Mooodalen Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 Hei. Lurer på om noen kan hjelpe meg med regelverket rundt krav til antall signaturer på et dokument/rapport som kommunen har brukt som underlag i en politisk sak, angående tilstanden på et bygg. Etter hva jeg har hørt, men ikke greier å finne dokumentasjon på selv, skal et slikt dokument være underskrevet av minst 2 personer fra firmaet som utførte tilstandsrapporten. Dette visstnok for at ingen enkeltpersoner skal kunne henges ut på bakgrunnen av innholdet i rapporten. er dette riktig? I så fall, vil et politisk vedtak være ugyldig, siden det er fattet på et ulovlig underlag? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 Jeg kjenner ikke til at det finnes et slikt krav. Om det finnes vil brudd på det likevel ikke bety at kommunens vedtak er ugyldig - forvaltningsloven § 41 bestemmer at vedtaket likevel er gyldig så lenge feilen ikke har påvirket vedtakets innhold. Hvis kommunen hadde fattet samme vedtak uansett får feilen altså ikke betydning. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 Mooodalen skrev (3 timer siden): Etter hva jeg har hørt, men ikke greier å finne dokumentasjon på selv, skal et slikt dokument være underskrevet av minst 2 personer fra firmaet som utførte tilstandsrapporten. Dette visstnok for at ingen enkeltpersoner skal kunne henges ut på bakgrunnen av innholdet i rapporten. Dette er bransjestandar eller 'best practice' at ein rapport utarbeida av eit firma har minst to underskrifter, vanligvis den i firmaet som har utarbeida rapporten og den i firmaet som har kvalitetskontrollert rapporten. Det er ikkje eit lovkrav at det skal være slik, men dei fleste firma vil beskytte sitt omdømme ved å unngå at ein representant åleine kan utgi ein rapport som inneheld feil. 1 Lenke til kommentar
Mooodalen Skrevet 5. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2020 Ok. Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå