Gå til innhold

Ber kundene gjøre høyttalere ubrukelige for å få rabatt: Ugunstig for lommebok og miljø, sier forsker [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en annen tråd om dette også, da digi.no skrev om dette for noen dager siden.

Sonos sitt svar om å gjøre fullt virkende produkter ubrukelig, så ingen kan kjøpe det brukt, er for meg latterlig:

"Selv om vi er stolte av hvor lenge produktene våre varer, ønsker vi ikke at de eldre produktene skal være den første Sonos-opplevelsen nye kunder får."

Det er for meg en slags idiotstempling av de som kjøper noe brukt. Som at bruktkjøpere gjenerelt ikke forstår at et produkt kan ha videreutviklet seg på visse områder senere!!?? -Men allikevel gi den lyd og brukeropplevelse kjøper ønsker av noe brukt.

Endret av plankeby
  • Liker 7
Lenke til kommentar
5 minutes ago, plankeby said:

Det er en annen tråd om dette også, da digi.no skrev om dette for få dager siden.

Sonos sitt svar om å gjøre fullt virkende produkter ubrukelig, så ingen får eller kjøper det brukt, er for meg latterlig: " [……] Selv om vi er stolte av hvor lenge produktene våre varer, ønsker vi ikke at de eldre produktene skal være den første Sonos-opplevelsen nye kunder får."

Det er for meg en slags idiotstempling av de som kjøper noe brukt. Som om bruktkjøpere gjenerelt ikke forstår at et produkt kan ha videreutviklet seg senere!!?? Dette sier noe om Sonos sitt syn på kundene,

" There's a sucker born every minute" har da alltid vært en solid forretningsmodell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke dette *akkurat* samme forretningsmodell som når en bilforhandler tar din gamle bil i innbytte? Så kan du vurdere om du heller vil  selge bilen selv, med det bryderiet og risikoen det medfører..

Det 'nye' her er at Sonos har funnet en metode hvor du slipper å returnere den gamle høyttaleren for å gjøre deg fortjent til rabatt når du kjøper ny. Om du ikke liker det kan du bare selge den gamle på finn.no og bruke pengene til å finansiere ny Sonos-høyttaler.

Lenke til kommentar

Jeg legger ved hele svaret, ikke bare den biten jeg først hadde...

Publisert på digi.no 30. des 2019

Sonos har sendt oss følgende kommentar, via deres PR-byrå i Norge:

«Vi ønsker å oppfordre til å skille seg av med gamle produkter på en ansvarlig måte. Den beste måten å gjøre dette på er å knytte insentivet [Trade Up-kreditten] til resirkulering. Hvis en kunde velger å selge Sonos-produktet sitt brukt, er det den kundens avgjørelse. Men dette er eldre produkter som har blitt erstattet med kraftigere og bedre produkter. Selv om vi er stolte av hvor lenge produktene våre varer, ønsker vi ikke at de eldre produktene skal være den første Sonos-opplevelsen nye kunder får. Vi håper at muligheten til å oppgradere til det siste og beste vil bidra til at folk gjenvinner gamle produkter på en ansvarlig måte, og vi føler at det er riktig å gjøre resirkulering til en betingelse for tilbudet vårt."

Ser ut til at Sonos vil ta æren for at folk kaster sitt el søppel på el-retur. Det fullt brukbare Sonos brått gjør til søppel ved noen tastetrykk.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Men husk nå at Norge er i verdenstoppen når det gjelder retur av elavfall. Så når Sonos nå lagde denne kampanjen var kanskje ikke vårt lille marked det store fokuset de hadde - men resten av verden og hvor lite elavfall som blir returnert i andre land.

Jeg er enig med andre her at det er ikke bra for miljøet at et velfungerende produkt skal først ødelegges bevisst, og så kastes for å få en rabatt på et nytt produkt. Men vi må og ha i bakhodet at de produktene de gir rabatt på ved å ødelegge de er de eldste produktene de fortsatt supporterer - men som de nå ønsker å bli kvitt da teknologien i de er utdatert i forhold til hva produsenten ønsker å levere.

Og hvor mange andre gjør tilsvarende? Hva med gamle smarttelefoner som fungerer helt fint til enkle oppgaver, men som ikke lenger får oppdateringer og dermed heller ikke kan ta del i en del applikasjoner som ligger i AppStore/PlayStore? Nettbrett? PC'er? Og ikke glem at vi er på vei inn i en tid med smarte kaffetraktere, panelovner, lys, rullegardiner osv som prater med en server på nett - som ofte kan bli ubrukelige når produsenten legger ned, selges, slås sammen med noen andre etc. Dessverre.

Her gir i det minste Sonos en rabatt på nytt produkt om du kaster det gamle produktet ditt, selv om du mener det har noen år igjen.

Produktene som kvalifiserer for trade up er:
- Sonos Connect og Connect:Amp(lansert i 2008)
- Sonos Play:5(lansert i 2009)

Altså 12 og 11 år gamle produkter. Ja de fungerer men jeg kan godt forstå at produsenten vil ha de ut av listen av produkter de må støtte. De kunne tross alt kuttet de tvert ut og sagt at de beklageligvis er for gamle og ikke lengre støttet.

