KjellG Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Hårek skrev (På 7.2.2020 den 16.13): Det er ikke mulig for noe elektrisk utstyr å balansere seg selv på den måten. Men det er mulig å måle forbruket i sikringskapet og sende data til ladeboksen med ekstra utstyr. Er nevnt i denne bloggen, se Lastbalansering. Dette vil jeg ikke kalle lastbalansering, men ladestruping. Systemet måler husets strømtrekk og struper ned ladingen om det blir for mye. Balansering innebærer å justere lastene slik at linjestrømmene blir like. For å kunne gjøre det, må en ev ha en bil med 3 ladere ogkunnejustere disse individuelt. Selv da kan det være vanskelig i IT. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Angående fasediskusjonen så bruker jeg begrepene på samme måte som @DiskusDød . Antall "fas" = antall faseledere. N-leder og PE teller jeg ikke med i antallet. Anterialis skrev (På 7.2.2020 den 14.33): Var det sånn å forstå at ingen biler pr. i dag kan lade på tre-fas IT-nett? Altså, er det ingen poeng for meg å betale ekstra for å legge ut 3-fas til min ladeboks når jeg er på IT-nett? Renault Zoe og Teslaer kan bruke 3-fas. Det kan bli flere i framtida og er en fordel rent elektrisk. Prisforskjellen på en 3-leder og 4-leder kabel og 2pol vs 3pol jordfeilvern er ubetydelig så jeg ville sagt kjør på med 3-fas uansett om din første elbil støtter det eller ei. Vær obs på at mange ladebokser har innebygget enten vern mot likestrøms-jordfeil, deriblant Easee. Det betyr at du kan bruke type A jordfeilvern i sikringsskapet i stedet for type B. Type A er billigere enn type B. Evil-Duck skrev (På 7.2.2020 den 14.44): Mener på at Tesla Model 3, Model S og Model X vertfall kan lades ved opp til 11 kw effekt ved 3 fas IT nett. Tja. Model S og X er bygget for amerikansk split-fase og TN 3-fase. På 3-fase IT så lader de litt "køddent". Det vil si at det fungerer greit og trygt, men man får bare full strømstyrke på en av tre faseledere. De to andre får halv strømstyrke. Det står litt mer om det i ladeveiledningen hos TOCN. I praksis vil det si at du får ladet med 8,5 kW på 32A 3-fase IT og halvparten av det på 16A. Jeg er litt usikker på Model 3, men tror den er bygget for å takle IT-nett bedre. Dvs. full pupp på alle tre fasene og dermed 6,4 kW på 16A. (Jeg tror ikke 32A er mulig på model 3) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå