Gå til innhold

Ber kundene gjøre høyttalere ubrukelige for å få rabatt: Ugunstig for lommebok og miljø, sier forsker [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (11 minutter siden):

Sonos-fanboy, tydeligvis. Hvorfor kan de ikke gi rabatt uten at folk må kaste de gamle? Og hvorfor "bricker" de gamle enheter i stedet for å la folk bruke de til de enten kaster de selv eller selger de så andre kan bruke de?

For å forstå dette så hjelper det med en basisforståelse av økonomi. Å gi rabatt til eksisterende kunder er smart siden det bygger merkelojalitet. Å koble det til innlevering/destruksjon er også smart fordi det sikrer at rabatten går til riktig person. At Sonos fjerner enheter fra bruktmarkedet vil også ha en effekt men jeg tror den effekten er relativ beskjeden siden jeg tror at mange av enhetene det her er snakk om heller vil støve ned et sted enn bli solgt. Hvor attraktive er egentlig 10+ år gamle enheter på bruktmarkedet?

Lenke til kommentar
nomore skrev (15 timer siden):

Jeg tviler. Og jeg frykter at problemet blir større og større fremover når flere og flere ting blir "smarte".

Det er helt klart noe å tenke på. Jeg er ikke overopptatt av miljøvern, men ser ikke positivt på at produkter som er ment å vare 10-20 år blir kastet etter 5 år.

Vaskemaskiner, varmeovner, kjøleskap osv. med wifi og online funksjoner som vil gå ut lenge før levetiden på varen.

Når jeg kjøpte vaskemaskin for kort tid siden, var selgeren mer opptatt av wifi og App til den enn det å vaske klærne.

Jeg sa jeg skulle ha en god solid maskin som varer. At jeg ikke brydde meg om led belysning, skjerm, wifi og apper. Da hadde ikke selgeren på Elkjøp så mye å si.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Problemet med både Sonos sine produkter og vaskemaskinen Elkjøp forsøkte å selge deg er at det er nettverkstilkoblete produkter og de blir sikkerhetsmessig utdatert på noen få år. Øvrig elektronikk eldes også, elektrolyttkondensatorer tørker ut, det dannes mikrosprekker i lodding for å nevne noe men det degraderer vesentlig saktere enn sikkerheten på disse dingsene.

 

Dessverre er samfunnet vårt i høy grad avhengig av vi stadig vekk kjøper nye greier. Å senke tempoet på økonomien vil bare føre til arbeidsledighet og fattigdom og er ikke noe å vinne valg på. Da tror jeg det er bedre å skjerpe kravene til resirkulerbarhet. 

Her er et eksempel på noen som forsøker å ta dette alvorlig. Det handler i utgangspunktet om økologisk vin og panteflasker men i følge dette avsnittet er kravene ganske spesifikke: "Ved pant krever Infinitum at flaska må ha plastkork, og at hele flaska er resirkulerbar. Kravene går helt ned til hvilken limtype som benyttes for etiketten, for å sikre en så høy gjenvinningsandel som mulig."

https://www.dagbladet.no/mat/se-tar-du-med-denne-pa-butikken-far-du-penger/70872955

Lenke til kommentar

Vaskemaskin: Vi kjøpte en ny i 2003, og den har virket uten problemer siden da, og virket senest i går... Har overlevd to unger som har blitt født og gått gjennom barnehage og grunnskole (nesten i hvert fall for sistemann sin del) etter at vi kjøpte den, så den har hatt sin dose med regntøy og andre klær fullle av sand.

Vi har også en tørketrommel fra samme fabrikat som ble kjøpt året etter. Der har vi riktignok vært nødt til å bestille service to ganger, en gang under garanti og en gang høsten 2019. Siste gang var det en plastbit som hadde lurt seg forbi filtrene og havnet på varmelementet, så servicemannen trengte bare å fjerne den for at trommelen skulle tromle lykkelig videre.

Så det er ikke bare skrot som selge nå heller. :-)

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 minutter siden):

Han vil jo oppdage det innen 21 dager og dermed være innafor 2 års-fristen for reklamasjon mot privatperson.

Ja, men tenkte mer om det var ett av disse utdaterte produktene - om det fungerer slik at man får rabatt-nr med en gang prosessen starter og bruker dette til å få rabatt på nytt produkt.  (Hvis sonos vil at kundene skal få nytt produkt tilsendt før det gamle slutter å virke) men så selger det gamle og utdaterte produktet på Finn, som da fungerer noen dager etter at kjøper har fått det.  Dvs selger får både rabatt og salgspris, mens kjøper blir sittende med et ubrukelig produkt når det helt overraskende slutter å fungere.  Jeg tenker da skruppelløs selger som er ute etter å svindle og som selvfølgelig ikke vil gi noen erstatning.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...