om hva som er riktig lengde i det tilfelle at noe helt ufortsett skjer. Stort sett gjør det jo ikke det. Når det gjør det så skjer det, statistisk sett, med noen andre. Det er ingen feedback / datagrunnlag her til magefølelsen til folk. Menneskers magefølelser er ikke knyttet sammen i en slags superorganisme som kunne tilpasset seg og lært hva riktig avstand er.. Dette er ikke et innlegg for lengre eller kortere avstand; jeg vet ikke om optimal avstand er kortere eller lengre, det kommer også an på hvordan en skal vekte risiko for bulker og skader mot gjennomstrømning. Men ingenting som tilsier at folks magefølelse skulle være riktig. 1 Lenke til kommentar
Biff1 Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Jeg har avstand maximalt på cc når det er 80+ sone. Går aktivt ned på avstand når det er lavere fartsgrense. Har foten aktivt på bremsen i stedenfor gass under cc. På minste avstand så tar det litt tid før bilen starter og tar igjen bilen forran, ikke mye, men nok til at jeg føler det er unødvendig. Så jeg sluttet med det. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 Med ACC så kan ein nok til ei viss grad tillate seg å redusere sikkerheitsmarginen for å hindre kø ettersom ACC har raskare reaksjon enn sjåføren om teknikken virker som den skal. Spørsmålet er om det er verdt det. Dersom det skjer eit uhell så er det du som førar som risikerer førarkortbeslag og skuldtildeling frå forsikringsselskapet. Eg tvilar på at fleirtalet er villig til å gamble på at cruise kontrollen skal redde deg frå å køyre inn i bilen foran. Den einaste fordelen av å halde kortare avstand er at dei som kjem bak deg sparar nokre sekund, du som sjåfør kjem like fort fram enten du held 1 eller 5 sekunds avstand. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. januar 2020 Del Skrevet 7. januar 2020 The Avatar skrev (10 minutter siden): Dersom det skjer eit uhell så er det du som førar som risikerer førarkortbeslag og skuldtildeling frå forsikringsselskapet. Bilene på MEB platformen skal jo gjøre et forsøk i autonom ferdsel nivå 3 kategorien, der køkjøring på motorvei vil kunne gjøres autonomt. Da er det ikke lengre du som har skylda om noe går galt. Det er VAG. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 oophus3do skrev (8 timer siden): Bilene på MEB platformen skal jo gjøre et forsøk i autonom ferdsel nivå 3 kategorien, der køkjøring på motorvei vil kunne gjøres autonomt. Da er det ikke lengre du som har skylda om noe går galt. Det er VAG. Juridisk sett så tar du helt feil. Det må i tilfelle en lovendring til om bilen / bilprodusenten skal få ansvaret. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 (endret) Hanhijnn skrev (1 time siden): Juridisk sett så tar du helt feil. Det må i tilfelle en lovendring til om bilen / bilprodusenten skal få ansvaret. Det juridiske er ikke fastsatt ennå, men diskusjoner rundt forandringer på dette er jo i gang - særlig i tyskland. Sist jeg leste om det, så ønsker de en "black box" i bilene, som lagrer informasjon nok til at et uhell f.eks kan reproduseres og kjøres simulasjoner på for å finne skyld. informasjonen vil være tilgjengelig for dem som spør rundt et uhell, slik at tredjeparter som vil lære og forbedre systemene også kan ta nytte av et uhell sammen med forsikrings-selskapet. Med denne, så hadde det vært enklere med lovdata for autonom ferdsel også, for da ville det vært enklere å påpeke skyld. Nivå 1-2 = Menneskers skyld om noe går galt, og det er din bil som har "gjort" noe galt. Nivå 3-5 = Bilfabrikantens skyld om noe går galt og det er din bil som har gjort noe galt. Logisk å gjøre det slik, siden etter nivå 3 så er det "hands off and eyes off". Krasjer du på nivå 3, så er du jo etter definisjon umulig å legge skyld på, siden du ikke har krav til deg på å følge situasjonen utenfor bilen. Du kan lese en bok, eller se en film om du vil. Jeg mener Audi eller VW hadde ei blogg-post om dette tidligere, der nivå 3 er og vil være "deres" skyld, om noe går galt. Endret 8. januar 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 oophus3do skrev (17 minutter siden): Det juridiske er ikke fastsatt ennå, men diskusjoner rundt forandringer på dette er jo i gang - særlig i tyskland. Uansett er det alt for tidleg å alt no gå ut og oppfordre bilistane om å sette cruise kontrollen til den kortaste avstanden. I framtida når dei sjølvkøyrande bilane kjem så reknar eg med at alle kjem til å køyre med berre nokre centimeters avstand til bilen foran, for å på den måten utnytte vegkapasiteten og spare drivstoff ved å legge seg i dragsuget. Per dags dato er det bilføraren som er ansvarleg for å køyre på ein slik måte at det ikkje oppstår ulykker. Kræsjer bilen under køyring med ACC så er det du som bilførar som er ansvarleg, tilsvarande som når du låser CC på 80 km/t og derfor sklir ut i skarpe svingar. Om autmatikken ikkje slakkar ned og held forsvarleg avstand så er det du som bilførar som må forstå at slik køyring er for farleg til å la førarassistentsystemet få bestemme. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 The Avatar skrev (2 minutter siden): Per dags dato er det bilføraren som er ansvarleg for å køyre på ein slik måte at det ikkje oppstår ulykker. Kræsjer bilen under køyring med ACC så er det du som bilførar som er ansvarleg, tilsvarande som når du låser CC på 80 km/t og derfor sklir ut i skarpe svingar. Om autmatikken ikkje slakkar ned og held forsvarleg avstand så er det du som bilførar som må forstå at slik køyring er for farleg til å la førarassistentsystemet få bestemme. Er stort sett enig med deg, fordi vi aldri har hatt noen nivå 3 biler ute. Men som sagt, så skal MEB støtte dette, og får de gjennomslag for reglene de eventuelt er med på å danne, så kan det hende vi om få år får de første smakebitene på nivå 3. Dog, der vil det kun være i køkjøring på motorvei under 30 km/t eller hva det var. Da vil det altså ikke være oss som har skylda om du dunker borti bilen forran under en nedbremsning, det vil være VAG's skyld - om du har aktivert og godkjent at bilen skal ta over i nivå 3. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå