Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidstaker suspendert

hostilekid

Anbefalte innlegg

Arbeidstaker A har blitt suspendert fra sin arbeidsgiver(kommunen) som følge av at A har brukt Visa-kortet til en pasient som er under vergemål. 

Problemet i saken er at A er en primærkontakt til den forannevnte pasienten og har en tillatelse til å bruke Visa-kortet fra vergen. A har brukt dette Visa-kortet i noen år til å kjøpe blant annet klær og andre ulike hverdags ting som pasienten kan trenge. 

Arbeidsgiver har fattet et vedtak på å suspendere A på dagen uten å opplyse om hvorfor. Arbeidsgiver har heller ikke tatt kontakt med vergen for å kartlegge den faktiske situasjonen om hvorvidt A har brukt Visa-kortet urettmessig. 

A mener at han ikke har brukt Visa-kortet til noe annet enn til det som var avtalt med vergen i utgangspunktet. A har ikke fått forklare sin side av saken. A har vært suspendert fra arbeidet sitt i snart 2 måneder. Kommunen har anmeldt dette til politiet for at de skal undersøke saken videre.

Er en suspensjon etter arbeidsmiljøloven et enkeltvedtak, jf. Fvl og dens saksbehandlingsregler kommer til anvendelse. 

Er dette i det heletatt lov av kommunen å gjøre dette uten at det er holdepunkter for at A har brukt Visa-kortet til noe annet enn det som var avtalt med vergen i utgangspunktet.

Endret av hostilekid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest dc938...a75

Arbeidsplassen plikter ikke å foreta undersøkelse, men politiet gjør. Vent frem til da, så kan man faktisk kreve erstatning for tapt inntekt. A bør bruke tiden til å slappe av, søke jobber og vente. Politiet gjør en beslutning i å henlegge saken, da intet straffbart har hendt. Det betyr at det heller ikke vil stå på politiattest eller vandelen. Jeg ville personlig samlet bevis, skriftelig dokumentasjon med kontaktinfo og underskrift fra verge-så kan man gi det til politiet slik at de kun trenger en tlf samtale for bekreftelse, jeg ville også funnet meg ny jobb da jeg ikke hadde forholdt meg til mennesker som ikke bryr seg om rett og galt.

Anonymous poster hash: dc938...a75

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...