Gå til innhold

Kong Durek av Norge ?


Anbefalte innlegg

Kong Harald vil neste år feire 30 års jubileum som konge av Norge. La oss si at hele Kong Haralds slekt, altså alle etterkommere av kong Olav med dens maker hadde deltatt på 30 års jubileet og at prinsesse Martha allerede er blitt gift med sjaman Durek. Hvis slottet skulle bli rammet av en kraftig terrorbombe der alle omkommer, unntatt sjaman Durek, hva ville ha skjedd etterpå? Det hadde ikke vært noen av etterkommerne med dens maker igjen etter kong Olav i det hele tatt, alle hadde daua. Martha er nr 4 i arverekkefølgen og hva hvis hun hadde vært gift med sjaman Durek og hva om det ikke fantes noen andre som kunne ta over etter kong Harald, hadde sjaman Durek blitt utnevnt til ny konge av Norge? Det er et ord som heter unntak. Personlig tror jeg at Norge hadde blitt republikk.

Endret av oab-1966
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, dette er regulert i Grunnlovens paragraf 6.

"Arvefølgja er lineal. Berre barn av dronning eller konge, eller av nokon som sjølv har arverett, kan arve, og barnet må vere født i lovleg ekteskap. Den nærare lina går føre den fjernare og den eldre i lina føre den yngre"

Durex'en vil aldri bli en del av arverekken til tronen, uansett giftemål, slik Ari heller aldri var del av arverekken.
Han vil forøvrig heller aldri bli konge, selv om Martha skulle arve tronen av en eller annen grunn, og de var gift.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjæresten til Märta er ikke i arverekken.

Søkeresultater

Sammendrag av søkeresultat fra nettet

Arverekken til Kronen er fastsatt i Grunnlovens § 6, og er som følger:

Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon.

Hennes Kongelige Høyhet Prinsesse Ingrid Alexandra.

Prins Sverre Magnus.

Prinsesse Märtha Louise.

Maud Angelica Behn.

Leah Isadora Behn.

Emma Tallulah Behn.

1. okt. 2018

Arverekken - kongehuset.no

 

https://www.kongehuset.no › artikkel

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teoretisk kan Durek få barn med Märtha, og disse vil være i arverekkefølgen.

Men det forutsetter en katastrofe som utsletter Kong Harald, Kronprins Haakon og alle hans etterkommere, så Märtha blir dronning.

Deretter må en katastrofe utslette alle hennes barn med etternavn Behn, før hennes barn med Durek Verret kan bli Dronning Märtha sin etterkommer.

Sjaman Durek Verret er ikke i arverekkefølgen, men hans potensielt fremtidigge sønn med Märtha kan bli hetende Kong Durek Jr. den første.

 

Det forutsetter som sagt flere dødsfall, der foreløpig unge og friske prinser og prinsesser ikke får etterkommere først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Men siden vi snakker om teoretiske muligheter, og dette er velstående mennesker, så finnes det jo muligheter. Surrogat, prøverør osv.

Joda, det hadde blitt en teoretisk mulighet. Hva hvis prøverør og surrogat osv går i vasken, også avslag på adopsjon?

Endret av oab-1966
Lenke til kommentar

Du mener, hvis alle de kjente kongelige i Norge dør ut, inkludert barna til Ari Behn?

Jeg er ikke ekspert på området, men har en viss interesse av emnet.
En video om britisk arverekkefølge fra CGP Grey på Youtube har lært meg det jeg kan, og det kan jo hende at norsk praksis er annerledes.

 

Min tolkning er at hvis vår nåværende konge dør uten arvinger, eller disse også dør ut, så vil kongens eventuelle brødre og søstre være neste i arverekken. Deretter deres barn.

Det vi si Prinsesse Ragnhild, men hun er allerede død.

Dette er hennes arving:

https://no.wikipedia.org/wiki/Haakon_Lorentzen

 

Med alle mulige forbehold om at jeg kan ha misforstått en video på Youtube, og at reglene kan være annerledes i Norge.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Min tolkning er at hvis vår nåværende konge dør uten arvinger, eller disse også dør ut, så vil kongens eventuelle brødre og søstre være neste i arverekken. Deretter deres barn.


Det kan godt være man ser til andre lengre ut i kongefamilien for å finne en arvtaker, dersom noe slikt skulle skje, men det er ikke noe automatikk i det.

Dersom det ikke finnes noen i direkte arverekke til tronen, altså barn av dronning eller konge, eller barn av disse igjen, så vil Stortinget avgjøre.

Kongen, dersom han lever, kan komme med forslag, men disse trenger ikke tas til følge, jmf. Grunnlovens paragraf 7.

"Er ingen arveberettiget prins eller prinsesse til, kan kongen foreslå sin etterfølger for Stortinget, som har rett til å bestemme valget hvis kongens forslag ikke bifalles"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En britisk dokumentar som ligger på Youtube hevder å ha funnet sterke indisier på at en middelalderkonge var født utenfor ekteskap, og at hele arverekkefølgen de siste århundrene har vært på feil spor. De oppsporet mannen som egentlig skulle vært nåværende britisk konge i Australia. En ganske alminnelig privatperson.

 

 

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Sjaman Durek er ikke etterkommer etter Kong Olav. Han er ikke i arverekkefølgen.

Ektefeller er ikke i arverekkefølgen, men de kan få barn med en tronarving for å lage en fremtidig tronarving.

Kong Olav var enebarn, altså ingen søsken.

Hvis det skulle bli totalt umulig å finne etterkommere m/maker etter kong Olav, så se ikke bort fra at det hadde blitt gjort unntak. Aldri si aldri. Jeg hadde flyttet til månen hvis durex'n hadde blitt kongen av Norge.

Endret av oab-1966
Lenke til kommentar

Olavs far var Haakon VII, som var en prins fra Danmark.

Han hadde flere søsken, men var den ønskede kandidaten for jobben.
Han ble velgt til Norges Konge i 1905.

Du blir kjent med ham i filmen Kongens Nei, fordi han ikke anerkjente Quisling sin regjering under okkupasjonstiden.

 

Om Norge har mistet alle sine kongelige, er jeg slett ikke sikker på om vi vil lete etter en ny konge blant etterkommere av Haakon VII sine søsken. Det er jo en mulighet. Å utnevne en kjendis er også en mulighet. Eller bli en republikk.

På den annen side kan det jo vise seg at Durek er relatert til kongefamilien nærmere enn vi tror. Eller at Stortinget vedtar at Durek er så godt likt at han vil bli en god konge for Det Norske Folk. Og at griser flyr.

Jeg tror dog at Tande P blir konge før Durek blir det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...