Lenke til kommentar
nomore skrev (25 minutter siden):

[…………] Altså 12 og 11 år gamle produkter. Ja de fungerer men jeg kan godt forstå at produsenten vil ha de ut av listen av produkter de må støtte. De kunne tross alt kuttet de tvert ut og sagt at de beklageligvis er for gamle og ikke lengre støttet.

Gode poeng, men redusert funksjonalitet tror jeg mange kan leve med. Nå skal ikke dette tas ut av dimensjoner heller.

Lenke til kommentar

Neida. Men jeg ser at folk glemmer litt fort her at samfunnet generelt bør endre litt fokus. Jeg har ingen løsning på hvordan, men det er ikke nødvendigvis Sonos som er den store stygge ulven her.

For eks så ser jeg jo flere og flere LG, Samsung og andre merker av TV'er som er såkalt smarte - men som sluttet å få oppdateringer for noen år tilbake. Disse får ofte ikke tilgang til for eks Netflix, TV2 Sumo, Dplay osv fordi de ikke lenger blir oppdatert, og dersom dette var en viktig funksjon for kjøperen så har man der altså en TV med svært avkortet levetid og bruksverdi for kunden. Joda, de kan montere Chromecast eller Apple TV, men det var jo ikke derfor de kjøpte "Smart TV".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (19 minutter siden):

Neida. Men jeg ser at folk glemmer litt fort her at samfunnet generelt bør endre litt fokus. Jeg har ingen løsning på hvordan, men det er ikke nødvendigvis Sonos som er den store stygge ulven her.

For eks så ser jeg jo flere og flere LG, Samsung og andre merker av TV'er som er såkalt smarte - men som sluttet å få oppdateringer for noen år tilbake. Disse får ofte ikke tilgang til for eks Netflix, TV2 Sumo, Dplay osv fordi de ikke lenger blir oppdatert, og dersom dette var en viktig funksjon for kjøperen så har man der altså en TV med svært avkortet levetid og bruksverdi for kunden. Joda, de kan montere Chromecast eller Apple TV, men det var jo ikke derfor de kjøpte "Smart TV".

Jeg håper virkelig at mange har fått med seg nå at Smart TV delen virker i 3-5 år maks. Nå har vi hatt Smart TV i 10 år, så flere har nok lært den delen, at support på smart siden forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smart-funksjonalitet har ikke noe i en TV å gjøre. Der burde man hatt en nullterminal også kan du heller streame innhold fra mobilen, eventuelt et dedikert nettbrett som har fast adresse på stuebordet.

 

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det er galt å tilby rabatt når du skroter den gamle enheten. Den er for gammel til at Sonos kommer til å levere den ut igjen til kunder uansett så du kan like gjerne skrote den selv.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Smart-funksjonalitet har ikke noe i en TV å gjøre. Der burde man hatt en nullterminal også kan du heller streame innhold fra mobilen, eventuelt et dedikert nettbrett som har fast adresse på stuebordet.

 

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det er galt å tilby rabatt når du skroter den gamle enheten. Den er for gammel til at Sonos kommer til å levere den ut igjen til kunder uansett så du kan like gjerne skrote den selv.

At produkter brukes så lenge som mulig har ingen effekt på energibruk? Med tanke på produksjon?

Klima? Miljø?

Du synes det er greit med tiltak som forkorter levetiden på produkter? Du skjønner ikke hvorfor det er galt?

Mange spørsmål, jeg veit, men jeg skjønner lite av din tankegang.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Igjen, dette har ingenting med miljø å gjøre. Det er for å hindre utstyret deres å havne på bruktmarkedet slik at det konkurrerer med dem selv.

Det er ingenting som hindrer deg til å selge dine gamle sonos-høyttalere på finn og bruke pengene til å delfinansiere kjøp av ny høyttaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (5 timer siden):

At produkter brukes så lenge som mulig har ingen effekt på energibruk? Med tanke på produksjon?

Klima? Miljø?

Du synes det er greit med tiltak som forkorter levetiden på produkter? Du skjønner ikke hvorfor det er galt?

Mange spørsmål, jeg veit, men jeg skjønner lite av din tankegang.

Hvordan forkorter dette levetiden på produktet? Sonos tvinger ingen til å gjøre dette.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Kahuna said:

Det er ingenting som hindrer deg til å selge dine gamle sonos-høyttalere på finn og bruke pengene til å delfinansiere kjøp av ny høyttaler.

Spiller ingen rolle. De gjør det fremdeles ikke for miljøet, men for å tjene mest mulig penger. Gjerne på bekostning av miljøet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Spiller ingen rolle. De gjør det fremdeles ikke for miljøet, men for å tjene mest mulig penger.

Wow. En bedrift som eksisterer for å tjene penger! Helt utrolig!!! Trodde Sonos var en miljøorganisasjon jeg!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...